printlogo


printlogo


آیت‌الله‌العظمی مکارم شیرازی در جمع اعضای هیئت امنای مؤسسه جهانی ولایت
رسانه دینی ،رسانه‌ای فعال و پیشرو است نه منفعل و پیرو
این مرجع تقلید در جمع اعضای هیئت امنای مؤسسه جهانی ولایت تصریح کردند: از آنجایی که حوزه علمیه از عوام‌فریبی و بازی‌های مرسوم رسانه‌ای دور است رسانه‌ای که از دل این حوزه بر بیاید، همین ویژگی را دارد و در نتیجه مورد توجه قرار خواهد گرفت.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی در جمع اعضای هیئت امنای مؤسسه جهانی ولایت، پس از دریافت گزارش آیت‌الله اعرافی رئیس هیئت امنا و حجت‌الاسلام والمسلمین سیدجعفر علوی رئیس مؤسسه جهانی ولایت، اظهار کردند: از توضیحاتی که داده شد، بسیار خرسند هستیم؛ چراکه مشخص شد، فعالیت‌های مفید و فراوانی در حال انجام است و این امر مورد عنایت حضرت ولی‌عصر(عج) خواهد بود.
معظم‌له با اشاره به اهمیت رسانه، ادامه دادند: همه شما با رسانه آشنا هستید و می‌دانید که رسانه باید امتیازاتی داشته باشد تا مقبول مخاطب واقع شود؛ شبکه ولایت باید مخاطب خود را بشناسد. حالا این باب طبع بودن گاهی بی‌قید و شرط است؛ مثل آنچه اکنون در آمریکا و اروپا شاهد آن هستیم که هرآنچه باب طبع مخاطب است، نشان می‌دهند؛ حتی اگر مسائل غیراخلاقی باشد؛ اما آنچه ما معتقدیم، این است که شبکه باید باب طبع مخاطب باشد؛ اما با قیود و شروط مشخص مذهبی و سیاسی علی‌الخصوص مسئله نظام جمهوری اسلامی؛ راه پی بردن به طبع مخاطب رجوع به نظرخواهی است تا بتوان سلایق را تشخیص داد و پس از آن، با در نظر گرفتن قیود و شروط لازم، سعی در جلب نظر مخاطب داشت.
ایشان همچنین درباره تفاوت ملاک تولید محتوا در رسانه‌های غربی با مؤسسه جهانی ولایت، خاطرنشان کردند: غربی‌ها تنها ملاکشان پسند و سلیقه مخاطب است تا بتوانند. پیشرفت مادی و درآمدی کسب کنند؛ درحالی‌که برای ما مسئله جذب مخاطب، با ملاک‌ها و معیارهای شرعی و اخلاقی همراه است و در این زمینه کار درست، کاری است که ما انجام می‌دهیم. کاری که غربی‌ها انجام می‌دهند، دنباله‌روی از خواسته‌های مخاطب است؛ درحالی‌که ما معتقدیم، رسالت رسانه ارتقای آگاهی مردم است؛ نه دنباله‌روی از آنان، چراکه رسانه وظیفه آگاهی‌بخشی دارد تا بتواند، جامعه را به سمت اهداف عالیه سوق دهد؛ نه اینکه خود تبدیل به ابزاری منفعل و بدون قید و شرط شود؛ بنابراین وظیفه ما توجه به جلب مخاطب با توجه به قیود و شروط خاص است. سخن اصلی من این است که رسانه‌های دنیای امروز، پیرو هستند؛ درحالی‌که رسالت رسانه دینی پیشروی است.
این مرجع تقلید افزودند: هدف از تأسیس شبکه ولایت هم، همین پیشروی بود؛ به این معنا که اهداف عالی و مقدسی داریم که با تأسیس این شبکه، در پی پیشروی به سوی آن اهداف والا هستیم تا در این مسیر، مردم و مخاطبان را به آن سمت رهنمون سازیم. ما پیشروی به سمت اهداف عالیه و همراه کردن مردم به سمت آن اهداف عالیه را از پیغمبر اکرم(ص) آموخته‌ایم و بنابراین باید به آن شیوه پای‌بند باشیم و آن را ادامه دهیم.
