printlogo


printlogo


در آیین رونمایی از ویژه‌نامه «روحانیت و دفاع مقدس» مطرح شد
هشت محور مهم حضور و تأثیرگذاری روحانیت در دفاع مقدس
آیین رونمایی از ویژه‌نامه «روحانیت و دفاع مقدس» که از سوی نشریه افق حوزه منتشر شده، با سخنرانی حجج‌اسلام والمسلمین؛ ملکی قائم‌مقام مدیر حوزه علمیه قم، ذوالنوری نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی و رستمی مسئول مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه‌های علمیه و با حضور شخصیت‌های حوزوی و جمعی از ایثارگران روحانی، ۴مهر در ساختمان مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه‌های علمیه در قم برگزار شد.

​​​​​​​ پدران و مادران شهدا اولین حماسهسازان دفاع مقدس بودند
به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین ملکی قائم‌مقام مدیر حوزه علمیه قم در این مراسم، به ذکر مطالبی در تبیین دفاع مقدس پرداخت و با تأکید بر اینکه پدران و مادران شهدا، اولین حماسه‌سازان دفاع مقدس بودند، گفت: دشمن به این مسئله پی برد و به‌ویژه شروع به تخریب جایگاه مادران کرد. فتنه «زن زندگی آزادی» پاتکی بود، به تکی که امام(قد) آغاز کرد و به زن و مادر و بنیان خانواده بها داد.
قائم‌مقام مدیر حوزه علمیه قم، با اشاره به اینکه دشمنان هرچه جوانان ما را به شهادت رساندند، از یک شهید صدها شهید رویید، افزود: دشمن به این نتیجه رسید که باید پدر و مادرهای شهدا را که شهیدپرور هستند، بزند.
حجت‌الاسلام والمسلمین ملکی در ادامه، با ارائه توضیحاتی در مورد تفاوت گزارش توصیفی و تحلیلی از دفاع مقدس، گفت: صحبت درباره کمبود امکانات و تجهیزات ما در دوران دفاع مقدس ارائه‌ای توصیفی است؛ اما باید تحلیل و تبیین شود که رزمندگان ما با آن شرایط، چگونه توانستند بر رژیم بعث عراق پیروز شوند.
وی با اشاره به اینکه برخی افراد می‌گویند: چرا معجزات تنها در دوران پیامبران(ع) به وقوع پیوسته است، افزود: اگر چشم بینا باشد، اکنون نیز معجزات فراوان است. پیروزی انقلاب اسلامی و تداوم چند دهه‌ای آن، بزرگترین معجزه است.
قائم‌مقام مدیر حوزه علمیه قم افزود: انقلاب اسلامی با وصف فعالیت جریانات تجزیه‌طلب، از همان ابتدا و نیز ترور هزاران نفر و ترور شخصیت‌های مطرح کشور، توسط دشمنان و تحریم‌های متعدد، هر روز قوی‌تر از قبل شده است.
وی با بیان اینکه آیه مبارکه [قد کان لکم آیة فی فئتین التقتا فئة تقاتل فی سبیل الله وأخری کافرة یرونهم مثلیهم رأی العین والله یؤید بنصره من یشاء إن فی ذلک لعبرةً لأولی الأبصار]، در جریان دفاع مقدس تفسیر شد، افزود: این یک سنت الهی است که خداوند اهل ایمان و جهاد را تأیید و حمایت می‌کند.
حجت‌الاسلام والمسلمین ملکی با خاطرنشان کردن این نکته که چرا غرب‌گراها به این معجزات آشکار الهی ایمان نمی‌آورند، گفت: خداوند، همان خداوند و شیطان، همان شیطان و سنت‌های الهی همان سنت‌هاست؛ اما برخی غرب‌گرایان باور ندارند که نه آمریکا و اسرائیل؛ بلکه خداوند ابرقدرت جهان است.

