مراسم تجلیل و پاسداشت استاد حسین انصاریان همزمان با سالروز ۸۰ سالگی وی، با حضور آیتالله حسینی بوشهری رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، دکتر پزشکیان رئیس جمهور، دکتر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی، سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حسین سیمایی صراف وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، و جمعی از مقامات کشوری و لشکری، عصر پنجشنبه 17 آبان در تالار وحدت تهران برگزار شد.
آیتالله حسینی بوشهری رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در این مراسم در سخنانی درباره نقش استاد حسین انصاریان در حوزه دین و اخلاق، گفت: استاد انصاریان محقق، مفسر، دارای ذوق و قریحه شعر و اهل ادب و صاحب نثر روان و صاحب تألیفات گرانسنگ است.
نایبرئیس مجلس خبرگان رهبری تأکید کرد: او شخصیتی است که حقیقتاً تمام عمرش را وقف دین و مرزبانی اعتقادی و اخلاقی کرده است.
وی خطاب به استاد انصاریان گفت: به شما تبریک میگویم که نام شما در زمره مرزبانان اعتقادی و اخلاقی است که چه افتخاری از این بالاتر است.
آیتالله حسینی بوشهری بیان کرد: ما گاهی مرزبان جغرافیایی داریم مانند سربازان عزیزمان، و گاهی مرزبانان ما مرزبانان اعتقادی و اخلاقی اند. بنده بر این باورم که اگر مرزبان اعتقادی و اخلاقی و فرهنگی در جامعه ما نباشد زمینه برای مرزبانی از مرزهای جغرافیایی هم نیست.
نایبرئیس مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: امروز تمام تلاش دشمنان ما گرفتن تفکر دینی از نسل جوان و امیدهای آینده ماست تا اگر روزی خواستند به سرزمین ما بتازند کسی به عنوان پاسدار مرزهای جغرافیایی نباشد چون انگیزه را از او گرفتند.
محبت و مهرورزی به هر انسانی جواب خیلی عالی داده
استحجتالاسلام والمسلمین حسین انصاریان در این مراسم گفت: در طول عمرم محبت و مهرورزی به هر نوع قشری و هر انسانی جواب خیلی عالی داده است و اگر بشود این مهر و محبت را از طریق صدا و سیما در کشور عمومی کنیم که همه عاشق هم زندگی کنند و مهربان به یکدیگر باشند یقیناً با تجربهای که دارم بسیاری از مشکلات قابل حل است.
وی با اشاره به خاطرهای تبلیغی از خود و اعتراض دوستش نسبت به زحمات طاقتفرسای تبلیغی او، افزود: به دوست روحانیم گفتم برویم قدم بزنیم. ۱۰ دقیقه از قدم زدن ما گذشته بود، فولکس واگنی نو ترمز کرد و راننده لباس نازک شیک آستین کوتاه پوشیده بود و خیلی به خودش رسیده بود بلند گفت کجا میروی؟ گفتم هرکجا شما بروی؟ گفت بیا بالا. این روحانی بزرگوار ترسید عبای من را از بغل کشید که سوار نشو به او گفتم تو پشت بنشین. نمیخواست بیاید اما من مجبورش کردم و سوار ماشین شد. راننده گفت حالا کجا ببرمتان گفتم هر جا دلتان بخواهد گفت من تنهام، لاستیک فروشم، وضعم هم خوب است و ازدواج هم نکردهام برویم خانه ما. گفتم برویم. در آینه دیدم رنگ دوست روحانی من پریده و فکر کرد که به قتلگاه میرویم.
