printlogo


printlogo


آیت‌الله اعرافی در جمع مدیران کاشان
حوزه، مدرسه و دانشگاه سه ضلع تحولات جامعه هستند
مدیر حوزه‌های علمیه کشور گفت: شرایط استعدادهای درخشان و نخبگان کشور را باید در برنامه توسعه مورد توجه قرار دهیم؛ چراکه آینده جامعه را مدرسه، دانشگاه و حوزه رقم می‌زنند.

به گزارش خبرگزاری حوزه از کاشان، آیت‌الله اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه کشور که به‌منظور شرکت در آیین افتتاحیه سال تحصیلی جدید مدارس علمیه کاشان به این شهرستان سفر کرده بود، 18 شهریور در جمع مدیران شهرستان کاشان، اظهار کرد: شرایط استعداد درخشان و نخبگان کشور را باید در برنامه توسعه مورد توجه قرار دهیم؛ چراکه آینده جامعه را مدرسه، دانشگاه و حوزه رقم می‌زنند.
وی افزود: همان‌طور که وجود امام در جامعه مؤثر است، وجود یک استاد برجسته هم در کشور اثربخش است و از آنجایی که جوانان مستعد، سرمایه‌های اصلی جامعه هستند؛ لذا باید به آنها توجه کنیم و برای حفظ آنها کوشش و تلاش نماییم.
آیت‌الله اعرافی، با اشاره به اهمیت حفظ نخبگان گفت: خروجی هدفمند برای تأمین نیرو و ماندگاری هدفمند برای حفظ درخشان، سیاست کلان حوزه علمیه است.
امام جمعه قم با اشاره به اهمیت پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، یادآور شد: ما به‌عنوان کنشگر اجتماعی، باید در برابر آسیب‌های اجتماعی و فکری پاسخگو باشیم و حوزه باید نقش خود را به‌خوبی در این زمینه ایفا کند.
مدیر حوزه‌های علمیه کشور، با بیان اینکه آسیب‌های اجتماعی اگر مهار نشوند، جامعه را از درون تهی و متزلزل می‌کنند، تأکید کرد: تمامی دستگاه‌ها در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی نقش دارند و باید در یک شبکه پیوسته با هم‌افزایی و همکاری نقش خود را ایفا کنند.
وی با اشاره به به اینکه شاخص‌های برنامه هفتم توسعه می‌تواند، برای توسعه یک منطقه به‌خصوص در بخش‌های فرهنگی و دانشی مؤثر باشد، گفت: حوزه در سال‌های اخیر یک منظومه فکری از طرح‌ها آماده کرده که از اسناد بالادستی شروع و در قالب ۱۰۰ طرح برنامه‌ریزی شده است که از جمله ۱۵ برنامه در بخش امور طلاب و معیشت آنها و ۲۳ طرح در حوزه پژوهشی است.
آیت‌الله اعرافی ابراز کرد: در حوزه آموزش، ۳۹ طرح مهم و تحولی آغاز شده که از جمله آنها ۴۰۰ رشته در حوزه علوم اسلامی است که فعلاً ۱۰۰ رشته آن اجرا می‌شود.
عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه از واسپاری اختیارات به مراکز استان‌ها خبر داد و اظهار کرد: این مهم، همراه با نظارت یک خط کلی است که مدیریت حوزه آن را دنبال می‌کند.
مدیر حوزه‌های علمیه کشور، با بیان اینکه ارتقای پایگاه حوزه باید متناسب با شرایط دنیای جدید و پاسخگوی نیازهای جامعه باشد، گفت: درس‌های خارج فقه به‌صورت تخصصی، آموزش‌های مهارتی و طرح‌های امین و هجرت افزایش یافته است.
وی تأکید کرد: حوزه و مسائل آن، باید مورد توجه مسئولان باشد؛ چراکه رسالت حوزه سنگین است و آینده شغلی طلاب در طرح‌های حوزه روشن شده است.
آیت‌الله اعرافی خاطرنشان کرد: طرح هدفمند معیشت طلاب در مراکز حوزه پیگیری می‌شود و هرکس بتواند، استاد پژوهشگر یا مبلغ باشد، شرایط معیشت آنها مطابق قانون تأمین خواهد شد.