 ۸ محور مهم حضور و تأثیرگذاری روحانیت در دفاع مقدس
حجت‌الاسلام والمسلمین ذوالنوری نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم، به بیان محورهای نقش‌آفرینی روحانیت در دفاع مقدس پرداخت.
نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی، هفته دفاع مقدس را یادآور روزهای عزت و افتخار و جهاد و شهادت توصیف کرد و گفت: جانبازان عزیز، بقیةالسیف دفاع مقدس هستند.
وی دفاع مقدس را یک نبرد کاملاً نابرابر، نامتقارن و ناهم‌تراز دانست و با بیان اینکه عوامل پیروزی و شکست را عموماً به دو بخش عوامل مادی و فیزیکی و معنوی تقسیم می‌کنند، افزود: شکی نیست که دشمن بعثی در حیطه عامل مادی و تجهیزات در مقابل جبهه انقلاب اسلامی دست برتر را داشت؛ حتی در بعد نیروی انسانی نیز فوج فوج نیرو از برخی کشورها برای حمایت از رژیم بعث گسیل می‌شد؛ به‌طوری که از ۲۳ کشور اسیر گرفته بودیم.
حجت‌الاسلام والمسلمین ذوالنوری، با بیان اینکه نقطه همبستگی و وحدت قدرت‌های شرق و غرب در پشتیبانی از رژیم بعث عراق بر ضد ایران بود، گفت: ایمان، آخرت‌گرایی، دنیاگریزی، خداباوری، توسل به اهل‌بیت(ع) و ولایت‌مداری را از جمله عوامل معنوی اثرگذار بر نتیجه دفاع مقدس برشمرد و نقش روحانیت را در این نبرد نابرابر کاملاً ملموس دانست.
این فرمانده دوره دفاع مقدس، افزود: هرچند نهادهای مختلفی در بخش تعمیق بصیرت و معنویت رزمندگان ما نقش ایفا می‌کردند؛ اما عمده دستاورد، محصول تلاش روحانیت بود.
نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی، به تبیین چند محور از نقش‌آفرینی روحانیت در دفاع مقدس پرداخت و گفت: محور اول، نقش کلان روحانیت بود که به امام راحل(قد) و شخصیت‌های تراز اول روحانیت در محور ولایت اختصاص داشت.
وی افزود: محور دوم، استفاده روحانیت از تریبون‌ها در سراسر کشور در راستای گسیل مردم به جبهه‌های نبرد حق علیه باطل بود.
حجت‌الاسلام والمسلمین ذوالنوری، با اشاره به محور مدیریتی و مسئولیتی روحانیت در دفاع مقدس، گفت: ما در کنار فرماندهان در هر یگان رزمی یک روحانی مسئول داشتیم.
نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی، حضور روحانیت در بخش فرماندهی را از محورهای دیگر حضور علما و طلاب در جبهه‌های نبرد حق علیه باطل برشمرد و گفت: محور بعدی، نقش تبلیغی روحانیت است که در این راستا ائمه جمعه و جماعات و خیل عظیم طلاب در خط مقدم جبهه، به تبلیغ احکام دین‌ و اهمیت جهاد و همچنین ارائه مشاوره به رزمندگان می‌پرداختند.
حجت‌الاسلام والمسلمین ذوالنوری، با اشاره به اینکه ما حدود ۴۰ امام جمعه شهید دفاع مقدس داریم، گفت: این روحانیون معنویت را تزریق و اعتقادات را تعمیق می‌کردند و فقاهت دینی که دشمن فاقد آن بود و عشق به شهادت را ایجاد می‌کردند.
وی محور رزمی را محور دیگر نقش‌آفرینی روحانیت در دفاع مقدس دانست و گفت: خیل عظیمی از طلاب که در نبرد حضور داشتند، حتی نمی‌خواستند، به‌عنوان روحانی شناخته شوند؛ چون احتمال می‌دادند، ممکن است نقش رزمی‌شان کمرنگ شود؛ لذا بسیاری از شهدای روحانیت ما ناشناخته‌اند و پرونده بنیاد شهید ندارند و سنگ قبرشان هم، عنوان روحانی ندارد. این شهدا گمنام به شهادت رسیدند.
نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی، محور رزمی تبلیغی را مهم‌ترین محور نقش‌آفرینی روحانیت در دفاع مقدس دانست و گفت: این قشر از طلاب، بیشترین تأثیرگذاری را داشتند. آنان هرجا لازم بود، کار تبلیغی می‌کردند و هر جا نیاز بود، لباس رزم می‌پوشیدند و نبرد می‌کردند.
حجت‌الاسلام والمسلمین ذوالنوری خاطرنشان کرد: رمز موفقیت روحانیت در دفاع مقدس این بود که هیچ‌گاه نگفت «بروید»؛ بلکه یا گفت «برویم» و یا ابتدا خودش رفت و بعد گفت «بیایید». این رویکرد، روحانیت را ماندگار کرد و باعث شد، دشمن نتواند مردم را از حوزه و روحانیت جدا کند.
نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی، محور تخصصی را از حیطه‌های دیگر حضور روحانیت در دفاع مقدس برشمرد و گفت: ما طلاب زیادی داشتیم که تخریب‌چی، توپ‌چی، تیربارچی، نیروی اطلاعات عملیات و حتی پزشک و خلبان بالگرد کبری بودند.
حجت‌الاسلام والمسلمین ذوالنوری، با اشاره به اینکه روحانیون در دفاع مقدس در تخصص‌های مختلف رزمی سرآمد بودند، گفت: ما همچنین تعداد زیادی پدران روحانی داریم که هم خودشان و هم فرزندشان به شهادت رسیده‌اند.
وی خاطرنشان کرد: روحانیت در دوران دفاع مقدس، در تمامی ابعاد کنار مردم حضور داشت و امروز هم، جنگ و نبرد همان است و فقط صحنه و تکنیک و راهبرد عوض شده است.
حجت‌الاسلام والمسلمین ذوالنوری در پایان، با تأکید بر اینکه امروز دشمن بر موضوع ولایت تمرکز کرده است، گفت: جنگ امروز چه‌بسا سخت‌تر از گذشته باشد؛ اما تاریخ ثابت کرده است که موفقیت همیشه همراه با خودباوری است.

