printlogo


printlogo


در پیام آیات عظام نوری‌همدانی و سبحانی به سی‌و هشتمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی تصریح شد
سعادت م لت‌های مسلمان در گروی وحدت آنهاست
مراسم افتتاحیه سی‌و هشتمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی، با موضوع «همکاری‌های اسلامی برای دستیابی به ارزش‌های مشترک با تمرکز بر مسئله فلسطین» با پیام آیات عظام؛ نوری همدانی و سبحانی، سخنرانی دکتر پزشکیان رئیس‌جمهور، حجت‌الاسلام و‌المسلمین شهریاری دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، شیخ شمس‌الدین شرف‌الدین مفتی یمن، شیخ عبدالعزیز سرحان مشاور دبیرکل اتحادیه جهان اسلام از عربستان سعودی، البر برگانوف رئیس اداره مرکزی مسلمانان روسیه، شیخ مهدی الصمیدعی مفتی اهل‌سنت عراق و عضو شورای‌عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، شیخ علی الخطیب عضو شورای مرکزی حزب‌الله لبنان، عبدالقدوس الازهری رئیس مجمع مفتیان استرالیا، عبدالهادی آونگ عضو شورای‌عالی مجمع تقریب در مالزی و مولوی اسحاق مدنی رئیس شورای‌عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، با حضور ۷۸ نفر از شخصیت‌های دینی و رسمی از 30 کشور جهان؛ از ۲۹شهریور به‌مدت سه‌روز در سالن اجلاس سران تهران برگزار شد. همچنین وبینارهای غیرحضوری سی‌و‌هشتمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی با محوریت «همکاری‌های اسلامی برای دستیابی به ارزش‌های مشترک با تأکید بر مسئله فلسطین»، با سخنرانی۱۴۴ عالم دینی از ۳۶ کشور جهان و ۹۰ نفر از علمای ایرانی و شخصیت‌های برجسته،  در قالب ۱۶وبینار، از ۲۴ تا 29شهریور به مدت 6 روز برگزار شد.  

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر حضرت آیت‌الله نوری همدانی، پیام معظم‌له به افتتاحیه سی‌و هشتمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی به شرح زیر است:
بسم‌الله الرحمن الرحیم
الحمد لله رب العالمین والصلاة والسلام علی سیدنا ونبینا أبی ‌القاسم المصطفی محمد وعلی اهل‌بیته الطیبین الطاهرین سیما بقیةالله فی الأرضین.
سلام علیکم ورحمة الله وبرکاته
قال الله تعالی فی محکم کتابه‌:
[ولا تکونوا کالذین تفرقوا واختلفوا من بعد ما جاءهم البینات وأولئک لهم عذاب عظیم]. (سوره آل‌عمران، آیه ۱۰۵)
ضمن خیرمقدم به مهمانان محترم شرکت‌کننده در سی‌و هشتمین کنفرانس وحدت اسلامی، لازم است نکاتی به‌اختصار به عرض محترم برسانم.
ضرورت وحدت میان مسلمانان و نیز اجتناب از اختلاف و تفرقه برای دست‌یابی به رشد و تعالی همه امت‌های اسلامی بر کسی پوشیده نیست؛ زیرا سعادت ملت‌های آزاده و مسلمان، در گروی وحدت و تقریب میان آنها می‌باشد. طبیعی است تفرقه و اختلاف منشأ شقاوت ملت‌های اسلامی است که یقیناً مهم‌ترین هدف استکبار نیز ایجاد اختلاف و انشقاق میان جوامع اسلامی به‌منظور اعمال سلطه و سیطره بر آنان است؛ لذا بصیرت و هوشیاری آحاد جامعه اسلامی به‌ویژه علما و صاحب‌نظران مسلمان امری ضروری و اجتناب‌ناپذیر است.
از دیدگاه قرآن کریم، اتحاد، پیوند، همدلی و انسجام با یکدیگر از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. خداوند متعال در قرآن کریم اتحاد و انسجام را موجب اعتلا و تفرقه را باعث انحطاط می‌داند.
بر اساس آیه شریفه [إن هذه أمتکم أمة واحدة وأنا ربکم فاعبدون]، مسلمانان به‌عنوان امت واحده به‌شمار می‌روند و آنان باید با تمسک بر ایمان به خداوند یکتا و نیز دریافت پیام وحی، مبنی بر اخوت و برادری، قدردان این نعمت الهی باشند و با هم نزاع نکنند. «ولا تنازعوا فتفشلوا وتذهب ریحکم»؛ چون نزاع و کشمکش باعث سستی آنان گردیده و قدرت و شوکت آنها را از بین می‌برد. تفرقه‌گرایی و ایجاد اختلاف و کینه‌توزی میان مسلمانان، می‌تواند پیامدهای ناگواری را به دنبال داشته باشد.
