printlogo


printlogo


آیت‌الله خاتمی در مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه‌های علمیه تبیین نمود
بایسته‌های رسانه تراز انقلاب در جنگ نرم

در دنیای امروز که رسانه‌ها نقش بی‌بدیلی در شکل‌دهی به افکار عمومی و هدایت اذهان دارند، اهمیت تقوا در این عرصه بیش از پیش نمایان می‌شود. آیت‌الله سیداحمد خاتمی، عضو فقهای شورای نگهبان و مجلس خبرگان رهبری، در سخنانی در جمع خبرنگاران و فعالان رسانه‌ای حوزه‌های علمیه، به بررسی ابعاد مختلف تقوا در حوزه رسانه پرداخته و از اهمیت آن در حفظ هویت اسلامی و فرهنگی در برابر تهدیدات نرم دشمنان انقلاب اسلامی سخن گفته‌ است. وی با اشاره به تغییر راهبرد دشمن از جنگ سخت به جنگ نرم، بر لزوم مراقبت و هوشیاری در مواجهه با تهاجمات فرهنگی و رسانه‌ای تأکید دارد. در این راستا، باید رسانه‌ها و فعالان فضای مجازی با تقویت تولید محتوای فاخر و آگاهانه، در مسیری درست و متعهدانه گام بردارند تا از نفوذ دشمن در افکار عمومی جلوگیری کنند و اصل تقوا را در تولید و انتشار اخبار و اطلاعات به کار بندند.

  تقوا در عرصه رسانه
رسانه حوزه در حقیقت زبان حوزه است و امیدوارم این زبان در تراز حوزه‌های علمیه و انقلاب اسلامی قرار گیرد. روح روزه تقواست؛ چنان‌که در آیه 183 سوره بقره می‌خوانیم: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ». در این آیه از ما خواسته شده که در ماه رمضان با روزه‌گرفتن، تقوا را در خود پرورش دهیم؛ اما تقوا چیست؟ تقوا در واقع حریم‌نگهداری برای خدا و به‌نوعی حفاظت از نفس در برابر گناه و فساد است.
در همه عرصه‌ها، بی‌تردید هیچ واژه‌ای به جامعیت تقوا نمی‌رسد؛ بنابراین، در خطبه‌های نمازجمعه نیز، بر خطیب واجب است که مردم را به تقوا دعوت کند؛ چراکه تقوا در تمامی ابعاد زندگی انسانی، از جمله عرصه رسانه، جایگاه ویژه‌ای دارد.
در اینجا جای سؤال است که تقوا در عرصه رسانه چیست و این عرصه چه مشکلاتی دارد؟ سخنان بسیاری در این خصوص قابل بیان است؛ اما یکی از به‌روزترین و مهم‌ترین سخنانی که در این زمینه مطرح شده است، فرمایشات مقام معظم رهبری در دیدار با مردم تبریز است. ایشان فرمودند: «از آغاز پیروزی انقلاب، ما با دشمن مواجه بودیم. دشمنان ما برای مقابله با انقلاب ابتدا از راه جنگ سخت وارد شدند. ابتدا در کردستان و سپس در ترکمن‌صحرا فتنه‌ها آغاز شد و بعد جنگ ۸ ساله و دفاع مقدس به وقوع پیوست.»
این سخنان می‌تواند به‌عنوان مبنای فکری برای درک دقیق‌تر تقوا در عرصه رسانه و شناخت چالش‌ها و مشکلات پیش رو در این حوزه باشد.

