نخستین نشست اساتید و فضلای جوان حوزههای علمیه با محوریت نقشآفرینی در سیاستگذاری و راهبری
اولین جلسه از سلسله نشستهای اساتید و فضلای حوزه علمیه در نهمین دوره شورایعالی حوزههای علمیه با موضوع «نقشآفرینی در عرصه راهبری و سیاستگذاری» و بهمنظور بررسی چگونگی مشارکت اساتید و فضلای جوان در عرصه سیاستگذاری برگزار شد.
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی شورایعالی حوزههای علمیه، تعیین سیاستها، خطمشیها و راهبردهای حوزه علمیه، از مهمترین و حساسترین وظایف شورایعالی حوزه است و شکی نیست که تحقق مطلوب این امر خطیر، بدون مشارکت اساتید و فضلای جوان، بهویژه ذهنهای خلاق، میسر نخواهد بود.
بدین منظور، دبیرخانه این شورا، به پیروی از رهنمودهای مقام معظم رهبری - مدظلهالعالی- و با هدف بهرهمندی از نظرات ارزشمند این قشر فرهیخته و ایجاد زمینه برای نقشآفرینی هرچه بیشتر آنان در سیاستگذاریها و تدوین برنامههای حوزه، سلسله جلسات هماندیشی برگزار مینماید.
اولین جلسه از سلسله نشستهای اساتید و فضلای حوزه علمیه در نهمین دوره شورایعالی حوزههای علمیه با موضوع «نقشآفرینی در عرصه راهبری و سیاستگذاری» که بررسی چگونگی مشارکت اساتید و فضلای جوان در عرصه سیاستگذاری اختصاص داشت، در محل دبیرخانه این شورا برگزار شد.
آیتالله محمدمهدی شبزندهدار، در این نشست، حضور در این جمع را سعادتی برای خود توصیف و اظهار کرد: سعادتی است برای حقیر که در محضر مبارکت شما اعزه حضور پیدا کنم و از ارشادات شما استفاده کنم.
وی با اشاره به هدف برگزاری این جلسات تصریح کرد: شورایعالی باید با همه سطوح مختلف حوزه نشست داشته باشد و با همفکری، بهترین طریقها برای انجام رسالات مختلفی که بر عهده حوزه علمیه است و مطالبات جهانی که وجود دارد و آنچه حوزه منادی آن بوده است که اسلام میتواند به بهترین نحو زندگی انسان را تأمین نماید، مشخص شود.
دبیر شورایعالی حوزههای علمیه افزود: این راه بسیار طولانی و پر پیچ و خم است؛ چون از یک نظر بِکر است و این مسائلی که مورد نیاز ماست، عَلی ما یَنبَغی نسبت به آن بحث نشده و امروز برعهده اساتید و فضلاست که نسبت به این موضوعات تحقیق و تفکر کنند.
وی با اشاره به سوم اسفندماه، سالروز صدور منشور روحانیت توسط امام خمینی(قد) در سال 1367، بیان کرد: امام فرمودند که حوزههای علمیه باید تمامقد آماده خدمت باشند، برای شهادت، ترویج اسلام و پیادهشدن احکام الهی و هم از نظر اجتهاد در زمینههای علوم عقلی و نقلی.
نباید سنتهای کارآمد حوزه به فراموشی سپرده شودعضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، با بیان اینکه نباید سنتهای کارآمد حوزه به فراموشی سپرده شود، ابراز امیدواری کرد: امیدواریم با همفکریهایی که میشود، راههای بهتری برای کمال حوزه به دست بیاوریم.
وی با یادآوری تأکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی نسبت به لزوم ایجاد تحول در حوزههای علمیه، عنوان کرد: رهبری معظم که از کسانی است که تجربه تحصیل در مشهد و قم را داشتهاند و خدمت اساتید بزرگی همچون آیات عظام بروجردی، امام خمینی، حاج شیخ مرتضی حائری و میلانی(قد) تلمذ کردهاند. در این دوره بسیار تأکید بر مسأله تحول و بالندگی حوزه دارند.
استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: در تشرفی که خدمت ایشان داشتم، بر مسأله فقاهت تأکید کردند و البته تأکید کردند که نگذارید، فلسفه و علوم عقلی نیز به دست جاهای دیگر بیفتد و این رشته هم باید در کنار علوم اسلامی وجود داشته باشد.
وی خاطرنشان کرد: مطالبی که در اینجا بیان میشود، باید در دبیرخانه مورد بحث و بررسی قرار گیرد و ممکن است، نیاز باشد که مجدداً از صاحبان آن نظر دعوت شود تا در نهایت، بهصورت یک قاعده مصوب مورد عمل واقع شود.