مقصود از وحدت و اخوت اسلامی که در منابع و متون دینی بیان شده، وحدتی است که بشریت را به سوی خدای واحد و هدف واحد سوق می‌دهد؛ لذا قرآن با جمله کوتاه [إنما المؤمنون إخوة]، پیروان خود را به لطیف‌ترین مهر و دوستی و زیباترین مساوات رهنمایی کرده است.
بی‌تردید برای تحقق وحدت اسلامی و رفع چالش‌های فراروی اسلام‌گرایی، باید از راهکار دیپلماسی ارتباطات گسترده میان گروه‌ها و کشورهای اسلامی و نقش سازنده نهاد تقریب مذاهب بهره گرفت. مقابله با جریان‌های تکفیری در حقیقت، زمینه‌ساز ارتباطات گسترده میان گروه‌ها و بلاد اسلامی است که می‌تواند، تمهیدات همگرایی دیدگاه‌ها و نظرات اسلامی در قبال خطر دشمنان را فراهم نماید.
در همین راستا، کاربرد مجمع تقریب مذاهب اسلامی در کاهش اختلاف استراتژیک میان کشورهای اسلامی و سوق توجهات به سوی منازعه اسرائیل و مسلمانان، از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. از طرف دیگر سرکوب فراگیر گروه‌های تروریستی تکفیری از روش‌های مختلف، می‌تواند بسترساز اتحاد امت اسلامی و نفی اسلام‌هراسی و نیز بسط و گسترش اسلام نبوی باشد.
ضرورت رجوع امت اسلامی به آموزه‌های قرآن کریم در حال حاضر بسیار مهم و غیرقابل انکار می‌باشد؛ زیرا با کمال تأسف، برخی بلاد اسلامی امروزه در التهاب و بحران به سر می‌برند که یقیناً عامل این‌گونه التهابات و بحران‌ها ریشه در دخالت و توطئه‌های استکبار جهانی بالاخص آمریکا و عوامل آنها دارد. از سوی دیگر برخی رسانه‌های فریب‌خورده و تندرو و نیز رسانه‌های غربی و صهیونیستی، به‌علت دشمنی با اسلام و مسلمین، همواره به این اختلافات و کینه‌توزی‌ها دامن می‌‌زنند و چهره اسلام اصیل را خدشه‌دار می‌کنند.
مقوله استکبارستیزی و گفتمان حمایت از مظلومان، منبعث از آموزه وحدت‌بخش اخوت و برادری در قرآن می‌باشد؛ لذا اگر دشمنان، متعرض امت اسلامی گردند، ضرورت مواجهه و مقابله امت اسلامی با آنان بیش از پیش عیان می‌گردد.
همان‌گونه که اطلاع دارید، امروزه مسئله اصلی جهان اسلام، مسئله فلسطین است. با گذشت ماه‌ها از جنایات رژیم آپارتاید صهیونیستی در غزه و سایر مناطق اشغالی فلسطین و کشتار بیش از پنجاه هزار نفر از زنان و کودکان مظلوم فلسطین در انظار جهانیان، ارتکاب موارد بی‌شمار نقض حقوق بشر و تخریب منازل، مساجد، مدارس و بیمارستان‌ها و حتی کلیسا و معابد دینی، نشان عمق قساوت و وحشی‌گری و نماد تروریسم دولتی است.
نسل‌کشی و خیانت علیه بشریت و جنایات جنگی باید محکوم شود. این جنایات علیه مردم مظلوم و بی‌دفاع فلسطین، نقض آشکار حقوق بین‌الملل محسوب می‌گردد. از این جهت، زیر پا گذاشتن قوانین بین‌المللی توسط رژیم کودک‌کش صهیونیستی و تداوم حملات به نوار غزه، نیازمند اتخاذ موضعی قاطع از سوی مسلمانان سراسر جهان برای حمایت از مردم ستمدیده فلسطین است.
رژیم بی‌ریشه صهیونیستی با هدف قرار دادن غیرنظامیان و حقوق زنان و کودکان، با حمایت آمریکا و دیگر حامیان غربی، از همه خطوط قرمز عبور کرده است و مسلمانان و همه آزادی‌خواهان جهان، بایستی در برابر این گرگ‌های وحشی بایستند و این رژیم غاصب و اشغال‌گر را نسبت به توقف حملات وحشی‌گرانه ملزم و پاسخگو سازند.
در خاتمه، ضمن تشکر و قدردانی از دست‌اندرکاران برگزاری کنفرانس وحدت، امید است دستاورد این اجلاس مهم، دفاع همه‌جانبه از محور مقاومت در آزادسازی قدس شریف و تنویر و آگاهی‌بخشی جهانیان به رفتار وحشیانه رژیم نامشروع اشغال‌گر و حامیان آنها در نواز غزه و سایر مناطق اشغالی باشد و همچنین انتظار می‌رود، ماحصل این نشست، ترغیب دولت‌های ممالک اسلامی به حمایت از مردم مظلوم فلسطین و قطع کامل هرگونه ارتباط با این رژیم ضد بشری را در پی داشته باشد.
