printlogo


printlogo


مدیر حوزه علمیه آذربایجان شرقی
تحصیل ۲۵۰۰ طلبه برادر در استان آذربایجان شرقی
مدیر حوزه علمیه آذربایجان شرقی، از تحصیل ۲۵۰۰ طلبه برادر در سطح حوزه‌های علمیه استان خبر داد که ۱۵۰ نفر آنها ورودی‌های سال جدید هستند. 

به گزارش خبـرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین اسماعیل روشن‌تن گفت: تعداد ۱۷ حوزه علمیه در سطح استان وجود دارد که ۶ حوزه در تبریز، سه حوزه در مراغه و یک حوزه در هریک از شهرستان‌های ملکان، میانه، سراب، شبستر، هادی‌شهر، مرند، هشترود و اهر مستقر هستند.
وی با اشاره به ارائه دروس خارج در حوزه‌های علمیه استان، خاطرنشان کرد: توسعه دروس خارج فقه و اصول در استان، بحمدالله درحال انجام است و سه درس خارج رسمی برگزار می‌شود که اکنون سه استاد مجتهد این دروس را ارائه می‌دهند. در زمینه سخت‌افزاری و نرم‌افزاری امکانات و تجهیزات حوزه‌‌های علمیه استان در سطح مطلوب قرار دارد و به‌تازگی ساختمان جدید حوزه در شهرستان اهر افتتاح و میانه هم به‌زودی افتتاح خواهد شد.
وی در خصوص سطح علمی پژوهشی حوزه‌‌های علمیه استان نیز گفت: نماد پژوهشی حوزه‌‌های علمیه براساس میزان شرکت طلاب و مدارس در المپیادهای علمی و جشنواره‌های علمی سنجیده می‌شود که در این راستا، طلاب مستعد حوزه علمیه در این المپیادها و جشنواره‌ها درخشش خوبی دارند و در چند دوره حائز رتبه‌های برتر پژوهشی و علمی شده‌اند.
حجت‌الاسلام والمسلمین روشن‌تن، با اشاره به کسب رتبه‌های برتر طلبه‌ها و اساتید استان در جشنواره علامه حلّی(ره)، اظهار کرد: اساتید پژوهشگر حوزه‌های علمیه استان، بسیار موفق بوده و مقالات مختلفی را برای جشنواره‌ها و همایش‌های متنوع مقاله می‌نویسند.
وی در خصوص تفاوت حوزه‌‌های علمیه استان با سایر استان‌ها، افزود: امتیازات خاصی در حوزه‌های علمیه استان وجود دارد که به‌جهت بالا بودن سطح علمی اساتید و طلاب، از امسال تدوین و دفاع از پایان‌نامه‌های فقه و اصول در خود استان برگزار خواهد شد و نیاز به اعزام طلاب به قم نخواهد بود.
وی در همین زمینه اضافه کرد: مجوز برگزاری مصاحبه‌های علمی درس خارج هم که در استان‌های بسیار محدودی در حد دو یا سه استان برگزار می‌شود، در استان ما هم وجود دارد.
وی تأکید کرد: درس خارج در سایر استان‌ها یا وجود ندارد و یا اساتید آن‌ها غیربومی هستند؛ درحالی‌که اساتید دروس خارج ما بومی استان هستند و این خود، یکی دیگر از افتخارات حوزه علمیه استان محسوب می‌شود که فضلای گران‌قدری در این مدارس صاحب کرسی عالی‌ترین سطح علمی هستند.
مدیر حوزه علمیه آذربایجان شرقی، با بیان اینکه ویژگی مهمی برای طی دوران طلبگی در استان از سال جاری وجود دارد، افزود: اکنون یک متقاضی، می‌تواند در کل دوران طلبگی خود، تمامی سطوح عالی را بدون مراجعه به شهرهایی چون، قم، تهران، مشهد و اصفهان، در داخل استان طی کند و به سطح عالی طلبگی برسد.
وی گفت: اکنون تعداد ۶ رشته تخصصی کارشناسی و کارشناسی ارشد با گرایش حقوق و قضای اسلامی ، کلام، مدیریت، مشاوره اسلامی، تفسیر و تبلیغ کودک و نوجوان، در حوزه‌های علمیه استان تدریس می‌شود.