آیتالله شبزندهدار در بخش پایانی این جلسه، پس از بیان نقطه نظرات، پیشنهادات، انتقادات و دغدغهها از سوی اساتید و فضلای حاضر در نشست، خطاب به اساتید و فضلای جوان گفت: کار را رها نکنید و مسأله را دنبال کنید. کار برای حضرت بقیةالله(عج) است و حوزه برای حضرت است؛ لذا خیلی به دنبال تشکیلات نباشید.
وی اظهار کرد: من خاک پای تمام فضلا و سربازان حضرت بقیةالله(عج) هستم و اینجا منزل شماست. آمادگی داریم تا حرفهای شما را بشنویم.
این راه ادامه خواهد یافت
در ابتدای این نشست، حجتالاسلام والمسلمین احمد فرخفال، با اشاره به تأکید دبیر شورایعالی حوزههای علمیه نسبت به لزوم ارتباط مؤثر و روزآمد با سطوح مختلف حوزه علمیه، ابراز کرد: ایشان بر ارتباط کارآمد و روزآمد دبیرخانه شورا با جمعیت بابرکت حوزه تأکید داشتند و اولین جلسه در همین ارتباط تشکیل شده است.
مسئول دبیرخانه شورایعالی حوزههای علمیه اضافه کرد: این راهی که گشوده شده است، بهلطف خدا ادامه خواهد یافت.
حجتالاسلام والمسلمین یحیی شریفطبع، مسئول اداره ارتباطات و نظام پیشنهادات دبیرخانه شورایعالی، هم در این نشست، گفت: یکی از تأکیداتی که نسبت به این جلسات شد، قید استمرار بود و اینکه این جلسات خروجی قابل استفاده داشته باشند.
وی بیان کرد: اساتید حاضر در این نشست، غالباً 10 تا 15 سال سابقه تدریس در دروس آزاد و مؤسسات حوزوی دارند و لذا با بدنه حوزه ارتباط قوی و خوبی دارند.
بیان نقطه نظرات، پیشنهادات، انتقادات و دغدغههای اساتید و فضلا
در ادامه این نشست، اساتید و فضلای حاضر، به بیان نقطه نظرات، پیشنهادات، انتقادات و دغدغههای خود به شرح ذیل پرداختند:
1) لزوم وضعیتشناسی نسبت به رشتهها و گرایشات حوزوی بهخصوص فقه؛
2) تهیه متن فقهی برای نیازهای جدید؛
3) تقویت حضور در چرخه دانشی دنیا و توجه به کیفیت تولیدات علمی بهجای کمیت آن؛
4) لزوم معرفی توانمندیهای حوزه در عرصه تولید علم؛
5) مسأله ورودی و ریزش طلاب؛
6) لزوم تفکیک نقشهای متعدد شورایعالی و تشکیل اندیشکدههای مختلف؛
7) ضرورت انجام اقدامات سریع و اثرگذار بهجای اصلاحات ساختاری و سنگین؛
8) لزوم استعدادسنجی هویتی با در نظر داشتن فرصتهای تکثر هویت در حوزه علمیه؛
9) فقه مضاف و لزوم تعریف رشتهها و گرایشات فقهی متعدد؛
10) اهمیت کنشگری حوزه در عرصه اجتماعی؛
11) توجه بیشتر به اهمیت اسناد چشمانداز بهعنوان یکی از راهکارهای سیاستی در حل چالش هویت در میان طلاب؛
12) بازنگری در چرخه تولید علم در حوزه علمیه؛
13) بازخوانی و ترویج اندیشههای امام راحل(قد) نسبت به حوزههای علمیه؛
14) نیاز به تدوین رشته تخصصی حوزهشناسی و تاریخ حوزه؛
15) ضرورت مواجهه حکیمانه و فعالانه حوزه با عرصه هوش مصنوعی؛
16) لزوم رسمیتبخشی به عاملیت طلاب در سیاستگذاریها؛
17) ایجاد فرصت و زمینه مواجهه با مسائل حوزه برای طلاب؛
18) لزوم شناسایی مسائل اصلی حوزه از نامسألهها و مسألهنماها؛
19) طراحی ساختار برای امتداد اینگونه جلسات در مدارس و مراکز حوزوی؛
20) ضرورت بررسی علمی، پژوهشی، روانشناختی و جامعهشناختی قبل از هرگونه مواجهه با مسائل و مشکلات حوزه.