printlogo


printlogo


اخبار کوتاه ایران - شماره 815
اخبار کوتاه ایران

  بومیسازی واکسن آنفولانزای نوترکیب بر اساس سویه جدید با تلاش متخصصان دانشبنیان:
واکسن آنفولانزای نوترکیب بر اساس سویه جدید، با تلاش متخصصان دانش‌بنیان، بومی‌سازی شد. ساختار ژنتیکی واکسن جدید با بهره‌گیری از دانش جدید ساخت واکسن‌های نوترکیب آماده شده است و اثربخشی بالا و حساسیت کمتر، از مزایای این واکسن است.

 تفکیک زباله از مبدأ تکلیف قانونی است:
معاون حقوق عامه دادستانی کل کشور: تفکیک زباله از مبدأ، تکلیف قانونی است و شهرداران باید تدابیر لازم را در این خصوص اتخاذ کنند. برای مدیریت پسماند و پساب در شهرها و
روستاها، کارگروهی در دادستانی‌ها تشکیل شده است تا به تخلفات رسیدگی شود.

  در برخی معادن سامانه هشدار وجود ندارد:
صدا وسیما: قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، در نشست ارائه گزارش هیئت اعزامی مجلس شورای اسلامی به محل وقوع حادثه معدن زغال سنگ طبس: آیین‌نامه ایمنی معادن به‌صورت کامل اجرا نمی‌شود و در برخی معادن، سیستم پیشگیری و هشدار وجود ندارد.

  تأیید لایحه عفاف و حجاب از سوی شورای نگهبان:
سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، از تأیید لایحه حمایت از خانواده از طریق عفاف و حجاب موسوم به لایحه عفاف و حجاب از سوی شورای نگهبان خبر داد. اولویت‌های این لایحه، اقدامات قانونی توسط دستگاه‌های متولی است. همچنین وظایفی برای همه دستگاه‌ها در خصوص حمایت از ترویج فرهنگ عفاف و حجاب در جامعه پیش‌بینی شده است.

  خشکسالیِ خوزستان خنثی شد:
برخلاف بسیاری از نقاط ایران که بارندگیِ خوبی داشته، حوضه آبریز کارون بزرگ، امسال نسبت به پارسال با کاهش بارش مواجه شد؛ اما سدهای مستقر در این منطقه ۹ میلیارد و ۹۴۶ میلیون مترمکعب آب ذخیره کرده‌اند که ۶۴ میلیون مترمکعب(معادل ظرفیت سد لتیان تهران) بیشتر از پارسال است. رئیس حوضه آبریز کارون بزرگ شهریور امسال، از کاهش ۴.۵ میلیارد مترمکعبیِ ورودیِ سدهای این حوضه نسبت به پارسال خبر داد و گفت:  خشک‌سالیِ خوزستان با مدیریت منابع آب خنثی شد.

  تصویب کاهش ساعت کاری کارمندان:
کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، با بررسی ایرادات شورای نگهبان به لایحه کاهش ساعت کاری کارمندان دولت، درنهایت، لایحه کاهش ساعت کاری به ۴۰ ساعت در هفته را تصویب کرد.

 ۵۳ درصد زعفران کشور قاچاق میشود:
غلامرضا میری، نایب‌رئیس شورای ملی زعفران : در بازار امروز، قیمت کنونی هرکیلو زعفران دسته، ۶۵ میلیون تومان، زعفران پوشال، ۸۵ تا ۸۶ میلیون تومان و نگین ۹۰ تا ۹۷ میلیون تومان است. اگر نگاهی به آمار پنج‌ماهه صادرات در گمرک داشته باشیم، شاهد کاهش ۵۳ ‌درصدی صادرات این محصول نسبت به سال گذشته هستیم؛ این به‌معنی کاهش مصرف زعفران در دنیا نیست؛ بلکه یعنی این ۵۳ درصد توسط قاچاقچیان از کشور خارج می‌شود.

