آیتالله اعرافی مطرح کرد
تصمیمات مهم شورایعالی درباره برگزاری رشتههای نیمهحضوری تبلیغ
مدیر حوزههای علمیه با اعلام خبر تصمیمات مهم شورایعالی حوزه در خصوص برگزاری رشتههای نیمهحضوری تبلیغ برای مبلغان سراسر کشور و ائمه جماعات، تبلیغ را ویژگی ذاتی حوزههای علمیه دانست و از برنامههای مهم علمی در درختواره دانشی حوزه برای امر تبلیغ خبر داد.
به گزارش خبرگزاری رسا، آیتالله اعرافی در مراسم افتتاحیه سال تحصیلی مجتمع آموزشی تبلیغ، که ۲۰ شهريور در مجتمع آموزشی شهید صدوقی قم برگزار شد، اظهار کرد: تبلیغ وظیفه ثانویه نیست؛ بلکه از ویژگیهای ذاتی حوزه است که یکی از فعالیتهای اصلی معاونت تبلیغ، ترویج این ویژگی ذاتی است.
وی کار مهم حوزویان را ابلاغ پیام دین دانست و بیان کرد: تبلیغ حقیقی باید جزء فرهنگ همه ما بشود و لازم است، مجتمع تبلیغ، پیشاهنگ این راهبری فکری و تربیتی در حوزه باشد؛ طلابی که در این مجتمع تحصیل میکنند، دو رسالت داشته که یکی تبلیغ و امور میدانی است و دیگری، پرچمداری فرهنگ تبلیغ در همه حوزه است.
مدیر حوزههای علمیه، با تأکید بر دانشبنیان بودن تبلیغ دین اسلام، تصریح کرد: در برخی از ادیان میبینیم که مبلغ ابزاری است تا با استفاده از احساسات در میان پیروان دین و فرقه قرار گیرد؛ اما در دین اسلام اینگونه نیست؛ حکمت، درونمایه تبلیغ حوزوی است و مبلغ تربیتشده در حوزه، باید با تمام وجود مبانی و اساس اسلام را درک کرده و استدلالی پای آن ایستاده باشد.
امام جمعه قم با قرائت آیه [ٱلذين يبلغون رسالات ٱلله ويخشونه ولا يخشون أحدًا إلا ٱلله وكفى بالله حسيباً]، گفت: به مبلغانی که دین را با رویکرد استدلالی هضم کرده باشند، نیاز داریم. مبلغ باید کلیت دین را با استدلال باور کرده و سپس توانایی دفاع پیدا کرده باشد؛ در تبلیغ دین، باید روح تهاجمی و فعال داشته باشیم و این مهم، مورد اشاره مکرر رهبری معظم بوده است.
آیتالله اعرافی با اشاره به نوع تبلیغ علامه طباطبایی(ره) تصریح کرد: تبلیغ او این بود که مسائل را از اعماق کاوش میکرد و نظریهای را مطرح میکرد که انواع شبهات را در خود هضم کند. همه عرصههای حوزه باید پیوست تبلیغی داشته باشد. کار حوزه حل مسأله، تربیت مبلغ و پاسخ به شبهه است.
مدیر حوزههای علمیه بخش دیگر فعالیتهای مجتمع تبلیغ را، انتقال مسائل دینی به مراکز تخصصی عنوان کرد و ادامه داد: مسائل را به مراکز فکری عرضه کنید تا برای آن، فکر تولید کرده و نظریه بدهند. علامه طباطبایی(ره) در برابر نگاههای ماتریالیستی در سراسر دنیا، کتاب روش رئالیسم را مینویسد که یک تبلیغ عمیق بنیادی است. تمام آثار شهید مطهری(ره) معطوف به سؤالات دانشگاه و جامعه است؛ نه به این صورت که یک پاسخ دفاعی با اشکال سطحی بدهد؛ بلکه ذهن او مسئله را تحلیل کرده و از معارف کتاب و سنت تئوری ساخته است.
عضو شورای عالی حوزههای علمیه با اشاره به تقویت مقوله ملیگرایی در همه جهان اسلام، اظهار کرد: شهید مطهری(ره) در کتاب «خدمات متقابل اسلام و ایران» بهطور زیبا تناقضنمایی ایران و اسلام را پاسخ میدهد و تعریفی از ایران ارائه کرده که اسلام جزء اصلی آن باشد.
وی با تأکید بر مد نظر قرار دادن همه اقشار در آموزش تبلیغ، بیان کرد: تبلیغ عام برای همه بشر مؤثر است و حوزه باید این نگاه عمومی را حفظ کند؛ اما تبلیغهای تخصصی برای مخاطبان گوناگون، وظیفه حوزههای علمیه است؛ حرکتی در رشتههای تخصصی معطوف به نگاههای مختلف آغاز شده است که باید انتشار پیدا کند. تبلیغ تخصصی در قلمروهای دیگر باید رشد کند و در درختواره علوم حوزوی، به آن بهطور ویژه توجه شده است.
عضو شورایعالی حوزههای علمیه، از اخذ تصمیماتی در خصوص گسترش رشتههای نیمهحضوری تبلیغ برای مبلغین سراسر کشور خبر داد و با تأکید به تبلیغ و هنر، اظهار کرد: در تار و پود کار بزرگ تبلیغ، هنر نهفته است و وجود هنر در کنار علم بسیار ضروری است؛ رسالت مهم مبلغان، تلاش برای نفوذ تبلیغ در هنرهای امروز بشر است؛ هنر امروز در معماری شخصیت بشر تأثیرگذار است و در غرب که بهشدت در صنعت غرق شده و هزاران مشکل دارد، مشکلات را با هنر جواب میدهند. عزاداری یک هنر آسمانی است که به شعب مختلف تقسیم میشود. حوزه باید راه و رسم انفاذ اندیشه دینی در تمام هنرهای مشروع را بیاموزد.
وی استخدام هنر برای پیام دین را کار بزرگی دانست و از طراحیهای بزرگی که در حوزه برای پیشبرد اهداف بزرگ دین صورت گرفته است خبر داد و گفت: آفاق وسیعی در پیش روی حوزه است که وارد نشدهایم؛ اما میتوانم با تکیه بر حافظه، از حداقل 100 طرح کلان تحولی نام ببرم که عزیزانی با بیپولی به ثمر رساندهاند؛ باید جوانترهای ما با روحیه جهادی به این افق بپردازند که یکی از آنها، ارتباط قوی با جامعه هنری است.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، خطابه را سرمایه تبلیغی عظیمی دانست و با اشاره به سخنرانی تاریخی امام خمینی(قد) در فیضیه، گفت: کارشناسان سازمان سیا بیان کردند که حداقل 60 مشاور، متنی قوی به امام خمینی(قد) دادهاند تا یک سخنرانی را در اوج حماسه ارائه دهد.
وی در پایان خاطرنشان کرد: شکلگیری کانونهای عظیم تبلیغ با دانشوران و مبلغان بزرگ امکانپذیر است؛ این راه شور و روح حماسی میخواهد؛ زیرا امر تبلیغ، با بیحسی و کسالت پیش نمیرود.