  رسانه حوزه تبیین نقش روحانیت در دفاع مقدس را وظیفه میداند
حجت‌الاسلام والمسلمین رستمی مسئول مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه‌های علمیه هم در این مراسم، به ایراد سخنانی پیرامون فرهنگ جهاد و شهادت و لزوم انتقال این مفاهیم به نسل جوان و نوجوان پرداخت.
مدیر مسئول هفته‌نامه افق حوزه با اشاره به آیه ۷۴ سوره نساء [فلیقاتل فی سبیل الله الذین یشرون الحیاة الدنیا بالآخرة ومن یقاتل فی سبیل الله فیقتل أو یغلب فسوف نؤتیه أجرًا عظیمًا] و با اشاره به حکمت شماره ۳۱ نهج‌البلاغه امیرالمؤمنین(ع)، این آیات و روایات را نشان‌دهنده عمق نگاه دین به جهاد و شهادت دانست.
وی با بیان اینکه این نگاه عمیق توسط علمای اعلام در قرون متوالی، به بدنه جامعه تزریق شد، افزود: این مسئله توسط امام راحل(قد) به اوج خود رسید که ایشان توانست، رویداد بزرگ انقلاب را به وجود بیاورد و سپس این نگاه عمیق را در طول دفاع مقدس امتداد بدهد. در غیر این‌صورت و با نگاه محاسباتی عقل‌های حساب‌گر، طبیعتاً رزمندگان ما در جبهه دفاع مقدس مغلوب بودند؛ اما با نگاه عمیق دینی که یکی از ارکان ایمان را جهاد و این نگاه قرار داده، در صورت غالب شدن بر دشمن و یا شهید شدن، در هر دو حالت پیروزیم؛ این تفکر باعث کنار رفتن هراس‌ها و حرکت در مسیر الهی می‌شود.
مدیر مسئول خبرگزاری حوزه، با اشاره به‌فرموده رهبر معظم انقلاب اسلامی، مبنی بر لزوم انتقال مفاهیم عمیق دینی به نسل جوان و نوجوان، خاطرنشان کرد: جدای از تمامی چالش‌ها با دشمنان، به وجود آمدن تفاوت نسلی، یکی از چالش‌های مهمی است که جبهه انقلاب با آن مواجه است.
مسئول مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه‌های علمیه، با بیان اینکه یکی از خصوصیات مهم نسل جدید این است که دارای بهره هوش استدلالی بالا و هوش عاطفی پایین است، افزود: سرعت ذهنی نسل جدید در فهم استدلال‌ها بالاست؛ ولی کمتر می‌تواند عواطف خود را مدیریت کند.
حجت‌الاسلام والمسلمین رستمی، با تأکید بر اینکه دشمن درک کرده که راه نفوذ به ذهن نسل جدید ما، از راه عواطف آنهاست، گفت: غربی‌ها بر همین اساس با استفاده از ابزارهای فیلم‌ و به‌خصوص بازی تلاش می‌کنند، نگاه فکری خود را به اذهان نسل جدید ما تزریق نمایند.
وی با اشاره به اینکه نیاز است، مطالب را از دریچه ورود فکری متناسب به نسل جدید منتقل کنیم، افزود: رسانه یکی از عوامل بسیار تأثیرگذار و راه رسیدن به ذهن نسل z در زبان غربی و نسل اسپند در ترجمه داخلی ماست.
حجت‌الاسلام والمسلمین رستمی در پایان، با بیان اینکه ما باید معارف دینی و به‌خصوص مصادیق این معارف را که انقلاب اسلامی و دفاع مقدس سرشار از آنها بود، در قالب‌های رسانه‌ای تزریق کنیم، افزود: در سال‌های اخیر شبهات زیادی مطرح بود که گویا حوزه علمیه، نقشی در دفاع مقدس نداشته است؛ لذا ما به‌عنوان مرکز رسانه حوزه، وظیفه خود دیدیم که در این عرصه ورود نموده و روشنگری کنیم.