والسلام علیکم ورحمةالله وبرکاته
حسین نوری همدانی/ ٢۷ شهریورماه ۱۴۰۳

  یهود و یهود صفتان درصدد ایجاد دشمنی میان جامعه اسلامی هستند
​​​​​​​به گزارش خبرگزاری حوزه، متن پیام حضرت آیت‌الله سبحانی به این کنفرانس به این شرح است:
بسم‌الله الرحمن الرحیم
از موضوعات روشن که همگان بر آن اتفاق نظر دارند، مسئله وحدت جامعه است. در سایه یگانگی در اندیشه و عمل، همه نیروها به یک سو سوق داده می‌شود و سرانجام نتایج عظیمی به دست می‌آید؛ ولی در تفرق و تشتت، نیروهای عملی و فکری پراکنده شده و هرگز ثمربخش نمی‌باشد.
بر این اساس، قرآن جامعه اسلامی را موظف می‌کند به «حبل الله» چنگ زده و از تفرق و دودستگی بپرهیزند؛ آنجا که می‌فرماید: [واعتصموا بحبل‌الله جمیعا ولا تفرقوا].
نکته قابل توجه این‌جاست که چگونه متعلق اعتصام را حبل معرفی می‌کند؛ درصورتی‌که می‌توانست، به‌شکل دیگر مانند «واعتصموا بالقرآن» و امثال آن بفرماید. شاید وجه آن این باشد که فردی که در قعر چاه‌ افتاده، راه نجات آن این است که طنابی را به سوی چاه فرستاده تا به آن چنگ زند و بالا کشیده شود؛ تو گویی جامعه متفرق و متشتت مانند کسی است که درون چاه قرار گرفته و با تمسک به حبل وحدت و یگانگی نجات پیدا می‌کند و قرینه این نوع برداشت از آیه، جمله «ولا تفرقوا» است.
از روز نخست یگانگی مسلمانان و دوری از تفرق مورد اهتمام رسول گرامی(ص) بود. در مقابل گروه منافق بالأخص یهود، دغدغه‌ ایجاد تفرق و تشتت داشتند.
در یکی از روزهای پیروزی اسلام در مدینه، فرد یهودی ‌ام شاس عبور می‌کرد و دید جوانان انصار از دو قبیله اوس و خزرج دور هم گرد آمده‌اند و گل می‌گویند و گل می‌شنوند؛ درحالی‌که چند سال قبل، آنان تشنه خون یکدیگر بودند. این نوع وحدت، خشم آن یهودی را برانگیخت، برگشت و به یکی از جوانان یهود تعلیم داد که وارد جمع آنان شود و جنگ‌های قبل از اسلام را یادآوری کند که چگونه اوسیان در نبرد «بغاث»، چنین و چنان کردند و از خزرجیان انتقام گرفتند!
جوانان اوس و خزرج بر اثر سادگی تحت تأثیر تبلیغات مسموم این جوان قرار گرفته، آن وحدت و یگانگی را فراموش کردند و کم‌کم آماده رودررویی و مبارزه بودند. پیامبر گرامی(ص) از این وضع اسفبار آگاه شد و فوراً از مسجد بیرون آمد و به آنان چنین فرمود: «یا معشر المسلمین الله الله! أبدعوی الجاهلیة وأنا بین أظهرکم بعد أن هداکم الله فی الإسلام واکرمکم به وقطع به تمسکم أمر الجاهلیة واستنقذکم به من الکفر واَلَّف به بین قلوبهم».
ای مسلمانان خدا خدا! آیا شایسته است آهنگ جاهلیت را زنده کنید و من در میان شما هستم؛ درحالی‌که خدا شما را به اسلام هدایت فرمود و سرانجام عزیز نمود و رشته‌های جاهلیت را قطع کرد و شما را از کفر نجات داد و گرامی ساخت.
پیام پیامبر(ص) برای جامعه اسلامی درس آموزنده‌ای است که پیوسته یهود و یهودصفتان در صدد ایجاد تفرقه و دشمنی در میان جامعه اسلامی هستند و همین جریان غزه، گواه روشنی است که چگونه این عناصر ناپاک و همدستان آنان، در صدد نسل‌کشی و جنایت درآمدند.
تمام فرق اسلامی با داشتن مشترکات فراوان به‌همین مشترکات چنگ بزنند و مسائل فکری و عقیدتی را در مدارس مطرح کنند؛ آن هم به امید آنکه به ساحل وحدت برسند.
مرحوم شرف‌الدین که از اقطاب وحدت اسلامی بود، جمله زیبایی دارد. وی به تمام فرق اسلامی خطاب نمود: «ما یجمعنا اکثر مما یفرقنا».
