printlogo


printlogo


اخبار کوتاه ایران - شماره 818
اخبار کوتاه ایران

  خبر ورود جنگنده سوخو ۳۵ به ایران رسماً تأیید شد:
سایت تابناک مدعی شد، یک اسکادران جنگنده سوخو 35 به‌همراه سیستم جنگ الکترونیک مورمانسک و اس 400 برای مقابله با جنگنده‌های غربی وارد ایران شدند. منابع روسی هم با بیان اینکه انتظار می‌رود، ایران از جنگنده‌های 35Su- خریداری شده از روسیه برای دفع حمله مورد انتظار اسرائیل استفاده کند، این خبر راتأیید کردند.

  39 نفر از نمایندگان مجلس خواستار تجدید نظر در دکترین دفاعی هستهای شدند:
39 نفر از نمایندگان مجلس نامه‌ای با مضمون تجدید نظر در دکترین دفاعی هسته‌ای را به شورای عالی امنیت ملی ایران ارسال کردند؛ همچنین عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز گفت: خروج ایران از NPT در صورت حمله احتمالی رژیم صهیونیستی، یک ایده جدی است.

  باکیفیتترین آبسنگین دنیا را تولید میکنیم:
رئیس سازمان انرژی اتمی: فناوری هسته‌ای ایران در شرایط خوبی قرار دارد. در حوزه غنی‌سازی در چارچوب ضوابط و قانون اقدام راهبردی، حرکت مناسب و قدرتمندی داریم و مشغول به تولید باکیفیت‌ترین آب‌سنگین و مشتقات آن در سطح جهان هستیم. در زمینه تولید رادیوداروها در تراز جهانی حرکت می‌کنیم. سالانه یک میلیون بیمار در کشور از رادیوداروهای تولیدشده و سایر تولیدات پزشکی هسته‌ای بهره‌مند هستند. براساس برنامه‌ریزی انجام‌شده، تولید رادیوداروها، حداقل ۵ و حداکثر ۷ برابر می‌شود و در سال‌های آتی، به قطب تولید رادیودارو در جهان تبدیل خواهیم شد.

  امضای سند اقدام مشترک ایران و روسیه در زمینه مبارزه با فساد:
سند اقدام مشترک بین ایران روسیه در زمینه مبارزه با مفاسد اقتصادی، احقاق حقوق اتباع دو کشور و حمایت از تولید و کارآفرینی، به امضای رئیس سازمان بازرسی کل کشور و دادستان کل فدراسیون روسیه رسید.

  جزئیات جمعیت ۸۵ میلیون نفری ایران:
رئیس مرکز آمار: آمار را حبس نمی‌کنیم و به‌زودی با دریافت داده‌های لازم، آمار بخش مسکن ارائه می‌شود. جمعیت کشور بیش از ۸۵ میلیون نفر است که نزدیک به ۶۶ میلیون ساکن نقاط شهری و مابقی روستایی هستند. تعداد خانوارها نیز بیش از ۲۷ میلیون خانوار است.

  به هر تجاوز رژیم صهیونیستی محکم پاسخ میدهیم:
قالیباف: اراده خود را به صهیونیست‌ها نشان داده‌ایم. امیدواریم که برخوردهای قبلی درسی برای دشمنان بوده باشد. ایران بارها اعلام کرده که از حریم کشورهای همسایه نباید برای تجاوز به ایران استفاده شود. اگر چنین اتفاقی رخ دهد، به‌همان نقطه پاسخ داده خواهد شد. ما مطمئنیم، همسایگان ما این را رعایت خواهند کرد.

  ورود پیجر و بیسیم به هواپیما ممنوع شد:
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری: ورود هرگونه وسیله ارتباطی الکترونیکی به‌جز تلفن همراه در کابین هواپیما - چه همراه مسافر و چه در بار- ممنوع شد. با توجه به حفظ ایمنی پروازها، مسافران بخش هوایی از به همراه داشتن وسایل ارتباط الکترونیکی به غیر از تلفن همراه مانند پیجر، بی‌سیم، واکی تاکی و … به کابین هواپیما و یا در بار خودداری کنند. این ممنوعیت شامل کابین مسافر و بخش کارگو بوده و مسافران از به‌همراه داشتن وسایل ممنوعه در هواپیما پرهیز کنند.

