printlogo


printlogo


پیام آیت‌الله‌العظمی مکارم شیرازی به کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی
 جهـان اسلام در آزمون غزه
سی‌و نهمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی، به‌مناسبت هزارو پانصدمین سالروز میلاد باسعادت حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی(ص)، با موضوع «نبی رحمت و وحدت امت» با تأکید بر مسأله فلسطین، با پیام  حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی، ۱۵ تا ۱۷ ربیع‌الاول1447 (۱۷ تا ۱۹ شهریور1404) در تهران برگزار شد. پیام معظم‌له به کنفرانس در ادامه می‌آید.

بسم‌الله الرحمن الرحیم
الحمدلله رب العالمین و الصلاة علی نبیه رحمة للخلق أجمعین وعلی آله الطاهرین وأصحابه المنتجبین
[الَّذِينَ يَتَّبِعُونَ الرَّسُولَ النَّبِيَّ الْأُمِّيَّ الَّذِي يَجِدُونَهُ مَكْتُوبًا عِنْدَهُمْ فِي‌التَّوْرَاةِ وَالْإِنْجِيلِ يَأْمُرُهُمْ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَاهُمْ عَنِ الْمُنْكَرِ وَيُحِلُّ لَهُمُ الطَّيِّبَاتِ وَيُحَرِّمُ عَلَيْهِمُ الْخَبَائِثَ وَيَضَعُ عَنْهُمْ إِصْرَهُمْ وَالْأَغْلَالَ الَّتِي كَانَتْ عَلَيْهِمْ فَالَّذِينَ آمَنُوا بِهِ وَعَزَّرُوهُ وَنَصَرُوهُ وَاتَّبَعُوا النُّورَ الَّذِي أُنْزِلَ مَعَهُ أُولَئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ].
در آغاز سخن لازم است، میلاد پرخیر و برکت رحمة للعالمین محمد مصطفی(ص) را بر همه مسلمانان و به‌خصوص شما میهمانان عزیز تبریک و تهنیت عرض نمایم و همچنین از همه برگزارکنندگان و شرکت‌کنندگان در این همایش مهم و بزرگ تشکر و قدردانی نمایم و امیدوارم، این همایش گامی مؤثر در همگرایی و تقارب و اتحاد مسلمانان بردارد.
خداوند متعال در این آیه شریفه نخست به وظایف مهم پیامبر(ص) اشاره و در ادامه پیروان او را توصیف نموده است؛ پیروانی که با ایمان به خداوند او را یاری نموده و با تبعیت از نوری که همراه اوست، به رستگاری دست می‌یابند. این اوصاف همان نکاتی است که امت اسلام باید سرلوحه زندگی خویش قرار دهند که اگر بر حول این محور جمع شوند و ایمان خویش را تقویت نموده و با هرچه در توان دارند، پیامبر را یاری دهند و دین اسلام و قرآن کریم را الگوی زندگی خویش بدانند، دل‌های آنان به یکدیگر نزدیک خواهد شد.
همه شما عزیزان می‌دانید که راه‌حل مشکلات جهان اسلام، وحدت بر محور مشترکات است؛ هرچند در برخی مسائل میان فِرَق اسلامی تفاوت‌هایی وجود دارد؛ اما تأکید بر اصول و پایبندی به اهداف واحد، سدی محکم در برابر توطئه‌های تفرقه‌انگیز است و علمای اسلام باید با هوشیاری، اجازه اختلاف و افتراق در میان مسلمانان را ندهند. امروز بیش از هر زمان دیگری، امت اسلامی نیازمند بازگشت به اصل اصیل و حیاتی وحدت دارد؛ [إِنَّ هَذِهِ أُمَّتُكُمْ أُمَّةً وَاحِدَةً وَأَنَا رَبُّكُمْ فَاعْبُدُونِ].
بیش از دوسال حمله به یکی از مهمترین مرزهای دنیای اسلام یعنی بیت‌المقدس و به خاک و خون کشیدن برادران و خواهران مسلمان ما در غزه، امتحان دشواری برای جهان اسلام و خصوصاً علمای آن پدید آورده است. گرسنگی، تشنگی و محاصره سرتاسر این منطقه را در بر گرفته است و هر روز در مقابل چشمان ما و بلکه همه دنیا، کودکان، بی‌هوش و مادران بی‌رمق‌تر می‌شوند و وحشی‌گری و درند‌گی رژیم صهیونیستی همچنان ادامه دارد. اینجا دیگر نه‌تنها بحث یک ملت مظلوم که معیار آزمایش وجدان بشریت مطرح است.
وظیفه بسیار مهم شما عزیزان در این کنفرانس این است که فقط به سخن گفتن از وحدت بسنده نکنید؛ بلکه راهکارهای عملی و پایدار برای تحقق آن ارائه نمایید؛ از جمله تقویت همکاری‌های فرهنگی و علمی، ایجاد جبهه رسانه‌ای مشترک علیه جنگ روانی دشمن، حمایت واقعی از ملت فلسطین و مقابله با طرح‌های تجزیه‌طلبانه استکبار.
