معاون ارتباطات و بینالملل حوزههای علمیه
مدرسه مسجدمحور موجب تربیت نسل آینده میشود
مشاور مدیر حوزههای علمیه در امور مذاهب اسلامی گفت: مسجد پایگاه تعلیم و تربیت است و ادغام این فضا با مرکز آموزشی در تاریخ اسلام نیز مشهود است.
به گزارش خبرگزاری حوزه، حجتالاسلام والمسلمین محمدحسن زمانی، مشاور مدیرحوزههای علمیه در امور مذاهب اسلامی، جمعه ۲۳ آذرماه در سومین مجمع مدارس مسجدمحور که در اردوگاه نرجس خاتون(ع) قم برگزار شد، اظهار کرد: اولین گامی که برای تعلیم برداشته شد، در مسجدالنبی(ص) بود که به دست پیامبر اکرم(ص) تأسیس شد و تمامی آموزشهای لازم در آن مسجد صورت گرفت.
مشاور مدیر حوزههای علمیه کشور بیان کرد: مسجد پایگاه تعلیم و تربیت است و ادغام مسجد و مرکز آموزشی، در تاریخ اسلام نیز مشهود است.
وی ابراز کرد: الازهر دانشگاهی در مصر است که بهعنوان بزرگترین دانشگاه عرب معرفی شده و ۱۵ برابر دانشگاه تهران، با قدمتی هزارساله است که در آن، مسأله آموزش در مسجد صورت میگیرد.
حجتالاسلام والمسلمین زمانی تصریح کرد: در طول تاریخ مساجدی وجود داشت که منشأ تعلیم و تربیت بودند؛ ضمن اینکه مساجد پایگاه رسمی آموزش و تعلیم بودهاند.
مشاور مدیر حوزههای علمیه کشور عنوان کرد: سابقه حوزه علمیه در ایران به صدسال میرسد؛ ولی ریشه آن به دوران امام حسن عسکری(ع) برمیگردد که در آن دوران جرقه آموزش کلید خورد.
وی با بیان اینکه حوزه علمیه ریشه هزار و ۱۰۰ ساله دارد و در زمان امام صادق(ع) این آموزشها آغاز شد، گفت: تاریخچه و سیر تحول حوزه علمیه و حداقل صد سال اول آن باید بیان شود.
حجتالاسلام والمسلمین زمانی اذعان کرد: در دوران گذشته علمای اسلام به دیگر کشورها میرفتند و تولید علم میکردند و در گذشته نیز، همه مشغول تعلیم و نویسندگی بودند.
مشاور مدیر حوزههای علمیه کشور یادآور شد: هزار سال اروپائیان در جهالت به سر بردند و برای روشنگری خودشان، کتابهای اسلامی را به سرقت بردند و برخی از آنها را آتش کشیدند و کاخ تمدن خود را بر مبنای علوم و کتب اسلامی تدوین کردند.
وی ادامه داد: هزاران جلد از کتابهای اسلامی نزد اروپائیان است و آنها این کتب را به سرقت بردهاند و سالها بر این معلومات متمرکز شدند و در برخی موضوعات رشد کردند.
حجتالاسلام والمسلمین زمانی تصریح کرد: کتاب قانون نزد اروپائیان بسیار مورد توجه قرار گرفته است؛ بهطوریکه نزدیک به پانصد سال قبل، نسبت به ترجمه این کتاب اقدام کردند؛ ولی امروز در ایران به این مسأله توجه نشده است.
مشاور مدیر حوزههای علمیه کشور گفت: مسأله ادغام و تمرکز علوم تجربی با اسلامی بسیار مشهود است و در طول تاریخ نیز، آموزش علوم بر محور مسجد صورت گرفته است.
وی با بیان اینکه در دنیا به این نتیجه رسیدهاند که باید یک تمرکزی بین علوم اسلامی و تجربی ایجاد شود، اظهار کرد: مهمترین راهکار مسیحیان این بوده که مدارس غیرانتفاعی کلیسامحور تأسیس کنند و امروز ۶۰ درصد مدارس آنها اینگونه است.
حجتالاسلام والمسلمین زمانی افزود: مدارس مسجدمحور موجب احیای جامعه اسلامی برای نسل آینده میشود و امر حیات در گروی دین و عقل است.
مشاور مدیر حوزههای علمیه کشور خاطرنشان کرد: دانشآموز باید دید خدابین پیدا کند و به این امر باور داشته باشد و در مسیر تقرب الهی حرکت کند.