  تغییر راهبرد دشمن از جنگ سخت به جنگ نرم
تا سال ۱۳۶۸ و ارتحال امام راحل عظیم‌الشأن(ره)، دشمنان متمرکز بر جنگ سخت بودند؛ ولی بعدها به این نتیجه رسیدند که جنگ سخت فایده‌ای ندارد و با آن نمی‌توان براندازی کرد. این ناکامی به‌خاطر شجاعت‌های رزمندگان اسلام برای دشمنان قابل درک شد. تقریبا از سال ۱۳۶۸، جنگ نرم آغاز شد. مقام معظم رهبری فرمودند: «در عرصه جنگ سخت، توانایی ما برای مقابله با تهدیدهای سخت دشمنان در سطح عالی است و هیچ نگرانی و مشکلی وجود ندارد.» مردم از این جهت احساس امنیت می‌کنند. الحمدلله، برای مقابله با رژیم صهیونیستی، عملیات‌های وعده صادق1 و2 انجام شد و پیش از آن نیز، در برخورد با تکفیری‌ها و دولت داعش، این توانایی به‌وضوح مشاهده شد. شهید حاج قاسم سلیمانی عزیز در آن زمان گفت: «سه ماه دیگر خبری از دولت داعش نخواهد بود» و کمتر از سه ماه این وعده به حقیقت پیوست. الحمدلله، در عرصه جنگ سخت توانایی بسیار خوبی داریم که این توانایی با تدبیر مقام معظم رهبری از ابتدا تدارک دیده شد و هم‌اکنون نیز در اوج آن قرار داریم. دشمن می‌داند که ما دارای شهرک‌های موشکی هستیم. مقام معظم رهبری نیز فرمودند: «مطلقاً در عرصه دفاعی کشور با هیچ‌کس مذاکره نخواهیم کرد.»

  نگرانی اصلی مقام معظم رهبری نگرانی از جنگ نرم است
نگرانی اصلی مقام معظم رهبری، نگرانی از جنگ نرم است و ایشان تکلیفی روشن برای رسانه‌ها و صاحبان رسانه مشخص کرده‌اند. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای فرمودند: «مسئولان دستگاه‌های تبلیغاتی و آموزشی و رسانه‌ای، صاحبان بیان و قلم، اصحاب دانش و هنر و آحاد جوانان فعال در فضای مجازی، نقاط مورد توجه دشمن برای نفوذ در افکار عمومی را شناسایی و آنها را با تولید محتوا و فکر و اندیشه مسدود کنند.» این جمله فرازی از بیانات رهبر انقلاب در دیدار هزاران نفر از مردم آذربایجان شرقی در تاریخ ۲۹ بهمن ۱۴۰۳ است.
از سال ۱۳۶۸، این نگرانی در جامعه احساس شد. عباراتی مانند: «تهاجم فرهنگی»، «شبیخون فرهنگی»، «شبیخون همه‌جانبه فرهنگی»، «ناتوی فرهنگی» و «جنگ ترکیبی» توسط مقام معظم رهبری مطرح شدند. اینها واژه‌هایی هستند که ایشان طی چنددهه گذشته بر آنها تأکید داشته‌اند.
مقام معظم رهبری در دیدار با جوانان و دانشجویان سیستان و بلوچستان در تاریخ ۶ اسفند ۱۳۸۱ در بیش از ۲۰ سال پیش، مطلبی فرمودند که فرازی از آن را مرور می‌کنیم: «یکی از مسئولان طراز اولِ کشور صهیونیستیِ غاصب اسرائیل، در سال گذشته توصیه‌ای به آمریکایی‌ها کرد. این توصیه کاملاً در مطبوعات خارجی و اینترنت منعکس شد و امر پنهانی و مخفیانه‌ای نیست. توصیه‌ وی به آمریکایی‌ها این بود که بیهوده وقت خود را با عراق و کره شمالی و کشورهایی از این قبیل تلف نکنید. مسأله‌ اصلی شما ایران است. اگر خاورمیانه را می‌خواهید، وقت‌تان را مصروف عراق نکنید، سراغ ایران بروید؛ کانون و سرچشمه آن‌جاست؛ اما ایران مثل عراق و کره شمالی و افغانستان نیست که بتوان با حمله نظامی آن را تسخیر کرد. نظام و حکومت اسلامی به مردم متکی است و مردم آن را حفظ کرده‌اند. باید کاری کنید که مردم آن را رها کنند. راهش این است که مردم را با ترویج فرهنگ و ادبیات غربی و فرهنگ و تربیت آمریکایی، به واگرایی نسبت به دین و فرهنگ و سنت و تاریخ‌شان سوق داد. وقتی مردم این تعلّقات را رها کردند، بعد از گذشت چند سال، بدون این‌که سرمایه‌ای صرف کنید، با یک حمله و تحرک احیاناً نظامی مختصر می‌توانید این مانع بزرگ، یعنی نظام اسلامی را از سر راه بردارید!» و امروز، با گذر زمان، احساس خطر نسبت به این جنگ نرم بیشتر و بیشتر در جامعه احساس می‌شود.

