printlogo


printlogo


پیام آیت‌الله‌العظمی مکارم شیرازی به اختتامیه جایزه جهانی شهید صدر
قوانینی که تاکنون در جامعه جهانی برای زندگی بشر جعل و برنامه‌ریزی شده سرابی بیش نبوده است
آیین اختتامیه نخستین جایزه جهانی شهید صدر، با هدف «تقدیر از نظریه‌ها و اندیشه‌های علوم‌ انسانی و اسلامی شایسته ارائه جهانی» با پیام حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی و سخنرانی آیت‌الله اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه و معرفی برگزیدگان، در مدرسه امام کاظم(ع) قم برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری ایکنا، متن پیام حضرت آیت‌الله‌ مکارم شیرازی به این شرح زیر است:
بسم‌الله الرحمن الرحیم
«یرفع الله الذین آمنوا منكم و الذین أوتوا العلم درجات»
در ابتدا لازم است به همه شرکت‌کنندگان داخلی و خارجی این همایش خیرمقدم گفته و از مسئولان و همه دست‌اندرکاران این مراسم تقدیر و تشکر نمایم و امیدوارم، این همایش به اهداف مورد نظر خویش دست یابد.
یکی از اساسی‌ترین نیازهای بشر در طول تاریخ و حضور او در این عالم، یافتن کلید حل مسائل و گره‌های زندگی و راه‌کاری عملی برای خروج از مشکلات زندگی فردی و اجتماعی بوده است؛ خصوصاً در دنیای امروز که یکی از ویژگی‌های آن، سرعت فزاینده پیشرفت تکنولوژی است و پیگیری راه‌کارها و حل این مسائل و مشکلات، نیز شتاب فزاینده‌ای را طلبیده و دانشمندان علوم مختلف را به آزمودن راه‌های نجات و پاسخ به نیازهای بشریت وا می‌دارد.
ما معتقدیم پاسخ‌ این مسائل در آموزه‌هایی فراتر از اندیشه بشری و در منابعی وحیانی قرار دارد و سنت الهی بر این است که هر فرد و جامعه‌ای که ایمان آورده و به این آموزه‌ها ملتزم شده و عامل به آن باشد، زندگانی پاک و بی‌آلایشی برایش مقدر می‌شود؛ آن‌چنان‌که خداوند فرمود: «من عمل صالحًا من ذكر أو أنثى وهو مؤمن؛ فلنحیینه حیاةً طیبةً» و این تنها راه نجات است و هر راهی جز این بیراهه است؛ ولی یافتن این طرق و بیان آن به زبان ساده و تطبیق آن بر نیازهای هر زمان و مکان وظیفه سنگین عالمان و دانشمندان است.
دنیای امروز و ظلم‌های بی‌حد و حصر آن، همچون وحشی‌گری صهیونیست‌ها و انحرافات اعتقادی و اخلاقی مانند تفکر تکفیری‌ها و گروه‌های منحط غربی به‌روشنی نشان می‌دهد، قوانینی که تاکنون در جامعه جهانی برای زندگی بشر جعل و برنامه‌ریزی شده، سرابی بیش نبوده و اکنون دل‌ها برای پذیرفتن راه حق و حقایق اسلام و مکتب اهل‌بیت(ع) آماده گردیده است؛ از این‌رو گردهمایی‌هایی همچون این اجتماع و تقدیر از ارزش‌ها، اندیشه‌ها و پژوهش‌های برتر، فرصتی بسیار مناسب جهت شناختن و شناساندن و ارائه نظریات نوین و ابتکارات هوشمندانه از سوی صاحبان خرد و اندیشه برای نجات بشر فراهم نموده است.
به‌ویژه اینکه این جایزه علمی مزین به‌نام عالم فرزانه و مجاهد شهید، آیت‌الله سید محمدباقر صدر(ره) گردیده که شخصیتی تحول‌گرا، به‌روز و صاحب سبک در علوم دینی بوده و اندیشه و تفکرات نویی در زمینه گشایش مشکلات جوامع بشری و انسانی داشته و آثار بدیع و ماندگاری از خود به یادگار گذاشته که یاد و نام او، روحی تازه و فضایی متفاوت به این جشنواره داده است.
در پایان ضمن تشکر و قدردانی مجدد از همه مسئولین، دست‌اندرکاران و شرکت‌کنندگان در این جلسه باشکوه؛ خصوصاً مسئولان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، علو درجات روح آن شهید فقید را از خداوند متعال خواستارم و امیدوارم، به‌لطف و کرمش همه ما را قدردان میراث گران‌بهای عالمان و بزرگان دین قرار داده و توفیق علم‌آموزی همراه با تهذیب نفس را به ما عنایت فرماید.
والسلام علیکم ورحمةالله وبرکاته
قم - ناصر مکارم شیرازی

