printlogo


printlogo


در همایش مبلغان معاونت تبلیغ حوزه علمیه قم عنوان شد
«کونا للظالم خصماً و للمظلوم عوناً » شعار راهبردی ایران است
همایش مبلغان معاونت تبلیغ حوزه علمیه قم، با محوریت بزرگداشت سید مقاومت و نشست بصیرت‌افزایی، با ارائه حجج‌اسلام والمسلمین؛ ملکی قائم‌مقام مدیر حوزه علمیه قم و مردان‌پور معاون تبلیغ حوزه علمیه قم، ۱۷مهر با حضور مبلغان طرح امین، بینات، هجرت، نسیم رحمت، گروه‌های تبلیغی جهادی و اساتید حوزه علمیه قم در سالن اجتماعات مدرسه دارالشفاء برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین ملکی، در این همایش، حماسه نماز جمعه تهران را عملیات وعده صادق دیگری توصیف کرد و گفت: جهان در برابر عظمت این حماسه سر تعظیم فرود آورد.
وی شهادت حجت‌الاسلام والمسلمین شهید سیدحسن نصرالله و شهدای سرفراز جبهه مقاومت را تبریک و تسلیت گفت و افزود: معتقدم شهادت شخصیت‌های بزرگی مثل سیدحسن نصرالله(ره) در مسیر قدس، به قدس جان می‌دهد.
حجت‌الاسلام والمسلمین ملکی، با بیان اینکه باید جهشی در امر تبلیغ داشته باشیم و آن جهش در عمل است، گفت: ما باید با رفتارمان انسان‌ها را جهت بدهیم و نه با گفتار. رفتار روحانیت باید به‌گونه‌ای باشد که عضوی از اعضایی شوند که در دل هر انسانی، مثل خانواده عزیز است.
قائم‌مقام مدیر حوزه علمیه قم، با اشاره به اینکه مردم باید ورع و چیزی فراتر از تقوا را در زندگی روحانیت ببینند، افزود: به‌گفته شهید مطهری اگر می‌خواهید انقلاب باقی بماند، روحانیت باید ده برابر گذشته تلاش کنند، مطالعه نمایند و با مردم ارتباط داشته باشند.
وی با تأکید بر اینکه مخاطبان منبر مهم است، گفت: روحانیت باید بعد از منبر به مخاطبان فرصت بدهند و با برقراری گعده‌های صمیمی و اداره آن با استفاده از اسلوب ادب و احترام و تکریم انسانی، در دل مخاطبان جای بگیرند.
قائم‌مقام مدیر حوزه علمیه قم، تنها راه نفوذ در دل انسان‌ها را از طریق رفتار برشمرد و گفت: پیامبر گرامی اسلام(ص) در ویژگی‌های زمینی خود، همیشه مرتب، منظم، خوشبو و انسان‌دوست بود و برای انسان‌ها حرمت و کرامت قائل بود.
وی با تأکید بر اینکه رفتارهای متعالی پیامبر گرامی اسلام(ص) جاهلیت اولی اعراب را طی چند سال به آن مدنیتی رساند که برای شهادت سبقت می‌گرفتند، گفت: سؤال اول مردم این است که روحانیتی که لباس پیامبر را بر تن دارند، وجه شباهت‌شان به رسول‌خدا(ص) چیست.
قائم‌مقام مدیر حوزه علمیه قم، با تأکید بر اهمیت وجود نظم در زندگی، عنوان کرد: اگر می‌خواهید به تقوا برسید، باید منظم باشید؛ چون انسان بی‌نظم به‌دلیل ظلمی که اول از همه به زمان و عمر خودش می‌کند، نمی‌تواند به تقوا دست یابد.
حجت‌الاسلام ملکی، با اشاره به اینکه «کونا للظالم خصماً وللمظلوم عونا»، شعار نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است، گفت: رفتار جمهوری اسلامی در دفاع از مظلومان، دنیا را متوجه ایران کرده است.

  دشمن از همه ابزارها برای انزوای جبهه حق استفاده میکند
حجت‌الاسلام والمسلمین مردان‌پور نیز در این همایش، بصیرت افزایی طلاب را هدف از برگزاری این همایش دانست و گفت: نیاز بود جلسات بصیرتی مبلغان برای آگاهی بیشتر از برخی مسائل و شرایط منطقه برگزار شود.