اینجانب امیدوارم که این همایش در تحقق هرچه بیشتر وحدت میان امت اسلامی و در یک کلمه اعتلای اسلام و مسلمین گام‌های مفیدی بردارد؛ [وَلَيَنْصُرَنَّ اللَّهُ مَنْ يَنْصُرُهُ إِنَّ اللَّهَ لَقَوِيٌّ عَزِيزٌ].
والسلام علیکم ورحمةالله وبرکاته
قم ـ ناصر مکارم شیرازی
15 شهریور 1404

  ضرورت صدای واحد علما و اقدام جمعی آنان علیه جنایتهای رژیم صهیونیستی
به گزارش خبرگزاری تقریب، آیت‌الله سیدمحمد غروی در وبینار سی‌ونهمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی، با استناد به احادیث نبوی، بر لزوم همبستگی امت اسلامی تأکید کرد و گفت: رسول‌خدا(ص) فرمودند: المُسلِمُ أخُو المُسلِمِ؛ مسلمان برادر مسلمان است و نباید به او ظلم کند یا در برابر ظلمی که بر او می‌شود، بی‌تفاوت بماند.
وی افزود: امام صادق(ع) نیز امت اسلامی را همچون یک پیکر واحد دانسته‌اند که اگر عضوی آسیب ببیند، سایر اعضا نیز رنج آن را احساس می‌کنند. این آموزه‌ها به ما یادآور می‌شود که سکوت در برابر ستم بر برادران دینی، خیانت به مسئولیت ایمانی است.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در ادامه، به خطبه تاریخی امام حسین(ع) در سرزمین منا، دو سال پیش از واقعه کربلا اشاره کرد و گفت: حضرت در حضور بیش از هزار نفر از بزرگان، علما و اصحاب پیامبر(ص)، محور‌های اساسی را بیان کردند؛ از جمله یادآوری جایگاه امیرالمؤمنین(ع)، هشدار درباره علمایی که در برابر ظلم‌ها سکوت کردند و سوم، خطاب تند به بزرگان امت که چرا در برابر انحراف‌ها و ظلم‌ها بی‌تفاوت مانده‌اند. این خطبه هشداری تاریخی است که امروز نیز به‌روشنی برای علمای اسلام صدق می‌کند.
آیت‌الله غروی با انتقاد از وضعیت کنونی امت اسلامی اظهار کرد: امروز مسلمانان شاهد کشتار هزاران زن و کودک بی‌گناه در فلسطین هستند؛ انسان‌هایی که بسیاری از آنان بر اثر گرسنگی و محاصره جان می‌دهند. درحالی‌که جمعیت مسلمانان نزدیک به دو میلیارد نفر است، اسرائیل با جمعیتی اندک چنین جنایاتی را رقم می‌زند.
عضو شورای‌عالی حوزه‌های علمیه افزود: اگر کشورهای اسلامی حتی فقط روابط سیاسی و اقتصادی خود را با اسرائیل قطع کنند و علمای اسلام با صدای واحد این جنایات را محکوم نمایند، رژیم صهیونیستی هرگز توان ادامه این ظلم‌ها را نخواهد داشت.
این استاد حوزه علمیه قم، با گلایه از کوتاهی برخی علما و حکام کشورهای اسلامی خاطرنشان کرد: هرچند عده‌ای به‌صورت منفرد جنایات اسرائیل را محکوم کرده‌اند؛ اما آنچه امروز نیاز امت اسلامی است، صدای واحد علما و اقدام جمعی آنان است. فشار سازمان‌یافته از حکام اسلامی و مجامع بین‌المللی، می‌تواند اسرائیل و حامیانش را وادار به عقب‌نشینی کند.
وی تصریح کرد: متأسفانه برخی دولت‌های اسلامی نه‌تنها اقدام عملی نمی‌کنند؛ بلکه گاهی تسهیلات اقتصادی و حتی نظامی در اختیار اسرائیل قرار می‌دهند. این وضعیت جز تضعیف امت اسلامی و تقویت دشمنان نتیجه‌ای ندارد.
آیت‌الله غروی در پایان هشدار داد: امروز ملت فلسطین در معرض نسل‌کشی قرار دارد و رژیم صهیونیستی، آشکارا از پروژه تشکیل اسرائیل بزرگ سخن می‌گوید. اگر کشورهای اسلامی و علما متحد نشوند، تجاوز رژیم صهیونیستی به لبنان، سوریه و دیگر کشورها نیز کشیده خواهد شد. خاکریزهای مقاومت، سپر امت اسلامی‌اند و باید با وحدت و اقدام عملی از آن‌ها دفاع کرد.

  اشتراکات ادیان الهی بر اختلافات غلبه دارد
آیت‌الله احمد بهشتی، عضو مجلس خبرگان رهبری هم در این وبینار، با بیان اینکه قرآن کریم مسلمانان را «امت واحده» معرفی کرده است، تأکید کرد: باید محور وحدت را اصالت بخشید و به وجوه اشتراک پرداخت، نه به وجوه افتراق. امت اسلامی زمانی می‌تواند بر مشکلات و تفرقه‌ها غلبه کند که وحدت را اصل و کثرت را فرع بداند.