  جهانی کردن آفاق علوم انسانی اسلامی از ممیزات حوزه علمیه قم است
به گزارش خبرگزاری حوزه، آیت‌الله اعرافی در این مراسم گفت: در حوزه ترسیم علم اسلامی، حدود ۱۰ نظریه وجود دارد. یکی از فعالیت‌های بزرگ حوزه علمیه قم، توسعه مرزهای علوم اسلامی به سمت قلمروهای جدید است. شهید صدر(ره) پیشگام و پرچمدار این حرکت نوین در حوزه علمیه نجف بود و این حرکت در قم و با تلاش‌های فراوان علما و بزرگان و اساتید و طلاب شکل گرفت.
مدیر حوزه‌های علمیه اظهار کرد: امروزه شاهد آن هستیم که قلمروهای سنتی علوم انسانی در حوزه‌های علمیه جدید فعالیت کرده است. ممیزات قم یک صدسال اخیر و به‌ویژه قم پس از انقلاب اسلامی، شامل ۲۰ ویژگی و ممیزه است.
وی ادامه داد: نباید با تعصب با امتیازات و دستاوردهای تمدن‌ها برخورد کرد؛ ولی باید عمیقاً به شناخت و داوری فرهنگ غربی توجه کنیم. بنیان‌های فکری و فلسفی فرهنگ و تمدن غرب در تمام شاخه‌های این نظام تمدنی رسوخ دارد که شامل علوم پایه و فناوری‌ها و سبک‌های زندگی و روش‌های حکمرانی می‌شود.
امام جمعه قم تصریح کرد: نباید دستاوردهای بشری در حوزه علوم اجتماعی و انسانی را به‌شکل مطلق نفی کنیم؛ ولی مدعی هستیم که آن اندیشه‌های بنیادین در پیکره علوم انسانی و اجتماعی رسوخ و نفوذ دارد و در پاره‌ای از موارد کوچک و بزرگ، در تقابل با اندیشه الهی و دینی است. البته در تفسیر علم انسانی اسلامی ده نظریه وجود دارد و متفکران ما نیز متفاوت هستند؛ ولی قدر مشترکی وجود دارد که بر آن پافشاری داریم.
عضو شورای‌عالی انقلاب فرهنگی افزود: علم انسانی و علوم اجتماعی جدید، نرم‌افزار اداره جوامع است. عالمان در ابتدا باید نقد دقیق داشته باشند و همچنین پس از نظریه‌پردازی به دنبال مجسم کردن کارآمدی این موارد در میدان عمل باشند؛ البته حوزه علمیه در این حوزه، گام‌های جدی برداشته است؛ ولی نقدهایی نیز به این حرکت‌ها وجود دارد.
وی اظهار کرد: هر اتفاق درستی در حوزه تولید نظریه و ساخت علوم انسانی رخ دهد، باید شامل تحول در بن‌مایه‌های علوم اسلامی و بر پایه روش‌های عمیق و تاریخی حوزه باشد. البته در عین حال چشم بازی نیز، به حقایق امروز و پرسش‌های نو داشته باشیم. هرچند می‌پذیریم که جمع این دو مورد بسیار سخت است.
عضو خبرگان رهبری افزود: در سال‌های قبل با مشارکت ۲۰ نهاد حوزوی، طرح گفتمان حوزوی و انقلاب اسلامی برگزار شد که آثار ممتازی نیز داشت. همچنین باید نگاه بین‌المللی همراه با اقتضائات اصلی را داشته باشیم. سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، می‌تواند در گشودن درها و انتقال مفاهیم علوم انسانی اسلامی ما به دنیا گام‌های جدی بردارد.
وی با بیان اینکه بنده از سنین جوانی شیفته مفاهیم و اندیشه‌های فکری آیت‌الله شهید صدر(ره) شده‌ام و این شیفتگی تا به امروز نیز ادامه دارد، اظهار کرد: شهید صدر نگاهی فراتر از محیط نجف داشتند. زهد و ساده‌زیستی، اخلاص و وارستگی، فکر نظام‌مند و راهبردی و آینده‌بین، اندیشه سیاسی روشن و نظام‌مند، عمل و اقدام سیاسی جهادی و انقلابی غیرقابل وصف، روش‌ساز و منهج‌پرداز، قلم روان و دقیق، فکر منسجم با بیان و قلم دقیق و دلدادگی به امام راحل(قد) و جریان انقلابی، از ویژگی‌های ایشان بود.
مدیر حوزه‌های علمیه در پایان اظهار امیدواری کرد که جایزه جهانی شهید صدر، حوزه قم را بین‌المللی‌تر و جهانی‌تر بسازد.