این کمترین، از راه دور مراتب سپاس خود را به همه علاقه‌مندان تقریب به‌ویژه حاضران در این همایش عرضه داشته و توفیقات همگان را از خداوند متعال خواهانم.
این نوع اجتماع مفید و سودمند است؛ اما کافی نیست. باید علاقه‌مندان تقریب گام‌های مؤثری بردارند.
مرحوم آیت‌الله شیخ محمدتقی قمی در سخنرانی خود در سال ۱۳۲۸ در مدرسه فیضیه فرمود: «اطلاع یافتیم که برخی از ناشران مصر، در صدد تجدید کتاب الصراع بین‌الإسلام والوثنیة است که با اقدام دارالتقریب متوقف شد.»
امروز در کتاب اصول مذهب الشیعة الإمامیة می‌نویسد: «الخمینی أدخل اسمه فی الأذان» و این کتاب در شمارگان وسیع چندین نوبت چاپ شده است.
نتیجه می‌گیریم، تنها گفتن تقریب تقریب، «یا ایها المسلمون قاربوا الخطی» کافی نیست. چه نیکو می‌گوید شاعر شیرین‌زبان فارسی:
نام فروردین نیارد گل به باغ
شب نگردد روشن از اسم چراغ
اسم گفتی و مسما را بجوی
ماه در بالاست نی در آب جوی
هیچ اسم بی‌مسمی دیده‌ای
یا ز گاف و لام گل چیده‌ای
مؤسسه امام صادق(ع)/ جعفر سبحانی

  مسلمانان کنار یکدیگر قرار بگیرند، هیچ قدرتی نمی‌تواند آنها را زمین بزند
دکتر مسعود پزشکیان رئیس‌جمهور نیز در مراسم افتتاحیه سی‌و هشتمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی، اظهار کرد: تمام دغدغه و شعار من قبل از انتخابات و بعد از ریاست جمهوری این بود که ما مسلمانان باید چه در داخل و چه در خارج از کشورهای اسلامی، وحدت خود را حفظ کنیم.
رئیس‌جمهور با اشاره به رویه و عمل حضرت محمد(ص) در بدو ورود به مدینه و پس از فتح مکه در ایجاد برادری میان مسلمانان، افزود: اگر ما خود را پیرو پیامبر اسلام(ص) می‌دانیم، باید ببینیم که عمل ما نیز، همین ادعا را گواهی می‌کند؟ امروز کشورهای اروپایی که با هم جنگ‌های بزرگ و شدید داشتند، اختلافات را کنار گذاشته، مرزها را کمرنگ کرده، پول‌ها را واحد و امکان تردد آسان میان کشورهای یکدیگر را برای شهروندان‌شان فراهم کرده‌اند؛ آن وقت ما هنوز درگیر دعوا و اختلاف با یکدیگر هستیم. آیا این مسلمانی است؟!
دکتر پزشکیان با بیان اینکه عامل ایجاد اختلاف و تفرقه میان ما مسلمانان دشمنان هستند، اظهار کرد: ایجاد و تقویت وحدت میان مسلمانان، از هر نماز، روزه و عبادتی بالاتر است. ما پیرو یک خدا، یک کتاب و یک پیامبر(ص) هستیم که همه ما را به وحدت دعوت و اختلاف و تفرقه را نهی می‌کند؛ تفرقه و دوری از وحدت، عصیان در برابر دستور خدا، کتاب و رسول(ص) است.
رئیس‌جمهور «صراط مستقیم» را که ما در نمازهای یومیه آن را از خداوند طلب می‌کنیم، همان وحدت و انسجام دانست و گفت: روزانه در 5 نوبت از خداوند چنین مطالبه‌ای می‌کنیم؛ اما در عمل با یکدیگر اختلاف می‌کنیم و نتیجه، آن می‌شود که یک اقلیت در سرزمین‌های اشغالی زنان و کودکان فلسطینی را به خاک و خون می‌کشد؛ چون ما وحدت و انسجام نداریم.
دکتر پزشکیان با اشاره به کارکرد وحدت‌آفرینی و امت‌سازی عبادات در اسلام، خاطرنشان کرد: نماز برای آن است که ما با هم اختلاف نداشته باشیم تا دشمنان نتوانند به مسلمانان ظلم کرده و منابع و امکانات ما را تاراج کنند. مقصر این وضعیت در وهله اول، خود ما مسلمانان هستیم که به‌جای چنگ زدن به ریسمان الهی، درگیر جزئیات شده‌ایم.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه امروز همه ما از وحدت سخن می‌گوییم؛ اما تحمل یکدیگر را نداریم، اجازه رشد به هم نمی‌دهیم و یکدیگر را حذف می‌کنیم، گفت: وحدت یعنی در عمل نشان دهیم که ما با هم به یک قبله و با یک امام و با وحدت و انسجام نماز را اقامه می‌کنیم. اگر توانستیم این هدف را محقق کنیم، مسلمان هستیم.