  تفاوت‌های جنگ نرم و جنگ سخت و اهداف دشمن در جنگ نرم
1. جنگ نرم فرامنطقه‌ای است و جنگ سخت محدود به جغرافیای خاص است.
2. در جنگ نرم روح و روان و فکر انسان هدف است؛ اما در جنگ سخت جسم هدف است.
3. جنگ نرم راهبرد فرهنگی، اعتقادی و سیاسی دارد و در جنگ سخت مراکز اقتصادی و سیاسی هدف است.
4. در جنگ نرم بی‌سر و صدا و خاموش عمل می‌شود و جنگ سخت پر سر و صدا و همراه با غرش سلاح‌های رزمی است.
5. تلفات جنگ نرم تدریجی و نامحسوس است و در جنگ سخت محسوس است.
دشمنان در جنگ نرم ۱۴ هدف را دنبال می‌کنند؛

  هدف اول
دشمنان در جنگ نرم دین و اخلاق است.

 هدف دوم
حاکمیت دینی و نافرمانی مدنی است.
 
هدف سوم
امید مردم است، دشمنان به دنبال ناامیدکردن مردم هستند.

  هدف چهارم
وحدت است. الحمدلله در روز ۲۲ بهمن مردم ما این وحدت را نشان دادند.

  هدف پنجم
ولایت است؛ هم مفهوم ولایت و هم مصداق ولایت، هدف دشمنان است.
 ششمین هدف
مقاومت است. می‌گویند تا چه زمانی مرگ بر آمریکا بگوییم؟ تا وقتی این شعار را می‌دهیم که آمریکا شیطنت می‌کند. می‌خواهند کاری کنند، مردم خسته شوند.آنکه در راهِ طلب خسته نگردد هرگز
پـای پُرآبلـه بادیه‌پیمای من است

  هدف هفتم
دشمنان، استکبارستیزی

  هدف هشتم
دشمن، حذف هویت اسلامی و ایرانی است. پوشش گره خورده با هویت ایران  اسلامی بوده؛ اما ببینید چگونه دارند تبلیغ می‌کنند که ضدش را جا بیندازند.

 هدف نهم
، حزب‌اللهی‌ها را افراطی و تندرو معرفی کنند، برای اینکه غیرت دینی را بخشکانند. حالا گاهی می‌فهمند این را گاهی هم نمی‌فهمند. نفهمیده این را می‌گویند. این یک هدف است که دیگر جوانان حزب‌اللهی غیرتی نشوند.

  هدف دهم
اسرار است؛ چقدر آقا این خطر نفوذ را بیان کردند.
  هدف یازدهم
دشمن، تضعیف روحیه مردم است. می‌خواهند مردم روحیه خود را ببازند و بترسند: [إِنَّمَا ذَلِكُمُ الشَّيْطَانُ يُخَوِّفُ أَوْلِيَاءَهُ فَلَا تَخَافُوهُمْ وَخَافُونِ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ] (آل عمران/ 175).