وی با بیان اینکه، جامعه اسلامی باید به سوی وحدت حرکت کند و کثرت‌ها را در خدمت وحدت قرار دهد، بر اشتراکات ادیان آسمانی تأکید کرد و افزود: تمام ادیان الهی در اصولی چون توحید، نبوت و معاد مشترکند. اسلام همانند یهودیت و مسیحیت در توحید و نبوت عامه اشتراک دارد؛ مسلمانان نبوت حضرت موسی و حضرت عیسی(ع) را پذیرفته‌اند و بدین‌سان، می‌توانند با اهل کتاب زندگی مشترک و همزیستی مسالمت‌آمیز داشته باشند. تفاوت در جایی آغاز می‌شود که اسلام، نبوت خاتم‌الانبیا حضرت محمد(ص) را به‌عنوان ختمیه می‌پذیرد و بر استمرار هدایت با امامت اهل‌بیت(ع) تأکید دارد.
وی در ادامه با اشاره به جایگاه امامت و مهدویت در اندیشه اسلامی، خاطرنشان کرد: امامت پیوندی ناگسستنی با امت دارد؛ همان‌گونه که پیامبر(ص) برای تداوم مسیر رسالت، امامت را تعیین کردند. موضوع مهدویت نیز وجه اشتراک همه مسلمانان است و هیچ مذهب اسلامی، منکر ظهور مصلح در آخرالزمان نیست. اختلاف در این است که شیعه معتقد است، امام مهدی(عج) متولد شده و در غیبت به سر می‌برد؛ درحالی‌که برخی بر این باورند که آن حضرت هنوز ظهور نکرده است. این اختلاف با رجوع به منابع اصیل اسلامی و سنت نبوی قابل رفع است.
عضو مجلس خبرگان رهبری، با بیان خاطره‌ای از مواجهه خود با طلبه‌ای وهابی در مدینه، گفت: برخی به‌جای توجه به مشترکات، مسائل اختلافی جزئی را برجسته می‌کنند؛ درحالی‌که این‌ها نباید به ابزاری برای اختلاف‌افکنی بدل شود.
وی به حدیث پیامبر(ص) درباره فرقه‌های امت اسلامی اشاره کرد و گفت: اگرچه امت اسلام به ۷۳ فرقه تقسیم می‌شود، تنها یک فرقه اهل نجات خواهد بود و آن فرقه‌ای است که در خط امامت و رهبری اهل‌بیت(ع) حرکت کند. اختلافات موجود اگرچه تاریخی است؛ اما می‌توان با تأکید بر مشترکات، مسیر وحدت را تقویت کرد.
وی ابراز امیدواری کرد: با تعمیق نگاه توحیدی و توجه به اصول مشترک، مسلمانان جهان بتوانند نقاط افتراق را کمرنگ و نقاط اتحاد را پررنگ‌تر سازند. در این‌صورت، امت اسلامی در برابر دشمنان خارجی و جریان‌های افراطی، قدرتمندتر خواهد بود.

  امت اسلامی باید در برابر دشمنان، صلابت و در میان خود، مهربانی داشته باشند
آیت‌الله سیداحمد حسینی خراسانی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم هم، در هفتمین وبینار سی‌ونهمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی، با اشاره به جایگاه والای پیامبر اکرم(ص) در قرآن کریم و با بیان اینکه امت اسلامی در پرتو مکتب پیامبر(ص) ساخته شده است، افزود: پیامبر اسلام(ص) در برخورد با دشمنان و بیگانگان، صلابت، قاطعیت و عزت داشت؛ اما در تعامل درونی با مؤمنان، سرشار از رحمت، محبت، تعاون و فداکاری بود. این حقیقت در آیه پایانی سوره فتح به زیبایی ترسیم شده است: [محمد رسول‌الله والذین معه أشداء علی الکفار رحماء بینهم].
عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: معیت پیامبر(ص) به‌معنای صرفاً همزمانی با ایشان نیست؛ بلکه منظور معیتی اعتقادی، ایمانی و روحی است. این معیت الگویی برای امت اسلامی در همه زمان‌هاست تا در برابر دشمنان صهیونیستِ لجوج و قسی‌القلب با صلابت بایستند و در میان خود مهربان باشند. امروز جهان شاهد جنایات آشکار صهیونیست‌ها علیه زنان، مردان، بیماران، پیران و کودکان بی‌گناه غزه است؛ صحنه‌هایی که قلب هر انسان آزاده‌ای را به درد می‌آورد.
وی ادامه داد: راه مقابله با چنین موجودات سفاکی، اجرای فرمان قاطع قرآن است؛ اگر مسلمانان جهان تنها به‌همین دستورالعمل قرآنی عمل می‌کردند، وضعیت امت اسلامی به این حد اسف‌بار نمی‌رسید. یکی از ویژگی‌های وجود مقدس پیامبر(ص) و امت ایشان آن است که نسبت به مؤمنان فروتن و یاری‌گر و در برابر کفار، نفوذناپذیر باشند.
