printlogo


printlogo


آیت‌الله اعرافی در نشستی با وزیر آموزش و پرورش
با عرصه تعلیم و تربیت جناحی برخورد نشود
مدیر حوزه‌های علمیه در نشست شورای سیاست‌گذاری ستاد همکاری‌های حوزه و آموزش و پرورش گفت: نسل نو شرایط ویژه و مخاطرات بسیاری دارند؛ لذا کسی که وارد آموزش و پرورش می‌شود، باید تربیت را به شکل عمیق درک کند و به آن اهمیت بدهد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، آیت‌الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه کشور در نشست شورای سیاست‌گذاری ستاد همکاری‌های حوزه و آموزش و پرورش که با حضور علیرضا کاظمی، وزیر آموزش و پرورش، معاونان و مدیران ستادی در قم برگزار شد، گفت: آموزش و پرورش، حوزه علمیه و دانشگاه اضلاع علمی و تربیتی کشور هستند. اگر این اضلاع در
صدر باشند، جامعه می‌تواند موفق باشد و در میان این سه‌ضلع، آموزش و پرورش بنیان و پایه است و این اهمیت بی‌‌بدیلی است که نسبت به آموزش و پرورش معتقد هستیم.

تأکید بر ثبات مدیریتی در آموزش و پرورش

مدیر حوزه‌های علمیه کشور، با تأکید بر ثبات مدیریتی در آموزش و پرورش گفت: دوران وزارت، دوره کاملی باشد. وزیر باید چهار سال تمام باشد تا طرح‌ها را به‌درستی انجام دهند.
عضو شورای‌عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: نظام آموزش و پرورش، با سال‌های قبل تفاوت دارد. اکنون نسل نو شرایط ویژه و مخاطرات بسیاری دارند؛ لذا کسی که وارد آموزش و پرورش می‌شود، باید محوریت نظام تعلیم و تربیت را بپذیرد و تربیت را به‌شکل عمیق درک کند و به آن اهمیت بدهد.

همکاری و تعامل مستمر، هدفمند و سازنده حوزه و آموزش و پرورش

مدیر حوزه‌های علمیه اظهار کرد: بر همین اساس، حوزه علمیه قریب به دو دهه همکاری و تعامل مستمر، هدفمند و سازنده میان حوزه و آموزش و پرورش را در حمایت همه‌جانبه از ستاد همکاری‌ها در دستور کار دارد.
آیت‌الله اعرافی مهارت کار با دانش‌آموز را از شرایط ویژه فعالیت در عرصه تعلیم و تربیت دانست و بیان کرد: در کنار بحث مهارت، توجه به مبانی انقلاب، اسلام و ارزش‌ها ضرورت دارد و روی همین اصل، نباید با عرصه تعلیم و تربیت جناحی برخورد کرد.

حوزه علمیه نگاه تخصصی به عرصه تعلیم و تربیت دارد

مدیر حوزه‌های علمیه کشور، رویکرد خروجی‌محور و نتیجه‌گرا را از دیگر ویژگی‌های کار در آموزش و پرورش دانست و گفت: تعامل با مدرسه، مدیر و معلمان اهمیت بسزایی دارد و حوزه علمیه، نگاه تخصصی به مسائل، توجه به مسائل دارای نقش بنیادی، نظریه‌پردازی و نیروسازی است که باید این نقش‌ها را با همراهی آموزش و پرورش ایفا کند.

