printlogo


printlogo


آیت‌الله اعرافی : در آیین آغاز سال تحصیلی مؤسسه امام خمینی(ره) تأکید کرد
بازتعریف «بلاغ مبین» در تراز تحولات جهانی
مدیر حوزه‌های علمیه، با تأکید بر ضرورت نظریه‌پردازی واسط برای پیوند حوزه و جامعه، بر لزوم بازتعریف رسالت «بلاغ مبین» در تراز تحولات جهانی تأکید کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، آیت‌الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه کشور در آیین افتتاحیه سال تحصیلی ۱۴۰5  ۱۴۰4 مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) که ۲۴ شهریور در تالار این مؤسسه برگزار شد، ضمن تبریک ایام میلاد پیامبر اعظم(ص) و امام جعفر صادق(ع) و نیز هزارو پانصدمین سالروز میلاد پیامبر اسلام(ص) و آغاز سال تحصیلی جدید، با اشاره به بخش‌هایی از نهج‌البلاغه،
بر ضرورت توجه طلاب به نهج‌البلاغه تأکید و تصریح کرد: نهج‌البلاغه باید در کنار دست طلاب باشد. این کتاب فقط مجموعه‌ای از معارف بلند و ژرف نیست؛ بلکه آمیخته با آرایه‌های ادبی فاخر، روح حماسی، جهادی و اخلاقی است. ویژگی نهج‌البلاغه این است که اخلاق در آن با عرصه‌های مدیریت، حاکمیت و حتی جنگ آمیخته شده است؛ از همین رو اخلاق نهج‌البلاغه، هم جنبه معرفتی دارد و هم جنبه عملیاتی.
عضو شورای‌عالی حوزه‌های علمیه، با مقایسه شرایط امروز با دوران پیش از انقلاب اسلامی، یادآور شد: در دهه‌های قبل از انقلاب، سه موج سهمگین پیش روی ملت ایران بود: یکم: موج الحاد و دوری از دین در سطح جهانی؛ دوم: موج عقب‌گرد فکری و سیاسی در جهان اسلام؛ و سوم: موج استبداد و وابستگی داخلی در کشور.
در این فضای تاریک امام خمینی(ره) برخاست؛ بدون تکیه بر قدرت‌های مادی و با اراده‌ای الهی و معرفتی عمیق، توانست بزرگ‌ترین تحول سیاسی و معنوی قرن را رقم بزند. این همان الگویی است که در نهج‌البلاغه درباره پیامبر اکرم(ص) بیان شده است؛ یعنی ساختن عظمت از هیچ، با ایمان، اراده و اتصال الهی.
مدیر حوزه‌های علمیه کشور افزود: امروز نیز حوزه‌های علمیه باید این پیام را درک کنند که هیچ‌گاه نباید مأیوس شد. شخصیت، اراده و معرفت، می‌تواند معادلات قدرت را تغییر دهد. این سنت الهی در تاریخ تکرار شده و در انقلاب اسلامی ایران نیز به‌وضوح دیده شد.
نقشه راه حوزههای علمیه
عضو شورای‌عالی حوزه‌های علمیه در ادامه، به تبیین جایگاه حوزه‌های علمیه پرداخت و اظهار کرد: پیام رهبری معظم انقلاب درباره حوزه‌های علمیه، نقشه راهی برای آینده است. این پیام به‌معنای نادیده‌گرفتن کاستی‌ها نیست؛ بلکه هم توفیقات حوزه را برجسته می‌کند و هم ما را متوجه کمبودها و نیازهای اصلاحی می‌سازد. تفسیر درست این پیام، نگاه متعادل است و هم باید افتخارات و ظرفیت‌های حوزه را دید و هم برای جبران ضعف‌ها تلاش کرد.
آیت‌الله اعرافی تأکید کرد: دفاتر و اسناد بسیاری در اختیار ماست که نشان می‌دهد، رهبری معظم انقلاب با دقت، حوزه را رصد و تحلیل کرده‌اند. امروز وظیفه ما این است که در عرصه‌های علمی، تبلیغی و مدیریتی، نهج‌البلاغه را چراغ راه قرار دهیم و حوزه را در تراز جهانی ارتقا دهیم.