عضو مجلس خبرگان رهبری تأکید کرد: امروز جمهوری اسلامی ایران با پیروی از رهبری الهی امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب، این درس را از قرآن و مکتب رسول‌الله(ص) آموخته است که باید در برابر دشمنان، قدرتمند و مقاوم بود. اگر امت اسلامی در سراسر جهان به این آموزه عمل کنند، هرگز چنین وضعیت تلخی بر جوامع اسلامی حاکم نمی‌شود.
وی افزود: همه کشورهای اسلامی باید از مقاومت ملت ایران بیاموزیم که می‌توان در برابر قدرت جهنمی آمریکا ایستاد و هیمنه نظامی رژیم صهیونیستی را شکست. مسلمانان باید با همبستگی و اتحاد، قدرت عظیم امت اسلامی را به نمایش بگذارند. این به‌معنای کشورگشایی یا تحمیل نیست؛ بلکه دفاع از هویت، عزت و شرف خویش است.
آیت‌الله حسینی خراسانی در پایان اظهار امیدواری کرد: دنیا باید بداند که مسلمانان قدرت دفاع از خود را دارند و اگر کسی به آنان تعرض کند، با صلابت ایستادگی خواهند کرد. به‌یاری خداوند و با همبستگی امت اسلامی، این آرزو به‌زودی محقق خواهد شد.

  اصول کلیدی مواجهه با تعارض حق و باطل در جهان امروز
​​​​​​​
حجت‌الاسلام والمسلمین حمید شهریاری، دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در آیین افتتاحیه سی‌و نهمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی، ضمن تبریک و خیرمقدم به حضار گفت: به‌مناسبت هزارو پانصدمین سالروز میلاد باسعادت حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی(ص)، امسال به‌عنوان «نبی‌الرحمة» نام‌گذاری و مزین شده و در جمهوری اسلامی ایران، ستادی برای برگزاری باشکوه مراسم امسال تشکیل شده و این مراسم، با کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی آغاز گردیده است.
هدف بنیادین ما در کنفرانس‌های وحدت در پنج دوره اخیر این بوده که جوامع اسلامی به سمت مفهوم قرآنی و آرمانی امت‌واحده حرکت کنند و اتحادیه کشورهای اسلامی را به منصه ظهور برسانند تا مرزهای کشورهای اسلامی کمرنگ شود، پول واحد اسلامی رواج یابد و مجلس واحدی که بتواند قوانین و مقررات مشترک و اجماعی را به تصویب برساند، در این اتحادیه فعال گردد.
اصول مهم در مواجهه با تعارض جهانی حق و باطل
در این برهه حساس تاریخی که جهان درگیر تعارضی آشکار بین حق و باطل است، بر امور ذیل تأکید می‌کنیم:
۱. نظریه «وحدت اسلامی» بر پایه منجزیت در مشترکات و معذوریت در اختلافات شکل می‌گیرد؛ منجزیتی که بر پایه مفاهیمی قرآنی چون ولایت الهی، اطاعت نبوی، امت یگانه عبادی، چنگ به ریسمان خدایی، اصلاح ذات بین اعتدالی، اخوت ایمانی و ترک نزاع شیطانی استوار است و معذوریتی که بر مبنای اصولی چون جواز اجتهاد در فروعات، رعایت اخلاق اختلافات و احترام متقابل به اعتقادات است.
۲. وحدت اسلامی» امروز به ضرورتی انکارناپذیر تبدیل شده و اجماع کشورهای اسلامی بر پایبندی به آن در حال شکل‌گیری است. پس از حدود چهل دوره برگزاری کنفرانس وحدت اسلامی، این گفتمان در کشورهای مختلف اسلامی از جمله مصر (دانشگاه الازهر)، عربستان (رابطةالعالم الاسلامی) و ترکیه (سازمان دیانت) گسترش یافته است. جمهوری اسلامی ایران، با تأسیس مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و پیگیری چهل‌ساله گفتمان وحدت، نقشی کلیدی ایفا کرده و گفتمان تقریب بر تکفیر و تفرقه غلبه یافته است. مدافعان تفرقه به حاشیه رانده شده‌اند و مکاتب اسلامی با صدور بیانیه‌های مشترک در کنفرانس‌ها، از عقلانیت بهره می‌برند. این فرصت استثنایی برای جهان اسلام، نیازمند پاسداشت و مراقبت است تا با همکاری کشورهای اسلامی، تمدن نوین اسلامی محقق شود. از دولت‌های پیشتاز در این مسیر باید قدردانی کرد.