 ایران عضو و سهامدار بانک بریکس میشود:
فرزین، رئیس کل بانک مرکزی: ایران در دوره‌ای که دبیر بریکس بود، توافقات خوبی در مورد اتصال شبکه‌های کارت و همکاری‌های مالی و پولی توافقات خوبی با بانک مرکزی روسیه داشتیم که همه آنها را در بریکس مطرح کردیم. سیستم پرداختی بین کشورها بر اساس ارزهای محلی، یکی از موضوعات این جلسه بود. چین، روسیه و ایران به‌شدت به این موضوع علاقه‌مند هستند. بانک توسعه جدیدی که توسط بریکس ایجاد شده است، می‌تواند بسیاری از اهداف توسعه کشورهای عضو بریکس را دنبال کند. ما امیدواریم این بانک، این نقش را برای کشورهای عضو بریکس ایفا کند و ما قصد داریم، عضو این بانک شویم.
  برق لجنی، دستاورد جدید دانشبنیانها؛ بزرگترین پروژه تولید برق از بیوگاز فاضلاب در ایران:
این نیروگاه زیست‌توده، با تولید 80 میلیون کیلووات ساعت انرژی و کاهش انتشار 350 هزار تن دی‌اکسیدکربن، گام بزرگی در جهت محیط زیست و انرژی پایدار برداشته است. پروژه‌های مشابه دیگر در تهران در حال توسعه‌اند که برق مصرفی صدها هزار نفر را تأمین می‌کنند.

  نخستین واکنش رسمی ایران به تحویل سامانه تاد به اسرائیل:
وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح نسبت به تحویل سامانه تاد آمریکا به اسرائیل واکنش نشان داد. امیر سرتیپ نصیرزاده در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت گفت: سامانه تاد، یک سامانه ضدبالستیک است و جدید هم نیست و قبلاً نیز بوده است. ما این قبیل اقدامات دشمن را در راستای جنگ روانی ارزیابی می‌کنیم و مشکل خاصی وجود ندارد. هیچ‌کدام از تهدیدات رژیم صهیونیستی جدید نیست.

  آمار تازه تعداد خانههای لوکس در ایران اعلام شد:
۱۳۵هزار و ۵۰۹ واحد مسکونی و باغ‌ویلای گران‌قیمت در سال ۱۴۰۲ شناسایی و مشمول مالیات شده که رقمی بالغ بر ۴ هزار و ۴۶۳ میلیارد تومان تعیین و به مالکان آنها از طریق پیامک اعلام شده است.

  ۴۰درصد متناسبسازی حقوق بازنشستگان امسال اجرا میشود:
سازمان برنامه و بودجه: با تنظیم قواعد و رویه‌ها و تأمین منابع مالی برای اجرای قانون در سال جاری، ۴۰ درصد از متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان با شاغلان انجام می‌شود.

  عراق توافقنامه واردات گاز ترکمنستان از خاک ایران را امضا کرد:
​​​​​​​
«زیادعلی فاضل» وزیر برق عراق در دیدار با «مقصد بابایف» وزیر مشاور در دولت ترکمنستان و هیئت همراه، توافقنامه‌ای با یکدیگر به‌منظور واردات گاز عراق از ترکمنستان از طریق خاک ایران به امضا رساندند که روزانه به میزان ۲۰ میلیون مترمکعب است که شرکت سوئیسی لوکستون انرژی گاز ترکمنستان را از طریق شبکه خط لوله ایران با استفاده از مکانیزم سوآپ برای تسهیل حمل‌ونقل از ترکمنستان به عراق وارد خواهد کرد. قرار است، سالانه تا سقف ۱۰ میلیارد متر مکعب گاز ترکمنستان بر اساس ساز و کار سواپ، از طریق خاک جمهوری اسلامی ایران به جمهوری عراق عرضه شود.