ایشان در مورد وظایف شبکه‌های جهانی ولایت، خاطرنشان کردند: یکی از وظایف مهم شبکه جهانی ولایت، خبررسانی است؛ ما باید به اطلاع مردم برسانیم که چنین ظرفیت رسانه‌ای وجود دارد. باید به‌گونه‌ای تبلیغات و خبررسانی انجام دهیم که مردم ایران و جهان با این رسانه دینی آشنا شوند و آن را دنبال کنند. ما باید بین خبررسانی هدفدار و بی‌هدف تمایز قائل شویم و این کمبودی را که اکنون وجود دارد، جبران کنیم.
حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی اظهار کردند: فواید خبررسانی و تبلیغ شبکه جهانی ولایت، این است که مخاطب با دیدن برنامه‌های شبکه به مسائلی پی می‌برد که در جاهای دیگر کمتر به آن پرداخته شده است. باید اطلاع‌رسانی شود که در کشور ایران و حوزه علمیه شبکه‌ای وجود دارد که به مباحث و موضوعاتی می‌پردازد که در رسانه‌های دیگر، یا نمی‌توانند و یا نمی‌خواهند به آنها بپردازند.
این مرجع تقلید در ادامه، با توصیه‌ای به مسئولان شبکه‌های جهانی ولایت، بیان کردند: در راستای شناخته‌تر شدن شبکه در بین خواص و عوام اقدام کنید؛ زیرا از آن‌جایی که حوزه علمیه از عوام‌فریبی و بازی‌های مرسوم رسانه‌ای دور است، رسانه‌ای که از دل این حوزه بربیاید، همین ویژگی را دارد و در نتیجه، مورد توجه قرار خواهد گرفت. ما در حوزه علمیه و شبکه ولایت، ظرفیت‌هایی داریم که نه فقط به درد جامعه که به درد نظام، دولت و حاکمیت نیز می‌خورد و باید آن‌ها را به مسئولان و مردم شناساند. یکی دیگر از اقداماتی که آقایان در شبکه باید انجام دهند، این است که به پرسش‌های جدید دینی و استفتائات، پاسخ مفید بدهند و آنها را به ما هم اطلاع بدهند و به همدیگر کمک کنیم و دست به دست هم بدهیم تا بتوانیم، با پیشرفت حوزه و رسانه به سؤالات مردم پاسخ دهیم.
ایشان در پایان خاطرنشان کردند: من در حضور و غیاب شما، برای شما دعا می‌کنم. خداوند وجود مبارک شما را در سایه لطف خود و حکومت اسلامی و مقام معظم رهبری حفظ کند تا بتوانید، به اهداف عالیه برسید و بدانید، در روز قیامت یکی از اعمالی که در ترازوی اعمال شما خواهند گذاشت، همین همکاری با این شبکه است.

  ارسال اصلاحات اساسنامه مؤسسه جهانی ولایت به شورایعالی انقلاب فرهنگی
آیت‌الله اعرافی رئیس هیئت امنای مؤسسه جهانی ولایت هم در این دیدار، با ارائه گزارشی از فعالیت‌های این مؤسسه گفت: در جلسات شورای سیاست‌گذاری که به‌صورت منظم و ماهانه برگزار می‌گردد، امور مهم و راهبردی از قبیل تدوین و تنظیم سند راهبردی، توسعه زبانی تولید محتوا، بودجه سالانه، رسیدگی به گروه‌های علمی و تعیین مدیران این گروه‌ها و سایر تصمیمات مهم شبکه اخذ می‌شود.
