printlogo


printlogo


آیت‌الله اعرافی در نشست صمیمی اساتید قرآنی و قرآن‌پژوهان
حوزه علمیه قم مرزهای تفسیر و علوم قرآنی را متحول کرد
مدیرحوزه‌های علمیه کشور گفت: مکتب قم، مکتبی است که در آن تفسیر و گسترش مرزهای تفسیری و علوم قرآنی متحول شده است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، آیت‌الله اعرافی، مدیرحوزه‌های علمیه کشور، 5 آبان در نشست صمیمی اساتید قرآنی و قرآن‌پژوهان مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی حوزه علمیه که در مدرسه علمیه امام کاظم(ع) قم برگزار شد،
با اشاره به سابقه طولانی فعالیت مرکز تخصصی تفسیر، از خدمات ارزنده آیت‌الله‌العظمی مکارم شیرازی در ایجاد این مرکز تقدیر و تشکر کرد و افزود: ایشان به بحث تفسیر توجه داشته و همواره حامی این مرکز بوده و هستند.
آیت‌الله اعرافی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه از یک‌سو در پرتو انقلاب اسلامی شاهد تحولات قرآنی در کشور و جهان هستیم و از سوی دیگر تحولات مهمی در پرتو انقلاب بخصوص در نیم قرن اخیر در قم رقم خورده است، تصریح کرد: تطورات گسترده و بزرگ در قلمرو تفسیر قرآن رخ داد که از جمله می‌توان به تدوین چند دوره کامل تفسیری از سوی بالاترین مقامات فقهی و مرجعیتی و فلسفی اشاره کرد که در حوزه بی سابقه بوده است.
عضو شورای‌عالی حوزه‌های علمیه افزود: بعد از ابتکار و مجاهدت عظیم علامه طباطبایی(ره) در تألیف المیزان شاهد دوره‌های کامل تفسیر هستیم که از سوی شاگردان ایشان یعنی حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی، حضرت آیت‌الله جوادی آملی و... ارائه شده است. همچنین نمونه دیگر تفاسیر موضوعی جدید، تفاسیری است که بزرگانی چون آیت‌الله مصباح یزدی(ره) آن را نوشتند؛ بخصوص تفاسیر معطوف به دانش‌های دیگر مانند علوم انسانی و اجتماعی و حتی قلمروهای فراتر از این دانش‌ها رونق گرفته و برای آن کتب و محتوای زیادی تولید شده است.
وی با بیان اینکه شاهد گسترش تفسیر به قلمروهای نو و جدید هستیم، افزود: آفاق تفسیر و علوم قرآنی و دانش‌های پیرامونی آن امروز بسیار گسترده‌تر و علوم قرآن و پیرامون قرآن هم وارد قلمروهای جدید شده است. در حوزه زبان قرآن، روش‌شناسی تفسیر و مکاتب تفسیری، فلسفه تفسیر و... شاخه‌هایی روییده شده است که تبدیل به رشته و گرایش خواهد شد.
مدیر حوزه‌های علمیه با اشاره به آفاق فراروی تفسیر و علوم قرآنی، تصریح کرد: یک مسئله بسیار مهم رشد و توسعه تفاسیر تخصصی بخصوص معطوف به علوم انسانی و اجتماعی و علوم پیرامونی و مقدمی قرآن از جمله روش اجتهادی عمیق در فهم و تفسیر قرآن است که هنوز با آن فاصله داریم.
آیت‌الله اعرافی با بیان اینکه بنده معتقدم اعمال روش اجتهادی یک ضرورت است، تصریح کرد: از جمله آفاق دیگر فراروی کارهای قرآنی در حوزه، نوشتن تفاسیر مقارن است یعنی هم تفاسیر مقارن با تفاسیر عامه و هم با تفاسیر متون مقدس در ادیان دیگر. افق دیگر پیش رو استشراق و تلاش علمی است که دیگران در مورد قرآن انجام داده‌اند.
وی با تأکید بر رابطه قرآن و حدیث در تحقیقات با بیان اینکه امر بسیار مهمی است، اظهار کرد: معتقدم قواعد حاکم بر تفسیر روایی هنوز هم کامل نیست و باید مناسبات بین حدیث و قرآن را تبیین کنیم.

 چرا بسیاری از منبریها صوت و لحن خوبی در تلاوت قرآن ندارند
به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسن زمانی مشاور مدیر حوزه‌های علمیه در امور مذاهب اسلامی نیز در این نشست گفت: یکی از پیشنهادهای بنده، قرآنی‌سازی علوم اسلامی و علوم انسانی است زیرا هنوز دروس حوزه ما قرآن‌محور نشده است یعنی نه فقه، نه اصول، نه تبلیغ و نه دروس دیگر مانند اخلاق، قرآن‌محور نیست.
وی افزود: ما معتقدیم که همه‌چیز در قرآن هست ولی آن را از ثقل اکبر استخراج نکرده‌ایم؛ باید همه رشته‌های علوم اسلامی و انسانی، قرآن‌محور شود و قرآن این ظرفیت را دارد و اگر انجام شود نهضت بزرگی است.
حجت‌الاسلام والمسلمین زمانی نشر پایان‌نامه‌های برتر، پرداختن به تفسیر مقارن، پرداختن به قرآن و مستشرقان را از دیگر پیشنهادات خود عنوان کرد.

 برگزاری ۳۳ دوره تفسیر و علوم قرآنی با ۱۵۰۰ فارغ التحصیل
حجت‌الاسلام محمدرضا حامدی مدیر مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی حوزه علمیه قم، در این نشست اظهار کرد: این مرکز یکی از قدیمی‌ترین مراکز تخصصی است که با عنایت حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی تاسیس شد و هم اکنون با ۱۵۰۰ فارغ‌التحصیل، دوره سی و چهارم آموزشی را پذیرش کرده‌ایم.
 
 
​​​​​​​