printlogo


printlogo


ابلاغ امتیازات دروس فقه معاصر و تمام‌خوانی
امتیازات دروس فقه معاصر و تمام‌خوانی، پس از تصویب شورای‌عالی حوزه‌های علمیه، برای اجرا به حوزه‌های علمیه سراسر کشور ابلاغ شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، شورای‌عالی حوزه‌های علمیه در مصوبه شماره ۵۹۶۲۲ خود، امتیازات دروس فقه معاصر و تمام‌خوانی را تصویب کرد. این امتیازات برای اجرا به سراسر کشور ابلاغ شد و تا حداقل یک هفته آینده، انتخاب این دروس در نجاح امکان‌پذیر است.
۱. تمهیدی: به نمره نهایی امتحان کتبی یکی از دروس فقه در نیمسال دوم و نمره امتحان شفاهی فقه طلاب سطح حوزه‌های علمیه، که در یک درس از دروس تمهیدی فقه معاصر در دو نیمسال شرکت کرده و نمره قبولی اخذ نمایند. 1.5 نمره اضافه می‌شود. (مجموعا ۳ نمره).
تبصره: اعمال امتیاز موضوع این بند، مشروط به انتخاب و تحصیل حداقل یک عنوان درسی فقه در سطح ۳ و اخذ نمره قبولی در امتحان کتبی و شفاهی مذکور می‌باشد.
۲. تمهیدی: به نمره مصاحبه خارج فقه طلاب مقطع خارج که در یکی از دروس «تمهیدی فقه معاصر» در دو نیمسال شرکت کرده و نمره قبولی اخذ می‌نمایند، حداکثر ۴ نمره اضافه خواهد شد.
تبصره: اعمال امتیاز موضوع این بند، مشروط به انتخاب و تحصیل حداقل یک عنوان درس خارج فقه و اخذ نمره قبولی در مصاحبه درس مذکور بوده و به‌ازای هر یک نمره بالاتر از نمره قبولی در امتحان دروس «تمهیدی فقه معاصر» نیم‌نمره اضافه خواهد شد. [پس اگر در امتحان تمهیدی نمره ۲۰ بگیرید، ۴ نمره و اگر ۱۹ بگیرید 3.5 نمره به مصاحبه درس خارج اضافه خواهد شد]
۳. خارج فقه معاصر: طلاب مقطع خارج، چنانچه در یکی از دروس خارج فقه معاصر شرکت نموده و یک مقاله علمی پژوهشی متناظر با موضوع همان درس خارج و مورد تأیید معاونت پژوهش حوزه علمیه استانی تدوین و ارائه نمایند، حداکثر ۵ نمره به مصاحبه همان درس مشروط به اخذ نمره قبولی در مصاحبه آن اضافه می‌گردد.
تبصره: استفاده از امتیاز موضوع این بند، در طول دوره‌های چهارساله مقطع خارج، دوبار امکان‌پذیر می‌باشد.
۴. دروس جدید: به نمره مصاحبه درس خارج طلاب مقطع خارج که در دروس «الفائق فی‌الاصول»، «الشخص الاعتباری» و «دروس فی علم‌الاصول» و «اساس‌الحکومة و ولایةالامر» و «بحوث فقهیه» شرکت کرده و نمره قبولی اخذ نمایند، حداکثر ۴ نمره اضافه می‌شود.
تبصره: اعمال این امتیاز مشروط به عدم انتخاب و تحصیل دروس مذکور در مقطع سطح ۳، و اخذ نمره قبولی مصاحبه درس خارج می‌باشد؛ به‌گونه‌ای که به‌ازای هریک نمره بالاتر از نمره قبولی (۱۲)، نیم‌نمره تشویقی محاسبه می‌گردد. [پس اگر در امتحان نمره ۲۰ بگیرید ۴ نمره و اگر ۱۹ بگیرید، ۳.۵ نمره به مصاحبه درس خارج اضافه خواهد شد].
۵. تعداد جلسات ارائه دروس خارج فقه معاصر بر اساس موضوعات متفاوت و حداقل یک جلسه در هفته می‌باشد؛ ولی اخذ مصاحبه طلاب و درج سوابق تحصیل و تدریس بر اساس ضوابط دروس خارج خواهد بود.
۶. اساتید دروس فقه معاصر در مقاطع تحصیلی، از تمامی امتیازات اساتید سطوح عالی و خارج همان مقطع برخوردار می‌باشند.
۷. سایر امتیازات از قبیل امتیاز اسکان در شهرک مهدیه و منازل سازمانی طلاب، حمایت از انتشار تألیفات طلاب در موضوعات اجتهاد فقه معاصر، اولویت انتخاب موضوع پایان‌نامه‌های سطح ۳ و رساله سطح ۴ مرتبط با موضوعات فقه معاصر، با همکاری معاونت آموزش حوزه‌های علمیه و دفتر فقه معاصر تهیه و به‌تأیید مدیر حوزه‌های علمیه خواهد رسید.
۸. امتیازات تشویقی موضوع این سند، برای سال‌ها و نیم‌سال‌های تحصیلی دیگر، قابل ذخیره نمی‌باشد.
۹. تمام‌خوانی: برای طلاب سطوح عالی حوزه‌های علمیه در صورت تحصیل همه بخش‌های الزامی و غیرالزامی دروس سطوح عالی، یک سؤال به‌میزان ۲ نمره از محدوده غیرالزامی مطالعاتی مازاد بر سؤالات اصلی و سقف نمره آن (۲۰ نمره) طرح شده و نتیجه آن، به نمره بخش الزامی اضافه خواهد شد.