printlogo


printlogo


اخبار کوتاه ایران - شماره 813
اخبار کوتاه ایران

  افزایش 13 میلیون لیتری تولید بنزین تا پایان سال:
فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا(ص): به دولت چهاردهم پیشنهاد دادیم: در صورت حمایت دولت، می‌توانیم فاز نخست پالایشگاه مهر خلیج‌فارس را تا پایان سال جاری تکمیل کنیم و 13 میلیون لیتر بنزین یورو 4 را به تولیدات روزانه بنزین کشور اضافه کنیم. این پروژه اکنون پیشرفت 70 درصدی دارد.

 امضای ۱۴ یادداشت و تفاهم
نامه میان تهران- بغداد:
پزشکیان: ۱۴ تفاهم‌نامه‌ همکاری بین ایران و عراق به امضا رسید. این نقطه‌ آغاز راه گسترش همکاری بین ایران و عراق به‌شمار می‌رود.

 اعلام قیمت خرید تضمینی گندم 20500 تا ۲۱ هزار تومان:
نایب‌رئیس مجلس: کمیسیون متشکل از وزیر جهاد کشاورزی، وزیر اقتصاد و رئیس سازمان برنامه و بودجه، قیمت تضمینی گندم برای سال زراعی آینده را ۲۰ هزار و ۵۰۰ تا ۲۱ هزار تومان مصوب کردند تا کشاورزان بر اساس این نرخ، کشت و زرع خود را پیش‌بینی و انجام دهند.

  انجام عمل کاشت دریچه آئورت بهروش بدون بخیه در ساری:
پزشکان ایرانی با یک روش کم‌تهاجمی، توانستند بدون بخیه روی پوست، از شریان‌ها وارد قلب شوند و دریچه قلب را تعویض یا ترمیم کنند.
 
ساخت تراشه افزایشدهنده امکان باروری توسط متخصصان ایرانی:
متخصصان ایرانی تراشه‌ای ساختند که شانس باروری در زوجین نابارور را تا ۵۰ درصد افزایش می‌دهد. جالب است که فناوری ساخت این محصول، فقط در انحصار ایران و آمریکاست!

  نیروگاهها پاسخگوی افزایش ۱۵ درصدی مصرف برق نیستند:
مدیرعامل شرکت توانیر: همه نیروگاه‌های کشور با حداکثر توان تولید در مدار قرار دارند؛ ولی پاسخگوی افزایش حدود ۱۵ درصدی مصرف برق نیستند.

  الحاق نسخه ارتقایافته تانک ام60 به نیروی زمینی ارتش:
نسخه ارتقایافته تانک ام60 در جریان بازدید امیر سرلشکر موسوی فرمانده کل ارتش از مرکز شهید زرهرن به سازمان رزم نیروی زمینی ارتش الحاق شد. این تانک به دست متخصصان مرکز شهید زرهرن، بزرگترین مرکز بهینه‌سازی و نوسازی تجهیزات رزم نیروی زمینی ارتش ارتقا یافته است. به‌گفته امیر سرتیپ حیدری فرمانده نیروی زمینی ارتش، از جمله ویژگی‌های این نسخه جدید، می‌توان به داشتن زره واکنشی، دوربین ۳۶۰ و توان بقای بیشتر در میدان نبرد اشاره کرد.

  موافقت رهبر انقلاب با کاهش سهم صندوق توسعه ملی:
صدا وسیما: شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا: در پی پیشنهاد مسعود پزشکیان مبنی بر کاهش سهم صندوق توسعه ملی به میزان ۲۰ درصد برای امسال، رهبر معظم انقلاب با این پیشنهاد موافقت کردند. بر این اساس، مبلغ ۳۵۰ همت به‌صورت قرض از صندوق توسعه ملی به بودجه عمرانی دولت اضافه شد. با این اصلاح، مشکل پرداخت دیون گندم‌کاران و مسائل کامیون‌داران و تهیه برخی اقلام دیگر حل شد. بر اساس مصوبه نمایندگان مجلس در بخش اول لایحه بودجه ۱۴۰۳ سهم صندوق توسعه ملی از درآمد نفت و گاز ۴۰ درصد تعیین شده بود.