دکتر پزشکیان با اشاره به اینکه اگر ما با هم در عمل وحدت داشته باشیم، هیچ قدرتی حریف ما نیست، افزود: امیدوارم این جمع بتواند برای جوامع اسلامی، یک نسخه، یک دستورالعمل و یک پیام بیاورد و به اختلاف و تفرقه پایان بخشد. اختلاف و تفرقه لبه آتش است و امیدوارم، خدا به ما کمک کند تا با رفع اختلافات، بتوانیم جوامع اسلامی را به عزت برسانیم و همه کسانی را که به هر شکل به سرزمین‌های اسلامی طمع می‌کنند، با قدرت اخراج کنیم.

 کرامت انسانی و امنیت از جمله اهداف مشترک برای توسعه پایدار در منطقه
حجت‌الاسلام و‌المسلمین شهریاری دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در مراسم افتتاحیه سی‌و هشتمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی خیرمقدم به همه میهمانان و حضار در این کنفرانس بین‌المللی، عنوان کرد:
هدف اصلی و بنیادین ما در کنفرانس‌های وحدت در چهار دوره اخیر این بوده که جوامع اسلامی به سمت این مفهوم قرآنی آرمانی حرکت کنند و آن را به منصه ظهور برسانند تا مرزهای کشورهای اسلامی کمرنگ شود، پول واحد اسلامی رواج یابد و مجلس واحدی که بتواند، قوانین و مقررات مشترک و اجتماعی را به تصویب برساند، در این اتحادیه فعال گردد.
در این برهه حساس تاریخی که جهان درگیر دو جنگ مخاطره‌آمیز و خانمان‌سوز است، بر امور ذیل تأکید می‌کنیم:
۱. قرآن کریم یگانه راهنمای وحیانی حفاظت‌شده برای بشریت است. صلح و دوستی با مسلمانان و هم‌پیمانان و مقاومت در برابر طاغوت و ظلم مستکبران از آموزه‌های حیات‌بخش آن است. سه ارزش مشترک در جامعه انسانی یعنی کرامت انسان، عدالت و امنیت، از جمله اهداف مشترک اسلامی برای توسعه پایدار در منطقه است. کرامت انسانی، عطیه‌ای الهی است که به‌طور یکسان و بدون ملاحظه افکار و عقاید هر انسانی از آن جهت که انسان است، از ناحیه خداوند به بشر اعطا گردیده است. مجموعه‌ای از خصوصیات این کرامت انسانی که اندیشه‌ورزی و خداجویی در رأس آنهاست، بشر را از بقیه موجودات عالم متمایز می‌کند. همچنین حق زیستن و حق دسترسی به آب و غذا و مسکن، از بدیهی‌ترین حقوقی است که با اعطای کرامت به انسان متبلور گشته است.
۲. هر نوع تعرض به این حقوق مصداق بارز ظلم است و عدالت، دستوری عقلی و الهی است برای اینکه بشر بتواند، دولتی پایدار تأسیس کند که در آن حقوق تمامی انسان‌ها به‌طور یکسان فارغ از وابستگی‌های قومی، مذهبی و دینی محترم شمرده شده و زمینه‌ای برای تعاملات منصفانه اجتماعی به دست ‌دهد.
زیاده‌خواهان و مستکبران عالم، همواره با ابزارهای زر و زور و تزویر بر آن هستند که حقوق دیگران را به‌نفع خود مصادره کنند و برای دستیابی به منافع بیشتر از هیچ ظلمی دریغ ندارند؛ به‌طوری که اینک در غزه و سرزمین‌های اشغالی دستشان به خون بی‌گناهان، کودکان، زنان و سال‌خوردگان آلوده گشته و بازخوانی تاریخ تلخ گفته ملکوتیان؛ [اتجعل فیها من یفسد فیها ویسفک الدماء] را به‌خاطر آورده است. توبیخ الهی شامل حال آنانی گردید که همانند بنی‌اسرائیل علی‌رغم اینکه پیمان بسته بودند که خون بی‌گناهان را نریزند و کسی را از خانه‌اش بیرون نکنند؛ ولی نقض عهد کردند و [وإذ أخذنا میثاقکم لا تسفکون دماءکم ولا تخرجون أنفسکم من دیارکم ثم أقررتم وأنتم تشهدون٭ ثم أنتم هؤلاء تقتلون أنفسکم وتخرجون فریقاً منکم من دیارهم تظاهرون علیهم بالإثم والعدوان وإن یأتوکم أساری تفادوهم وهو محرم علیکم إخراجهم...]
