printlogo


printlogo


آیت‌الله اعرافی در جلسه شورای مدیران مدارس علمیه قم
فصل جدیدی در روابط حوزه با ادیان مختلف گشوده شده است

مدیر حوزه‌های علمیه در جلسه شورای مدیران مدارس علمیه قم، از اجرای طرح اساتید تمام‌وقت مدارس خبر داد و گفت: تصویب شده که تعدادی از اساتید در هر مدرسه به‌صورت تمام‌وقت و غیراداری برای امور آموزش، پژوهش، تهذیب و... با حفظ هویت حوزوی برای کمک به رشد علمی، گروه‌های آموزشی و ارتقای طلاب فعالیت داشته باشند.
آیت‌الله اعرافی در جلسه شورای مدیران مدارس علمیه قم که 13 شهریور در دفتر مدیر حوزه‌های علمیه برگزار شد، پس از استماع آخرین گزارش اقدامات و فعالیت‌های شورای مدیران، و تقدیر و تشکر از مدیران، معاونان و اساتید فعال در مدارس، گفت: بار اصلی تربیت نسل جدید حوزه، بر دوش مدیران، کادر و اساتید به‌ویژه در حوزه علمیه قم قرار دارد؛ مرتب گزارش‌های خوبی از تلاش و زحمات شما عزیزان می‌دهند؛ البته مشکلات را هم گاهی منعکس می‌کنند که این اهتمام و پیگیری مایه امتنان است.
مدیر حوزه‌های علمیه کشور  با بیان اینکه کار حوزه علمیه، فراتر از علم، دانش، فن، مهارت، وقت‌گذاری و... است، تأکید کرد: این کار علاوه بر همه چیز، به عشق و انگیزه وافر نیاز دارد؛ وگرنه کار به جایی نمی‌رسد؛ اینکه شما قوت‌ها و ضعف‌ها را بیان کردید، درست است و ما نیز باید مداوم با بازشناسی و اصلاح کارها به پیشبرد اهداف و برنامه‌ها اهتمام بورزیم.
وی افزود: نکته اول بحث رتبه‌بندی مدارس است که فوایدی دارد؛ اینکه ببینیم، هر کدام از مدارس چه نقاط قوت و ضعفی دارند و به ارتقای آن‌ها بپردازیم؛ دوم بحث طرح هدفمندی که با عنایت رهبر معظم انقلاب و هماهنگی مراجع معظم تقلید و نیز بررسی در شورای عالی، الحمدلله به جاهای خوبی رسیده است.
مدیر حوزه‌های علمیه کشور، با اشاره به طرح اساتید تمام‌وقت مدارس، اظهار کرد: تصویب شده که تعدادی از اساتید در هر مدرسه به‌صورت تمام‌وقت و غیراداری برای امور آموزش، پژوهش، تهذیب و... با حفظ هویت حوزوی برای کمک به رشد علمی، گروه‌های آموزشی و ارتقای طلاب فعالیت داشته باشند.
وی ادامه داد: طرح دیگر، موضوع محققین حوزوی است که بدون عضویت علمی در نهادی، به‌همان سبک سنتی حوزه مثل اساتید مورد حمایت قرار بگیرند و این مهم نیز، در طرح‌ هدفمندی لحاظ خواهد شد تا پژوهش‌ها تحت نظر حدود بیست مرکز و مؤسسه مورد تأیید حوزه علمیه قم، مثل: مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(قد)، دانشگاه باقرالعلوم(ع) و... بیایند که این در حقیقت احیای سنت حوزوی پژوهش است تا فضلا و طلاب بتوانند، به‌راحتی به تولید علم بپردازند و موجب باز شدن آفاق جدیدی شوند.
آیت‌الله اعرافی با تأکید بر برگزاری آزاد برخی از دروس پایه‌های پنجم و ششم و توجه ویژه به برگزاری دروس در حرم مطهر و فیضیه، ابراز کرد: در قالب طرحی، هر مدرسه‌ دو سه کلاس در فیضیه یا حرم مطهر داشته باشد که لازم است، این موضوع را مدنظر قرار دهید و بررسی کنید؛ اما قطعاً بسیار اهمیت خواهد داشت؛ چراکه ارتباط طلبه با حرم مطهر و فیضیه بایستی حفظ شود.