  سد گتوند ۱۰۰ درصد پر شد:
تسنیم: سخنگوی صنعت آب: سد گتوند به‌طور کامل پر شده و هم‌اکنون بالغ بر ۴.۷ میلیارد مترمکعب آب، پشت این سد ذخیره شده است.
 
پیشنویس سند تنظیمگری رمزپولها تدوین شد:
معاون فناروی‌های نوین بانک مرکزی: با توجه به اثرات حوزه‌ رمزارزها بر بازار پول و ارز، قانون بانک مرکزی نیز، اختیاراتی را برای تنظیم‌گری حوزه رمزپول‌ها در حیطه اختیارات قانونی به بانک مرکزی داده است. در همین رابطه، پیش‌نویس سندی مشتمل بر دامنه ورود بانک مرکزی و نقش سایر دستگاه‌ها جهت تنظیم‌گری حوزه رمزپول‌ها تدوین شده و مقرر است در ادامه، نظرات فعالان، دستگاه‌های اجرایی و خبرگان این عرصه جهت استفاده به‌نحو مناسب اخذ شود.

  تولید دست الکترونیکی توسط متخصصان یک شرکت دانشبنیان:
متخصصان شرکت دانش‌بنیان «بهبود عضو ثانی» در تهران، بعد از ۳۲ بار آزمون و خطا توانستند، دست الکترونیکی تولید کنند که تمام انگشتان آن،  با ۹ درجه آزادی، همانند یک دست واقعی با ظاهری کاملاً طبیعی، از طریق سیگنال‌های مغزی تحت کنترل فرد مددجو است. ایران اسلامی جزو معدود کشورهایی است که به تکنولوژی و فناوری هایتک تولید انواع دست‌های مصنوعی از جمله دست مکانیکی، مکاترونیک و الکترونیک دست پیدا کرده است.

 پیشنهاد ایران برای طرح صلح روسیه و اوکراین:
دبیر شورای‌عالی امنیت ملی در نشست مقامات عالی‌رتبه بریکس، پیشنهاد ایران برای طرح صلح روسیه و اوکراین را مطرح کرد. احمدیان گفت: از هرگونه طرح صلح بین روسیه و اوکراین همچون ابتکار چین و برزیل حمایت می‌کند. همچنین پیشنهاد کرد: بریکس گروهی را مأمور پیگیری دستیابی به این صلح کند.

  خرید و فروش برخط قانونی طلا ۲۴ ساعته است:
وزارت صمت: امکان خرید و فروش قانونی طلا در بستر آنلاین با مجوز و نظارت وزارت صمت و بانک مرکزی فراهم شد. متقاضیان به‌صورت برخط و ۲۴ ساعته می‌توانند، خرید و فروش کنند. «سامانه سندباکس فلزات گران‌بها» به‌صورت قانونی در کشور طراحی شد تا اتفاقات تلخی مانند سکه ثامن تکرار نشود. نرخ‌های اعلامی در این سامانه، بر اساس نرخ اتحادیه‌های طلا تعیین می‌شود.

 رشد ۴۰ درصدی سفر ایرانیان به ترکیه:
به گزارش «اقتصاد ۱۲۰»، براساس آمارهای وزرات گردشگری ترکیه، در ۷ ماهه نخست سال ۲۰۲۴، تعداد یک میلیون و ۷۵۵ هزار ایرانی از شهرهای مختلف ترکیه بازدید کرده‌اند که نسبت به‌مدت مشابه سال گذشته، رشد ۴۰ درصدی داشته است. این آمار نشان می‌دهد.

​​​​​​​  سبقت مرگ و میر مردان نسبت به زنان در ۱۴۰۳:
بر اساس آمارهای سازمان ثبت احوال کشور، در پنج‌ماهه نخست سال جاری، ۱۷۸ هزار و ۸۳۰ واقعه فوت به ثبت رسیده است که از این تعداد، مردان ۵۶.۱ درصد و زنان ۴۳.۹ درصد از ثبت فوتی‌ها را به خود اختصاص داده‌اند. در همین مدت استان گیلان، با نرخ ۷.۴ در هزار نفر جمعیت، بیشترین نرخ فوت و استان کهگیلویه و بویر احمد، با نرخ ۴.۱ در هزار نفر جمعیت، کمترین نرخ فوت در بین استان‌ها را داشته‌اند.