printlogo


printlogo


در آیین ملی تکریم فعالان مساجد عنوان شد
تقویت مساجد یعنی زمینه‌سازی ظهور

دومین آیین ملی تکریم فعالان مساجد با عنوان «مثل ابراهیم» به یاد شهید آیت‌الله رئیسی(ره) با سخنرانی حجج‌اسلام والمسلمین؛ اجاق‌نژاد تولیت مسجد مقدس جمکران، محمدجواد حاج‌علی‌اکبری رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور، سردار غلامرضا سلیمانی رئیس سازمان بسیج مستضعفین کشور و با حضور جمعی از مسئولان لشکری و کشوری، در شبستان امام علی‌(ع) مسجد مقدس جمکران برگزار شد.
حجت‌الاسلام والمسلمین سید علی‌اکبر اجاق‌نژاد، تولیت مسجد مقدس جمکران در این مراسم، با اشاره به محویت مساجد در تمام امور جامعه از صدر اسلام، ادامه داد: حرکت عظیم انقلاب اسلامی به‌رهبری حضرت امام خمینی(قد) و به‌پیشگامی روحانیت از مسجد شروع شد و به منصه ظهور رسید.
وی با اشاره به شکست‌های دشمنان در طرح نابودی انقلاب اسلامی ایران، ابراز کرد: فروپاشی قدرت عظیم شرق که امروز از لنین فقط یک جنازه مومیایی‌شده برای عبرت خون‌خواران و دین‌ستیزان جهان در شهر مسکو به نمایش گذاشته شده است، به ذلت کشانده شدن قدرت‌های دست‌نشانده منطقه، بی‌آبرو شدن آمریکا و مستأصل شدن رژیم جعلی صهیونیستی از یک طرف و از طرف دیگر متحد شدن بخش اعظم مسلمانان جهان در مبارزه با ظلم و ظالمان، روشن شدن جوانان و تحصیل‌کرده‌های آمریکا و اروپا که رهبر فرزانه انقلاب به آن‌ها فرمود: شما در طرف درست تاریخ ایستاده‌اید، از برکات انقلاب اسلامی است.
حجت‌الاسلام والمسلمین اجاق‌نژاد افزود: امروز اگر بخواهیم زمینه‌سازی ظهور حضرت بقیت‌الله(عج) انجام شود و وعده الهی اتفاق بیفتد، باید از همان راهی برویم که در صدر اسلام رفتند و ما در شروع انقلاب اسلامی ایران رفتیم. راه یکی است و باید مساجد را رونق ببخشیم و محتوای مساجد را تقویت کنیم.
تولیت مسجد مقدس جمکران، در خصوص وظایف و مسئولیت‌ها برای تقویت مساجد، تبیین کرد: محتوای مساجد و تقویت محتوا؛ یعنی معرفت‌افزایی، تقویت توحید و روحیه تعبد در مردم، تقویت مهدویت در میان امت اسلامی و متحد کردن امت‌ها زیر پرچم مهدویت.
وی ادامه داد: تربیت مردان پاک و فداکار و آماده کردن کادر نیرومند برای حاکمیت جهانی حضرت، به ظهور کبری منتهی خواهد شد.
تولیت مسجد مقدس جمکران، در تبیین سیاست‌های این آستان عنوان کرد: یک، نام مبارک مسجد جمکران به گوش همه آحاد ملت‌ها برسد که نمونه بارز آن، نصب پرچم یالثارات الحسین‌(ع) بر گنبد فیروزه‌ای این مسجد مقدس بود. دو، تعمیر و آباد کردن مسجد، از جهت فیزیکی. سه، تربیت انسان‌های فداکار مهدوی. در این هدف و سیاست و راه نورانی، همه آزادگان و عدالت‌خواهان و انسان‌های حق‌طلب و همه خادمین مساجد عالم را به همکاری دعوت می‌کنیم و دست توانمند آن‌ها را می‌فشاریم و از خداوند متعال، توفیق همگان و خاص توفیق مجاهدین راه معنویت و موفقیت را مسئلت داریم.