مدیر حوزه‌های علمیه، با اشاره به بحث تبلیغ و اهمیت آن، بیان کرد: طرح جامع تبلیغ و کانون‌های عظیم تبلیغی همراه با ۲۰ اقدام بزرگ تبلیغی دیگر تدوین شده و در حال دنبال شدن است که یکی از افتخارات حوزه علمیه به‌شمار می‌رود؛ البته بایستی ظرفیت‌های آن گسترده‌تر و قوی‌تر دنبال شود.
وی افزود: بحث دیگر در پیوست‌های پژوهشی است که به توسعه مراکز و انجمن‌ها و ساماندهی همین محققین بپردازیم. حدود ۲۰ الی ۳۰ نکته تحولی در حوزه پژوهش همراه با نقشه جامع تهیه شده است که می‌توانید، آن را دنبال کنید.
آیت‌الله اعرافی با بیان اهمیت توجه بیش از پیش به موضوع سنجش و پذیرش در حوزه‌های علمیه، خاطرنشان کرد: موضوع دیگر بحث موقوفات مدارس است که بین ۱۰ الی ۲۰ مدرسه که تعدادی از آن‌ها نیز، از مدارس سطح یک هستند، دارای موقوفات می‌باشند؛ مدیرانی که چنین ظرفیتی را در اختیار دارند، می‌بایست ضمن فعال کردن آن، با هم‌فکری به دنبال احیای وقف نیز باشند.
مدیر حوزه‌های علمیه، با تأکید بر اهمیت ارتباط و حضور طلاب در مساجد استان قم، عنوان کرد: اگر مسجدی در نزدیکی مدارس علمیه هست، حتماً در آن حضور داشته باشید.
عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه ادامه داد: مشارکت در المپیاد علمی، جشنواره علامه حلی(ره)، جشنواره هنرهای آسمانی و کتاب سال خوب بود و لازم است که همه مدارس مشارکت قوی داشته باشند. ارتباط با طلاب و اولیای آن‌ها، تدریس و تدرس توأمان، تربیت مدیر و ارتقای سطح معاونان و کادر مدارس، با برگزاری نشست‌ها و کارگاه‌های لازم، تعامل قوی با ستاد حوزه قم، توجه به مربیان و مشاوران در مدارس، ارتقا و توسعه برنامه‌های اردویی بایستی مورد توجه قرار بگیرند.
آیت‌الله اعرافی، با اشاره به سامانه‌های تقریر و مدرسه فقاهت، خاطرنشان کرد: این دو سامانه مورد تأیید حوزه‌های علمیه است و بایستی درس‌های خوبی که داریم، در سامانه تقریر و مدرسه فقاهت قرار بگیرند.
وی با اشاره به تقویت رویکرد بین‌المللی حوزه‌های علمیه، تصریح کرد: ارتباط با بین‌الملل هویت‌ساز است. برای اولین بار نگاه‌ها به حوزه بین‌الملل معطوف شده‌ و پنج شش سفر اخیری که بنده به‌عنوان مدیر حوزه‌های علمیه انجام دادم، فصل جدیدی در روابط ما با ادیان مختلف بود و اگر فرصتی بود، بیان می‌کردم که به دنبال سفر به روسیه، عراق، اروپا و سایر کشورها چه اتفاقات بزرگ و دستاوردهایی برای حوزه علمیه قم به دست آمد.
آیت‌الله اعرافی با تأکید بر لزوم آشنایی طلاب با تاریخ، بیان کرد: طلبه‌ها می‌بایست با تاریخ حوزه‌های علمیه، انقلاب اسلامی و غرب، با روحیه‌ای نقادی به‌خصوص در سال‌های پایانی آشنایی داشته باشند.