وی افزود: در این جلسه مهم‌ترین موضوع مورد بحث، سند راهبردی شبکه است و ان‌شاءالله در مورد آن تصمیم‌گیری خواهد شد. همچنین اصلاحات اساسنامه با عنایات حضرت‌عالی و پیگیری هیئت امنا نهایی شد و به شورای‌عالی انقلاب فرهنگی نهایی ارسال گردید.
مدیر حوزه‌های علمیه در پایان گفت: از مدیر جوان شبکه‌های جهانی ولایت، حجت‌الاسلام والمسلمین علوی که در طول یک سال و نیم گذشته، زحمات فراوانی برای پیشبرد شبکه متقبل شده‌اند، تشکر می‌نمایم و همچنین از زحمات تمامی اعضای هیئت امنا قدردانی می‌کنم.

  اقدامات تحولی شبکه جهانی ولایت
حجت‌الاسلام والمسلمین سیدجعفر علوی رئیس مؤسسه جهانی ولایت هم در این دیدار با ارائه گزارشی، گفت: در جلسه گذشته هیئت امنا مقرر شد، با توجه به شرایط منطقه در توسعه زبان‌ها، زبان ترکی آذری در اولویت قرار گیرد. در همین راستا بدون اتلاف وقت، کادرسازی و آموزش رسانه‌ای طلاب آذری‌زبان در دستور کار قرار گرفت و اکنون بالغ بر بیست مجری رسانه‌ای خانم و آقا به زبان آذری در تولید محتوا فعال هستند. در ابتدا به‌صورت پخش آزمایشی و پخش اینترنتی شروع به تولید محتوا در بستر‌های مختلف شد.
رئیس مؤسسه جهانی ولایت خاطرنشان کرد: پس از راه‌اندازی شبکه ترکی آذری، با استقبال فراوانی از سوی طلاب آذری‌زبان مواجه شدیم و آرزو داریم، این فرصت برای تأسیس شبکه به زبان‌های دیگر هم به وجود بیاید تا با استفاده از ظرفیت طلاب جامعة‌المصطفی، معارف اهل‌بیت(ع) را به سایر زبان‌ها نیز در دسترس مخاطبان در سراسر جهان قرار دهیم. ما آمادگی داریم، همان‌گونه که نسبت به آموزش رسانه‌ای طلاب آذری زبان موفق بودیم، نسبت به آموزش و کادرسازی طلاب خارجی مقیم ایران و محصل در جامعة‌المصطفی نیز اقدام کنیم.
وی در بیان دیگر اقدامات شبکه‌های جهانی ولایت گفت: از دیگر اقدامات صورت‌گرفته، ساماندهی دفتر آفریقای شبکه ولایت بود که امروزه تنها شبکه فعال زبان هوسا می‌باشد. در حال حاضر شبکه هوسا، هم چراغ راه شیعیان آفریقا و هم مکانی برای ساماندهی و شکوفایی ظرفیت‌ها و استعدادهای جوانان محب اهل‌بیت‌(ع) در آفریقا می‌باشد؛ در حوزه کودک نیز توانستیم، هم در شبکه آفریقا و هم در شبکه آذری، برنامه‌سازی داشته باشیم.
وی همچنین گفت: در حال حاضر به پنج زبان تولید محتوا داشته‌ایم که زبان‌های فارسی، عربی، هوسا و آذری، هم‌اکنون در حال پخش محتوا هستند و در حوزه زبان انگلیسی نیز، موفق به دپو و تولید محتوا به‌صورت تولیدی شده‌ایم و در فضای مجازی در یوتیوب فعال می‌باشد.
رئیس مؤسسه جهانی ولایت در پایان ابراز کرد: با توجه به گسترده‌تر شدن بسترهای پخش مجازی در آن مناطقی که امکان استفاده از ظرفیت مجازی بوده؛ از قبیل اروپا و آمریکا، برنامه‌های شبکه جهانی ولایت به‌صورت کامل در شبکه‌های ویدئویی مجازی از قبیل یوتیوب در درسترس مخاطبان قرار گرفته است.