  دوازدهمین هدف
دشمن خانواده است. برای دشمن فتح‌الفتوح است که ببینند، فرزند یک روحانی، عالم دینی، همسر یک روحانی یا سپاهی و خانواده نیروی مسلح از چهره‌های شاخص، حرف ضد‌دینی می‌زند. این یک فتح‌الفتوح برای آنان است؛ لذاست که قرآن کریم می‌فرماید: [يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا قُوا أَنْفُسَكُمْ وَأَهْلِيكُمْ نَارًا وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَةُ عَلَيْهَا مَلَائِكَةٌ غِلَاظٌ شِدَادٌ لَا يَعْصُونَ اللَّهَ مَا أَمَرَهُمْ وَيَفْعَلُونَ مَا يُؤْمَرُونَ] (تحریم/6)؛
به فکر زن و بچه باید باشید، باید با زن و بچه حرف بزنید.

  هدفسیزدهم
همراهی مردم است؛ آن‌چنان که در تعبیر این صهیونیست بود که اگر مردم همراه نباشند، کار حکومت تمام است.

  چهاردهمین هدف
تغییر الگوهاست. هدف دشمنان تغییر الگوها و اسوه‌های ماست.اما سخنان جدیدی که این روزها مطرح شده و از عزیزان هم انتظار می‌رود، بیشتر بر روی آن کار شود، تعبیری است که مقام معظم رهبری در دیدار اخیر سران درباره آمریکا فرمودند: «قلدر». الحمدلله که رسانه‌ها نیز به آن پرداخته‌اند. حالا این پرسش مطرح می‌شود: قلدری چیست و نمونه‌های آن کدامند؟ اگر به نمونه‌های قلدری نگاه کنیم، حتی در مورد ترامپ نیز می‌توانیم شاهد نمونه‌هایی از این روحیه باشیم که نه‌تنها نسبت به ایران بلکه نسبت به هم‌پیمانان و کشورهایی که با آنها هم‌فکر هستند، همین رفتار قلدری را نشان می‌دهند. این نوع ادبیات را پیش از مقام معظم رهبری، امام خمینی(ره) نیز در مورد رضاخان به‌کار بردند و او را «قلدر» نامیدند.

  ضرورت تقویت روحیه استکبارستیزی
باید روحیه استکبارستیزی در جامعه تقویت شود؛ زیرا امروز این روحیه با واژه «مذاکره» در حال تضعیف است. پیش از برخوردهای اخیر ترامپ، به‌ویژه با زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین، برخی می‌گفتند که چه اشکالی دارد، با آمریکا مذاکره کنیم. می‌گفتند پیغمبر نیز مذاکره می‌کرد؛ درحالی‌که مذاکره پیامبر(ص) همیشه از موضع قدرت بود، نه از موضع ضعف.
همچنین می‌گویند: امام حسین(ع) شب عاشورا با عمر سعد مذاکره کرد که واقعاً عجیب است. تا این حد تاریخ را تحریف می‌کنند. حضرت امام حسین(ع) مذاکره نکرد؛ بلکه عمرسعد را نصیحت نمود.
به نظر می‌رسد کسانی هستند که قصد دارند، این روحیه استکبارستیزی را به‌ویژه در نسل جوان و نوپای جامعه از بین ببرند؛ درحالی‌که روحیه استکبارستیزی یک روحیه قرآنی است؛ همانطور که در قرآن آمده است: 
- [وَلَقَدْ بَعَثْنَا فِي كُلِّ أُمَّةٍ رَسُولًا أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَاجْتَنِبُوا الطَّاغُوتَ] (نحل، ۳۶)
- [وَالَّذِينَ اجْتَنَبُوا الطَّاغُوتَ أَنْ يَعْبُدُوهَا وَأَنَابُوا إِلَى اللَّهِ لَهُمُ الْبُشْرَى] (زمر، ۱۷)
- [يُرِيدُونَ أَنْ يَتَحَاكَمُوا إِلَى الطَّاغُوتِ وَقَدْ أُمِرُوا أَنْ يَكْفُرُوا بِهِ وَيُرِيدُ الشَّيْطَانُ أَنْ يُضِلَّهُمْ ضَلَالًا بَعِيدًا] (نساء، ۶۰)
آنچه که نظام و انقلاب اسلامی در رابطه با استکبار می‌گوید، همانا مبارزه با طاغوت است.