 
  مقاومت مردم غزه ریشه در تربیت مسجدی و ارتباط عمیق با قرآن داردحجت‌الاسلام والمسلمین حاج‌علی‌اکبری هم در این مراسم، با اشاره به ظرفیت‌های ترتیبی مساجد، توضیح داد: آیه 108 سوره توبه [... لمسجد أسس علی التقوی من أول یومٍ أحق أن تقوم فیه فیه رجال یحبون أن یتطهروا والله یحب المطهرین]، دقیقاً ناظر به همین جنبه مسئله است؛ یعنی آن محیطی که در آن انسان شایسته می‌ماند و تقویت و پذیرش می‌شود، در درگاه حق به‌خاطر پاک‌جویی و پاک‌خواهی و طهارت معنوی و اتصال به عالم معنا و قدس که ظرفیت شگفت‌انگیزی است که خداوند در مسجد قرار داده و مؤمنان باید از این امکان، فراوان بهره بگیرند.
رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه، در ادامه، با اشاره به آیه 11 سوره توبه، افزود: خدای متعال بعد از طرح مسئله مسجد تراز و کارکرد فوق‌العاده‌ای که دارد و نشانه‌گذاری آن با کلیدواژه تقوا، می‌فرماید که خروجی این مساجد و دستگاه تربیتی که عبارت است از مؤمن، به‌وسیله جهاد، من مشتری‌اش هستم. از اینجا نسبت بین مسجد و اندیشه مقاومت و تفکر جهادی کاملاً معلوم می‌شود؛ یعنی مسجد است که پایگاه جهاد در برابر دشمنان خداست و البته محیط اصلی پرورش مجاهدان در راه حق؛ یعنی آنجایی که مجاهد پرورش می‌دهد.
وی با بیان اینکه انسان مجاهد تراز و برگزیده در مسجد تربیت می‌شود، گفت: این خصوصیت مسجد است. ۹۷ درصد شهدای ما، بچه‌های مسجد بودند. مسجد شهید و مجاهد‌پرور است.
رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه، حضور در اجتماع مؤمنین و درخشش اجتماعی را از پایگاه مساجد دانست و با اشاره به شعار «حب المسجد یجمعنا»، گفت: این یک بنیان و اساس قرآنی است که بدانیم، اگر کم و کسری در فرآیندهای تربیتی جامعه داریم و احساس می‌کنیم، باید ببینیم مساجد ما در راستای نقش پرورشی و تربیتی خاص خودشان فعال هستند. انسان مؤمن و مجاهد و تراز که اساس تمام تحولات محسوب می‌شود، باید در مسجد تربیت شود.
امام جمعه موقت تهران، با اشاره به اینکه مسجد تراز برای تک تک افراد خانواده دارای برنامه است، ابراز کرد: یادمان باشد، هرجا سخن از تربیت به میان آمد، باید به مسجد توجه شود؛ چراکه می‌تواند برای هر گروه برنامه خاص داشته باشد به‌خصوص برای کودک و نوجوان.
وی در پایان با یادآوری اینکه مسجد دال مرکزی تربیت انسان مجاهد و مؤمن تراز است، به نقش مسجد در تقویت مقاومت ملت رنجدیده و پیروز فلسطین اشاره کرد و گفت: اگر امروز جریان مقاومت را در غزه می‌بینیم، دقیقاً مربوط به تربیت مسجدی و قرآنی است؛ قصه مقاومت و ایستادگی حقیقتاً مثال‌زدنی، ریشه‌اش در مسجد و ارتباط عمیق و انس با قرآن کریم است.
رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه ادامه داد: امیدواریم این نگاه در برنامه‌های مساجد کشور تقویت شود و نمایندگان رهبر انقلاب در استان‌ها که از طرف امام مسلمین تولیت مساجد استان خود را دارند و ائمه جمعه که وظیفه دارند، در این زمینه اهتمام داشته باشند و ائمه جماعات در کشور برای چنین کار بزرگی خودشان را آماده کنند و بسیج سرافراز با سازماندهی جوانان بر مدار مسجد را با قوت آن‌چنان که در دستور کار دارد، دنبال کنند و مجموعه‌های بزرگ مثل حوزه علمیه در تأمین امام جماعت شایسته برنامه‌ریزی کند و سازمان تبلیغات اسلامی که دارای ظرفیت فوق‌العاده و تجارب ارزشمند است، همت را پای کار بیاورد و سایر مجموعه‌ها را حمایت کنند که این بحث محله اسلامی که عزیزان ما هدف‌گذاری کرده‌اند، به ثمر برسد.

