printlogo


printlogo


آیت‌الله حسینی بوشهری در «هجدهمین اجلاسیه مجمع عمومی جامعه مدرسین» تبیین کرد
بایسته‌های تبلیغ دین
رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، حضور در میان مردم و شناخت مشکلات، پرهیز از نگاه بخشی به دین و توجه به پیوستگی منظومه دین، استفاده از مطالب مستند به منابع اصیل، لزوم طرح مبانی و اندیشه‌های زیربنایی دین، اولویت‌بندی مطالب بر اساس نیاز جامعه، حضور در میان جوانان، عملکرد فعال در شناسایی شبهات و پاسخگویی به آن و استفاده از فضای مجازی و ابزارهای نوین را به‌عنوان بایسته‌های تبلیغ دین معرفی کرد.

به گزارش روابط عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، آیت‌الله سیدهاشم حسینی بوشهری، در هجدهمین اجلاسیه مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم که با موضوع بایسته‌های تبلیغ و رسالت حوزویان برگزار شد، با اشاره به اهمیت تبلیغ در فرهنگ دین، ابراز کرد: هم قرآن و هم کلمات نورانی اهل‌بیت(ع) و هم سیره علمای سلف و مراجع فعلی و به‌ویژه رهبر عزیز و فرزانه ما، حضرت امام خامنه‌ای روی مسأله تبلیغ تأکید فراوان دارند.
وی با بیان اینکه رهبر عزیز چندی پیش نسبت به مسأله تبلیغ اظهار نگرانی کردند، افزود: این اظهار نگرانی از جانب کسی که مشرف به مسائل کشور است، باید قابل دقت و تأمل ما حوزویان باشد.
امام جمعه قم با اشاره به افزایش برخی ناهنجاری‌های اجتماعی و فرهنگی در کشور اظهار کرد: گاهی احساس می‌شود که آن توان لازم را برای جلوگیری و پیش‌گیری از این‌گونه قضایا نداریم و نسبت به آن افسوس می‌خوریم؛ اما به‌صراحت عرض می‌کنم که نباید مأیوس شد. باید پرشتاب و باانگیزه این رسالتی را که از بزرگان به ما رسیده است، همچنان ادامه دهیم و من معتقدم که همان‌گونه که خداوند وعده داده، پیروزی قطعی است.
دشمن می‌خواهد
از میان جوانان ما سربازگیری کند
رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، در ادامه به بیان مواردی از بایسته‌های تبلیغ پرداخت و بیان کرد: دشمن می‌خواهد فضای کشور را به‌گونه دیگری جلوه دهد و از میان جوانان ما سربازگیری کند و این جلسه، برای پرداختن به این مسأله است.
تبلیغ؛ کارویژه اساسی روحانیت
نایب‌رئیس مجلس خبرگان رهبری، تبلیغ را کارویژه اساسی روحانیت عنوان و خاطرنشان کرد: از طلبه مبتدی تا کسی که در حوزه به کمالی رسیده است و تا سطح عالی مرجعیت، همه کار تبلیغی می‌کنند. حتی خود رهبر ما نیز به‌عنوان یک مبلغ برجسته در عرصه بین‌المللی عمل می‌کند. رهبری هم مبلغ است و هم راه تبلیغ را به ما نشان می‌دهد که با چه محتوا و هدفی باید تبلیغ را انجام دهیم.
وی تصریح کرد: این کارویژه نباید به فراموشی سپرده شود و باید آن را در رتبه اول قرار دهیم. اگر تبلیغ در جامعه نباشد و مردم ارزش‌های الهی را ارج ننهند، دیگر از دین نشانی نخواهد ماند.
آیت‌الله حسینی بوشهری، تبلیغ را رسالت اصلی پیامبران(ع) در طول تاریخ برشمرد و گفت: هستی اسلام از تبلیغ است. ما باید برای ترویج عدالت در جامعه به سمت تبلیغ برویم. خداوند می‌فرماید: [ادعُ إِلى سَبیلِ رَبِّکَ بِالحِکمَةِ وَالمَوعِظَةِ الحَسَنَةِ وَجادِلهُم بِالَّتی هِیَ أَحسَنُ].
امام جمعه قم با اشاره به مصادیق مختلف تبلیغ خاطرنشان کرد: تبلیغ، عَرض عَریض و بَحر طَویلی دارد. یکی پژوهش می‌کند، یکی بر کرسی خطابه می‌نشیند، یکی هم تدریس می‌کند؛ ولی تبلیغ به‌معنای خاص آن، باید همه را در بر بگیرد.