این وعده الهی در قرآن است که شما بنی‌اسرائیل علی‌رغم تعهد قبلی، دست‌تان را به خون بی‌گناهان آلوده کردید و بسیاری را از خانه و کاشانه خود آواره نمودید. خداوند به شما وعده داده که جزای این کار شما در دنیا خزی، خواری و رسوایی و در آخرت شدیدترین عذاب الهی است و بدانید که خداوند از کرده شما غافل نیست»؛ [فما جزاء من یفعل ذلک منکم إلا خزی فی الحیاة الدنیا ویوم القیامة یردون إلی أشد العذاب وما الله بغافل عما تعملون]. |٨٥|
و ما امروز این وعده الهی یعنی این خذلان رژیم غاصب صهیونیستی را مشاهده می‌کنیم. در حوزه‌ نظامی با شکستی بدون دستاورد، در حوزه سیاسی با اختلاف درونی، در حوزه اجتماعی با تظاهرات علیه جنگ در خیابان‌ها، در حوزه فرهنگی با از دست دادن وجاهت جهانی و ترک گردشگران و در حوزه اقتصادی با بی‌اعتباری و توقف سرمایه‌گذاری خارجی به‌وضوح این ذلت، خسارت و خذلان نزد همه آشکار و مشاهده گردید.
۳. امنیت جهانی در گروی پیشگیری از زیاده‌خواهی و منفعت‌طلبی مستکبران عالم است. کشورهای اسلامی منطقه و همسایگان ما بدانند که اهداف توسعه پایدار، نیازمند امنیت جهانی و منطقه‌ای است و این ام،ر بدون همکاری‌های اسلامی برای دستیابی به این ارزش مشترک امکان‌پذیر نیست. ما می‌توانیم با همکاری‌های منطقه‌ای از جنایات جنگی که در غزه واقع شد و در کرانه باختری و فلسطین اشغالی و لبنان در حال وقوع است، پیشگیری کنیم و توقف این جنایات را در میدان عمل رقم بزنیم. تأمین امنیت منطقه در گروی وحدت عملی کشورهای اسلامی در مقابله با رژیم غاصب و در تأمین امنیت برای مردم فلسطین است. ایجاد تمدن نوین اسلامی در گروی تأمین امنیت منطقه با استفاده از عقلانیت حاکمان کشورهای غرب آسیاست.
همچنین جنگ روسیه و اوکراین را نه تقابل اروپا با روسیه بلکه تقابل ناتو به‌سرکردگی آمریکا با روسیه می‌دانیم و به اتحادیه اروپا توصیه می‌کنیم که منافع خود را به منافع آمریکا گره نزند و بازخوانی منافع مشترک با روسیه را در دستور کار قرار دهد. استکبار جهانی به‌‎سرکردگی آمریکا و انگلیس، تمایلی به تقویت اتحادیه اروپا ندارند و منافع خود را در فروپاشی اتحادیه اروپا و سقوط ارزش یورو در این منطقه می‌دانند. اروپا باید با هوشیاری از این دام خطرناک جهانی به در رود.
۴. مایه امید است که جهان اسلام رو به صلح عادلانه نهاده و تلاش می‌کند، گفتمان ستیزه‌جویی را از منطقه حذف کند. ما از توقف جنگ‌های بی‌حاصل در یمن و سوریه استقبال کردیم و از بازگشایی سفارت کشورهای عربی در سوریه اظهار خشنودی می‌کنیم. گفت‌وگو را یگانه راه برای دستیابی به صلحی پایدار در منطقه می‌دانیم و از اینکه کشورهای پیشتاز اسلامی همچون پادشاهی سعودی و ترکیه، ایجاد پل‌هایی بین مذاهب اسلامی را در مکه و استانبول در دستور کار خود قرار دادند و ارزش‌های مشترک را به‌دور از تکفیر و افراطی‌گری دنبال می‌کنند، استقبال می‌کنیم و این دو دولت کریم را به توسعه بیش از پیش روابط اقتصادی و فرهنگی با جمهوری اسلامی ایران دعوت می‌کنیم و از اینکه فراملی‌گرایی با محوریت افراطی‌گری قومی و مذهبی را به حاشیه می‌رانند، تشکر می‌کنیم. این حرکت می‌تواند الگویی برای دیگر کشورهای واگرای منطقه شده و این تنبه را ایجاد کند که هرگز دولت‌های بیگانه نمی‌توانند، تأمین‌کننده صلح پایدار در منطقه باشند.
این حرکت دوجانبه به سوی یکدیگر، نویدبخش صلحی پایدار و همکاری‌ بادوام در منطقه است. امیدواریم همکاری کشورها گسترش یابد و به هم‌افزایی در حوزه دانش و فناوری، امنیت منطقه‌ای، قدرت سیاسی و مبادلات سودمند اقتصادی و فرهنگی منجر گردد و هم‌گرایی رسانه‌ای جای واگرایی تبلیغات مذهبی را بگیرد و زمینه مساعدی برای تأسیس اتحادیه کشورهای اسلامی به دست دهد.
