printlogo


printlogo


رئیس جامعةالمصطفی
اگر در حوزه فرهنگ غفلت کنیم دچار بحران هویتی خواهیم شد
رئیس جامعةالمصطفی در پنجمین سوگواره «حدیث عشق» و دومین یادواره شهدای همنام امام رضا(ع) استان قم، با تأکید بر اهمیت تربیت فرهنگی نسل نوجوان و جوان، تصریح کرد: امروز ابزار کار فرهنگی در همه جا توسعه یافته است و اگر غفلت کنیم، دچار بحران هویتی خواهیم شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجتالاسلام والمسلمین عباسی، با عرض تسلیت بهمناسبت فرارسیدن سالگرد ارتحال پیامبر گرامی اسلام(ص) و شهادت امام حسن مجتبی(ع) و امام علیبن موسیالرضا(ع)، اظهار کرد: ما ایرانیان مفتخر هستیم، بهصورت ویژه از محضر امام رضا(ع) بهرهمند بوده و خدمتگزار و در پناه آنحضرت باشیم. لطف ایشان همواره شامل حال این امت و کشور بوده است.
رئیس جامعةالمصطفی در ادامه، با اشاره به اهمیت زیارت اربعین حضرت سیدالشهدا(ع)، خاطرنشان کرد: در برخی از روایات ما، صفات اهل ایمان از جمله راستگویی، ورع، امانتداری و صداقت ذکر شده است. بدیهی است که ایمان به خدا در رفتار و اخلاق انسان مؤثر است و اگر این علائم، در رفتار فردی دیده نشود، لاجرم ایمان او ضعیف و کمفروغ خواهد بود.
وی ایمان را دارای درجاتی دانست که کمال آن دستیابی به ولایت ائمه اطهار(ع) است، افزود: امام حسن عسکری(ع) در روایتی، پنج علامت برای انسان مؤمن بیان فرموده است. اولین علامت مؤمن، نماز و عبادت است. همواره شیعیان امیرالمومنین(ع) به عبادت شناخته میشدند.
حجتالاسلام والمسلمین عباسی ادامه داد: دومین نشانه بیان شده در روایت، زیارت اربعین شهادت اهلبیت(ع) بهویژه حضرت سیدالشهدا(ع) است که به هویت شیعیان گره خورده است. پس از گذشت این همه سال، ما همچنان از همه ظرفیتهای حادثه کربلا نه خبر داریم و نه از آنها استفاده بردهایم و تاکنون، تنها جلوههایی از قیام امام حسین(ع) بر ما آشکار شده است.
وی هویت هر انسان و اجتماعی را با نمادهای آن قابل تشخیص دانست و گفت: امروز در دنیا، فرهنگی رایج شده است که تلاش میکند، تمام هویتها را زیر سلطه ارزشهای تحمیلی خود درآورد و مهمترین هدف آن، تهی نمودن جوامع از هویت اصلی و جایگزین نمودن با هویت جعلی است. در چنین شرایطی، نمادهای هویتی دارای اهمیت دوچندان هستند.
رئیس جامعةالمصطفی ادامه داد: شخصیت انسان دارای هویت ایمانی، باید در ظاهر او نمود یابد. در حالی تمدن غربی برخی مراسم و آداب خرافی و موهوم خود امثال هالووین را بر جوانان ما تحمیل مینماید که اگر کسی احساس شخصیت و هویت درونی داشته باشد، هرگز این رفتارهای غیرعقلانی و غیرمنطقی را نخواهد پذیرفت. ظواهر و پوشش ما، باید با هویت اسلامی سازگار باشد.
وی با تأکید بر اهمیت تربیت فرهنگی نوجوان و جوان ایرانی، تصریح کرد: امروز ابزار کار فرهنگی در همه جا توسعه یافته است و اگر غفلت کنیم، دچار بحران هویتی خواهیم شد. نگرانی تمدن غربی از مراسم اربعین نیز، بههمین جهت است؛ زیرا گردهمایی ایمانی میلیونها انسان در کنار یکدیگر، به یک نماد تمدنی مستحکم مبدل شده است، بنابراین سیاست سکوت و بایکوت اولیه آنان در قبال اربعین، به سیاست تخریب و دشمنی در چند سال اخیر مبدل گردید.
حجتالاسلام والمسلمین عباسی در پایان، انقلاب اسلامی را پرچمدار تمدن الهی در برابر تمدن روبه زوال مادی دانست که جز سیاهی و تباهی، حاصلی برای بشر نداشته است و بر توجه هرچه بیشتر به نمادهای هویتی همچون زیارت اربعین در این رویارویی تمدنی تأکید کرد.
 
 
​​​​​​​