نادیده انگاشتن واقعیت‌های جامعه
در شأن روحانیت نیست
رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، حضور در میدان و دردشناسی را یکی از بایسته‌های تبلیغ عنوان و ابراز کرد: ما باید از تجرد و ذهنیت محض خارج بشویم و در میان مردم وارد شویم. وارد شدن در میان مردم، ایجاب می‌کند که در میدان باشیم و ببینیم درد چیست تا به فکر درمان باشیم - چه مربوط به مشکلات معیشتی مردم و چه مربوط به مسائل دیگر - تجردی و ذهنی فکر کردن و واقعیت‌های جامعه را نادیده ‌انگاشتن، در شأن روحانیت نیست.
وی با بیان اینکه دین یک منظومه است و نمی‌توان بخشی از آن را به‌خاطر مصلحت‌اندیشی نگفت و بخش دیگر را گفت، بیان کرد: ما معتقد به پیوستگی دین هستیم. کسانی که به‌صورت بخشی به دین نگاه می‌کنند، نمی‌توانند یک مبلغ موفق باشند. دین ما یک منظومه است و نمی‌شود، بخشی از آن را مصلحت‌اندیشی کرد و نگفت و بخشی را بر اساس مصلحت‌اندیشی گفت.
لزوم بهره‌گیری از مطالب مستند
به منابع اصیل دینی
استاد حوزه علمیه قم، استناد به منابع اصیل دینی را به‌عنوان سومین بایسته تبلیغ عنوان و ابراز کرد: مطالب ما باید برگرفته از منابع اصیل دینی باشد. بدون اساس و پایه دینی سخن‌گفتن، در شأن یک مبلغ نیست. باید بتوانیم مطالب خود را به قرآن، روایات یا سیره نورانی اهل‌بیت(ع) استناد دهیم. اگر این‌طور شد، رنگ الهی پیدا می‌کند و تأثیرگذار است.
وی طرح مبانی و اندیشه‌های زیربنایی دین را از دیگر بایسته‌های تبلیغ دانست و اظهار کرد: گاهی منبرها سطحی و بدون به‌کاربردن جنبه‌های عمیق و ریشه‌دار انجام شده است؛ لذا جوان ما بعد از چند سال پای منبربودن، در برابر چند شبهه رنگ می‌بازد.
امام جمعه قم اولویت‌بندی مطالب بر اساس نیاز جامعه را به‌عنوان پنجمین بایسته تبلیغ مطرح و بیان کرد: امروز اگر شهادتِ شهید مقاومت، سیدحسن نصرالله(ره) در فضای جامعه ما مطرح است، باید بگوییم که این‌ها برای چه رفتند و به شهادت رسیدند. باید مردم را متوجه کنیم که برای حفظ دین باید از جان گذشت. ماه رمضان فرصت طلایی است. اولویت‌بندی بر اساس نیاز مخاطبان باید به‌گونه‌ای باشد که مردم پس از اتمام ماه مبارک رمضان، احساس کنند که خیلی جلو آمده‌اند و این طلبه توانسته است یک تحول بنیادین ایجاد کند.
وی حضور در میان جوانان و عملکرد فعال در شناسایی شبهات منطقه تبلیغی و پاسخگویی به آن به‌صورت غیرمستقیم را از دیگر بایسته‌های تبلیغ عنوان کرد.
امروز فضای مجازی خیلی بُرد دارد
آیت‌الله حسینی بوشهری در بخش پایانی سخنان خود، با تأکید بر لزوم ایجاد بسترهای سخت‌افزاری و نرم‌افزاری برای تبلیغ در فضای مجازی گفت: امروز فضای مجازی خیلی بُرد دارد؛ البته منبرهای سنتی باید ادامه پیدا کند و هرگز نباید به فکر تعطیلی آن باشیم؛ اما دشمن از ابزار جدید برای پیشبرد اهدافش استفاده می‌کند و ما نیز باید با تولید محتوا، کلیپ و برنامه‌های روشن، از این ابزار استفاده کنیم.
وی ابراز امیدواری کرد: از خدای بزرگ طلب می‌کنم که همه ما و شما را در مسیر اعتلای کلمةالله مؤید و منصور بدارد.
گفتنی است، قرائت پیام آیت‌الله‌العظمی نوری همدانی به این اجلاسیه، سخنرانی دکتر احمد پهلوانیان مدیرکل صدا و سیمای استان قم و سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین سلیمانی اردهالی رئیس مجمع عمومی جامعه مدرسین، از دیگر این اجلاسیه بود.