حجت‌الاسلام شفیعی، رئیس شورای مدیران مدارس حوزه علمیه قم نیز در ابتدای جلسه، به بیان گزارشی از عملکرد و فعالیت‌های این شورا پرداخت و گفت: ما به‌صورت جدی از آذرماه سال گذشته، بحث پذیرش را در جلسات شورا مطرح کرده و آن را به قرارگاهی تبدیل کردیم که حدود ۳۲ جلسه به‌همین منظور برگزار شد.
وی ادامه داد: ضمن شناسایی ظرفیت‌های بسیار خوبی، طی چند جلسه با برنامه‌ها و رصدی که صورت دادیم، توانستیم ضمن حرکت به سمت جذب کمّی، بحث جذب کیفی را نیز در نظر داشته باشیم.
حجت‌الاسلام شفیعی، با اشاره به اینکه قم ام‌القرای حوزه‌های علمیه است، بیان کرد: ما بایستی در بحث معنویت حوزه‌ها یک گام جدی برداریم تا طلبه‌ها را با امور معنوی و وظایف دینی که برعهده دارند بیشتر آشنا کنیم و با انجام این حرکت امیدواریم که بتوانیم، در راستای آموزش و تربیت به‌طور قوی‌تر حرکت کنیم.
حجت‌الاسلام زادحسینی مدیر مدرسه علمیه حقانی هم، با اشاره به جلسات این شورا، گفت: از معاونت‌های مختلف و در موضوعاتی که نظر و راهنمایی می‌خواستیم، نمایندگانی حضور می‌یافتند که جلسات خوبی بود و در آن، نکاتی را بیان می‌کردند که باعث می‌شد، دغدغه‌ها بیان شود و بتوانیم در فضای این جلسات، بسیاری از نکات لازم را سریع‌تری پیگیری کنیم.
حجت‌الاسلام قنواتی مدیر مدرسه علمیه معصومیه نیز در این جلسه، به حل بیست مورد از مشکلات در آیین‌نامه طلاب اشاره کرد و گفت: این اتفاق بزرگی بود که در آیین‌نامه و مقررات صورت گرفت؛ اما هنوز بایستی در این زمینه کارهای جدی‌تری رقم بخورد.
وی ادامه داد: مسئله معیشت، هنوز دغدغه جدی طلاب و اساتید است؛ بایستی تدابیر ویژه‌ای نسبت به معیشت طلاب صورت بپذیرد.
عضو شورای مدیران مدارس با تأکید بر اهمیت تبیین دستاوردهای حوزه علمیه، ابراز کرد: یک نگاهی نسبت به جایگاه و مکانت حوزه‌های علمیه در نظام، جامعه و انقلاب اسلامی در حال شکل گرفتن است که حقیقتاً در محافل نخبگانی، نهادها و مجموعه‌های کشور دنبال می‌شود که آن، ظرفیت غنی و قابل تعامل در حال شکل‌گیری است.
وی ادامه داد: ما در شورای مدیران، گزارشاتی از فعالیت‌ها در طرح بیمه، هدف‌مندی، تکریم اساتید و... دریافت می‌کنیم که تا حدودی وضعیت بهتر شده است؛ اما بایستی توجه داشته باشیم که شهرستان‌ها نیز، از این وضعیت مطلوب بهره‌مند باشند.
حجت‌الاسلام والمسلمین حسین رفیعی، معاون امور طلاب و دانش‌آموختگان حوزه‌های علمیه نیز در این جلسه با بیان ایجاد تغییرات و تحولات فراوان در حوزه‌های علمیه گفت: بایستی جایگاه حوزه علمیه قم تقویت و موانعی که در مسیر رشد آن قرار دارد، از میان برداشته شود؛ همچنین لازم است، وضعیت فعالیت‌های تبلیغی در مدارس نیز مورد توجه قرار بگیرد.
وی افزود: توقع این است که مسئولان، گاهی در مصوبات و تصمیم‌گیرهایی که می‌خواهند داشته باشند، از مدیران به‌خصوص شورا نظرخواهی و این نظرات را هم اعمال کنند؛ چون اینها می‌تواند در کار سطح یک تأثیر داشته باشد.
گزارش: جلال خسروی