printlogo


printlogo


مروری اجمالی بر زندگی سید مقاومت

شهید حجت‌الاسلام والمسلمین سید حسن نصرالله در 31 اوت 1960میلادی برابر با ۹ شهریور ۱۳۳۹هجری شمسی  به دنیا آمد و سومین دبیرکل حزب‌الله لبنان و از بنیانگذاران آن بود. حزب‌الله در دوران وی به قدرتی منطقه‌ای تبدیل شد. آزادسازی جنوب لبنان در سال ۲۰۰۰ از دست اشغال اسرائیل و پیرزوی در جنگ ۳۳ روزه در ۲۰۰۶میلادی در زمان دبیرکلی ایشان روی داد. به همین جهت نیز او را سید مقاومت نامیده‌اند. همچنین او به دلیل مقاومت و پیروزی‌های چندباره در برابر اسرائیل، از شخصیت‌ها و رهبران محبوب در جهان عرب و خاورمیانه است.
سیدحسن نصرالله دانش‌آموخته حوزه علمیه نجف بود. ارتباط او با آیت‌الله شهید سید محمدباقر صدر در نجف و شهید سید عباس موسوی باعث شد که وارد فضای مبارزه با اشغالگری اسرائیل شود. سید حسن از سال ۱۹۷۵ تا ۱۹۸۲ عضو جنبش امل بود؛ اما در سال ۱۹۸۲ با گروهی از روحانیون مبارز از آن جنبش جدا شده و حزب‌الله لبنان را تأسیس کردند. او پس از شهادت سید عباس موسوی در ۱۶ فوریه ۱۹۹۲م، به اتفاق‌نظر اعضای حزب‌الله به عنوان دبیرکل انتخاب شد.
سید حسن نصرالله، جمعه ۶ مهر سال ۱۴۰۳ش/۲۷ سپتامبر ۲۰۲۴ در پی بمباران ضاحیه بیروت در جنوب لبنان توسط رژیم صهیونیستی به شهادت رسید. نصرالله پیش از شهادتش،‌ چندین بار در سال‌های ۲۰۰۴م، ۲۰۰۶ و ۲۰۱۱ از سوی نیروهای اسرائیلی مورد سوء قصد قرار گرفته بود. پسر بزرگ وی، سید محمدهادی نیز در سال ۱۹۹۷ در درگیری با نیروهای اسرائیلی به شهادت رسید.

  مبارزه با اشغال‌گری اسرائیل
سید حسن نصرالله، از چهره‌های مشهور و مقبول لبنان، به جهت نقش خود و حزب‌الله در آزادسازی جنوب لبنان در ۲۰۰۰ پس از ۲۲ سال اشغال اسرائیل و همچنین پیروزی در جنگ ۳۳ روزه به «سید مقاومت» ملقب شد. او همچنین در آزادی اسیران لبنانی و بازپس‌گیری اجساد مبارزان مقاومت از دست اسرائیل نقش مهمی داشت.

  دبیرکلی حزب‌الله لبنان
سید حسن نصرالله، پس از شهادت سید عباس موسوی در ۱۶ فوریه ۱۹۹۲م، با اجماع اعضای حزب‌الله لبنان به عنوان دبیرکل آن حزب انتخاب شد. وی هنگام پذیرش دبیرکلی حزب‌الله ۳۲ سال داشت.»
گفته شده حزب‌الله در زمان رهبری سید حسن به قدرت منطقه‌ای تبدیل شد و به پیروزی‌هایی بر رژیم صهیونیستی دست یافت که مهم‌ترین آن آزادسازی جنوب لبنان در سال ۲۰۰۰ و جنگ ۳۳ روزه در ۲۰۰۶ و شکست گروه‌های تروریستی در ۲۰۱۷ بیان شده است.

  ارتباط با ایران
او بارها به ایران سفر کرده و در جلسات مختلف به ایراد سخنرانی پرداخته و دیدارهایی را نیز با مقامات ایرانی داشته است. او با برخی از فرماندهان نظامی ایران روابطی دوستانه داشت. وی بارها در سخنرانی‌ها و جلسات خود به حمایت‌های ایران از حزب‌الله تصریح کرده است. وی در سخنرانی‌هایش از ایران دفاع می‌کند و آن را وظیفه‌ای بر اساس قانون وفاداری می‌داند.

