printlogo


printlogo


مدیر جامعةالزهرا‌(ص) تبیین کرد
نگاه اسلام و انقلاب اسلامی به وحدت بین ادیان، عدالت و تعامل بین‌الملل
سیده‌زهره برقعی، در کنفرانس وحدت بین‌الادیانی که به‌میزبانی نمایندگی جامعةالمصطفی در شهر بانکوک تایلند برگزار شد، ضمن تبریک ولادت باسعادت پیامبر گرامی اسلام(ص) به موضوع «نگاه اسلام و انقلاب اسلامی به وحدت بین ادیان، عدالت و تعامل بین‌الملل» اشاره و بیان کرد: اسلام نسبت به مسایل بین‌الملل از جمله عدالت، وحدت و هم‌زیستی مسالمت‌آمیز، نگاه ویژه‌ای دارد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، مدیر جامعةالزهرا‌(ص) با بیان اینکه روابط انسان‌ها از منظر اسلام در سه حوزه «اسلامی»، «توحیدی» و «انسانی» تبیین می‌شود، گفت: منظور از روابط در حوزه اسلامی، ارتباط با همه مسلمانان جهان است. ارتباطات در حوزه توحیدی، همان ارتباط با موحدان و پیروان ادیان توحیدی است و ارتباطات در حوزه‌ انسانی، مربوط به انسانیت فارغ از هرگونه دین و آیین ایشان است.
برقعی افزود: ارتباط انسان مؤمن در هر یک از این حوزه‌ها، از چهار اصل کلی و شاخصه‌ کلان «عقلانیت، عدالت، معنویت و رحمت» پیروی می‌کند؛ یعنی ما با همه انسان‌ها مبتنی بر فطرت مشترک انسان‌ها همسو هستیم.
وی با بیان اینکه حضرت امام خمینی(قد)، انقلاب اسلامی ایران را انسانی_ اسلامی معرفی می‌کند، تصریح کرد: حضرت امام خمینی(ره) نه‌تنها انقلاب ایران بلکه نهضت و بعثت پیامبر(ص) را نیز مقوله‌ای با هویت انسانی می‌دانند که مبتنی بر فطرت انسانی بوده و به دنبال انسان‌سازی است.
مدیر جامعةالزهرا‌(ص) تأکید کرد: انقلاب اسلامی، نهضتی انسانی و یا به‌عبارتی دیگر، یک نهضت فطری از تیپ نهضت پیامبران(ع) و برخاسته از خودآگاهی یا خداآگاهی است و هویت انقلاب اسلامی با هویت کنشگرانی که به دنبال تحقق خواسته‌های فطری انسان‌ها هستند، همسو و همراه است.
برقعی در ادامه به مسئله جنسیت در خدمت تعالی زنان اشاره کرد و یادآور شد: در ۴۲ سال پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی تلاش شده تا حد امکان از استعداد فکری و توانمندی عظیم زن برای تعالی او و جامعه استفاده شود و این امر، در درجه اول در جهت تحکیم بنیان خانواده به‌عنوان اصل اساسی تعالی جامعه مدنظر قرار گرفته است.
وی با اشاره به اهمیت تحکیم نهاد خانواده و تعالی هدفمند انسان‌ها در ادیان بزرگ الهی، گفت: بعد از انقلاب اسلامی، زن مسلمان ایرانی، جایگاه اصلی خود را نخست در نهاد خانواده و سپس در عرصه اجتماع بازیافت.
مدیر جامعةالزهرا‌(ص) با اشاره به تلاش‌های مذبوحانه دستگاه‌های تبلیغاتی دشمنان و هجمه‌هان آنان علیه ایران که به‌ بهانه‌های واهی، موضوع پایمال شدن حق زنان را دستاویز قرار می‌دهد و سعی در تخریب جایگاه متعالی زن در جامعه ایرانی- اسلامی دارند، اشاره و اظهار کرد: بنده در هم همین‌جا از یکایک شما و تمام اندیشمندان و حق‌جویان عالم دعوت می‌کنم، به ایران بیایید تا بازدید و مشاهده میدانی از فضاهای مختلف علمی و فرهنگی در ایران از جمله جامعةالزهرا‌(ص) داشته باشید.
مدیر جامعةالزهرا‌(ص) در ادامه عنوان کرد: خوشبختانه ارتقای حقوق و کرامت انسانی زنان و توانمندسازی آنان از جمله پیش‌شرط‌های لازم برای توسعه جامعه اسلامی - ایرانی در تمامی دستگاه‌ها و قوانین مربوطه قید و ذکر شده است. بنابراین هجمه‌ها و تبلیغات غربی نتوانسته، جایگاه زنان را در نظام جمهوری اسلامی ایران تقلیل دهد و روز به روز زنان در جامعه ایرانی در زمینه‌های مختلف علمی، سیاسی، مدیریت‌های اجتماعی و فرهنگی درخشیده‌اند.
برقعی خاطرنشان کرد: نگاهی گذرا به انتشارات و کتاب‌های متعدد در کشور از جمله جامعةالزهرا‌(ص) اعم از علمی، پژوهشی، تاریخی، ادبی، سیاسی و هنری که با نام زنان در کشورمان نشر می‌یابد، حکایت از جایگاه والای علمی و مدارج عالی زنان دارد و این پیشرفت‌ها در تمامی حوزه‌ها بروز و نمود دارد.
برقعی یادآور شد: جامعةالزهرا‌(ص) نمونه‌ای از یک مکان علمی برای گردهمایی و گفتمان‌سازی بین بانوان مسلمان از کشورهای مختلف دنیاست و از گفت‌وگوی بین‌الادیانی هم استقبال می‌کند و میزبان مهمانان سایر ادیان اعم از آقا و خانم هم بوده است.
گفتنی است، چهارمین گردهمایی منطقه‌ای دانش‌آموختگان بین‌الملل جامعةالزهرا‌(ص) با حضور فارغ‌التحصیلان کشورهای اندونزی، مالزی، تایلند، سنگاپور، سریلانکا و برمه در دو کشور تایلند و اندونزی برگزار شد که سرکار خانم سیده‌زهره برقعی مدیر جامعةالزهرا‌(ص) و هیئت همراه نیز، در این گردهمایی حضور داشتند.