  هدف جایزه جهانی شهید صدر توسعه حکمرانی علم است
حجت‌الاسلام والمسلمین ایمانی‌پور رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در آیین اختتامیه جایزه جهانی شهید صدر گفت: به دنبال ایجاد یک حکمرانی علمی در فضای بین‌الملل هستیم.
وی افزود: وقتی به اندیشه امامین انقلاب اسلامی مراجعه می‌کنیم، به‌تعبیر مشترکی از صدور علم از قم برمی‌خوریم. این دو بزرگوار قم را مرکز پمپاژ و صدور علم به جهان قلمداد کرده‌اند؛ ولی تاکنون به این وظیفه به‌خوبی عمل نکرده‌ایم. در واقع تولیدات علمی در قم به‌خوبی در دنیا عرضه نمی‌شود.
رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی اظهار کرد: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی که متولی برگزاری جایزه جهانی شهید صدر است، تلاش دارد که بخش‌های مختلف حوزه‌های علمیه را درگیر این مسأله کند.
وی با اشاره به اهمیت نظریه‌پردازی و جایگاه جایزه جهانی شهید صدر بیان کرد: این جایزه به دنبال نظریه‌پردازی و استفاده از نظریات تولیدشده در حوزه علمیه قم بود. کرسی‌های نظریه‌پردازی در قم سال‌هاست فعال می‌باشد؛ ولی شاهد نظریات ثبت شده کمی هستیم و یا آنچه هم که تولید می‌شود، گاهی متناسب با مسائل جهانی نیست. امروزه بحث‌های حقوق بشر و محیط زیست و تمدن آینده، جزو مسائل مورد نیاز جهانی است.
رئیس شورای سیاست‌گذاری جایزه جهانی شهید صدر(ره) اظهار کرد: 9 رشته دانشی با 6 اولویت موضوعی در این جایزه در نظر گرفته‌شد که شامل حقوق بشر، سبک زندگی، حکمرانی و... است که شامل موضوعات دانشی اخلاق اسلامی و اندیشه‌های شهید صدر نیز بود.
رئیس شورای سیاست‌گذاری جایزه جهانی شهید صدر افزود: شخصیت‌ها و مؤسساتی که تلاش وافری در حوزه تبلیغ بین‌الملل دارند نیز، جزو اولویت‌های تشویقی هستند. جایزه جهانی شهید صدر، بیشتر به دنبال شناسایی است. کسانی که در میدان کار می‌کنند، شناخت کافی نداشتند و به دنبال آن هستیم که این شناخت توسعه یابد.
رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی اظهار کرد: فرهنگ و اندیشه و علم، از مزیت‌های مهم و اصلی جمهوری اسلامی در جهان است؛ بر این اساس جایزه جهانی شهید صدر، یک جایزه صرف علم نیست؛ بلکه برای ترسیم و توسعه حکمرانی علم است.
گفتنی است، معرفی برگزیدگان، رونمایی از دو کتاب «جایزه جهانی شهید صدر؛ اهداف، رویکردها، ضرورت‌ها و امتیازات» و «آثار برگزیده نخستین دوره جایزه جهانی شهید صدر»، از بخش‌های پایانی در این مراسم بود.
همچنین در این مراسم، با حضور آیت‌الله اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه و حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، از علامه مصباح یزدی(ره) و آیت‌الله سیدکاظم حائری، تقدیر و تجلیل و جایزه جهانی شهید صدر به فرزندان ایشان اهدا شد.

​​​​​​​