نشست هماندیشی بینالمللی «ترور شهید اسماعیل هنیه و تأثیر آن بر آینده جبهه مقاومت» با ارائه استاد رشاد رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، حججاسلام والمسلمین منصور میراحمدی معاون بینالملل بعثه مقام معظم رهبری و سید سجاد ایزدهی رئیس پژوهشکده نظامهای سیاسی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، 22مرداد به صورت مجازی برگزار شد.
به گزارش خبرگزاری حوزه، استاد رشاد، در این نشست، با بیان اینکه جامعه اسلامی هنوز شخصیت شهید هنیه را به درستی نشناخته است، به بیان ابعادی از شخصیت شهید اسماعیل هنیه پرداخت.
رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برخی از ارزشهای ذکرشده در قرآن کریم و فرهنگ دینی را ابر ارزشهایی دانست که سایر ارزشها در ذیل آنها قلمداد شده و قابل قیاس با آنها نیستند.
وی تقوا، جهاد و علم و بصیرت را از جمله ارزشهایی برشمرد که وجود مراتبی از آنها در شهید هنیه از او شخصیتی ساخت که اکنون به محور وحدت و اتحاد مسلمانان مسئول و دردمند تبدیل شده است.
استاد رشاد در بیان ویژگیهای مسلمانان مسئول و متعهد، گفت: این افراد نسبت به سرنوشت سایر مسلمانان احساس مسئولیت میکنند و غیرت اسلامی در رگهای آنان میجوشد و حاضرند تا پای جان پای کار سایر مسلمین باشند. آنان اختلافات را کنار گذاشته و به عناصر مشترک اهتمام دارند و در توجه به مشترکات نیز صرفا به جنبه ایجابی اکتفا نکرده و به اشتراکات در جنبه سلبی هم توجه دارند.
وی در تکمیل مطلب فوق افزود: مسلمانان در عمده مبانی و تعالیم اصلی دین با هم مشترکاند و اینها مستمسکهایی است که آنان را متحد میکند، اما پارهای از اسباب دیگر جنبه سلبی دارند مانند دشمن مشترک داشتن. توجه به اشتراکات در جنبه سلبی هم اهمیت ویژهای دارد.
رئیس شورای حوزه علمیه استان تهران، ایستادگی در برابر دشمن مشترک را از عوامل مهم وحدت و اتحاد میان افراد برشمرد.
استاد رشاد با بیان اینکه انسان تقوا را در سیمای شهید اسماعیل هنیه مشاهده میکرد، افزود: تقوا به عنوان یک ابر ارزش مایه امتیاز انسانهاست و اگر قرار باشد میان دو انسان مقایسه شود که کدامشان بافضیلتتر و برتر است، طبق تعالیم دینی آن کسی که باتقواتر باشد برتری معنوی و ملکوتی دارد.
رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در ادامه به توضیح ابر ارزش دوم یعنی جهاد در راه خدا پرداخت و گفت: در قرآن کریم به تفاوت میان مجاهدینی که در صف جهاد با کفر و استکبار ایستادهاند و قائدینی که بدون عذر خانهنشینی را بر جهاد ترجیح دادهاند، اشاره شده است.
وی ابر ارزش بعدیای که در قرآن به آن پرداخته شده را علم و آگاهی دانست و افزود: با توجه به صدر و ذیل این آیه مبارکه، خداوند به نوعی علم اشاره دارد که برخی اهل معنا از آن به علم ایهابی و یا علم وهبی تعبیر کردهاند.
رئیس شورای حوزه علمیه استان تهران، تقوا، جهاد دائمی و علم وهبی را از جمله ابر ارزشهایی دانست که هر کس به آنها مجهز شود شخصیتی محبوب و جاذب میشود و خدای متعال دلها را به حب او درگیر خواهد کرد.
استاد رشاد، آینده فلسطین و پاک شدن منطقه از لوث وجود صهیونیستها را در گرو وحدت مسلمانان دانست و خاطرنشان کرد: شهید هنیه به دلیل اینکه واجد مراتبی از این سه ابر ارزش بود، از موقعیت خاصی نزد مسلمانان برخوردار شد و خداوند علاقه او را در دل مسلمانان گسترش داد.
وی آینده فلسطین و منطقه را بسیار روشن و امیدوارکننده توصیف کرد و گفت: هر کسی که با این جبهه همراهی نکند باخته است و از قافله فتح باز خواهد ماند
حماس آیندهای همراه با ارتقا داردحجتالاسلام میراحمدی، معاون بینالملل بعثه مقام معظم رهبری نیز در این نشست، تأثیرگذاری ترور شهید هنیه را بر آینده جریان مقاومت در سه سطح خرد، میانی و کلان بررسی کرد.
وی به انتخاب یحیی السنوار به عنوان جانشین شهید هنیه اشاره کرد و گفت: ویژگیهایی که آقای سنوار دارد این نوید را میدهد که نهتنها منش و روش مقاومتی حماس در آینده نسبت به گذشته تضعیف نمیشود بلکه ارتقا مییابد.
حجتالاسلام میراحمدی افزود: یحیی السنوار هم در عرصه نظامی شجاعت دارد و هم به دلیل تجربهای که کسب کرده است یکی از سرمایههای اساسی حماس محسوب میشود. علاوه بر این نسبت به صهیونیستها از دانش و آگاهی کاملی برخوردار است. همچنین بر اساس گزارشها از هوش و ذکاوت زیادی برخوردار است و این شاخصه در مباحث دیپلماتیک و سیاستگذاریهای آتی حماس به او توانمندیهای خوبی میدهد.