معاون تبلیغ حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه معاونت تبلیغ حوزه‌های علمیه، دستورالعمل‌های تبلیغی متنوعی را برای مبلغان دینی فراهم کرده است، ابراز امیدواری کرد: طلاب برادر و خواهر در عرصه‌های مد نظر بتوانند، از این دستورالعمل‌ها در راستای فعالیت‌های تبلیغی بهره ببرند.
وی با تأکید بر اینکه آیات ۴۵ تا ۴۷ سوره انفال، باید محور فعالیت‌ طلاب باشد، گفت: خداوند در این آیات به چند راهبرد مهم مواجهه جبهه حق با دشمنان اشاره می‌کند که مناسبت است، طلاب به آن عمل کنند.
وی با استناد به این آیات، اولین راهبرد را ثبات قدم در برابر دشمنان برشمرد و گفت: ذکر و یاد فراوان خداوند، راهبرد دوم در مقابله با دشمن است. راهبرد سوم، اطاعت از خداوند و رسول گرامی اسلام(ص) و راهبرد چهارم هم، جلوگیری از هرگونه اختلاف و عدم یکپارچگی در جبهه حق است.
معاون تبلیغ حوزه علمیه قم تأکید کرد: اختلاف و پراکندگی جبهه حق همان چیزی است که دشمنان انتظارش را می‌کشند و همواره از همین منفذ ورود می‌کنند و باعث تضعیف مؤمنین می‌شوند.
وی صبر را راهبرد پنجم جبهه حق در برابر دشمنان دانست و گفت: صبر، از ثبات در قدم نیز فراتر است و به این معنا است که حتی در ذهن خودمان، گمان اینکه در برابر دشمن ضعیف هستیم نیز نکنیم.

  اگر میدان قوی نباشد کسی دیپلمات ما را تحویل نمیگیرد
​​​​​​​
دکتر ملایری، کارشناس مسائل بین‌المللی هم طی سخنانی در این همایش، به بررسی پیامدهای عملیات وعده صادق در منطقه و جهان و تبیین ارتباط میان میدان و دیپلماسی پرداخت.
وی درباره اولین پیام عملیات وعده صادق، گفت: پیام مهم این عملیات این بود که دوره ‌صبر استراتژیک یا خویشتن‌داری یک‌طرفه ایران به پایان رسیده، معادلات تغییر کرده و جمهوری اسلامی در مقابل هر ضربه، ضربه‌ای سخت‌تر وارد خواهد کرد.
کارشناس مسائل بین‌المللی، با بیان اینکه بحث‌هایی مطرح شد که چرا پاسخ به ترور شهید هنیه و عملیات وعده صادق ۲ به تأخیر افتاد، گفت: طبق مذاکرات و ‌پیام‌هایی که داده شده بود، از ایران می‌خواستند به دیپلماسی فرصت بدهد تا مذاکرات انجام شود؛ اما پس از عملیات صهیونیست‌ها در ضاحیه مشخص شد که فرصت دادن به دیپلماسی اشتباه است.
وی تغییر معادلات قدرت در منطقه به‌نفع ایران را پیام دوم عملیات وعده صادق۲ نام برد و گفت: عملیات وعده صادق۲ از این رهگذر، دو نتیجه مهم داشت. اول اینکه ایران با بهره‌گیری از توان متوسط خود در این حمله، از تمام رینگ‌های پدافندی گذشت و به اسرائیل رسید. کشورهایی مثل آذربایجان که از اسرائیل سیستم ‌پدافندی خریده بودند، فهمیدند که اگر ایران اراده کند، ‌هیچ امنیتی نخواهند داشت.
وی با تأکید بر اینکه طلیعه ابرقدرتی ایران برای غربی‌ها از ده سال قبل مشخص بود، گفت: مجله فارن‌پالیسی، ده سال پیش، تحلیلی به دولت آمریکا ارائه داد و گفت به‌زودی ابرقدرت جدید ایران ظهور می‌کند که نباید به دنبال نابودی‌اش باشید؛ چون نمی‌توانید؛ اما باید محدودش کنید. راهکارهایی پیشنهاد کرد که دیدیم در اغتشاشات و ناآرامی‌ها، علیه انقلاب استفاده شد.