۳. فلسطین امروز معیار حق و باطل در جهانی پر از ظلم است. صهیونیست‌ها با جنایات بی‌سابقه، از جمله ریختن مواد منفجره‌ای معادل ۷ برابر بمب هیروشیما بر غزه، تخریب خانه‌ها، مدارس، بیمارستان‌ها و مساجد و شهادت کودکان، زنان، امدادگران و خبرنگاران، مرتکب نسل‌کشی شده‌اند و آن را دفاع نامیده‌اند. این جنایات، مردم آزاده جهان را برای دفاع از فلسطین مظلوم، کرامت انسانی، عدالت و امنیت جهانی بیدار کرده است. وحدت انسانی، فراتر از وحدت اسلامی، برای ارزش‌های مشترک شکل گرفته و گفتمان مقاومت در جهان رشد می‌کند. این آرمان امام خمینی(ره) است که نظام جمهوری اسلامی را به حمایت از مستضعفان و خدمت به آن‌ها متعهد کرد. با وجود تلاش مستکبران برای تضعیف مستضعفان، ایمان، صبر، تقوا و وحدت، با تکیه بر وعده الهی، مستضعفان را پیشوایان عدالت و وارثان زمین خواهد ساخت و بر ظالمان غلبه خواهند یافت.
۴. جنگ تحمیلی ۱۲ روزه، خسارت‌های جبران‌ناپذیری بر ایران وارد کرد؛ دانشمندان و سرداران هدف قرار گرفتند و بیش از هزار شهروند بی‌گناه شهید شدند. در عین حال، رژیم اسرائیل نیز به‌شدت آسیب دید؛ گنبد آهنین فرو ریخت، زیرساخت‌های مهم تخریب شد و اقتصاد این رژیم متحمل زیان‌های سنگین گردید. توقف پروازها، فرار سرمایه‌گذاران و کاهش صادرات باعث شد، روند زوال اسرائیل شدت یابد و اجماع جهانی علیه آن شکل گیرد. این جنگ نمونه‌ای از مقاومت و هزینه‌های سنگین برای طرفین بود.
۵. اینک یک‌جانبه‌گرایی استکبار جهانی به‌سرکردگی آمریکا، صدای اعتراض و تظلم‌خواهی جهانیان حتی شهروندان غربی را نیز درآورده است. آمریکا با پشتیبانی از یک رژیم سفاک کودک‌کش، حتی آبروی خود را نزد شریکان غربی خود به حراج گذاشته است. به هیچ پیمان بین‌المللی پایبند نیست و بر هیچ عهدی استوار نمی‌ماند. این یک‌جانبه‌گرایی که ریشه در منفعت‌گرایی سیاسی و اخلاقی دارد، گرچه با شعار لیبرالیسم فردگرایانه و حقوق بشر به میدان نظر آمده؛ اما در ساحت عمل تمامی حقوق بشر را فدای منافع خود می‌کند. برای آن، خون هزاران انسان بی‌گناه را می‌ریزد و امنیت جهانی را به مخاطره می‌اندازد.
۶. حامیان چندجانبه‌گرایی، از جمله چین، روسیه، هند و ایران، با نیمی از جمعیت جهان، در پیمان شانگهای و دیگر پیمان‌های منطقه‌ای متحد شده‌اند تا در برابر تحریم‌ها، تعرفه‌ها و داوری‌های ظالمانه مقاومت کنند. این کشورها با هدف افزایش اعتماد جهانی، حمایت از حاکمیت ملی، تقویت همگرایی منطقه‌ای، توسعه همکاری‌های علمی، فناوری، تجاری و مالی و مشارکت در پروژه‌های زیرساختی، به دنبال پایان‌دادن به سیطره غربی در بازار جهانی هستند. این اتحاد، نظم نوین جهانی را برای بازگرداندن کرامت انسانی، گسترش مقاومت در برابر جباران و بازسازی امنیت و عدالت جهانی پایه‌ریزی می‌کند.
در بیانیه پایانی سی‌و نهمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی تاکید شده است: بایسته است امت اسلامی با تقویت فرهنگ گفت‌وگوی نخبگانی، تألیف قلوب همگانی، و عقلانیت نقاد و همگرایی میدانی، بصیرت جمعی، هوشیاری تاریخی و همبستگی ایمانی را تقویت کند و راه نفوذ جریان‌های تفرقه‌افکن را مسدود سازد. متن بیانیه بدین شرح است.
بسم‌الله الرحمن الرحیم
[إِنَّ هَذِهِ أُمَّتُکُمْ أُمَّةً وَاحِدَةً وَأَنَا رَبُّکُمْ فَاعْبُدُونِ] (أنبیاء/۹۲)
سی‌ونهمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی هم‌زمان با هزاروپانصدمین سالگرد ولادت با سعادت پیامبر بزرگوار اسلام حضرت ختمی‌مرتبت محمد مصطفی(ص) از تاریخ ۱۷ تا ۱۹ شهریور ۱۴۰۴ برابر با ۱۵ تا ۱۷ ربیع‌الاول ۱۴۴۷ در تهران با عنوان «پیامبر رحمت و وحدت امت» و با حضور و سخنرانی رئیس‌جمهور محترم، جناب آقای دکتر مسعود پزشکیان، مقامات عالی‌رتبه، عالمان و اندیشمندان برجسته جهان اسلام برگزار گردید و از ۳۵۰ شخصیت برجسته علمی از کشورهای جهان میزبانی کرد.
