printlogo


printlogo


یادداشتی به‌مناسبت رحلت نماینده آیت‌الله‌العظمی سیستانی
مروری بر خدمات فرهنگی آیت‌الله سید‌فاضل حسینی میلانی(ره)

عالم ربانی، آیتالله سیدفاضل حسینی میلانی، نماینده آیتاللهالعظمی سیدعلی سیستانی، از چهرههای سرشناس شیعی مقیم کشور انگلستان و عضو شورای مرکزی مؤسسه خیریه امام خویی لندن که حدود سه دهه از عمر شریف خود را بهعنوان امام و مرشد دینی این مرکز اسلامی و مجاهدت در نشر معارف اهلبیت(ع) در مسیر درخشان علمی همراه با تلاش نستوه و اخلاص در مسیر پیشرفت معارف اهلبیت(ع) سپری کرد.
آیتالله سیدفاضل حسینی میلانی، رئیس کالج بینالمللی مطالعات اسلامی، استاد حقوق و فلسفه اسلامی در کالج اسلامی، متولد ۱۳۲۳ شمسی در شهر کربلا بود و علوم اسلامی را زیر نظر پدربزرگش آیتاللهالعظمی سید محمدهادی میلانی و آیتاللهالعظمی سیدابوالقاسم خویی(قد) در حوزه علمیه نجف اشرف و خراسان فرا گرفت.
وی تحصیلات آکادمیک خود را در دانشکده فقه نجف اشرف (تا ۱۹۶۸م) گذراند و سپس برای تکمیل آن، به دانشگاه آکسفورد رفته و موفق به اخذ دکترای فلسفه شد.

  فعالیتهای علمی و دینیعلاوه بر تألیفات ارزشمندی چون: محاضرات في فقه الإمامية، فاطمةالزهراء أمأبيها(س)، تدریس در دانشکده حقوق دانشگاه مستنصریه بغداد، تدریس در دانشکده فقه نجف، تدریس فقه و اصول در دانشکده انگلیسیزبان اسلامی لندن، مسئول بنیاد آیتالله خویی(ره) در لندن، استاد فقه دانشگاه کمبریج، رئیس کالج بینالمللی مطالعات اسلامی انگلیس، استاد حقوق و فلسفه اسلامی در کالج اسلامی و... در کارنامه علمی و اجرایی وی دیده میشود.
رحلت
این عالم ربانی،۱۳ شهریور ۱۴۰۳ مقارن با روز رحلت پیامبر اکرم(ص) بعد از طی یک دوره بیماری، به دیدار حق شتافت.
دفتر آیتاللهالعظمی سیستانی، آیات عظام؛ سبحانی و محمداسحاق فیاض و آیتالله اعرافی مدیر حوزههای علمیه، در پیامهای جداگانهای درگذشت این عالم ربانی را تسلیت گفتند.

دفتر آیت
اللهالعظمی  سیستانی
بسمالله الرحمن الرحیم/ انّا لله وانّا الیه راجعون
حضور حجتالاسلام سیدحیدر میلانی دامت توفیقه
سلام علیکم ورحمةالله وبرکاته
در کمال تأثر و تأسف خبر رحلت والد شما علامه حجتالاسلام سیدفاضل حسینی میلانی (طیبالله ثراه)، بعد از عمری ترویج دین حنیف و خدمت به مؤمنین را دریافت کردیم.
به شما و خانواده محترم و دوستداران ایشان، این مصیبت را تعزیت گفته و از خداوند قادر متعال رحمت و رضوان برای ایشان و صبر و آرامش برای شما مسئلت داریم.

  آیتاللهالعظمی سبحانی  
  
بسمالله الرحمن الرحیم
با کمال تأسف و تأثر درگذشت عالم ربانی، محقق عالیقدر آیتالله حاج سیدفاضل میلانی را دریافت نمودم. آن عالم فرزانه در عرصه نویسندگی و تحقیق و تبلیغ در داخل و خارج کشور کمنظیر بود و آثار ارزنده از خود به یادگار گذاشته است.
اینجانب این ضایعه مولمه را به همه علمای اعلام و حوزههای علمیه بالأخص بیت محترم و معزز میلانی تسلیت عرض نموده و برای آنمرحوم از خداوند متعال مغفرت و رضوان خدا و برای بستگان اجر جزیل خواستارم.
عاش سعیداً ومات سعیداً.

  آیتاللهالعظمی محمداسحاق فیاض
خبر ارتحال علامه حجتالاسلام سیدفاضل میلانی(ره) را با اندوه و تأثر فراوان دریافت کردیم. ایشان بعد از عمری مجاهدت در مسیر درخشان علمی که همراه با تلاش نستوه و اخلاص در مسیر پیشرفت معارف اهلبیت(ع) بود، به رفیق اعلی پیوست. این فقید سعید، همچنین در مؤسسه امام خوئی(قد) که فعالیتهای علمی، اجتماعی و تربیتی در مناطق مختلف دارد، نقشآفرینی آشکار داشت و خدمات ارزشمندی در زمینههای مختلف ارائه کرد.
اینجانب فقدان این عالم را به خانواده محترم و فرزندان وی تسلیت میگویم و از خداوند متعال میخواهم، او را مورد رحمت و مغفرت واسعه خویش قرار دهد و به بازماندگان صبر جمیل و اجر جزیل عطا کند.

  آیتالله اعرافی، مدیر حوزههای علمیه
بسمالله الرحمن الرحیم
اذا مات العالم ثلم فی الاسلام ثلمة لایسدها شیء
با نهایت تأسف و تأثر، پیام درگذشت مرحوم آیتالله سیدفاضل حسینی میلانی عالم و مجتهد برجسته شیعه، نماینده مرجع عالیقدر جهان تشیع حضرت آیتاللهالعظمی سیدعلی سیستانی دامت برکاته و امام مرکز اسلامی امام خویی(رض) در لندن را دریافت کردیم که موجب تألّم خاطر و دریغ فراوان شد.
سراسر عمر مبارک ایشان در خدمت اسلام و تشیع در اقصینقاط عالم بود.
مرحوم آیتالله میلانی که بیش از ۳۰ سال پیش به انگلیس سفر نمود، بهعنوان یک روحانی برجسته و سرشناس در دنیای غرب شناخته میشد.
تعلیم و تعلم در حوزه علمیه، تدریس در دانشکده حقوق دانشگاه مستنصریه بغداد، تدریس در دانشکده فقه نجف، تدریس فقه و اصول در دانشکده انگلیسی زبان اسلامی لندن، مسئولیت بنیاد حضرت آیتاللهالعظمی خویی(رض) در لندن و منصب استادی فقه در دانشگاه کمبریج، بخشی از فعالیتهای این شخصیت برجسته بهشمار میآمد.
از خداوند منان خواستاریم، روح بلند این عالم ازدسترفته را قرین رحمت خویش قرار داده و اجر مجاهدتهای ایشان را چند مرتبه گرداند. همچنین برای بازماندگان، علیالخصوص بیت شریف، شاگردان و مریدان، صبر جمیل از خداوند مسئلت داریم.