 دمیدن در فرهنگ مقاومت و تفسیر درست وحدت
دیگر مسأله‌ای که ما باید در این عرصه به آن توجه داشته باشیم، دمیدن در فرهنگ مقاومت است؛ همان‌طور که در قرآن آمده: [وَكَأَيِّنْ مِنْ نَبِيٍّ قَاتَلَ مَعَهُ رِبِّيُّونَ كَثِيرٌ فَمَا وَهَنُوا لِمَا أَصَابَهُمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَمَا ضَعُفُوا وَمَا اسْتَكَانُوا وَاللَّهُ يُحِبُّ الصَّابِرِينَ] (آل‌عمران/ 146). این آیه به ما می‌آموزد که در برابر مشکلات و چالش‌ها، باید استقامت و پایداری نشان دهیم و در راه خدا از ضعف و تسلیم پرهیز کنیم.
وحدت یکی دیگر از واژه‌هایی است که در انقلاب اسلامی و گفتمان امام خمینی(ره) بسیار مورد تأکید قرار گرفته است. امام خمینی(ره) بیشترین کلمه‌ای که در عرصه‌های سیاسی و اجتماعی به‌کار برد، «وحدت» بوده است؛ البته در مفهوم وحدت، باید به دو نکته مهم توجه کنیم:
وحدت حول حبل‌الله: همان‌طور که در قرآن می‌خوانیم: [وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ‌اللَّهِ جَمِيعًا وَلَا تَفَرَّقُوا] (آل‌عمران، 103). وحدت بدون پیوستگی به حبل‌الله، وحدت نیست. برای ایجاد وحدت، باید محور واحدی وجود داشته باشد. این محور، «ولایت» است.
جالب است که در تفسیر این آیه، مرحوم طبرسی یکی از احتمالاتی که برای معنای «حبل‌الله» ارائه داده، اشاره به «ولایت امیرالمؤمنین(ع)» است. به‌همین ترتیب، ولایت فقیه که ما به آن معتقدیم، در حقیقت ادامه‌ ولایت پیامبر(ص) و معصومین(ع) است؛ بنابراین، قرآن نیز به ما می‌آموزد که وحدت باید حول «حبل‌الله» و ولایت باشد و این وحدت، باید از یک محور واحد سرچشمه بگیرد.
مطلب دومی که باید متذکر آن شد، این است که وحدت به‌معنای «همه با هم» هست، نه «همه با من» و این تحریف است که هرکسی که با یک فکر و خط همراه بود، طرفدار وحدت است و هرکس با سلیقه اینها  همراه نبود، این تفرقه است؛ اتفاقا ما عکس این قضیه را می‌گوییم و عکسش این است که اگر می‌خواهی وحدت در جامعه بماند، نباید کاری کنید که متدینیین رنجیده شوند.
این اجتماعی که در سالن وزارت کشور برگزار شد و کلاً بی‌حجاب آمده بودند یا مراسمی که در سالن کتابخانه ملی انجام شد، این تفرقه‌آمیز است؛ آنها که دم از وحدت می‌زنند، با این تفرقه‌گران مخالفت کنند.
این مخالف وحدت است، این دعوا درست می‌کند، دعوای مقدسی هم هست و دفاع از دین و امر به معروف و نهی از منکر است؛ بنابراین اگر می‌خواهید وحدت به وجود بیاید، همه با هم باشیم، نه همه با یک فکر؛ همه با یک فکربودن که اسمش وحدت نیست.
این نوع رفتارها مخالف وحدت است و فقط باعث ایجاد دعواهای بی‌ثمر می‌شود. پس اگر واقعا می‌خواهیم وحدت در جامعه ایجاد شود، باید همه با هم باشیم، نه اینکه همه با یک فکر باشیم؛ وحدت زمانی محقق می‌شود که افراد با نگاه‌ها و تفاوت‌های خود در کنار هم قرار بگیرند.
سومین مطلب: مصداق وحدت روز ۲۲ بهمن بود. اولاً بحمدالله ۲۲ بهمن امسال طبق بررسی‌ها در همه جای کشور بیش از سال‌های سابق بود؛ درصورتی‌که در اوج گرانی هم بود؛ یعنی مردم با این گرانی‌ها آمدند. این همان وحدتی است که مطلوب است و باید از این وحدت دم بزنیم. نبایستی که این اختلاف سلیقه، تبدیل به اختلاف در هدف بشود. من یک مثالی می‌زنم که مثال گویایی است. روز جمعه که می‌شود، یکی می‌گوید: من پیاده به نماز جمعه می‌روم، یکی می‌گوید: من با ماشین می‌روم و دیگری می‌گوید: با دوچرخه می‌روم، این اختلاف هیچ عیبی ندارد؛ اما کسانی که می‌آیند و وقت نماز جمعه، جلسه راه می‌اندازند، سخنرانی راه می‌اندازند، این تفرقه است؛ پس تفرقه اختلاف در هدف است.