حوزه «بلاغ مبین» را
در تراز تحولات جهانی بازتعریف کند
مدیر حوزه‌های علمیه کشور در ادامه، با تأکید بر جایگاه تاریخی و رسالت بنیادین حوزه‌های علمیه در عرصه تبلیغ، گفت: یکی از مأموریت‌های اصلی حوزه‌های علمیه «بلاغ مبین» است. این رسالت از قرآن و نهج‌البلاغه سرچشمه می‌گیرد و همه عرصه‌های حیات فردی و اجتماعی را در بر می‌گیرد؛ از معارف عالی توحیدی تا وظایف شخصی شرعی، از نظام اسلامی و ساختارهای آن تا سبک زندگی و مدیریت زیست و حتی نسبت انسان با طبیعت و حیوانات.
آیت‌الله اعرافی با بیان این‌که تبلیغ دینی و جهاد فرهنگی باید برآمده از درون حوزه علمیه باشد، افزود: خروجی حوزه تنها درس و بحث نیست؛ بلکه باید در خدمت فکر و فرهنگ جامعه و انسان‌ها قرار گیرد. «تبلیغ» و «جهاد فرهنگی» رسالت درونی حوزه است؛ اما نتایج آن باید خود را در صحنه اجتماعی و بیرونی نشان دهد.
«بلاغ مبین» در ظاهر یک کلمه ساده است؛ اما در واقع بار سنگینی از مسئولیت را بر دوش حوزه می‌گذارد. این نگاه باید دهه به دهه در ساختار حوزه نهادینه شود تا به همه ابعاد علمی، آموزشی و پژوهشی نفوذ کند. تبلیغ در این معنا، نه صرفاً یک بخش مجزا بلکه روح و جانِ همه نظامات علمی و معرفتی حوزه است.
ضرورت شناخت
فضای فکری و فرهنگی جامعه
عضو مجلس خبرگان رهبری در ادامه، با اشاره به تجربه تاریخی حوزه‌ها تصریح کرد: از دیرباز علمای بزرگ به مسأله تبلیغ پرداخته و آثار ماندگاری از خود به‌جا گذاشته‌اند. پس از انقلاب اسلامی نیز اقدامات فراوانی در این زمینه انجام شده است؛ اما آنچه مهم‌تر از همه است، ضرورت شناخت فضای فکری و فرهنگی جامعه و ایجاد تناسب میان آورده‌های تبلیغی با واقعیت‌های فکری و فرهنگی مردم به‌ویژه نسل جوان است.
مدیر حوزه‌های علمیه کشور، با بیان آماری از فعالیت‌های تبلیغی خاطرنشان کرد: بودجه تبلیغ در سه سال اخیر افزایش یافته است. شبکه‌های مستقیم تبلیغی، حدود ۲۰ تا ۳۰ هزار مبلغ را در عرصه‌های مختلف فعال کرده‌ است. همچنین بیش از ۱۵ رشته و گرایش تخصصی در حوزه تبلیغ راه‌اندازی شده که در سراسر استان‌های کشور فعال هستند. در برخی مراکز، کارهای ارزشمند و اثرگذاری انجام شده است. با این‌همه، هنوز فاصله زیادی با نقطه مطلوب داریم و باید بپذیریم که نقدها و کاستی‌های جدی وجود دارد.
آیت‌الله اعرافی افزود: اگرچه گام‌های بزرگی در تبلیغ برداشته شده؛ اما تحولات جهانی پرشتاب است و ما در میانه یک کارزار پیچیده فرهنگی قرار داریم. برای پاسخ به تحولات، باید به ضرورت‌هایی همچون دانش‌افزایی، تعهد اخلاقی، شناخت زمانه، تولید محتوای جذاب، رویکرد جهادی و دفاع عقلانی و فلسفی از مبانی اسلام توجه ویژه داشته باشیم.