استاد انصاریان ادامه داد: به خانه او رفتیم چهار طرف خانه عکسهای نیمه عریان ستارگان هالیوود، ایران، مصر و … بود. دوست شیخم به من گفت؛ من کجا را نگاه کنم چطوری اینجا مینشینی؟ جوان داخل آمد و گفت خیلی از اخلاق تو خوشم آمد در یخچال چند مدل شراب خارجی هست هر کدام را میخواهی بیاورم. تریاک هم دارم صد درصد خالص. گفتم: من نمیگویم که مشروب نیاور تریاک نیاور اما چون یک ساعت به غروب مانده رفیقی دارم در شهر شما خیلی عاشق او هستم با او اول اذان دم مسجد جامع شهر قرار دارم، اگر مشروب بخورم و تریاک بکشم بوی شراب و تریاک از من به رفیقم برسد رابطهاش را با من قطع میکند و من تحمل فراق او را ندارم. چای و میوه خوردیم و بیرون آمدیم. دم مسجد جامع آمد وقتی که ترمز کرد مؤذن داشت میگفت؛ اشهد ان لا الله الا الله. گفت رفیقت آمده؟ گفتم بله. گفت کو؟ گفتم اسمش را دارند میبرند. اشهد ان لا الله الا الله… اگر من مشروب میخوردم و تریاک میکشیدم با او میخواستم چه کنم؟ گفت فردا بیایم شما را در شهر بگردانم گفتم بیا. فردا آمد و سوار شدیم. گفت والله تمام عکسها را آتش زدم، مشروبها را در چاه ریختم و تریاکها را نابود کردیم. تو از دیروز تا حالا من را کشتهای. ما را به مناطق سرسبز شهر برد و برگرداند. شب آخر مراسم کمیل اعلام کرده بودند. گفتم بیا و او را به کمیل بردم. از کلاس ششم تا حالا کمیل را در تاریکی مطلق میخوانم. او را هم کنار خودم نشاندم. کمیل تمام شد چراغها را روشن کردند پای چشم این جوان از بس گریه کرده بود زخم شده بود هر کاری کرد اسمم را به او نگفتم و خداحافظی کردم و برگشتم. شش ماه بعد به مشهد رفتم و دیدم همان روحانی در مشهد است. گفت همان جوان را در حرم دیدم لباس مناسب داشت و به من گفت خانه و مغازه را فروخته و کنار امام رضا(ع) آمده و ازدواج کرده و با همسرش نماز شب میخوانند. اگر رفیقت را دیدی خوشحالش کن و بگو آدم شدم.
عملکرد در حاکمیت است که میتواند مردم را جذب یا دفع کند
دکتر پزشکیان نیز در این مراسم اظهار داشت: چرا وقتی استاد بزرگوار به منبر میروند و حرف میزنند در خیابان هم مردم مینشینند که گوش میدهند و تغییر پیدا میکنند، اما وقتی من حرف میزنم این اتفاق نمیافتد؟!
وی ادامه داد: آنچه که رفتار من نشان میدهد گویاتر از گفتار و زبان من است. بهخاطر حرف استاد نبود که آن انسان منحرف هدایت پیدا کرد بلکه به خاطر رفتارش بود و این آنچیزی است که ما در بین خودمان و بزرگانمان و کسانی که باید باشند کم داریم.
رئیس جمهور اضافهکرد: وقتی مخاطب در عمل من بیانصافی ببیند، نمیپذیرد، هر چقدر هم حرف بزنم و آیه بخوانم و حدیث بگویم او از رفتار من میفهمد که من به او چه میگویم. عملکرد در حاکمیت است که میتواند مردم را جذب یا دفع کند.
رئیس جمهور تأکید کرد: این نیاز امروز جامعه است که استادانی مانند استاد انصاریان در جامعه گسترش پیدا کند و دیده شود و ما اینگونه انسانها را کم داریم و به همین دلیل باید حضور ایشان را ارج بنهیم.
استاد انصاریان هیچگاه از نصیحت مشفقانه و همدلانه کوتاهی نکردهاند
رئیس مجلس شورای اسلامی نیز «عقلانیت انقلابی» را یکی از ویژگیهای اساسی استاد حسین انصاریان دانست و گفت: عقلانیت انقلابی از سویی در مواجهه با هرگونه تحجر صفآرایی میکند و از سوی دیگر کنشگری سیاسی روحانیت را محدود به مخالفت یا حمایت از نظام نمیکند.
دکتر قالیباف اظهار داشت: امروز در این جا جمع شده ایم تا دربارۀ کسی صحبت کنیم که سیره و سلوک و مَشیِ فردی و اجتماعی او و کنشگریِ سیاسیِ او باز نمایی حقیقی از همان چیزی است که ما بهعنوانِ علمِ نافع از آن یاد میکنیم همانگونه که در دعای شریف میخوانیم «ربَ زِدْنِی عِلماً وَ عَمَلاً صالحاً و اَلحِقنی بالصّالِحین».