  مسأله فرهنگ مقاومت
مطلب دیگری که باید همواره به آن توجه داشته باشیم، مسأله فرهنگ مقاومت است. این فرهنگ مقاومت به‌شدت ضروری است. اینکه مقام معظم رهبری بارها از غزه یاد می‌کنند، نشان‌دهنده اهمیت این موضوع است. ایشان فرمودند: تا زمانی که آتش‌بس اعلام نشود، غزه نباید فراموش شود؛ زیرا غزه نماد مقاومت است. رژیم صهیونیستی به‌مدت ۱۵ ماه، مردم غزه را به قتل می‌رساند؛ اما مردم مقاوم غزه در برابر آنها ایستاده‌اند.
قرآن کریم سه‌واژه کلیدی در زمینه مقاومت دارد. اولین واژه «ثبات» است. در آیه ۴۵ سوره انفال می‌خوانیم: [یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِذَا لَقِیتُمْ فِئَةً فَاثْبُتُوا وَاذْکُرُوا اللَّهَ کَثِیرًا لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ]. بیش از ۱۰ بار واژه «ثبات» در قرآن آمده است. در مقابل ثبات، لغزش قرار دارد که ۱۹ بار در قرآن ذکر شده است؛ از جمله در خطاب به پیامبر اسلام(ص) که فرموده است: «فَصْبِرْ» و خطاب به مسلمانان که گفته ‌است: «فَصْبِرُوا»؛ به این معنا که اگر رهبران یک جامعه مقاوم و صبور باشند، مردم هم از آنان پیروی کرده و مقاوم می‌شوند.
دومین واژه «استقامت» است. در سوره هود آیه ۱۱۲ آمده: «فَاسْتَقِمْ کَمَا أُمِرْتَ وَمَنْ تَابَ مَعَكَ»؛ این واژه در قرآن بیش از ۱۰ بار به‌کار رفته است و باید این فرهنگ را ترویج کنیم.
امروز دشمنانی داریم که به‌شدت بی‌کله هستند. چرا می‌گویم بی‌کله؟ چون ترامپ خود را به‌عنوان یک دیوانه می‌داند. «تز مرد دیوانه» از نیکسون به ترامپ منتقل شده است. ترامپ به نماینده آمریکا در سازمان ملل می‌گوید که باید ما را به‌شکلی نشان بدهید که انگار همیشه دست‌مان روی ماشه است.
سلام و درود خدا بر مقام معظم رهبری که این قدرت و عظمت را در برابر چنین قلدرهایی نشان دادند. وقتی ایشان فرمودند: «قلدر»؛ یعنی ما در برابر این قلدرها راهی جز مقاومت نداریم؛ همان‌طور که در غزه شاخ گاو وحشی رژیم صهیونیستی شکسته شد، نشان از همین مقاومت است. این تنها یک شعار نیست؛ بلکه از واقعیت‌هاست. برخی از استعفاهای مسئولان رژیم نیز نشان‌دهنده همین حقیقت است.