عضو فقهای شورای نگهبان اظهار کرد: پذیرش در حوزه شرایطی دارد که از جمله آنها، شرط معدل است که طی پنج سال گذشته، از ۱۴ به ۱۷ رسیده و از این شاخص کوتاه نمی‌آییم.
وی به آمارهای موجود در عرصه پذیرش‌ها اشاره و خاطرنشان کرد: پایه پذیرش دانشجو، در کل کم شده، تا جایی که ۴۰ درصد ظرفیت دانشگاه نیز کاهش یافته است که ۳۰ درصد آن مربوط به کاهش جمعیت می‌باشد.
مدیر حوزه‌های علمیه کشور ادامه داد: ظرفیت خالی دانشگاه باید به پذیرش بین‌الملل تبدیل شود که مرکز جامعة‌المصطفی، الگوی خوبی برای پذیرش بین‌الملل است که در ۱۰۰ کشور شاخه دارد و ۱۰۰ هزار دانشجو و فارغ‌التحصیل تربیت کرده است.
-        حوزه در جهان باید کنشگر باشد
آیت‌الله اعرافی، ۱۸شهریور در جمع مدیران و معاونان مدارس علمیه کاشان هم اظهار کرد: معتقد هستیم حوزه تشیع، باید با همه ادیان و افکار، ارتباط و سخن داشته باشد.
وی افزود: در امور بین‌الملل حدود ۴۰ طرح تهیه شده و یکی از اهداف مهمی که دنبال می‌شود، آن است که حوزه در جهان باید کنشگر باشد که تا به حال این‌چنین نبوده؛ البته جامعه‌المصطفی در این زمینه گام‌هایی را برداشته است.
مدیر حوزه‌های علمیه کشور، سیاست حوزه‌های علمیه‌ را خروجی و ماندگاری هدفمند بیان کرد و گفت: ماندگاری یعنی خروجی حوزه، انسان‌های فقیه، عالم و فیلسوف باشند.
امام جمعه قم استخدام نیروهای کارآمد و توانمند حوزه در وزارت آموزش و پرورش و قوه قضائیه را از دیگر خروجی‌های حوزه برشمرد و بر مردمی بودن حوزه برای تقویت مساجد تأکید کرد.
آیت‌الله اعرافی، با تأکید بر لزوم تعامل حوزه با دستگاه‌های اجرایی، ابراز کرد: حوزه علمیه اکنون بیش از ۱۰۰ تفاهم‌نامه با دستگاه‌های اجرایی امضا کرده و در دست اجرا دارد.
وی خاطرنشان کرد: از این تفاهم‌نامه‌ها، ۲۰ مورد به‌صورت دبیرخانه مشترک و دارای برنامه پنج ساله هستند که به‌عنوان مثال در همین زمینه یک برنامه را با وزارت آموزش و پرورش تمام کرده‌ایم و تفاهم‌نامه دوم نیز آماده اجراست.
عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه با اشاره به طرح‌های امین و هجرت، اظهار کرد: هم‌اکنون حدود ۵۰۰ نفر، امور و کارهای تبلیغاتی در فضای مجازی را انجام می‌دهند که در واقع نامی از آنها نیست و همین روحانیان و طلبه‌ها، محتواهای آموزشی و تبلیغی را در کانال‌ها و شبکه‌های مختلف اجتماعی منتشر می‌کنند.
آیت‌الله اعرافی تصریح کرد: حوزه‌های علمیه اکنون به سمت هوش مصنوعی پیش می‌روند و کارهای بزرگ و کلان و طرح‌هایی در دست اجرا دارند؛ چراکه موج هوش مصنوعی ما را در خودش هضم نکند؛ چون می‌دانیم تحولات هوش مصنوعی، چه آسیب‌هایی در آینده در عقاید و افکار وارد می‌کند.
-        روحانیت هیچ‌گاه در مقابل دشمنان عقب‌نشینی نکرده است
آیت‌الله اعرافی، ۱۸ شهریور در آیین افتتاحیه مدارس علمیه منطقه کاشان با اشاره به اینکه در بخش‌های تعلیم و تربیت، مشاوره و تفسیر، هفت رشته در مدارس علمیه کاشان ایجاد شده است، اظهار کرد: این مدارس باید افزون بر تأمین نیاز منطقه، تربیت و طلبه را بر اساس طرح جامع و آمایش در اولویت و دستور کار قرار دهند.