ارائه ۴۰۰ مقاله علمی ـ پژوهشی و عرضه ۲۰۰ سخنرانی مجازی، بر شکوه سی‌ونهمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی افزود.
این کنفرانس در شرایطی برگزار شد که جهان اسلام در اندوهی عمیق برخاسته از تجاوزات، اشغالگری و جنایت‌های سبعانه رژیم غاصب صهیونیستی به سر می‌برد. حملات پی‌درپی به سرزمین‌های اسلامی، ترور رهبران و فرماندهان مقاومت، قتل‌عام مردم بی‌گناه، توسعه اراضی اشغالی و نیز حمایت همه‌جانبه آمریکا و دولت‌های غربی از این رژیم غاصب، بیش از پیش ماهیت خصمانه آن در برابر امت اسلامی را آشکار ساخت. در چنین وضعیتی، ضرورت اتحاد، همگرایی و همبستگی امت اسلامی برای توقف تجاوزات و تحقق ارزش‌ها و اهداف مشترک بیش از هر زمان دیگری احساس می‌شود.
بازگشت به سیره رحمانی پیامبر اکرم «صلی‌الله علیه و آله» که اسوه اخلاق متعالی و نماد صلح و برادری است؛ تنها راه‌ تحقق عدالت، صلح پایدار و انسجام امت اسلامی است. بر همین اساس، مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی سی‌ونهمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی را با موضوع «پیامبر رحمت و اتحاد امت اسلامی» و با تأکید بر آموزه‌های آن حضرت برگزار کرد.
در بیانیه پایانی کنفرانس، شرکت‌کنندگان بر نکات ذیل تأکید کردند:
نظریه «وحدت اسلامی» بر پایه منجزیت در مشترکات برگرفته از مفاهیم قرآنیِ ولایت الهی، اطاعت نبوی، امت یگانه، چنگ به ریسمان الهی، اصلاح ذات بین اعتدالی، اخوت ایمانی و ترک نزاع شیطانی و نیز معذّریت در اختلافات بر مبنای اصولِ جواز اجتهاد در فروعات، رعایت اخلاق اختلافات، و احترام متقابل به اعتقادات استوار است.
امروز «وحدت اسلامی» در میدان عمل نیز ضرورتی انکارناپذیر گردیده و اجماع کشورهای اسلامی بر لزوم پایبندی و التزام به آن در حال شکل‌گیری است. پس از برگزاری نزدیک به چهل کنفرانس، امروز شاهدِ برپایی کنفرانس‌های وحدت اسلامی با عناوین مشابه در کشورهای اسلامی هستیم و جمهوری اسلامی ایران تنها کشوری نیست که پرچم وحدت را برافراشته و بر آن تأکید دارد. امروز گفتمان تقریب و وحدت اسلامی در کشورهای مختلف بر گفتمان تکفیر و فرقت غلبه یافته است. این یک فرصت استثنایی در جهان اسلام است که مکاتب مختلف اسلامی، با استفاده از عقلانی‌ترین مفاهیم، در کنفرانس‌های مختلف، بیانیه مشترک صادر می‌کنند. باید آن را پاس داشت و از دولت‌های کشورهای اسلامیِ پیشتاز تقدیر کرد و از دستاوردهای گرانسگ آن صیانت نمود و تمدن نوین اسلامی را به کمک همه کشورهای اسلامی به منصه ظهور رسانید.
پرورش شخصیت‌های معتدل، خردورز، دوراندیش و فارغ از تعصبات کور و خشونت‌های بی‌منطق، رسالتی بنیادین و خطیر بر دوش علمای ربانی، نخبگان دینی و متفکران جهان اسلام است. اعتدال به معنای استواری بر صراط مستقیم، وفاداری به حقیقت و گشودگی نسبت به گفت‌وگو، همزیستی و تعامل سازنده است که علمای دین و صاحبان اندیشه با بازخوانی عقلانی و اخلاقیِ تعالیم وحیانی، چهره حقیقی اسلام را به‌عنوان دین رحمت، کرامت انسانی، عدالت و صلح پایدار به جهانیان معرفی می‌کنند. آنان با برجسته‌ساختن فضیلت‌های اسلامی، تبیین عقلانیت، زدودن خرافه‌ها و تحریف‌ها، و مقابله با قرائت‌های افراطی و تکفیری، مسیر تقریب، همگرایی و برادری ایمانی را هموار می‌سازند. در این مسیر، نخبگان دینی بر اخلاق گفت‌وگو، مدارای حکیمانه، تألیف قلوب، و تقویت عقلانیت نقاد و اجتهادی تأکید می‌ورزند تا امت اسلامی بتواند از ورای تکثر مکاتب و سنت‌های فکری، به افق‌های نوینی از وحدت معنوی و هم‌افزایی تمدنی دست یابد. این مهم، سنگ‌بنای شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی و بستری برای عبور از بحران‌های کنونی و مقابله با پروژه‌های تفرقه‌افکنانه دشمنان است.