  امیدآفرینی
​​​​​​​نکته بعدی که باید به آن توجه کنیم، این است که باید امیدآفرین باشیم. امروز دشمن تلاش می‌کند تا ناامیدی را در دل‌ها بیدار کند؛ درحالی‌که قرآن می‌فرماید: [إِنَّهُ لَا يَيْأَسُ مِنْ رَوْحِ اللَّهِ إِلَّا الْقَوْمُ الْكَافِرُونَ] (یوسف، آیه 87). ما باید در این شرایط، امید را در دل‌ها دمیده و به آن قوت ببخشیم. امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری هر دو به‌شدت از کسانی که دم از ناامیدی می‌زنند، ناراضی بودند و هستند. ما به‌فضل خدا امیدواریم و با سه عنصر در قله امید نشسته‌ایم:
1) عنایت الهی
عنصر اول امیدآفرینی، «عنایت الهی» است. قرآن کریم می‌فرماید: [يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ يَنْصُرْكُمْ وَيُثَبِّتْ أَقْدَامَكُمْ] (محمد، آیه 7). این آیه تأکید می‌کند که اگر ما در مسیر خداوند و نصرت او حرکت کنیم، خداوند نیز ما را یاری خواهد کرد و قدم‌های ما را ثابت خواهد ساخت.
در طول 46 سال گذشته، عنایات و کمک‌های الهی همواره در کنار ما بوده و خواهد بود. از ابتدا تا به امروز، هرگاه به خداوند توکل کرده‌ایم، شاهد نصرت و حمایت‌های او بوده‌ایم. یکی از نمونه‌های بارز این عنایات در واقعه حمله آمریکا به طبس است که در آن زمان، هیچ‌یک از مسئولان ما از وقوع چنین حادثه‌ای اطلاع نداشتند؛ اما جالب است که یکی از مسئولان آمریکایی در این رابطه گفته بود: «گویا ریگ‌های بیابان سربازان خدا شده بودند!» این نشان می‌دهد که در شرایط دشوار، خداوند همیشه حامی و ناصر ماست و هیچ قدرتی نمی‌تواند در برابر اراده الهی مقاومت کند.
2) رهبری هوشیار
دومین محور امید ما، «مقام معظم رهبری» است. ایشان رهبر فقیه و هوشیاری هستند که همواره آینده را به‌درستی پیش‌بینی می‌کنند. رهبری عارف، مخلص، شجاع و با چشم تیزبینی که دشمن را به‌طور کامل رصد می‌کند. وجود ایشان، نعمتی بزرگ برای ماست که از بصیرت و رهبری ایشان بهره‌مندیم. این هدایت و دقت نظر در مواجهه با چالش‌ها و تهدیدات، به ما امید می‌دهد که در مسیر صحیح حرکت می‌کنیم و از بحران‌ها عبور خواهیم کرد. ان‌شاءالله سایه ایشان همواره بر سر ما مستدام بماند و از هدایت‌های ایشان بهره‌مند باشیم.
3) همراهی مردم
سومین محور امید ما، «همراهی مردم» است. این همراهی که در ۲۲ بهمن مشاهده شد، در هیچ کجای دنیا مشابه ندارد؛ برای مثال، در الجزایر که یک میلیون کشته داده‌اند، در سالگرد انقلاب‌شان تنها چند نفر در سالن جمع می‌شوند و آن روز را گرامی می‌دارند؛ اما اینجا، به‌فضل خدا، شکوه روزهای اول انقلاب و سال‌های اولیه آن، همچنان در حضور مردم مشاهده می‌شود. این حضور و همراهی نشان‌دهنده ایمان مردم به انقلاب اسلامی و وفاداری به آرمان‌های آن است. دشمنان ما تمام تلاش‌شان را می‌کنند تا این همراهی را از بین ببرند و مردم را از انقلاب دور کنند؛ اما به‌لطف خدا این همراهی همچنان ادامه دارد و برای تقویت آن باید تمام تلاش خود را بکنیم.