آیتالله کریمی جهرمی
مبادا افرادی در مقابل طلبه بهعنوان الگو قرار گیرند که در جنگ با مردم هستند
استاد حوزه علمیه گفت: باید در صیانت و حفاظت از حوزه به این نکته توجه شود که مبادا افرادی در مقابل طلبه بهعنوان الگو قرار گیرند که وجهه همتشان دنیاست و در جنگ با یکدیگر یا در جنگ با مردم هستند.
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی آیتالله کریمی جهرمی، حجتالاسلام والمسلمین سپاسی معاون امور صیانت حوزههای علمیه کشور، با آیتالله کریمی جهرمی دیدار و گفتوگو کرد.
در این دیدار، آیتالله کریمی جهرمی با اشاره به آیه شریفه [إِن اللهَ یَأْمُرُکُمْ أَنْ تُؤَدوا الْأَماناتِ إِلى أَهْلِها] (نساء/۵۸) یکی از مصادیق بالا و والای امانت الهی را امانت حوزه و صیانت از آن دانست و گفت: حوزه دو معنا دارد که معنای اول آن، در اذهان مردم شایع است و معنای دوم آن، از نظرها مخفی است؛ معنای اول آن این است که حوزه مرکز اجتماع افرادی برای تحصیل علم و مهمتر از آن تحصیل علم مقرون با اخلاق و ادب و انسانیت با هدف جلب رضایت الهی است و معنای دوم آن که از نظرها پنهان است، اینکه حوزه عصاره زحمات و خدمات خالصانه و بهتعبیر دیگر خوندلهایی است که مردان الهی خوردهاند و محصولش جایگاه رفیع بهدستآمده یعنی حوزه علمیه است؛ لذا وقتی میگویند: حوزه را باید صیانت کرد، منظور عمده این است که این جایگاه و رفعت شأن حوزه باید حفظ شود.
خدمات آیتاللهالعظمی حائری
وی حوزه علمیه را رهین آبروی آیتاللهالعظمی حائری(قد) دانست و افزود: خدمات مرحوم حاج شیخ عبدالکریم، برای تأسیس حوزه علمیه و سپس در حفاظت و حراست از آن، از جمله نکاتی است که باید به آن توجه شود و با نگاه دقیق ببینیم، این مرد الهی در طول چندسال، چگونه با آن همه مشکلات مادی و مشکلاتی که در کشور بود، از این حوزه صیانت کرد و حالا پس از این همه مشقتها و رنجها، این امانت به دست ما سپرده شده است.
اصل اول در صیانت از حوزه
این استاد حوزه علمیه قم، در بیان اولین اصل در صیانت از حوزه، گفت: کار مجموعه صیانت، از ابتدای ورود طلاب آغاز میشود که افرادی ماهر و تیزهوش، دارای دیانت و تقوا و ترس از خدا، بررسی کنند که آیا محیط رشد این فرد متقاضی، محیطی هست که بهطور طبیعی بتواند، یک ثمره خوبی بار بیاورد. این یک اصل قرآنی است که [وَالْبَلَدُ الطیبُ یَخْرُجُ نَباتُهُ بِإِذْنِ رَبهِ وَالذی خَبُثَ لا یَخْرُجُ إِلا نَکِداً] (اعراف/۵۸) پس بکوشیم که از ابتدا با نگاه درست به افراد اجازه ورود به حوزه علمیه بدهیم.
وی سپس به هدف طلاب از ورود به حوزه اشاره کرد و افزود: هدف از ورود به حوزه هم، مهم است. گاهی جوانی شوق به حوزه دارد برای کسب قدرت، مقام و پول؛ اینها باید بدانند که با این هدف در حوزه بهجایی نخواهند رسید. هدف در حوزه، باید کسب علم و فضیلت باشد؛ آن هم برای رضای خدا والاّ صِرف علمآموزی هم، گاهی فساد دارد. علم باید در کنارش تقوا و ترس از خدا باشد تا علم نافع گردد.
آیتالله کریمی جهرمی، اهمیت مصاحبههای ورود به حوزه را مورد توجه قرار داد و بیان کرد: دقت در مصاحبهها و خداترسی ممتحنین در برخورد با متقاضیان ورود به حوزه، بسیار حائز اهمیت است. گاهی شنیده میشود، برخی سؤالات در مصاحبهها پرسیده میشود که طرح آنها لزومی ندارد و ما را از مسائل اصلی غافل میکند. عمده مطلب آن است که ما در مصاحبه در حد طبیعی و تا جایی که مقدور است، متوجه هدف فرد از ورود به حوزه شویم که هدف خدا باشد؛ چه آنکه فردی که با این هدف وارد حوزه میشود، اگر به مقامی هم رسید، خود را بالاتر از دیگران نمیداند. مراقب باشیم که پذیرش افراد بر اساس ضوابط صحیح و الهی و انسانی باشد؛ نه روابط و سفارشات.
اصل دوم در صیانت از حوزه
وی دومین اصل در امور صیانتی حوزه را، معرفی عالمان خداترس به طلاب دانست و گفت: طلبه با ورود به حوزه باید در مقابل خود الگوهایی متقی و خداترس ببیند که همین مهم، او را از آفاتی که ممکن است با آن مواجه شود، محافظت میکند؛ لذا باید در صیانت و حفاظت از حوزه به این نکته توجه شود که مبادا افرادی در مقابل طلبه بهعنوان الگو قرار گیرند که وجهه همتشان دنیاست و در جنگ با یکدیگر یا در جنگ با مردم هستند. باید کسانی را به طلاب و حوزههای علمیه معرفی کنیم که خودشان، پلههای کمالات و تهذیب را بهمعنای واقعی گذراندهاند.
اصل سوم در صیانت از حوزه
آیتالله کریمی جهرمی، سومین مهم در امر صیانت را نیاز حوزه به عالمانی که مظهر زهد و اعراض از دنیا باشند دانست و عنوان کرد: حفظ حیثیت حوزه و حفاظت از میراث بزرگان آن، وظیفه دیگر امور صیانتی است. با برنامهریزیهای دقیق و جامع و نظارت کامل بکوشیم، طلابی را تحویل جامعه دهیم که مظهر زهد و اعراض از دنیا باشند تا اگر به میان مردم میروند، کلام و حرف آنان در جان و دل مردم بنشیند و اثرگذار باشد.