خانواده در منطق اسلام، «کانون حیات انسانی و پاسدار ارزش‌های الهی و اخلاقی» است؛ جایگاهی که در آن محبت، ایمان، مسئولیت‌پذیری و روح تعاون به نسل‌ها منتقل می‌گردد. در این منظومه، خانواده مکتب نخست تربیت، پرورش شخصیت متعادل و شکوفا کننده استعدادهای انسانی است و همواره به‌عنوان «حصن حصین» در برابر امواج سهمگین فتنه‌ها و آسیب‌های اجتماعی شناخته شده است. تحکیم بنیان خانواده، حمایت همه‌جانبه از جوانان در برابر تهاجمات فرهنگی و انحرافات اخلاقی، و انتقال روحیه «برادری ایمانی، همبستگی اجتماعی و مسئولیت‌پذیری مدنی» به نسل‌های آینده، ضرورتی بنیادین برای تداوم حیات امت اسلامی و تحقق تمدن نوین اسلامی است. در این میان، جهان غرب با ترویج «لیبرالیسم فردگرایانه» بنیان خانواده را به سود لذت‌گرایی، فردمحوری و آزادی‌های بی‌حد و مرز تضعیف کرده است که خانواده را به نهادی شکننده و قراردادی صرف فرو کاسته و پیوندهای عاطفی و مسئولیت‌های اجتماعی آن را از هم گسسته است. در برابر آن، اسلام با تأکید بر «پیوند مقدس ازدواج، جایگاه والای والدین، کرامت فرزندان و نقش بنیادین خانواده در سعادت دنیوی و اخروی» الگوی متعالی و پایداری را عرضه می‌کند که هم سعادت فرد و هم سلامت جامعه را تضمین می‌نماید.
فتنه‌افکنی و برافروختن آتش اختلاف، خطرناک‌ترین ابزار دشمنان برای تضعیف و درهم شکستن وحدت امت اسلامی است. قرآن کریم از فتنه، به‌عنوان بلایی بزرگ‌تر از قتل یاد کرده است«وَالفِتنَةُ أَشَدُّ مِنَ القَتل» (بقره/۱۹۱). در طول تاریخ، استعمار و استکبار جهانی کوشیده است با بهره‌گیری از تفرقه‌های مذهبی و قومی، در جبهه واحد مسلمانان رخنه ایجاد کند. توهین به مقدسات مذاهب اسلامی، تحریک احساسات فرقه‌ای، تخریب نمادهای قدسی و برچسب‌زنی‌های تکفیری، تنها بخشی از این فتنه‌های سازمان‌یافته است. امروز نشانه‌های این فتنه‌ها را در میدان‌های واقعی جهان اسلام از عراق، سوریه، یمن، افغانستان، شمال آفریقا و ... مشاهده می‌کنیم. این بحران‌های میدانی هرچند موردی و حداقلی، جان و مال مسلمانان را هدف قرار داده و سرمایه‌های معنوی و تمدنی امت را تحلیل می‌برد. مقابله با مروجان این فتنه‌ها، وظیفه‌ای صرفاً سیاسی یا مقطعی نیست، بلکه رسالتی اخلاقی، دینی و تمدنی است. علمای ربانی، نخبگان فکری و رهبران اجتماعی باید با تبیین آموزه‌های رحمانی اسلام، برجسته‌کردن مشترکات، و روشنگری نسبت به تبلیغات مسموم، صفوف امت را در برابر این توطئه‌ها مستحکم کنند. همچنین، بایسته است امت اسلامی با تقویت فرهنگ گفت‌وگوی نخبگانی، تألیف قلوب همگانی، و عقلانیت نقاد و همگرایی میدانی، بصیرت جمعی، هوشیاری تاریخی و همبستگی ایمانی را تقویت کند و راه نفوذ جریان‌های تفرقه‌افکن را مسدود سازد.
فلسطین، قطب‌نمای حق و باطل در جهانِ پر از ظلمت است. ظالمان جهان دست به دست هم داده‌ و مرتکب نسل‌کشی گسترده و آشکار، مقابل چشم همه جهانیان شده‌اند. صهیونیست‌های جنایتکار روی سفاکان تاریخ را سفید کرده‌اند؛ هفت برابرِ بمب اتمی هیروشیما، بر سر مردم بی‌گناه غزه مواد منفجره ریخته‌ا‌ند؛ خانه، مدرسه، بیمارستان و مسجد را تخریب کرده‌اند؛ کودکان، زنان، کهنسالان، امدادگران و خبرنگاران را شهید و اسم آن را دفاع از سرزمین گذاشته‌اند. این جنایت جنگی، مردم آزاده جهان را بیدار کرد تا با تأکید بر وحدت برخاسته از ارزش‌های مشترک انسانی از فلسطین مظلوم و مردم بی‌پناه و محاصره شده غزه دفاع کنند، از کرامت آدمی سخن بگویند، برای عدالت شعار دهند و برای امنیت جهانی به میدان بیایند. اینک کرامت، عدالت و امنیت، مطالبه همه مستضعفان عالم شده و مستکبران عالم را به چالش کشیده است. این یک همبستگی انسانی و فراتر از وحدت ‌اسلامی است که برای انسانیت و ارزش‌های آن به میدان آمده است. رخداد جدیدی در جهان در حال شکل‌گیری است و گفتمان مقاومت در گستره جهانی روزافزون است. مستضعفان عالم با ایمان، صبر، تقوا و حفظ وحدت و با تکیه بر اراده محتوم، وعده صادق‌ و قدرت لایزال الهی، پیشوایان عدالت در جهان خواهند شد؛ بر ظالمان و مستکبران غلبه خواهند یافت و وارثان زمین خواهند گشت.