  بسیاری از مشکلات کشور بهدلیل کمتوجهی به نظام تعلیم و تربیت است
علیرضا کاظمی، وزیر آموزش و پرورش هم در این نشست، با اشاره به اینکه در زیست‌بوم تعلیم و تربیت، هزاران متغیر جزیره‌ای وجود دارد که با یکدیگر هم‌سو نیستند، گفت: در نگاه کلان تعلیم و تربیت، برای این متغیرها، نقش درستی تعریف نشده است تا به‌جای موازی‌کاری، هم‌افزا کار کنند.
وزیر آموزش و پرورش، با بیان اینکه همواره آموزش و پرورش از کوچک‌انگاری، ساده‌انگاری و بی‌ثباتی رنج می‌برد، ادامه داد: چالش‌های فوق سبب شده تا از نگاه کلان و تمدنی دور بمانیم.
کاظمی با قدردانی از زحمات معلمان، بیان کرد: باید جایگاه حاکمیتی نظام تعلیم و تربیت را با حفظ کرامت معلمان بالاتر ببریم. نباید این جایگاه را تضعیف کرد. تمام مشکلات تربیتی کشور را متوجه کم‌کاری در نظام تعلیم و تربیت نکنیم؛ بلکه متوجه کم‌توجهی به نظام تعلیم و تربیت بدانیم.
وزیر آموزش و پرورش، با اشاره به اینکه کار تعلیم و تربیت، کار سخت و پیچیده‌ای است، تصریح کرد: به‌طور قطع می‌توان گفت، فعالیت در این حوزه از هر بخشی سخت‌تر است.
وی با تأکید بر اینکه در دوره جدید تعلیم و تربیت بنا نداریم کار را از اول شروع کنیم، گفت: در گذشته اقدامات خوبی شروع شده است که آن را ادامه می‌دهیم؛ زیرا محور برنامه‌های این نظام، سند تحول بنیادین است.
کاظمی ادامه داد: آنچه که سبب شده، در این مسیر عقب بمانیم و نگاه تمدنی شکل نگیرد، ریشه در ساختار نظام آموزشی، معماری نظام تعلیم و تربیت و برنامه درسی مدارس دارد؛ یعنی پیوستگی تعلیم و تربیت با فضای روز جامعه مناسب و منطبق نیست. به‌نوعی می‌توان گفت، میان برخی اجزای نظام تعلیم و تربیت، گسستگی وجود دارد.
وی با اشاره به مأموریت‌های این وزارت‌خانه، اظهار کرد: موضوع عدالت آموزشی، کیفیت، هوش مصنوعی، جایگاه و منزلت معلمان، اجرایی‌سازی سند تحول بنیادین با سه برنامه محوری: برنامه درسی، افزایش جایگاه کیفی و کمّی دانشگاه فرهنگیان و آسیب‌های اجتماعی، از مهم‌ترین مأموریت‌های آموزش و پرورش قلمداد می‌شوند.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به تکالیف سازمان تعلیم و تربیت کودک، افزود: در سازمان تعلیم و تربیت کودک نیز، سه برنامه محوری دنبال می‌شود: پوشش صددرصدی دانش‌آموزان، تولید محتوای با کیفیت و نیروی انسانی متخصص از جمله آنها هستند. باید تمامی شبکه‌های استانی، منطقه‌ای و روستایی تحت پوشش صددرصدی نظام تعلیم و تربیت قرار بگیرند.
کاظمی به مأموریت‌های ستاد همکاری‌های حوزه علمیه و آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: ستاد همکاری‌های حوزه علمیه و آموزش و پرورش، باید حلقه اتصال ظرفیت‌ها باشد نه مجری ظرفیت‌ها. این حوزه باید سیاست‌گذار باشد نه مجری سیاست‌ها؛ بنابراین از جمله مأموریت‌های این حوزه، باید رویکرد کیفیت‌بخشی باشد و افزایش ضریب و نفوذ برنامه‌ها متناسب با مقاطع، نیازها، جنسیت و با در نظر گرفتن ابزارهای نوین جهانی باشد.
وی با تأکید بر ایجاد ارتباط میان حوزه و آموزش و پرورش، ادامه داد: در حوزه علمیه دو گنجینه ارزشمند نیروی کیفی و محتوای علمی و پژوهشی وجود دارد. در آموزش و پرورش هم، بخش‌های مختلف آموزشی و دانشگاهی فعال است. باید دید، آیا میان این دو ارتباط سازنده‌ای شکل گرفته است و آیا از ظرفیت‌ها به‌خوبی و جهت توسعه استفاده شده است.