۵. تأسیس امارت اسلامی افغانستان، فرصتی تکرارناپذیر برای خدمتی عادلانه و صادقانه به همه اقوام و مذاهب مختلف برای طالبان به دست داده است. امیدواریم امارت اسلامی افغانستان، با رعایت حقوق همه شهروندان و ایجاد فرصت‌های برابر برای آنها، اتهام قومیت‌گرایی و تبعیض را از خود بزداید. تعصبات قومی و زبانی، جز بازگشت خسارات سابق و درگیری و نزاع ملی، پیامد دیگری در بر نخواهد داشت. در کنار آن، مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، آمادگی خود را برای ایفای نقش سازنده برای دستیابی امارت اسلامی افغانستان به همه‌جانبه‌گرایی اعلام می‌کند.
۶. مدارس اسلامی و مؤسسات آموزشی و تعلیمی در سراسر جهان اسلام به‌خصوص در کشور پاکستان را دعوت می‌کنیم که تعلیمات افراطی‌گری و تکفیرگرایی را از درون خود بزدایند و اینک که کشورهای اسلامی بیش از پیش به یکدیگر نزدیک شده‌اند، طلابی تربیت کنند که نوک تیز پیکان و قلم خود را متوجه مستکبران عالم و طواغیت زمان بگیرند و از ایجاد تفرقه و تنازع درون جهان اسلام که دامی از سوی دشمنان جهان اسلام است، پرهیزکرده و محبت و رحمت را در بین مسلمانان ترویج دهند. وعده الهی به مغفرت و اجر عظیم در گروی دوستی با مسلمانان از همه اقوام و ملل و مذاهب اسلامی است.

  اختلافات سیاسی و مذهبی مسلمانان عامل ادامه جنایات رژیم صهیونیستی
مولوی اسحاق مدنی، رئیس شورای‌عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی نیز در این مراسم با اشاره به اینکه جنایات صهیونیست‌ها در اثر دو اختلاف اساسی میان مسلمانان روز به روز بیشتر می‌شود، خاطرنشان کرد: صهیونیست‌ها در اثر اختلافات سیاسی و مذهبی مسلمانان، بر جنایات خود می‌افزایند؛ لذا تا زمانی که مسلمانان این اختلافات سیاسی و مذهبی را به‌صورت کامل به وحدت تبدیل نکنند، رژیم صهیونیستی به ظلم و تجاوز خود ادامه می‌دهد.
وی با ابراز تعجب از اینکه صهیونیست‌ها نسبت به مسیحیت نیز جنایات بسیاری مرتکب می‌شوند، اظهار کرد: حاکمان کشورهای اروپایی بدانند که این یهودیان بودند که به حضرت مریم(ع) بدترین تهمت‌ها را زده و حضرت عیسی(ع) را بسیار آزار و اذیت کردند. اروپایی‌ها ببینند که صهیونیست‌ها چه ظلم‌هایی را در کشورهای اروپایی مرتکب شده‌اند؛ اما مسلمانان که چندین قرن است در فلسطین حضور دارند، هم به مسیحیت و هم به یهودیت احترام می‌گذارند. جای تعجب است که همچنان مسیحیان با تمام وجود، از صهیونیست‌ها حمایت می‌کنند.
مولوی اسحاق مدنی تصریح کرد: حاکمان اروپایی بدانند که اگر صهیونیست‌ها جایگاهی پیدا کنند، با مسیحیان نیز همان کاری را انجام خواهند داد که امروز با مسلمانان انجام می‌دهند.
رئیس شورای‌عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در ادامه خاطرنشان کرد: امت اسلامی اگرچه ممکن است با یکدیگر اختلاف داشته باشند؛ اما حاکمان کشورهای اسلامی بدانند که صهیونیست‌ها نه‌تنها دشمن فلسطین هستند؛ بلکه اژدهایی هستند که اگر قدرت بگیرند حد و مرزی نمی‌شناسند. لذا مسلمانان نباید اجازه دهند، ملت فلسطین بیش از این تحت ظلم رژیم صهیونیستی قرار داشته باشند.
وی در پایان با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران و مقام معظم رهبری، همواره از ملت فلسطین حمایت کرده‌اند، تصریح کرد: جهانیان بدانند که تنها دولت و ملتی که به‌طور کامل از مردم فلسطین حمایت می‌کند، جمهوری اسلامی ایران و رهبر معظم انقلاب و مردم ایران هستند.

  هم‌افزایی سیاسی و اقتصادی موجب پیشرفت امت اسلامی
شیخ علی الخطیب، عضو شورای مرکزی حزب‌الله لبنان نیز در این همایش، وحدت را موجب عزت اسلام و مسلمانان عنوان نمود و با اشاره به تلاش‌های ارزنده جمهوری اسلامی ایران در راستای وحدت اسلامی از آغاز پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی(قد) و پس از ایشان امام خامنه‌ای، تصریح کرد: باید بپذیریم اصل هم‌افزایی سیاسی و اقتصادی موجب پیشرفت امت اسلامی خواهد شد.