  قصور کارفرما و پیمانکار در حادثه معدن طبس محرز است:
فتح‌الله بیات، رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی، با اشاره به حقوق ۱۲ میلیون تومانی و ساعات طولانی کارگران معدن، گفت: وقتی شرایط بازار کار مهیّا نباشد و فشار معیشت خانواده روی دوش کارگر باشد، ناچار است به چنین کاری تن بدهد. ولی این مسأله نباید مورد سوء استفاده واقع شود و تجهیزات ایمنی خریداری نشود و اصول ایمنی رعایت نشود. قصور کارفرما و پیمان‌کار در حادثه معدن طبس محرز است. چرا معدن به این بزرگی، فاقد حسگر تشخیص گاز متان باشد که هزینه زیادی هم ندارد؟

  امکان انتخاب محل خدمت برای سربازان ماهر:
سردار موسی کمالی: برابر ضوابط ابلاغی، سربازان ماهری که قبل از اعزام به خدمت در سامانه سخا ثبت‌نام کنند، از مشوق‌هایی همچون یک ماه کسر خدمت، انتخاب سازمان محل خدمت، بخشش اضافه خدمت، یک ماه مرخصی تشویقی، اعطای یک درجه بالاتر، تعویق اعزام و استفاده به‌عنوان مربی و کمک‌مربی برخوردار می‌شوند. مشمولان اعزامی آبان و آذر برای برخورداری این مشوق‌ها، می‌توانند در سامانه سخا ثبت‌نام کنند. مهلت ثبت‌نام مشمولان اعزامی آبان تا ۱۰ مهر و آذر تا ۵ آبان ‌است.

  مشکلی در تأمین واکسن آنفولانزا نداریم:
وزیر بهداشت: زمان طلایی تزریق واکسن آنفولانزا از سه هفته پیش آغاز شده و تا یک ماه آینده ادامه دارد. مشکلی در تأمین واکسن آنفولانزا نداریم و هم نوع خارجی و هم نوع ایرانی موجود است و اگر در جایی کمبود وجود داشته باشد، احتمالاً مشکل در توزیع بوده است.
 
طرد اتباع غیرمجاز در پایتخت پیگیری میشود: قیومی، فرماندار تهران: با توجه به ظرفیت‌های موجود و رصدهای صورت‌گرفته، موضوع اتباع غیرمجاز و طرد آنها به‌صورت جدی پیگیری می‌شود. مسأله مهم این است که باید حضور اتباع کنترل و تعریف‌شده باشد. در تهران نیز، با شرایط خاصی که وجود دارد، جلسات ویژه‌ای برای موضوع و مسأله حضور اتباع بیگانه برگزار شده است.

  خرید گندم از ۱۲ میلیون تن عبور کرد:
مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی: میزان خرید تضمینی گندم کشور در سال جاری، به حدود ۱۲میلیون تن رسید. با این میزان تولید، تمام نیازهای کشور در خبازی‌ها و صنف و صنعت، تأمین می‌شود و کشور در تولید گندم در مصارف مختلف خودکفا می‌شود. در برنامه هفتم، هدف‌گذاری ۱۰۰درصدی خودکفایی گندم را به‌شکل پایدار پیش‌بینی کردیم.

  کاهش ورود اتباع غیرمجاز به کشور:
فرمانده مرزبانی انتظامی کشور: در هفته‌های اخیر، عملیات خروج اتباع غیرمجاز از کشور، در حال انجام است. اکنون ورود این افراد به مرزها بسیار کم شده است. از ابتدای سال تاکنون، چندصد هزار نفر از اتباع غیرمجاز، از مرزها خارج شده و این روند ادامه دارد.

  شوک به متقاضیان نهضت ملی مسکن؛ واریز آورده ماهانه شد:
​​​​​​​
در حالی قرار بود آورده متقاصیان نهضت ملی مسکن هر ۳ تا ۴ ماه یکبار واریز شود که اداره‌کل راه و شهرسازی استان تهران با ارسال پیامک، واریز آورده را به ماهانه تغییر داده است. حدود ۳ سال از آغاز اجرا طرح نهضت ملی مسکن می‌گذرد. طرحی که در ابتدا قرار بود، با ۱۵۰ میلیون تومان تهرانی‌ها را صاحب‌خانه کند.