رئیس قوه مقننه گفت: آوازۀ شیخ حسین انصاریان از دهه ۵۰ در بینِ آحادِ مردم طنینانداز شد جنوبِ شهرِ تهران بارها جوانِ فاضلِ امام حسینی ای را دیده بود که دستگیرِ مردان و زنانِ نا امید میشد و در کنار ترویج معنویت و اخلاق حل مشکلات مردم بخشِ مهمی از دغدغه هایش بود. ایشان در سالهای پیش از انقلاب مقابله با رژیم طاغوت را محدود به مبارزات معمول سیاسی نکرد، بلکه شیوۀ علمایِ سلفِ خود را در ارائه یِ خدمات اجتماعی به مردم پی گرفت.
رئیس مجلس شورای اسلامی «عقلانیت انقلابی» را یکی از ویژگیهای اساسی استاد انصاریان دانست و گفت: عقلانیتِ انقلابی در ترویجِ دین و مکتب اهلبیت طبعاً دارای بروز و ظهوری است که از سویی در مواجهه با هرگونه تحجر صفآرایی میکند و از سویی دیگر کنشگریِ سیاسیِ روحانیت را محدود به مخالفت یا حمایت از نظام نمیکند.
قالیباف افزود: ایشان آنچنان که تضعیفِ نظامِ جمهوری اسلامی را روا نمیدارد طیِ این سالها هیچگاه از نصیحت مشفقانه همدلانه و امیدبخش نسبت به این نظامِ مقدس کوتاهی نکرده اند.
دکتر قالیباف تأکید کرد: نکته ای دیگر در بابِ عقلانیتِ انقلابیِ شیخ حسین انصاریان میگویم تا الگویی باشد برای طلاب عزیز جوان مان: من در این چهار دهه شاهدم که او در بزنگاههایِ سیاسی و وقایعِ اجتماعی که جمهوریِ اسلامی با آن مواجه بوده دچار قبض و بسط یا افراط و تفریط نشده است، چرا که از بن دندان به نظام فکریِ حضرتِ امام مبتنی بر اسلامِ نابِ محمدی معتقد است و این خصیصه باعث شده با تکیه بر مبانی محکم از وسعت مشرب سیاسی برخوردار باشد و همچنین معنای انقلابیگری را وسعت ببخشد.
استاد انصاریان معتقدند بستر عرضه دین «اخلاق و عرفان» است
دکتر سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در ابتدای این مراسم ضمن تشکر از این استاد اخلاق به موجب اینکه اجازه برگزاری این بزرگداشت را دادند، اظهار کرد: استاد انصاریان یک مکتب اخلاقی را در ۶۰سال گذشته ساخته و پرداختهاند، این مکتب اخلاقی ابعاد و اجزایی دارد، اولین بعد آن این است که ایشان اعتقاد دارند که بستر عرضه دین «اخلاق و عرفان» است و اگر میخواهید جامعه و فرد متدین پرورش دهید باید از مسیر اخلاق و عرفان این کار را بکنید.
صالحی یادآور شد: بعد دوم این است که ایشان اسلام را با طعم محبت و عاطفه به مردم منتقل کردند، در واقع براساس آموزههای ایشان طعم محبت و عاطفه را نباید از تربیت دینی بگیریم.
غلامرضا اعوانی رئیس انجمن حکمت و فلسفه ایران در بخش دیگری از این مراسم، ضمن تشکر از برگزاری این مراسم بزرگداشت تأکید کرد: دعوت استاد انصاریان به موعظه حسنه برای ایجاد اخوت، مودت و وحدت و همین طور تاکیدشان روی اصول دین، قابل تحسین است.
رونمایی از تمبر یادبود و آثار جدید استاد شیخ حسین انصاریان
در این آیین، همچنین علاوه بر رونمایی و امضای تمبر یادبود استاد انصاریان، از اثر جدید وی که مجموعه پنج جلدی سفینه سجادیه که شرح دعاهای امام سجاد است، رونمایی شد.
همچنین یک کتاب درباره سیر و سلوک، یک کتاب درباره نظام تربیت در اسلام و یک کتاب با موضوع خانواده در اسلام از آثار استاد انصاریان در این مراسم رونمایی شد.