  تولد و تحصیلات
سید حسن نصرالله، در ۳۱ اوت ۱۹۶۰م/۹ شهریور ۱۳۳۹ش در محله فقیرنشین کرنتینا در شرق بیروت به دنیا آمد. پدرش «سید عبدالکریم» و مادرش «نهدیه صفی‌الدین» اهل روستای البازوریه از توابع صور در جنوب لبنان بودند که به بیروت مهاجرت کرده بودند.
نصرالله دوره ابتدایی را در مدرسه خصوصی النجاح در منطقه التربویه گذراند و با آغاز جنگ‌های داخلی لبنان در آوریل ۱۹۷۵ همراه خانواده به روستای بازوریه،‌ زادگاه پدرش منتقل شد و تحصیلات دبیرستان خود را در شهر صور ادامه داد.
سید حسن در شانزده سالگی (۱۹۷۶م) با تشویق سید محمد غروی، امام جمعه شهر صور و از دوستان سید محمدباقر صدر، برای فراگیری علوم دینی به نجف اشرف مهاجرت کرد. سید محمد، طی نامه‌ای سید حسن را به شهید صدر معرفی کرد. شهید صدر نیز سید عباس موسوی را برای نظارت به وضعیت علمی و تأمین نیازهای سید حسن نصرالله گماشت. سید حسن در سال ۱۹۷۸ دروس مقدماتی حوزه را به پایان رساند و پس از دو سال اقامت در نجف، به دلیل فشارهای رژیم بعث عراق، به لبنان بازگشت. او با تأسیس مدرسه امام منتظر در سال ۱۹۷۹م/۱۳۵۷ش در بعلبک، دروس حوزوی خود را ادامه داد و همزمان به تدریس نیز مشغول شد.
سید حسن در آبان سال ۱۳۶۰ش که با اعضای جنبش امل به دیدار امام خمینی(قد) در حسینیه جماران رفته بودند، حکم اجازه اخذ وجوهات شرعیه و تصرف در امور حسبیه و شرعیه را از ایشان دریافت کرد.

  همسر و فرزند
اننصرالله در سال ۱۹۷۸ در سن ۱۸ سالگی با فاطمه یاسین ازدواج کرد که حاصل آن سه پسر به نام‌های محمدهادی، محمدجواد و محمدعلی و یک دختر به نام زینب بود. سید محمدهادی فرزند بزرگ او، در ۱۲ سپتامبر ۱۹۹۷م/۲۲ شهریور ۱۳۷۶ش در درگیری با نیروهای اسرائیل در جنوب لبنان به شهادت رسید.

  فعالیت‌های اجتماعی و سیاسی
سید حسن نصرالله از سال‌های نخست عمرش وارد فعالیت‌های سیاسی شد. برخی فعالیت‌های سیاسی او عبارتند از:
• وی به جهت علاقه به امام موسی صدر، پس از پایان دوره دبیرستان در سال ۱۹۷۵ به جنبش امل پیوست و به همراه برادرش سید حسین، مسئول آن جنبش در شهرک البازوریه شد.
• او در سال ۱۹۸۲ به عضویت کمیته سیاسی جنبش امل درآمد و مسئولیت سیاسی این جنبش در منطقه بقاع را برعهده گرفت.
• در سال ۱۹۸۲ به‌همراه گروهی از روحانیون مبارز از جنبش امل جدا شدند و حزب‌الله لبنان را تأسیس کردند.
• در سال ۱۹۸۷ رئیس کمیته اجرایی حزب‌الله و عضو شورای تصمیم‌گیری حزب شد.
• وی از سال ۱۹۸۲ تا ۱۹۹۲ فعالیت‌های خود را در حزب‌الله متمرکز کرد. وی علاوه بر اینکه در شورای مرکزی این حزب حضور داشت، مسؤول آماده‌سازی نیروهای مقاومت و تأسیس هسته‌های نظامی بود.

  ترورهای نافرجام
سید حسن نصرالله در سال‌های مسئولیتش چندین بار مورد تهدید تروریستی واقع شده بود. برخی از این طرح‌های ترور عبارتند از:
• ترور از طریق مسمومیت غذایی (۲۰۰۴م)
• بمباران محل اسکان وی توسط هواپیماهای اسرائیلی (۲۰۰۶م)
• دستگیری گروه تروریستی که هدفشان حمله خمپاره‌ای به خودروی سید حسن نصرالله بوده است (۲۰۰۶م)
• انفجار ساختمانی که تصور می‌شد سید حسن نصرالله در آن حضور دارد توسط هواپیماهای اسرائیلی (۲۰۱۱م)
سید حسن نصرالله به دلیل تهدیدات امنیتی در سال‌های اخیر کمتر در انظار عمومی حاضر می‌شد و تیم حفاظتی ویژه‌ای مسؤولیت حفاظت وی را بر عهده داشت.

  شهادت
​​​​​​​سید حسن نصرالله، روز جمعه ۶ مهر سال ۱۴۰۳ش/۲۷ سپتامبر ۲۰۲۴ در پی بمباران منطقه شیعه‌نشین ضاحیه در جنوب لبنان توسط رژیم صهیونیستی به شهادت رسید.
به نقل شبکه الجزیره از رسانه‌های اسرائیلی، اسرائیل در این بمباران حدود ۸۵ بمب سنگرشکن یک یا دو تنی استفاده کرد؛ در حالی که کنوانسیون ژنو استفاده از چنین بمب‌هایی را ممنوع اعلام کرده است.