printlogo


printlogo


در آیین آغاز سال تحصیلی حوزه‌های علمیه خواهران و جامعة‌الزهرا(ع) عنوان شد
حوزه علمیه نوین خواهران حاصل قم متأخر است
آیین مشترک آغاز سال تحصیلی ۱۴۰4_۱۴۰3 حوزه‌های علمیه خواهران و جامعة‌الزهرا(ع) با سخنرانی آیت‌الله اعرافی رئیس شورای سیاست‌گذاری حوزه‌های علمیه خواهران، حجت‌الاسلام والمسلمین فاضل مدیر حوزه‌های علمیه خواهران و خانم برقعی مدیر جامعة‌الزهرا(ع)، ۲۷ شهریور در سالن آیت‌الله شرعی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران برگزار شد.

آیت‌الله اعرافی در این مراسم با تبریک ایام میلاد پیامبر اعظم(ص) و گرامی‌داشت هفته وحدت و هفته دفاع مقدس، گفت: امیرالمؤمنین‌(ع) در خطبه ۷۲ نهج‌البلاغه بعد از حمد و ثنای خداوند، حدود ۲۰ ویژگی را برای نبی مکرم اسلام(ص) بیان فرموده‌اند.
مدیر حوزه‌های علمیه کشور، با تأکید بر تأسی طلاب علوم دینی به حضرت رسول اکرم(ص)، افزود: تمام رحمت الهی در سیمای پیامبر اعظم(ص) نمایان است؛ اما آن‌جا هم که لازم بود، برخورد شجاعانه داشتند. حضرت راه را به جویندگان حق و حقیقت نشان دادند و همگان باید این مسیر را بپیمایند.
آیت‌الله اعرافی در ادامه خطاب به اساتید و طلاب، اظهار کرد: آن‌گاه که وارد حوزه شدیم، دست بیعت به رسول‌خدا(ص) سپردیم و عهد کرده‌ایم که معارف و راه حضرت را ببینیم و نشر دهیم و این، میثاق ما با نبی مکرم اسلام(ص) است.
وی با اشاره به تاریخ حوزه‌های علمیه خواهران، بیان کرد: حوزه علمیه خوهران درخت تنومندی است که ریشه در تاریخ اسلام دارد و از زمان حضرت خدیجه و حضرت فاطمه زهرا(ع) پایه‌گذاری شده است و حاصل آن، تربیت بانوان عالمه و تأثیرگذار در تاریخ است.
امام جمعه قم، عنوان کرد: پایه‌ریزی نوین حوزه علمیه خواهران به‌شکل نهادی، ساختاری، شبکه‌ای و منظومه‌ای حاصل قم متأخر و از برکات و دستاوردهای انقلاب اسلامی با رهبری امامین انقلاب است. این نهاد تناور و اثرگذار و برآمده از فکر اصیل اسلامی و اندیشه امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی است.
رئیس شورای سیاست‌گذاری حوزه‌های علمیه خواهران، بر این نکته هم تأکید کرد که بحمدالله شاهد تحولات و دستاوردهای بزرگی در حوزه‌های علمیه خواهران و جامعةالزهرا(ع) در عرصه‌های علمی، آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و... هستیم.
آیت‌الله اعرافی، با اشاره به رسالت‌های بانوان طلبه، تصریح کرد: یکی از مهمترین رسالت‌های بانوان طلبه و اساتید، تقویت بن‌مایه‌های تاریخی، علمی، معنوی، فرهنگی، اجتماعی و... در حوزه‌های علمیه خواهران است.
وی به موضوع هویت حوزوی هم اشاره کرد و گفت: هویت حوزوی، یک هویت اصیل و تاریخی است که به آن افتخار می‌کنیم و باید از این هویت اصیل صیانت کنیم.

 حوزههای علمیه خواهران سنگربانان خط مقدم تربیت
​​​​​​​
حجت‌الاسلام و‌المسلمین مجتبی فاضل مدیرحوزه‌های علمیه خواهران نیز در این مراسم، عنوان کرد: حوزه‌های علمیه و تعلیم و تربیت تعطیلی ندارد؛ اما دوره‌ای برای استراحت و بازیابی انرژی قرار داده می‌شود.
وی ادامه داد: امیدواریم بتوانیم، در محقق کردن میراثی که از نبی مکرم اسلام(ص)، امام صادق و اهل‌بیت(ع) به ما رسیده است، در تعلیم و تربیت و تبلیغ استفاده کنیم.
مدیرحوزه‌های علمیه خواهران اضافه کرد: تربیت در عصر حاصر، چالش بشر است و باید در این عصر، لباس جدیدی بر تن شود. محتوا همان محتوای گذشته است؛ اما باید به‌شیوه‌های جدید ارائه شود.
حجت‌الاسلام و‌المسلمین فاضل اضافه کرد: حوزه‌های علمیه خواهران، از جمله سنگربانان خط مقدم تربیت هستند که باید با مقتضیات روز آشنا باشند.
مدیرحوزه‌های علمیه خواهران کشور بیان کرد: در دنیای امروز تغییرات سریع رخ می‌دهد؛ اگر بخواهیم از این تغییرات فاصله بگیریم، باختیم؛ زیرا عهده‌دار تعلیم و تربیت هستیم.
وی با اشاره به اقدامات و تحولات صورت‌گرفته بیان کرد: در عرصه تبلیغ، مرز‌ها درنوردیده شده است؛ در گذشته، تبلیغ به‌صورت سنتی و در داخل ایران بود؛ اما امروز وضعیت تغییر کرده است. سفر اربعین فرصت خوبی در این زمینه بود و طلاب توانستند حضور داشته باشند.

 
 زیطلبگی بزرگترین افتخار استسیده‌زهره برقعی مدیر جامعة‌الزهرا‌(ع) هم در این مراسم، خطاب به اساتید حوزه گفت: داشتن نیت خیر، توکل بر خدا، طلب اخلاص از خداوند در مسیر آموزش، تسلط و شناخت نسبت به موضوع تدریس، داشتن اعتماد به نفس و باور درونی به مباحث مورد تدریس، ارائه نتایج به‌صورت کارگاهی و گفت‌وگومحور، استفاده از روش‌های تعاملی جذاب، ارائه متناسب با فضای تخصصی و عمومی، استفاده از روش‌های نوین و... از حسن‌ها و قابلیت‌های معلمی است. همه شما دارای این ویژگی‌ها هستید و به‌فضل خدا برای تقویت آن تلاش بیشتری می‌کنید.
مدیر جامعه‌الزهرا‌(ع) خطاب به طلاب، گفت: مراقب زی‌طلبی و زندگی ساده طلبگی باشید! ساده‌زیستن، بزرگترین افتخار است.
وی با تأکید بر رعایت تقوا گفت: انتخاب‌های خداوند برای ما بدون دلیل نیست. بدانید در کنار علومی که می‌خوانید، علومی دیگر هم وجود دارد که خداوند باید رزق آن را به‌صورت خاص بدهد. بدون این رزق، نوشتن برخی کتب امکان‌پذیر نبود. با تقوای الهی، رزق کسب این علم را از خداوند طلب کنید.
گزارش: رحیم کریمی