نماینده ولیفقیه در آذربایجان غربی
تکیه بر مشترکات در ادیان ابراهیمی مهمترین گام برای رسیدن به وحدت اسلامی است
حجتالاسلام والمسلمین سیدمهدی قریشی گفت: رسیدن به وحدت با پرداختن به ارزشهای مشترک در امت اسلامی حاصل خواهد شد و اگر ما آن ارزشها را مطرح کرده و بدان عمل کنیم، به وحدتی که مدنظر خدای متعال است، دست خواهیم یافت.
به گزارش خبرگزاری حوزه، نماینده ولیفقیه در آذربایجان غربی، در سومین نشست وحدت اقوام، ادیان و مذاهب که در سالن امام علی(ع) ارومیه برگزار شد، اظهار کرد: امام خمینی(قد) ایام ولادت نبی مکرم اسلام(ص) را هفته وحدت معرفی کردند و بههمین دلیل، این مراسم امروز برگزار شده است و امیدوار هستیم، در سایه این وحدت، رژیم صهیونیستی نابود شود و مردم و ملت فلسطین بهراحتی بتوانند زندگی کنند.
وی ادامه داد: رسیدن به وحدت، با پرداختن به ارزشهای مشترک در امت اسلامی حاصل خواهد شد و اگر ما آن ارزشها را مطرح کرده و بدان عمل کنیم، به وحدتی که مدنظر خدای متعال است، دست خواهیم یافت و این وحدت، نه فقط در بین مذاهب اسلامی؛ بلکه در مورد ادیان الهی نیز اینگونه است و خدای متعال در قرآن کریم، مشترکات بین ادیان را فرصتی برای وحدت و اتحاد معرفی میکند؛ لذا تأکید به مشترکات در ادیان ابراهیمی، وحدت را بههمراه خواهد داشت.
حجتالاسلام والمسلمین سیدمهدی قریشی اضافه کرد: اگر امت اسلامی به فرمایش قرآن عمل میکرد و آن را محور قرار میداد، امروز وضعیت جهان اسلام اینگونه نبود و اگر در مسئله فلسطین، ملتهای اسلامی به میدان میآمدند، کار را تمام میکردند.
وی تصریح کرد: اینکه انقلاب اسلامی میداندار وحدت و اتحاد است، به این مسئله تأکید میکند و قرآن کریم نیز، به آن صحه میگذارد و اگر به آیات مشترک بین امت اسلامی عمل میکردیم، مسائل جهان اسلام و فلسطین حل شده بود و غزه به این حالت نمیافتاد.
امام جمعه ارومیه گفت: امام علی(ع) در نهجالبلاغه میفرمایند: «فَاعْتَبِرُوا بِحَالِ وَلَدِ إِسْمَاعِیلَ وَبَنِیإِسْحَاقَ وَبَنِیإِسْرَائِیلَ، فَمَا أَشَدَّ اعْتِدَالَ الْأَحْوَالِ وَأَقْرَبَ اشْتِبَاهَ الْأَمْثَالِ! تَأَمَّلُوا أَمْرَهُمْ فِی حَالِ تَشَتُّتِهِمْ وَتَفَرُّقِهِمْ لَیَالِیَ کَانَتِ الْأَکَاسِرَةُ وَالْقَیَاصِرَةُ أَرْبَاباً؛ از حال فرزندان اسماعیل و اسحاق و اسرائیل پند گیرید! حالاتشان چه به هم شبیه است و شباهتشان نزدیک. در کار آنها بیندیشید و به پراکندگی و تفرقه آنها در روزگاری که کسراها و قیصرها سرورانشان بودند و در اثر همین تفرقه قیصرها و کسراها اربابان آنها شدند.»
وی ادامه داد: مولا علی(ع) در ادامه میفرمایند: «یَحْتَازُونَهُمْ عَنْ رِیفِ الْآفَاقِ وَبَحْرِ الْعِرَاقِ وَخُضْرَةِ الدُّنْیَا إِلَی مَنَابِتِ الشِّیحِ وَمَهَافِی الرِّیحِ وَنَکَدِ الْمَعَاشِ، فَتَرَکُوهُمْ عَالَةً مَسَاکِینَ إِخْوَانَ دَبَرٍ وَوَبَرٍ أَذَلَّ الْأُمَمِ دَاراً وَأَجْدَبَهُمْ قَرَاراً، لَا یَأْوُونَ إِلَی جَنَاحِ دَعْوَةٍ یَعْتَصِمُونَ بِهَا وَلَا إِلَی ظِلِّ أُلْفَةٍ یَعْتَمِدُونَ عَلَی عِزِّهَا، فَالْأَحْوَالُ مُضْطَرِبَةٌ وَالْأَیْدِی مُخْتَلِفَةٌ وَالْکَثْرَةُ مُتَفَرِّقَةٌ، فِی بَلَاءِ أَزْلٍ وَأَطْبَاقِ جَهْلٍ مِنْ بَنَاتٍ مَوْءُودَةٍ وَأَصْنَامٍ مَعْبُودَةٍ وَأَرْحَامٍ مَقْطُوعَةٍ وَغَارَاتٍ مَشْنُونَةٍ؛ دشمنان فرزندان اسماعیل و بنیاسرائیل را از آبادیهای آفاق و دریای عراق و اراضی سبز و خرم میراندند و به جاهایی که «درمنه» میروید و بادهای سخت میوزد، میفرستادند و آنان گرفتار زندگی سخت و ناگواری شدند. آنان را، چون گروهی درویش و مسکین با چند اشتر پشت ریش و مشتی کرک رها کردند. از حیث مساکنشان، خوارترین ملتها بودند و سرزمین-شان بیآب و گیاهترین زمینها. نه به دعوتی پیوسته بودند که بر آن تعصب ورزند و نه سایهسار محبتی داشتند که در آنجا بیارامند و به عزّت و ارجمندی متکی شوند. احوالشان پریشان بود و آرایشان گونهگون. با آنکه بهشمار بیش بودند، در پراکندگی میزیستند، گرفتار بلاهای سخت و نادانیهای تو بر تو، چون زندهبهگور کردن دختران و پرستش بتان و بریدن از خویش و پیوند و رفتن در پی غارت و تاراج.»
حجتالاسلام والمسلمین قریشی گفت: در غزه نیز مسلمانان به این وضع افتادند و همه مسلمانان بجز چند کشور، به این مسئله واکنش نشان نمیدهند.