آیتالله کعبی
تماشاچی جنایات رژیم صهیونیستی بودن، حرام است
آیتالله عباس کعبی عضو هیأترئیسه مجلس خبرگان رهبری و نایبرئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، در مؤسسه فقهی امام کاظم(ع) قم، ریشههای قرآنی و فقهی حمایت از جبهه مقاومت را بررسی و تبیین کرد.
به گزارش خبرگزاری حوزه، نایبرئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در ابتدای سخنان خود گفت: در دوران جاهلیت پیچیده مرکب امروزی، مقاومت تبدیل به یک جریان برای رشد و حرکت رو به جلوی اسلام ناب شده است؛ یعنی ما باید به مقاومت نگاه تمدنی داشته باشیم که ریشه آن در انقلاب اسلامی است و ریشه انقلاب اسلامی ریشه در انقلاب رسول گرامی اسلام(ص) دارد.
این استاد حوزه علمیه قم، با اشاره به حقیقت مقاومت گفت: مقاومت یک فرهنگ است و هدف آن تشکیل حکومتی جهانی برپایه مسؤلیت مشترک برای ساختن سرنوشت همه انسانهاست. حکومتی که مناسبات بینالمللی را بر پایه عدالت تنظیم میکند. رهبران الهی هدایت جامعه را برعهده میگیرند. پیشرفتها در جهت تحقق صلح و امنیت به کار گرفته میشوند و نتیحه آن تحقق کرامت انسانی است.
مقاومت عنصر اساسی پیشرفت اسلام
عضو هیأترئیسه مجلس خبرگان رهبری، با اشاره به سیر حرکتی اقدامات رسولخدا(ص) گفت: پیامبر اکرم(ص) مأموریت یافتند، دین را ابلاغ کنند و در ابتدا یک هسته سهنفره متشکل از خود، امام علی(ع) و حضرت خدیجه(س) تشکیل دادند. وظیفه حلقه اول تبلیغ مخفیانه اسلام بود و این دعوت را محرومان جامعه پذیرفتند. در مدت زمان سهسال ابتدایی بعثت، کمی بیش از چهل نفر هسته اولیه اسلام را تشکیل دادند. گروه کوچکی که از ایمان قوی و روحیه مقاوم و ایستادگی در برابر مشکلات برخوردار بودند. مقاومت در همه مراحل سیر تکاملی اسلام، عنصر اساسی بود و همان سیر تکاملی در انقلاب اسلامی، ادامه پیدا کرد و ثمره آن در مقاومت آشکار شد.
نایبرئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اظهار کرد: بعد از علنی شدن دعوت پیامبر اکرم(ص)، ابلاغ رسالت آغاز شد که در مسائل فقهی از آن به جهادِ دعوتِ الیالله تعبیر میشود.
وی افزود: کلمه جهاد و استقامت که در آیات مکی قرآن کریم مانند «وَٱلَّذِینَ جَاهَدُواْ فِینَا لَنَهدِیَنَّهُم سُبُلَنَا وَإِنَّٱللَّهَ لَمَعَ ٱلمُحسِنِینَ»؛ و آنها که در راه ما (با خلوص نیّت) جهاد کنند، قطعاً به راههای خود، هدایتشان خواهیم کرد؛ و خداوند با نیکوکاران است. (عنکبوت، ۶۹) همچنین آیه شریفه «إِنَّ ٱلَّذِینَ قَالُواْ رَبُّنَا ٱللَّهُ ثُمَّ ٱستَقَامُواْ تَتَنَزَّلُ عَلَیهِمُ ٱلمَلَئِکَةُ أَلَّا تَخَافُواْ وَلَا تَحزَنُواْ وَأَبشِرُواْ بِالجَنَّةِ ٱلَّتِی کُنتُم تُوعَدُونَ»؛ بهیقین کسانی که گفتند: «پروردگار ما خداوند یگانه است!» سپس استقامت کردند، فرشتگان بر آنان نازل میشوند که: «نترسید و غمگین مباشید و بشارت باد بر شما به آن بهشتی که به شما وعده داده شده است! (فصلت،۳۰)، ناظر بر همین موضوع مقاومت است و در کنار جهادِ دعوتِ الیالله، جهاد مقاومت نیز واجب شد.
مقاومت یعنی پای کار اسلام بودن
آیتالله کعبی با استناد به تفسیر المیزان در تبیین استقامت گفت: استقامت در آیات در ظاهر بهمعنای منحرف نشدن از مسیر است؛ اما در واقع بهمعنای پای کار اسلام بودن است. ایستادگی در برابر فشارهای اقتصادی دشمن، دومین مرحله از مقاومت مسلمانان در سیر تکاملی اسلام بود. مرحله سوم که جهاد برای بسیج کردن ظرفیت مسلمان برای ساخت دولت اسلامی بود، هنگامی رخ داد که سران قریش و طائف، دعوت رسولخدا(ص) را نپذیرفتند؛ در چنین شرایطی گروهی از مسلمانان به حبشه هجرت کردند و پس از آن در سال سیزدهم بعثت، پیامبر اکرم(ص) وارد مدینه شدند.
نایبرئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، با اشاره به اقدامات رسول خدا(ص) بعد از ورود به مدینةالنبی(ص)، اظهار کرد: اولین اقدام پیامبر(ص) ساخت مسجد بهعنوان دارالحکومه بود. اقدام بعدی، پیمان برادری و بعد از آن، تدوین اساسنامه مدینه و تعیین حدود و مرزها بود.
عضو هیأترئیسه مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: بعد از استقرار مسلمانان در مدینه، جهادِ حفظِ دستاوردهای اسلام در برابر دشمنان که قصد نابودی دولت اسلامی را داشتند، شروع شد.
آیتالله کعبی در ادامه افزود: در فتح مکه برنامه اسلام از جهاد، برای حفظِ دستاوردها به جهاد فتوحات تغییر کرد. اسلام در مرحله بعد وارد جهاد توسعه شد که در کنار جهاد با شمشیر به جهاد تبیین پرداختند و مرحله نهایی آن، نشر اسلام در تمام نقاط است که در فقه به جهاد ابتدایی معروف است.
اگر مقاومت نبود اسلام پیروز نمیشد
آیتالله کعبی افزود: آغاز جریان رسولالله(ص) و همچنین مرحله هجرت آن بزرگوار بر پایه مقاومت شکل گرفت و در تمام این مدت، نقش اول را امیرالمؤمنین(ع) برعهده داشتند و مرحله سوم که بقای نظام اسلامی بود نیز، براساس مقاومت بود که با حادثه کربلا و ریخته شدن خون مطهر امام حسین(ع) و یارانش اتفاق افتاد.
عضو مجلس خبرگان رهبری، تصریح کرد: با شروع دوره رنسانس که نقشه آن جدا کردن دین از زندگی مردم بود، یک عقبگرد در جامعه اسلامی اتفاق افتاد. با شروع دوره چهارم سیر تکاملی اسلام که بیداری اسلامی بود، افرادی مانند سید جمالالدین اسدآبادی علت عقبافتادگی را خود مسلمان دانستند.
وی انقلاب اسلامی را مرحله پنجم تکامل اسلام دانست و افزود: با شروع انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی(ره)، مسلمانان از استبدادستیزی وارد مرحله استکبارستیزی شدند و در حال حاضر خط اول مبارزه با استکبار جهانی، مقابله با رژیم صهیونیستی است.
تولید قدرت واجب شرعی است
آیتالله کعبی مرحله هفتم سیر تکاملی اسلام را مسلح شدن جریان مقاومت دانست و اظهار کرد: مبارزه با استکبار تولید قدرت میخواهد و تولید قدرت یک واجب شرعی است و در همه زمینهها باید صورت بگیرد؛ یعنی ضعف باید به قدرت و تهدید به فرصت تبدیل شود.
نایبرئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: آمریکا با ایجاد یک کمربند امنیتی و تشکیل داعش، قصد حفاظت از اسرائیل غاصب را داشت؛ اما طوفانالاقصی که ریشه آن در قیام سیدالشهدا(ع) بود، تمام نقشههای دشمن را برهم زد. رژیم صهیونیستی با وجود تلفات فراوان، از هر زمانی فرسودهتر شده است و در حال حاضر، برای زنده ماندن میجنگد.
آیا یک عملیات ارزش این همه خسارت را داشت؟
آیتالله کعبی در پاسخ به شبهه بعضی که میگویند: آیا یک عملیات ارزش این همه خسارت را داشت، گفت: اساس این سؤال غلط است؛ زیرا دیوید بنگوریون معتقد بود، باید فلسطینیها را کشت تا رعب و وحشت سایر امتهای اسلامی را فرا بگیرد. طوفانالاقصی تمام نقشههای اسرائیل جنایتکار و غاصب را برباد داد.
آیتالله کعبی در پاسخ به شبهه دیگری که عدهای میگویند: چرا حماس با جبهه مقاومت هماهنگ نکرده بود، گفت: چنین اشکالی وارد نیست؛ زیرا این نقشه از قبل مشخص و مراحل آن با جبهه مقاومت هماهنگ شده بود و انصارالله و مقاومت عراق، بهعنوان پشتیبان جبهه مقاومت وارد عمل شدند.
تماشاچی بودن در شرایط حاضر حرام است
عضو هیأترئیسه مجلس خبرگان رهبری در پایان افزود: طوفانالاقصی یک عملیات راهبردی بود و خط اول مقاومت، غزه و لبنان است و هرکسی باید در حد توان به جبهه مقاومت کمک کند و تماشاچی بودن در شرایط حاضر حرام است. از راههای کمک به جبهه مقاومت، تبیین و پاسخگویی به شبهات و ایجاد امید و کمکهای مالی و مبارزه با جریان نفوذ و شایعهپراکنان است.