 
  محلههای اسلامی با محوریت روحانیت و مرکزیت مساجد احیا شوندسردار غلامرضا سلیمانی هم در این مراسم، از حمایت‌های تولیت مسجد مقدس جمکران، شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه و فرماندهان سپاه‌های استانی در برگزاری باشکوه این آیین قدردانی کرد.
وی تکریم فعالان مساجد را یک حرکت ملی و انقلابی عنوان کرد و با بیان اینکه مسجد در صدر اسلام، محوری‌ترین نقطه و کانون کلیه امور محسوب می‌شد و این موضوع تا زمان روی کار آمدن بنی‌امیه نیز ادامه داشت، گفت: اگر در قرون سوم، چهارم و پنجم هجری، شاهد تلألؤ و درخشش تمدن اسلامی هستیم، باید بدانیم که همه برجستگان، دانشمندان، ادبا، شعرا، فیزیک‌دانان، شیمی‌دانان، ریاضی‌دانان و منجمان آن دوران، همه و همه در ساحت مساجد پرورش یافتند و این موضوع با فراز و نشیب در کشور ما ادامه یافت تا زمانی که انگلیسی‌ها وارد سرزمین‌مان‌ شدند.
رئیس سازمان بسیج مستضعفین گفت: آغاز حرکت‌های انقلابی ملت بزرگ ایران در دوره جدید، از مساجد رقم خورد؛ امام راحل(قد) این ظرفیت را شناخت، علما در پیشانی مبارزات مردمی علیه رژیم ستمشاهی قرار گرفتند و یک انقلاب اسلامی بزرگ در چارچوب نظام امام و امت رقم خورد؛ تحقق و شکل‌گیری انقلاب اسلامی در دوره جدید، یک اتفاق بی‌نظیر در تاریخ بشریت و تاریخ اسلام محسوب می‌شود؛ این حادثه بزرگ و عظیم هنوز به‌دقت و به‌صورت همه‌جانبه، مورد شناسایی و تبیین قرار نگرفته است. ما امروز شاهد هستیم، مسلمانان جهان شور و اشتیاق فراوانی برای آزادی قدس شریف و مسجدالاقصی دارند.
وی افزود: وقتی یک ملت در یک مسیر روشن و مشخص قرار گرفت، کسی نمی‌تواند آن را متوقف کند. مانند ملت ایران که هنگامی که در مسیر انقلاب اسلامی قرار گرفت، بزرگترین قدرت‌های عالم نتوانستند آن را متوقف کنند. قدرت‌های شیطانی دنیا نمی‌توانند وجدان‌های بیدارشده جهانیان را متوقف کنند و اینجاست که رسالت ملت ایران در تکمیل نسخه جذاب و تمدن‌ساز جمهوری اسلامی در نظام امام و امت، اهمیت پیدا می‌کند.
سردار سلیمانی گفت: ما باید از ظرفیت مساجد به‌صورت حداکثری بهره بگیریم و بدانیم که برای تکمیل نظام امام و امت و تحقق مردم‌سالاری اسلامی، باید وارد مرحله تمدن‌سازی شویم؛ البته در حال حاضر نیز ملت ایران وارد مرحله تمدن‌سازی شده است و در حال شکل‌دهی جامعه اسلامی است؛ ولی در عین حال همچنان باید تلاش کنیم که مردم‌سالاری اسلامی را در همه جنبه‌ها با محوریت مساجد ادامه دهیم.
سردار سلیمانی با بیان اینکه رشد و اعتلای مساجد تکلیف و رسالت امروز ماست، گفت: محله‌های اسلامی را باید احیا کنیم؛ تحقق محله‌های اسلامی با محوریت روحانیت معزز و با مرکزیت مساجد، در دستور کار ما قرار دارد.
رئیس سازمان بسیج مستضعفین در پایان، با بیان اینکه فعال شدن مساجد و به منصه ظهور رساندن همه ظرفیت‌های مساجد، باید به‌عنوان یک الگو به جهان عرضه شود، گفت: امروز همه نگاه‌ها به سوی ایران عزیز است و همه مجاهدت‌ها، پیروزی‌ها، فتح‌ها و ظفرمندی‌هایی که امروز شاهد آن هستیم، با الگوگیری از نسخه جمهوری اسلامی ایران رخ داده است. ما در حوزه‌های اجتماعی و فرهنگی نیز باید به یک الگوی جذاب تبدیل شویم.
سخنران دیگر برنامه، خانم آمنه رئیسی فرزند شهید آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی(ره) بود که به بیان نقش شهید رئیسی در گسترش فرهنگ مسجد‌محوری اشاره کرد.
گفتنی است، در این آیین که ۲ هزار و ۳۰۰ تن از فعالان مسجد از اقصی‌نقاط کشور حضور داشتند، ۳۲ نفر از تأثیرگذاران مسجد شامل: امام جماعت، هیئت امنا و فرمانده پایگاه بسیج، مورد تکریم قرار گرفتند و ۴۰ مسجد فعال در زمینه فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی نیز معرفی شد. همچنین از فرزند شهید آیت‌الله آل‌هاشم(ره) و دختر شهید آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی(ره) نیز تقدیر به‌عمل آمد. در این مراسم همچنین از ۳۱۳ مسجد و فعال برتر مساجد در سراسر کشور تقدیر شد.
گزارش: رحیم کریمی