وی با تأکید بر اینکه علاقه مردم فلسطین و غزه به آقای سنوار مهمترین سرمایه اوست که مقاومت میتواند از آن بهرهبرداری کند، افزود: از نگاه ساختاری نیز ترور شهید هنیه باعث ایجاد یگانگی میان دستگاه تصمیمگیری و اجرایی حماس شد. چون اکنون آقای سنوار هم رئیس دفتر سیاسی و هم رهبر حماس است و این مسئله توان بیشتری در اتخاذ و اجرای تصمیمات به او میدهد.
معاون بینالملل بعثه مقام معظم رهبری، مهمترین شاخص و فاکتور در تحلیل تأثیر شهادت هنیه در آینده جبهه مقاومت در سطح میانی را واکنشها و عکسالعملهای شاخههای مختلف جریان مقاومت در منطقه دانست و گفت: هم محکومیت گسترده این ترور و هم استقبالی که در غرب آسیا و در بین شاخههای مقاومت از جانشینی سنوار صورت گرفت، نشانگر یک نوع همگرایی و انسجام بیش از پیش در میان جریانهای مقاومت اسلامی در منطقه است.
میراحمدی افزود: نکته دوم در این رابطه این است که در سالهای گذشته و بویژه پس از جنگ اخیر غزه برخی از جریانهای مؤثر در تحولات غرب آسیا تردیدهایی را نسبت به راه مقاومت مطرح میکردند و حرف از گزینههای دیگر و سازش میزدند؛ جنایت اسرائیل در به شهادت رساندن شهید هنیه تأثیر زیادی در برطرف شدن بخش زیادی از این تردیدها داشته است.
معاون بینالملل بعثه مقام معظم رهبری خاطرنشان کرد: وقتی این فاکتورها را در کنار هم قرار دهیم در حد قابل اعتماد و اطمینانبخشی میتوانیم پیشبینی کنیم که در آینده شاهد تقویت بیشتر جریان حماس و بلکه جریان مقاومت در کل منطقه خواهیم بود.
حجتالاسلام میراحمدی پیش از بررسی تأثیر شهادت اسماعیل هنیه بر آینده جریان مقاومت در سطح جهانی یادآور شد: در این بخش باید به جریان جهانی شدن مقاومت ضد استکباری پس از عملیات طوفان الاقصی توجه داشت. اینکه به وضوح قابل مشاهده است مقاومت از سطح منطقه فراتر رفته و دستکم در سه لایه جهانی شاهد توسعه مقاومت هستیم.
وی افزود: لایه نخست، مقاومت مردمی و تظاهراتهای ضد استکباری در سطح کشورهای جهان است که این یک سرمایه بزرگ جهانی برای جریان مقاومت خواهد بود. لایه دوم هم نخبگان هستند که ما شاهد حضور و همراهی دانشگاهیان و مراکز علمی با مردم فلسطین بودیم. لایه سوم هم نهادهای بینالمللی هستند که طرح شکایت آفریقای جنوبی از اسرائیل یکی از آن موارد است. توجه به این سه لایه نشان میدهد که شهادت شهید هنیه میتواند در تقویت این جریان جهانی ضد استکباری اثرگذار باشد.
معاون بینالملل بعثه مقام معظم رهبری در پایان گفت: اگر این سه سطح را در کنار هم قرار دهیم میتوانیم بگوییم به رغم سنگین بودن شهادت اسماعیل هنیه به دلیل تبعات آن برای جریان حماس و مقاومت، اما شواهد آشکار از ارتقا و تقویت جریان مقاومت در آینده حکایت دارد.
منطق مقاومت اسلامی مبتنی بر معنویتگرایی و «احدی الحسنیین» استحجتالاسلام والمسلمین سیدسجاد ایزدهی، رئیس پژوهشکده نظامهای سیاسی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی هم در این نشست، منطق مقاومت را یک منطق جهانی و بشری دانست و گفت: همه کسانی که بویی از انسانیت بردهاند با مقاومت زندگی میکنند، اما این مقاومت ممکن است سبکهای مختلفی داشته باشد و پیروزی در مقاومت تابع سبکها و منطق مقاومت است.
حجتالاسلام ایزدهی با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی منطق ناسیونالیستی و مارکسیستی مقاومت را به منطق اسلامی تبدیل کرد، افزود: امام خمینی؟ق؟ مبارزه در برابر استکبار را مبتنی بر آگاهیبخشی عمومی و اراده همه آزادگان جهان استوار ساخت.
رئیس پژوهشکده نظامهای سیاسی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی خاطرنشان کرد: منطق مقاومت اسلامی مبتنی بر معنویتگرایی و «احدی الحسنیین» است که در آن پیروزی و شهادت هر دو به معنای پیروزی است. لذا مجاهدان فلسطینی و لبنانی بر اساس باور و ایمان خود مبارزه میکنند و شهادت برای آنان عین عزت است.
وی با اشاره به اینکه جهان امروز در یک نظام سلطهجویانه به سر میبرد، گفت: در چنین سیستمی مقاومت بر پایه اخلاق و معنویت و همافزایی جریانهای مقاومت تنها راه مقابله با استکبار است.
حجتالاسلام ایزدهی با بیان اینکه جدای از منابع دینی، عقل نیز حکم میکند که جهان اسلام در برابر رژیمی که به هیچ یک از قیود اخلاقی و انسانی و حقوقی پایبند نیست ایستادگی کنند، افزود: آینده مقاومت در اختیار اقشار بیدار و بصیری است که هم سلاح در دست دارند و هم به آگاهیبخشی عمومی میپردازند.
وی خاطرنشان کرد: اگر قرار باشد با رژیمی روبرو باشیم که به هیچ قیدی پایبند نباشد، تنها راه این است که پاسخ ما به جنایات او به گونهای باشد که انجام عملیاتهای تروریستی را به ضرر خود و هزینهزا ببیند.