مدیر حوزه‌های علمیه بیان کرد: روحانیت در دوران‌های مختلف، همواره با دشمنان، باسختی در ستیز بوده؛ اما از این دشمنی‌ها بیم نداشته، هرگز عقب‌نشینی نکرده و در راه خدا و قرآن، جهاد و فداکاری کرده‌اند.
نماینده ولی‌فقیه در کاشان نیز در این آئین، به برخی از ویژگی‌های برجسته منطقه کاشان اشاره کرد و با برشمردن برخی عالمان برجسته شیعه در این منطقه، از جمله آیت‌الله‌ میرسیدعلی یثربی، ملاحبیب‌الله شریف کاشانی و ملامحمد جوشقانی معروف به آخوند کاشی، تصریح کرد: اینها نمونه‌هایی از افتخارات منطقه فرهنگی کاشان هستند.
گفتنی است، سخنرانی در جمع ائمه جمعه و جماعات، شرکت در جلسه‌ای با حضور نماینده ولی‌فقیه در کاشان و مسئولان شهرستان، شنیدن بیان دغدغه‌های مدیران و کادر مدارس، اساتید، مدیران و کادر حوزه علمیه خواهران، نمایندگان مبلغان امین و هجرت، از دیگر برنامه‌های سفر یک‌روزه مدیر حوزه‌های علمیه کشور به کاشان بود.

  جزئیاتی از نظام جدید درسی حوزههای علمیه
حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی رستم‌نژاد نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری حوزه در کاشان، اظهار کرد: در برنامه جدید آموزشی حوزه که به آن نظام جدید گفته می‌شود، هدف‌گذاری انجام شده و کتاب‌ها، دارای پرسش و طرح درس است.
وی افزود: برای برنامه جدید آموزشی حوزه، نظرها و دیدگاه‌های رهبر معظم انقلاب، مراجع تقلید، علما، استادان، طلاب و کارشناسان آموزش ملاحظه شده است.
معاون آموزش حوزه‌های علمیه کشور با بیان اینکه بیش از ۱۰ سال پیش، برنامه جدید آموزشی نوشته شد که روی این برنامه، ۲۰ سال مطالعه و بررسی صورت گرفته است، تصریح کرد: برنامه جدید آموزشی حوزه، با توجه به نیازهای زمان و مسائل پیش‌آمده جدید در سطح یک، پی‌ریزی شد که البته پس از آن ادامه خواهد یافت.
حجت‌الاسلام والمسلمین رستم‌نژاد بیان کرد: برنامه جدید آموزشی حوزه، قرآن‌محور و حدیث‌محور است و کتاب‌ها و منابع درسی نیز، بر اساس حرکت و سیر از اجمال به تفصیل، به‌صورت پلکانی بر پایه تدوین سرفصل‌ها نوشته شده است.
وی ابراز کرد: کتاب‌های حوزوی، پیش از این، فاقد سرفصل بودند؛ اما اکنون چینش موضوع‌ها بر اساس نیاز و سطح مخاطب می‌باشد؛ یعنی در این کتاب‌ها و منابع، سطح سیکل از سطح دانشجو، هم از لحاظ حجم درس‌ها و ساعات و هم، از نظر منابع، متفاوت دیده شده‌اند.
معاون آموزش حوزه‌های علمیه کشور اظهار کرد: دروس اختصاصی و حجم درس‌ها در برنامه آموزشی جدید حوزه، متناسب‌سازی و در دوره‌های ۵ و ۶ ساله تدوین شده است.
وی با تأکید بر لزوم فراگیری برنامه آموزشی جدید، یادآور شد: درخت‌واره دانشی حوزه نیز که برای آن حدود ۴۰۰ رشته، گرایش و رویکرد تعریف شده، بر اساس این برنامه پی‌ریزی شده است.
حجت‌الاسلام والمسلمین رستم‌نژاد در پایان گفت: تمامی سرفصل‌ها و عناوین اصلی درخت‌واره دانشی حوزه‌های علمیه، به تصویب رسیده که ۱۷۰ سرفصل آن، شامل: رشته، گرایش و رویکرد در سه مقطع سطوح ۲، ۳ و ۴ تدوین و در دست اجرا و بقیه نیز، در حال پیگیری و برنامه‌ریزی برای اجراست.