آیتالله مروی تبیین کرد
الزامات و بایستههای تحصیل در حوزههای علمیه
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، نظم در تحصیل، توجه به کاربرد مباحث علمی و نتایج آن و عمل به سنت مباحثه و تکریم استاد را از جمله الزامات و بایستههای تحصیل علوم دینی عنوان کرد و با اشاره به اثرگذاری مباحث تهذیبی در آینده طلبگی، گفت: تجربه بسیار مهم و گسترده حوزههای علمیه، این پیام را برای ما دارد که اگر در مسائل تهذیبی توفیقی داشته باشیم، بههمان اندازه در تکامل علمی توفیق داریم و هرچه در مسائل تهذیبی غفلت کنیم، قصور علمی بههمراه آن خواهد بود.
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی شورایعالی حوزههای علمیه، آیتالله جواد مروی در جمع طلاب و اساتید حوزه علمیه امام علی(ع) شهرستان سلماس، ضمن تبریک مبعث رسول گرامی اسلام(ص) به تبیین و تشریح برخی از الزامات تحصیل در حوزه علمیه پرداخت.
وی ابراز کرد: بهترین مسیر خدمت فکری و اندیشهای به مردم، سربازی حضرت حجت(عح) است.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: بنده این را بهعنوان کسی عرض میکنم که با مسیرهای مختلف آشنا هستم و بیش از ۳۰ کشور مختلف را دیدهام و با مجامع علمی دنیا از نزدیک آشنا هستم. همین سال گذشته، چهار پنج جلسه در دانشگاه سیدنی راجع به رمزارزها از دیدگاه فقه شیعه بحث داشتم.
وی با بیان اینکه سربازی حضرت حجت(عح) امروز میتواند بهترین خدمت به مردم جهان باشد، عنوان کرد: گسترش تشیع و تشنگی مردم به آوردههای اهلبیت(ع) در دنیا فراوان است؛ لذا سربازی آن حضرت از افتخارات بزرگ محسوب میشود.
دبیر دوم شورایعالی حوزههای علمیه ادامه داد: برای اینکه در این مسیر توفیق داشته باشیم و بتوانیم درست درس بخوانیم و شخصیتهای خدومی برای مذهب اهلبیت(ع) باشیم، باید بدانیم الزامات و بایستههایی در تحصیل علوم دینی وجود دارد.
وی ادامه داد: اولین نکته که در موفقیت طلبه مفید است، بحث نظم در تحصیل است. هر شخصیتی را که میبینید در مسیر علمی به توفیقی دست یافته است، یک نکته مهم در پرونده او میدرخشد و آن، نظم در تحصیل است.
این استاد برجسته حوزه علمیه قم، با تأکید بر لزوم برنامهریزی و بهرهمندی از وقت ابراز کرد: مسائل علمی حوزوی، بسیار عمیق و گسترده است. کسی میتواند در این مباحث توفیق داشته باشد که از آغاز به نظم در تحصیل توجه کند.
وی توجه به کاربرد مباحث و درک نتایج آن را دومین نکته مؤثر در موفقیت طلبه عنوان و اظهار کرد: یکی از مشکلات و دلسردیهای طلاب جوان ما این است که میگویند: ما این درس را برای چه میخوانیم و چه فایدهای دارد؟! اینجا نقش اساتید مهم است. اساتید باید کاربردیبودن دروس را تبیین کند و خود طلبه هم، باید پیجویی کند و بفهمد که به چه دلیل باید این بحث را بخواند.
آیتالله مروی با ذکر اینکه، برای اینکه دلداده این مباحث شوید، باید کاربردیبودن آن برای شما روشن شود، سنت مباحثه را از دیگر الزامات موفقیت در طلبگی دانست و گفت: پرشهای ذهنی سبب میشود که انسان نتواند، همه مباحث استاد را در کلاس فرا بگیرد. وقتی طلاب با هم مباحثه میکنند، آن پرشهای ذهنی و غفلتها در ذهن تعدیل و باعث میشوند که طلبه به مباحث مسلط شود.
عضو شورایعالی حوزههای علمیه، با تأکید بر اثرگذاری مباحث تهذیبی در آینده طلبگی ابراز کرد: تجربه بسیار مهم و گسترده حوزههای علمیه، این پیام را برای ما دارد که اگر در مسائل تهذیبی توفیقی داشته باشیم، بههمان اندازه در تکامل علمی توفیق داریم و هرچه در مسائل تهذیبی غفلت کنیم، قصور علمی بههمراه آن خواهد بود.
وی بیداری سحر و انس با قرآن را بهعنوان دو عامل مهم در تکامل علمی و اخلاقی انسان برشمرد و طلاب جوان را نسبت به تعظیم و تکریم شخصیت استاد توصیه و خاطرنشان کرد: بزرگانی که در حوزه به جایی رسیدهاند، نسبت به نظم در تحصیل و تعظیم استاد توجه داشتهاند.