طوفان‌الاقصی که از ۷ اکتبر آغاز گردید، مهمترین دستاوردش آن بود که چهره خبیث رژیم منحوس اسرائیل را برای همه جهانیان برملا، و نقشه شوم و پلید تشکیل اسرائیل بزرگ را آشکار ساخت. این مهم صفوف کشورهای اسلامی را متحد و باورهای خطا نسبت به رقابت داخلی در جهان اسلام را زدود و همگان را متوجه دشمن مشترک صهیونی ساخت.
جنگ تحمیلی ۱۲ روزه، علی‌رغم خسارت‌های جبران‌ناپذیر و شهادت بیش از هزار شهروند بی‌گناه، زنان، کودکان، سالخوردگان و ...که جمهوری اسلامی به عنوان هزنیه دفاع از ملت مظلوم فلسطین و ملت خود پرداخت کرد اما بر دشمن غدار نیز خسارت‌های بی‌سابقه‌ای را تحمیل کرد. ابهّت دروغین گنبد آهنین رژیم غاصب با موشک‌های ایرانی فرو ریخت، آسیب‌پذیری صهیونیست‌ها پیش چشم همه جهانیان آشکار گشت، عزت اسلامی ـ عربی جان گرفت، همچنین فرار سرمایه‌گذاران از سرزمین‌های اشغالی، توقف پروازهای تل‌آویو و حیفا، توقف تولید و صادارات، نارضایتی و هراس داخلی به دلیل ناکارآمدی هشدارهای پیشگیرانه، ناامنی سرزمینی مهاجران غاصب، مهاجرت معکوس، بی‌اعتباری بین‌المللی، ضرر ده‌ها میلیارد دلاری، شکست رسانه‌ای، فروپاشی طرح عادی‌سازی روابط و معامله قرن، و اجماع جهانی علیه رژیم صهیونیستی، همه نشانگر روند فزاینده زوال اسرائیل است.
شرکت‌کنندگان در این کنفرانس حمله رژیم صهیونی به مردم کشورهای ایران، فلسطین، لبنان، یمن، سوریه و قطر را قویا محکوم کرده و اعلام می‌دارند: از همه کشورهای اسلامی که در مقابله با رژیم اشغالگر صهیونیستی از ۷ اکتبر تا جنگ تحمیلی ۱۲ روزه و پس از آن در کنار کشورهای مورد حملات تجاوزکارانه این رژیم بودند و اقدامات دَدمنشانه رژیم اشغالگر قدس و حامیانش را محکوم کردند، تقدیر و تشکر نموده و از کشورهای اسلامی و عربی می‌خواهند با اقدامات عملی، قطع رابطه سیاسی، نظامی و اقتصادی با رژیم اشغالگر گام‌های مؤثری برداشته و به صورت عینی و واقعی به کمک مردم مظلوم فلسطین و غزه بشتابند.
در پایان شرکت کنندگان در کنفرانس ضمن تجلیل از شهدای مقاومت: اسماعیل هنیه، سیدحسن نصرالله، سیدهاشم صفی‌الدین، یحیی سنوار، صالح العاروری، احمد غالب الرهوی و دانشمندان و سرداران شهید ایرانی و دیگر شهیدان، بر استمرار راه مقاومت و حفظ وحدت اسلامی بر مبنای اخلاق رحمانی نبی مکرم اسلام «صلی الله علیه و آله» تأکید ورزیده و هزارو پانصدمین سالگرد میلاد نبی رحمت را به همه مسلمانان جهان تبریک می‌گویند. همچنین مراتب تشکر صمیمانه خود را از رهبر معظم انقلاب اسلامی، حضرت آیت‌الله‌العظمی امام خامنه‌ای دام‌ظله العالی، از دولت جمهوری اسلامی ایران، به‌ویژه رئیس‌جمهور محترم و دبیرکل محترم مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، استاد دکتر حمید شهریاری، شورای عالی و کارگزاران مجمع قدردانی ابراز می‌دارد.
والسلام علیکم ورحمة الله وبرکاته
سی‌ونهمین کنفرانس وحدت اسلامی/ ۱۹ شهریور ۱۴۰۴