معاون آموزش حوزههای علمیه اعلام کرد
طراحی حدود ۴۳۰ رشته و گرایش در درختواره دانشی حوزههای علمیه
حجتالاسلام والمسلمین رستمنژاد گفت: امروز حوزههای علمیه باید پاسخگوی نیازهای جامعه باشند؛ درختواره دانشی حوزه علمیه که برای آن حدود ۴۳۰ رشته، گرایش و رویکرد تعریف شده، بر اساس این نیاز پیریزی شده است.
به گزارش خبرگزاری حوزه، حجتالاسلام والمسلمین رستمنژاد معاون آموزش حوزههای علمیه در نشست تجلیل از اساتید همکار در طراحی درختواره حوزههای دانشی و تدوین رشتههای تخصصی که شامگاه ۱۲ دی در سالن جلسات آیتالله حائری(ره) مرکز مدیریت حوزههای علمیه در قم برگزار شد، اظهار کرد: ریلگذاری علمی و دانشی حوزهها، یک بحث مهمی است که همه اساتید در آن سهیم هستند.
وی افزود: از ابتدا مسیر اصلی حوزههای علمیه، همان فقه و اصول بود. همیشه تاریخ مسیر اجتهاد چنین بوده که در کنار این فقه و اصول که جریان اصلی و علمی حوزهها بوده، علوم دیگری مثل تفسیر قرآنکریم، حدیث، اخلاق، فلسفه و علوم عقلی هم بود؛ مباحثی چون هیأت، نجوم و ریاضیات هم جای خودش را داشت؛ منتها آن مباحث اصلی که در متن حوزه همیشه جاری و ساری بوده، مبحث فقه و اصول است و اساس فقاهت و اجتهاد در حوزههای علمیه بر پایه همان بود.
حجتالاسلام والمسلمین رستمنژاد گفت: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی هدفگذاریهای حوزه علمیه در چند جهت خاص بود؛ اما بعد از پیروزی انقلاب، میدانهای بسیار فراوان، متنوع و گسترده به وجود آمد و دستگاههای مختلف جهت استفاده از ظرفیت حوزویان، دستشان را به سوی حوزههای علمیه دراز کردند.
معاون آموزش حوزههای علمیه ادامه داد: امروز حوزههای علمیه، باید پاسخگوی نیازهای جامعه باشند؛ امروز جامعه بینالملل و منطقه و نیازهای جدیدی که الآن در آن قرار گرفتهایم و نیز مباحث هوش مصنوعی و رسانهای، نیازمند ورود حوزه علمیه است؛ هرچه جلوتر میرویم نیازها و مطالبات گستردهتر میشود. حوزه علمیه، باید حرف دین را ارائه بدهد.
وی اضافه کرد: این یک مسأله بسیار مهمی است که صدها موضوع و مسأله جدید و مستحدثه را متوجه حوزه علمیه کرده است. درختواره دانشی حوزه علمیه که برای آن حدود ۴۳۰ رشته، گرایش و رویکرد تعریف شده، بر اساس این نیاز پیریزی شده است.
این استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: تمامی سرفصلها و عناوین اصلی درختواره دانشی حوزههای علمیه، به تصویب رسیده که ۱۷۰ سرفصل آن، شامل: رشته، گرایش و رویکرد در سه مقطع سطوح ۲، ۳ و ۴ تدوین شده و در دست اجراست و بقیه نیز درحال پیگیری و برنامهریزی برای انجام است.
وی با اشاره به زحمات اساتید مطرح حوزوی جهت تدوین این درختواره دانشی، گفت: در تدوین درختواره رشتهها و گرایشهای تخصصی حوزههای دانشی علوم اسلامی، صدها ساعت کار کارشناسی با حضور بیش از ۵۰۰ استاد انجام شده است.
معاون آموزش حوزههای علمیه در پایان گفت: ما به دنبال یک ریلگذاری جدید در تحصیلات حوزوی هستیم؛ ما میخواهیم به این وسیله، خروجیهای توانمند و متخصص بیشتری برای جامعه و نظام تربیت کنیم.