مدیر حوزه‌های علمیه کشور، ۱۲ ضرورت اساسی برای تحقق «بلاغ مبین» را چنین برشمرد:
- آسیب‌شناسی جدی تبلیغ دینی؛
- افزایش علم و دانش مبلغان؛
- پایبندی به اخلاق و تهذیب نفس؛
- استفاده از آیات قرآن و سنت در تبلیغ؛
- تقویت مهارت‌های تبلیغی و رسانه‌ای؛
- شناخت زمان و تحولات فکری و اجتماعی؛
- تولید محتوای جذاب و بسته‌های متناسب با مخاطب؛
- رویکرد جهادی و فرهنگ اخلاص در تبلیغ؛
- دفاع عقلانی و فلسفی از معارف اسلام؛
- شناخت دقیق رقبا و جریان‌های فکری رقیب؛
- رویکرد تمدنی و نگاه کلان به تبلیغ دینی؛
- اتخاذ موضع ایجابی و فعال در برابر چالش‌ها.
آیت‌الله اعرافی یادآور شد: من از سال‌های دور، توفیق همکاری و همراهی با آیت‌الله مصباح یزدی(ره) را داشتم. ایشان نمونه‌ای برجسته از پیوند علم، اخلاق و جهاد فرهنگی بود. امروز حوزه‌های علمیه باید با الهام از چنین شخصیت‌هایی، تبلیغ دینی را در سطح ملی و جهانی به‌گونه‌ای بازتعریف کنند که متناسب با نیازهای روز و چالش‌های پیشِ‌ رو باشد.
«بلاغ مبین»
رسالت عام حوزههای علمیه است
مدیر حوزه‌های علمیه کشور، با تبیین ابعاد رسالت تبلیغ در حوزه‌های علمیه گفت: ما باید دو رویکرد را در تبلیغ مورد توجه قرار دهیم: نخست: تبلیغ به‌معنای خاص که در حوزه آموزش و تجربه نهادینه شده است؛ دوم: بلاغ مبین و تبلیغ به‌معنای عام که سایه بر همه نظامات علمی و فرهنگی می‌افکند و رسالت رساندن پیام دین به ایران و جهان و انعکاس آن در سطح بین‌الملل را بر عهده دارد.
آیت‌الله اعرافی افزود: «بلاغ مبین» در ظاهر یک کلمه ساده است؛ اما درواقع بار سنگینی از مسئولیت را بر دوش حوزه می‌گذارد. این نگاه باید دهه به دهه در ساختار حوزه نهادینه شود تا به همه ابعاد علمی، آموزشی و پژوهشی نفوذ کند. تبلیغ در این معنا نه صرفاً یک بخش مجزا، بلکه روح و جانِ همه نظامات علمی و معرفتی حوزه است. وظیفه حوزه تنها انتقال معارف سنتی نیست؛ بلکه باید با شناخت دقیق شرایط زمانه و نیازهای جامعه، نظریه‌های واسطی تولید کند که گره‌های فکری را باز کرده و جامعه را در مسیر تعالی پیش ببرد. «بلاغ مبین» در این معنا، رسالت همه‌جانبه حوزه است
ضرورت نظریههای واسط
برای پیوند اندیشه و جامعه
عضو شورای‌عالی حوزه‌های علمیه در ادامه، با تأکید بر لزوم پیوند نظریه‌های دینی با عرصه‌های اجتماعی تصریح کرد: ما در فلسفه و کلام دارای مباحث عمیق و ریشه‌دار هستیم؛ اما برای ورود این مباحث به متن جامعه، نیازمند نظریه‌های واسط هستیم. این نظریه‌ها باید میان مبانی معرفتی و نیازهای واقعی جامعه پل بزنند؛ همان‌طور که شهید مطهری(ره) در کتاب خدمات متقابل اسلام و ایران، نظریه‌ای واسط ارائه داد و توانست، گره‌های فکری مربوط به ایران‌گرایی، ملی‌گرایی و ناسیونالیسم را در آن دوران باز کند. امروز نیز حوزه علمیه باید به تولید چنین نظریه‌هایی اهتمام ورزد.
مدیر حوزه‌های علمیه ادامه داد: در فضای دانشگاهی و اجتماعی، نظریه‌های واسط می‌توانند، کاربردهای فراوانی داشته باشند و از حالت صرفاً انتزاعی خارج شوند. متأسفانه در عرصه اصلاحات اجتماعی و نظامات اجرایی، کمتر شاهد بروز این دست نظریه‌ها بوده‌ایم. یکی از آسیب‌های جدی همین است که نتوانسته‌ایم، این مباحث را به عرصه‌های عملی و نظام‌سازی وارد کنیم.