  کشتار مردم غزه نشأت گرفته از اختلاف میان مسلمانان
همچنین شیخ شمس‌الدین شرف‌الدین، مفتی یمن هم در این همایش، برگزاری کنفرانس وحدت را یکی از مهم‌ترین اقدامات در راستای ایجاد وحدت خواند و تصریح کرد: برادران ما امروز در غزه و کرانه باختری هدف نسل‌کشی قرار گرفته و آمریکا و اسرائیل به‌راحتی دست به این کشتارها می‌زنند که علت اصلی آن اختلاف میان مسلمانان است.

  به ریسمان الهی چنگ بزنیم و وحدت داشته باشیم
شیخ عبدالعزیز سرحان، مشاور دبیرکل اتحادیه جهان اسلام از عربستان سعودی نیز در این همایش، با بیان اینکه خداوند ما را مفتخر کرده است که یکی از اعضای امت اسلامی باشیم؛ چراکه دین اسلام تمدن اسلامی را به‌عنوان الگویی برای آبادانی دنیا ارائه داده است، افزود: این مسئله در بین ملت‌های مختلف نمود پیدا کرده و ما مسلمانان در همه جوامع در پیروی از فرمان خدا یعنی «انما المؤمنون اخوة فأصلحوا بین اخویکم» دست به دست هم داده‌ایم؛ بر این اساس باید به ریسمان الهی چنگ زنیم و وحدت داشته باشیم.

  لزوم تقویت وحدت از طریق گفت‌وگو و تعامل
البر برگانوف، رئیس اداره مرکزی مسلمانان روسیه نیز در افتتاحیه این کنفرانس با بیان اینکه جوامع اسلامی باید نقش مهمی در مسئله فلسطین ایفا کنند و اعراب و مسلمانان باید برای حل این مسئله کنفرانس‌هایی برگزار کنند، خاطرنشان کرد: ما باید گفت‌وگو و تعاملاتی با یکدیگر انجام دهیم. تعاملات ایران و عربستان تأثیرات بسزایی در منطقه و میان مسلمانان داشت. همه مسلمانان با یکدیگر برادرند و باید پیام برادری هم را اعلام کنند.

  حمایت از آرمان فلسطین بر همه مسلمانان واجب است
شیخ مهدی الصمیدعی، مفتی اهل سنت عراق و عضو شورای‌عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی هم در مراسم افتتاحیه این کنفرانس بین‌المللی، با اشاره به اینکه مردم در برابر ظلم دو دسته هستند؛ برخی مردم اهل بیعت و سازش هستند و برخی دیگر با مال و جان خود در برابر ظلم می‌ایستند، تأکید کرد: واجب می‌دانیم که بنا بر کلمه توحید از آرمان فلسطین که محور حقیقی برای مسلمانان است حمایت کنیم و به این نیندیشیم که تعداد دشمنان از ما بیشتر و قوی‌تر هستند؛ بلکه خدا از همه قدرتمندتر است.

  وظیفه همه مسلمانان است که مسجدالاقصی را به‌عنوان یک اولویت برای خود در نظر داشته باشند
عبدالقدوس الازهری، رئیس مجمع مفتیان استرالیا هم در این مراسم با استقبال از موضوع انتخاب‌شده برای این کنفرانس و تأکید آن بر مسئله فلسطین، به فضیلت‌های مسجدالاقصی و قدس در اسلام اشاره کرد و گفت: وظیفه همه مسلمانان است که مسجدالاقصی را به‌عنوان یک اولویت برای خود در نظر داشته باشند.
وی با بیان اینکه امت اسلامی امروز با چالش‌های بسیار جدی روبه‌روست، خاطرنشان کرد: تاریخ افراط‌گری یهودیان دیرینه است و این دسیسه‌ها در کل تاریخ، از زمان پیامبر(ص) تاکنون ضبط شده است. دشمنان افکار مسموم را منتشر و بذر تفرقه بین مسلمانان می‌پاشیده‌اند. پس داستان فتنه‌انگیزی یهویان چیز جدیدی نیست.

 رونمایی از مجموعه کتاب‌های تقریبی
در حاشیه مراسم افتتاحیه سی‌و هشتمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی، از مجموعه کتاب‌های تقریبی با حضور دکتر مسعود پزشکیان رئیس‌جمهور و حجت‌الاسلام والمسلمین شهریاری دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی رونمایی شد.
گفتنی است، عبدالهادی آونگ عضو شورای‌عالی مجمع تقریب در مالزی، علی ابوشاهین از اعضای جنبش جهاد اسلامی فلسطین، نصرت عبدی بگوویچ معاون رئیس اتحادیه اسلامی بوسنی و هرزگوین و مولوی عبدالعزیز منصور نماینده مجلس افغانستان در این مراسم به ایراد سخنانی در موضوع همکاری‌های اسلامی برای دستیابی به ارزش‌های مشترک با تمرکز بر مسئله فلسطین پرداختند.