printlogo


printlogo


حجت‌الاسلام ‌والمسلمین ملانوری
یک قرن تبلیغ دینی؛ مروری بر عملکرد حوزه علمیه قم

به‌مناسبت یکصدمین سالگرد بازتأسیس حوزه علمیه قم، کمسیون تبلیغ همایش بین‌المللی این رویداد تاریخی با حضور جمعی از شخصیت‌های برجسته علمی، فرهنگی و دینی تشکیل شد. این نشست که با مشارکت میهمانان داخلی و بین‌المللی همراه بود، فرصتی ارزشمند برای تبیین دستاوردهای یک قرن فعالیت حوزه علمیه قم و بررسی چالش‌های پیش‌روی نظام علمی‌- تبلیغی حوزه‌های علمیه فراهم آورد.
در این راستا، حجت‌الاسلام ملانوری، معاون تبلیغ حوزه‌های علمیه کشور، در این کمسیون به بررسی سیر تحول تبلیغ دینی در بازه زمانی یکصدمین سال تأسیس حوزه تا دوران معاصر پرداخت که در ادامه می‌خوانید.

  شکلگیری گروه علمی - عملکردی تبلیغ
همان‌طور که اشاره شد، برای تأمین مقالات سده، گروه‌های علمی- عملکردی مختلفی در رشته‌های گوناگون شکل گرفتند. یکی از این گروه‌ها، «گروه علمی- عملکردی تبلیغ» بود که به‌منظور بررسی عملکرد تبلیغ حوزه علمیه در یکصدسال گذشته تشکیل شد.
در این زمینه، عزیزانی زحمت کشیدند و با تدبیر، کار را پیش بردند و بنده در همین آغاز، لازم می‌دانم از تلاش‌های آنها تشکر کنم:
حجت‌الاسلام والمسلمیـن روستاآزاد، حجت‌الاسلام والمسلمین آزادیـان، حجت‌الاسلام والمسلمین غلامرضایی، جناب آقای پورامینی، جناب آقای بابایی و دیگر دوستانی که در این مسیر، حمایت کردند و زحمت کشیدند تا مجموعه‌ای از مقالات علمی و کاربردی تولید شود.

  چاپ مقالات و مجلات مرتبط
سه شماره از مجلات مختلف این مقالات را منتشر کردند:
دو شماره توسط مجلات وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی؛
یک شماره توسط مجله مجتمع آموزشی- پژوهشی تبلیغ.
همچنین بخشی از مقالات برگزیده، در قالب کتابی با عنوان «تبلیغ در سده اخیر» منتشر شد. این کتاب حاوی مقالات علمی- عملکردی مهمی است و در دسترس علاقه‌مندان قرار دارد. فایل دیگر مقالات و کتاب‌ها نیز آماده و در اختیار دوستان است.

  دستهبندی مقالات
​​​​​​​
مقالات تولیدشده دو دسته‌اند:
۱. مقالات دورهای که به بررسی سیر تبلیغ در پنج دوره مهم تاریخی میپردازند:
 ۱) دوره آیت‌الله حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی(قد)؛ ۲) دوره مراجع ثلاث(قد)؛ ۳) دوره آیت‌الله‌العظمی بروجردی(قد)؛ ۴) دوره مراجع خمسه یا اربعه(ره) (تا نزدیکی انقلاب اسلامی)؛ ۵) دوره انقلاب اسلامی.
۲. مقالات موضوعی که به بررسی موضوعات خاص در یکصدسال گذشته میپردازند؛ مانند:
1)       تبلیغ خواهران؛ ۲) تبلیغ در دانشگاه‌ها؛ ۳) تبلیغ در مواجهه با فرقه‌های انحرافی؛ ۴) تحول محتوای تبلیغ؛ ۵) فعالیت‌های رسانه‌ای حوزه.