آیت‌الله اعرافی با اشاره به ظرفیت‌های گسترده حوزه علمیه، خاطرنشان کرد: حوزه علمیه باید در کنار توجه به مبانی اصیل و قدیمی، نگاه خود را متوجه مسائل معاصر کند و با طراحی الگوهای نوین به تولید فکر نظام‌مند بپردازد. پروژه‌های متعددی در حوزه سیاست، اقتصاد و علوم انسانی وجود دارد که می‌تواند، مبنای چنین نظریه‌پردازی‌هایی قرار گیرد، به‌شرط آنکه با عمق‌بخشی و نظام‌مندی پیگیری شوند.
عضو مجلس خبرگان رهبری تأکید کرد: وظیفه حوزه تنها انتقال معارف سنتی نیست؛ بلکه باید با شناخت دقیق شرایط زمانه و نیازهای جامعه، نظریه‌های واسطی تولید کند که گره‌های فکری را باز کرده و جامعه را در مسیر تعالی پیش ببرد. «بلاغ مبین» در این معنا، رسالت همه‌جانبه حوزه است که باید در همه سطوح علمی، پژوهشی و تبلیغی مورد توجه قرار گیرد.
حوزه نیازمند
بازخوانی تاریخی تمدن اسلامی و ایران است
مدیر حوزه‌های علمیه کشور در ادامه بر ضرورت تقویت رویکرد تاریخی در حوزه‌های علمیه تأکید کرد و گفت: اگر غرب‌شناسی ما از پشتوانه یک نگاه تاریخی  تحلیلی برخوردار نباشد، نمی‌تواند کار بنیادین انجام دهد. ما نیازمند سه سطح از بازخوانی تاریخی هستیم:
نخست: بازخوانی تحلیلی تاریخ غرب؛
دوم: نگاه تاریخی به تمدن اسلامی؛
سوم: بازخوانی تاریخی ایران میانه و معاصر.
 این سه ضلع می‌تواند زمینه‌ساز فهم عمیق‌تر مسائل جهان معاصر باشد.
آیت‌الله اعرافی اظهار کرد: نگاه تاریخی به نهاد روحانیت و تحولات حوزه کمتر مورد توجه قرار گرفته است. ما نیاز داریم که علاوه بر پژوهش‌های درون‌علمی، به مباحث عمومی نیز بپردازیم؛ مباحثی که برای عموم جامعه به‌ویژه نسل جوان روشن‌کننده مسیر آینده باشد. فقدان این نگاه تاریخی، یکی از خلأهای جدی در مطالعات است.
لزوم بررسی تحلیلی و روشمند
تاریخ حوزه و نهاد روحانیت در ایران
وی افزود: در آغاز فعالیت مرکز تدوین متون و منابع درسی نیز بر این نکته تأکید داشتم که ما دست‌کم نیمی از آرمان‌های خود را باید بر پایه بازخوانی تاریخی بنا کنیم. همان‌طور که یک نگاه تاریخی به چهارده قرن تمدن اسلامی ضروری است، باید تاریخ حوزه و نهاد روحانیت در ایران به‌صورت تحلیلی و روشمند بررسی شود. این امر به ما کمک می‌کند که مسیر آینده را بهتر بشناسیم و جایگاه خود را در جهان معاصر دقیق‌تر درک کنیم.
آیت‌الله اعرافی خاطرنشان کرد: در پیام‌ها و موضوعاتی که ارائه می‌کنیم، باید رگه‌های نگاه تاریخی نمایان باشد. این نگاه نه فقط در علوم تخصصی بلکه در حوزه‌های عمومی نیز مورد نیاز است تا بتواند، افق‌های جدیدی را برای جامعه اسلامی بگشاید. امیدواریم که این مسیر بتواند به تعمیق رسالت‌های حوزه کمک کند.
مدیر حوزه‌های علمیه در پایان، خطاب به طلاب و اساتید گفت: برای همه دانش‌پژوهانی که تازه وارد این مؤسسه شده‌اند و در مسیر رشد و تعالی علمی و معنوی قرار گرفته‌اند، آرزوی توفیق دارم. همچنین امیدوارم خداوند همه اساتید و اعضای هیئت علمی را در انجام وظایف علمی و رسالت‌های بزرگ یاری کند و همه ما را در خدمت به دین و جامعه اسلامی موفق بدارد.