کارشناس مسائل بین‌المللی، مخابره این پیام را که ایران هرچند دارای سلاح هسته‌ای نیست؛ اما از آنچنان توان بازدارندگی برخوردار است که توانسته، به یک رژیم اتمی حمله کند و به کشورهای دیگر اتمی حامی اسرائیل نیز، اعلام آمادگی جهت هر نوع درگیری را می‌دهد، بسیار مهم توصیف کرد.
وی با بیان اینکه عظمت بیرونی جمهوری اسلامی، در غبار برخی معضلات و چالش‌های داخلی در برابر چشم مردم داخل ایران پنهان شده است، گفت: امروز مرزهای ژئوپولوتیک ایران، فراتر از آسیا رفته است و خداوند وحشت جمهوری اسلامی را در چشم دشمنانش انداخته است.
ملایری با اشاره به اینکه ایران توان تولید بمب اتم دارد؛ ولی اراده‌اش را ندارد، افزود: ما به قدرت‌های جهانی این پیام را دادیم که اگر تهدید به حمله اتمی کنید، توان پاسخ چند برابری داریم. آنان این پیام را گرفتند.
وی گفت: پیام دیگر عملیات وعده صادق ۲ این بود که توانست، توان بازدارندگی ما را افزایش دهد. دشمن فهمید که اگر بزند، ده تا می‌خورد؛ لذا در روزهای گذشته دیدیم که آمریکا بسته پیشنهادی به اسرائیل داد و گفت: از فکر حمله به تأسیسات نفتی ایران بگذرید؛ چون ایران پیام فرستاد که اگر نگذارید نفت صادر کنیم، به هیچ‌کس اجازه نمی‌دهیم، نفت صادر کند.
وی ایجاد توازن قوا در غرب آسیا به‌نفع ایران و ایجاد موازنه وحشت در اسرائیل را از نتایج دیگر عملیات وعده صادق۲ برشمرد و گفت: آمریکا و اسرائیل جرأت حمله به ایران را ندارند؛ چون می‌دانند که ما در عملیات اخیر، تنها گوشه‌ای از توان خود را نشان داده‌ایم.
این کارشناس مسائل منطقه با بیان اینکه ایران، اکنون ابرقدرت فرامنطقه‌ای شده است، گفت: در آخرین برآورد ضرر اسرائیل از عملیات طوفان‌الاقصی، هفتاد میلیارد دلار و هزینه نبردش تاکنون ۶۶ میلیارد دلار بوده است و این ارقام برای رژیم، که تنها ۲۲ هزار کیلومتر مربع مساحت و حدوداً ده میلیون نفر جمعیت دارد، آن هم نه در مقابل یک ارتش کلاسیک؛ بلکه در برابر مجاهدان نهایتاً ۴۰ هزار نفره حماس، فاجعه است.
وی تزریق روحیه امید به مردم ایران و منطقه و ضربه شدید به نیروی هوایی اسرائیل را از پیامدهای دیگر عملیات وعده صادق۲ نام برد و گفت: ما هیچ‌گاه نباید اسیر فضای رسانه‌ای ترسیم‌شده از سوی غربی‌ها شویم که دائماً در حال پمپاژ ناامیدی و دروغ هستند.
ملایری در ادامه، به ارتباط میان میدان و دیپلماسی اشاره کرد و گفت: میدان قوی، پشتیبان دیپلماسی است. اگر میدان قوی نباشد، کسی دیپلمات ما را تحویل نمی‌گیرد.
کارشناس مسائل منطقه، با تأکید بر اینکه اگر مدام کوتاه بیاییم و درگیر محاسبات دیپلماتیک شویم، دشمنان جسور می‌شوند، افزود: اگر میدان ضعیف باشد و دیپلماسی ذلت حاکم‌ شود، تاوانش را در میدان خواهیم داد.
وی با اشاره به اینکه تمدن آمریکایی و اقتصاد و قدرت نظامی‌اش رو به افول است، گفت: امروز می‌بینیم که آمریکا توان اداره دو جنگ را ندارد؛ لذا ناچار می‌شود برای حفظ اسرائیل، حمایتش را از اوکراین کاهش دهد و روزی خواهد رسید که توان حمایت از اسرائیل را هم نخواهد داشت.