printlogo


printlogo


آیت‌الله خاتمی در جمع مبلغان اربعین
اربعین فرصت طلایی ابلاغ پیام دین است
عضو شورای‌عالی حوزه‌های علمیه، اربعین را فرصتی طلایی برای تبلیغ دانست و مبلغان را بر پرهیز از حرف‌های جناحی سیاسی تأکید کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، آیت‌الله سید‌احمد خاتمی، عضو فقهای شورای نگهبان، ۱۸مرداد در همایش «قدم‌های آسمانی» ویژه مبلغین مواکب اربعین حسینی که در سالن همایش آستان مقدس امامزاده سیدعلی(ع) قم برگزار شد، با اشاره به حدیث معروف درباره اهمیت اربعین، عنوان کرد: شیعه پنج علامت دارد. یکی ۵۱ رکعت نماز، دیگری زیارت اربعین، دیگری انگشتر در دست راست قرار دادن، گذاشتن پیشانی بر روی خاک و بلند گفتن بسم‌الله الرحمن الرحیم که سیره مولا علی(ع) بود. درباره زیارت اربعین، مرحوم علامه مجلسی(ره) زیارت الاربعین را به همین معنایی که مرسوم است می‌گیرد که به زیارت اربعین رفتن است؛ ولی یک احتمال ولو ضعیف وجود دارد که این زیارت الاربعین، خواندن زیارت اربعین باشد؛ ولو توفیق رفتن به کربلا را ندارد؛ همان‌طور که در ایران انجام می‌شود؛ روز اربعین، زیارت اربعین را بخوانید که بسیار پر مغز و پرمحتواست.
آیت‌الله خاتمی با اشاره به زیارات مأثور وارده درباره امام حسین‌(ع) توضیح داد: سه زیارت از سیدالشهدا(ع) وجود دارد که متن حسین‌شناسی است؛ زیارت عاشورا، زیارت اربعین که جمله به جمله آن، دنیای معارف را بیان می‌کند و دیگری زیارت وارث است.
عضو شورای‌عالی حوزه‌های علمیه، با اشاره به حدیث شریف «إن لِقتلِ الحسینِ حرارةً فی قلوبِ المؤمِنین لاتبرد أبدا»، خاطرنشان کرد: شهادت امام حسین(ع) آن‌چنان حرارتی در دل‌ها ایجاد می‌کند که تا قیامت خنک بشو نیست؛ امسال هزار و سیصد و هشتاد و پنج سال از شهادت حسین(ع) گذشته است؛ چه خبر بود و چه عزاداری‌های باشکوهی در ایران و غیر ایران، هرجا که محبین اهل‌بیت(ع) بودند؛ اهل‌بیت از نهضت عاشورا به‌عنوان علم اسلام یاد کرده‌اند و برای همین سیدالشهدا(ع) اختصاصاتی دارد که خود اهل‌بیت(ع) بیان کرده‌اند.
امام جمعه موقت تهران ادامه داد: حتی برای پیامبر(ص) و بسیاری از ائمه دیگر اربعین نداریم و فقط برای امام حسین(ع) اربعین داریم تا حسین(ع) بماند و ماندن حسین، یعنی ماندن اهل‌بیت(ع)؛ همچنین پیامبر(ص) و امامان یک زیارت دارند؛ اما امام حسین‌(ع) چند زیارت دارد؛ حتی اعضای بدن مبارک امام حسین جداگانه هریک زیارت دارند؛ همچنین هیچ جایی ما نداریم که شهادت یکی از ائمه جز امام حسین‌(ع) شور و حرارتی در قلب‌ها ایجاد کند.
آیت‌الله خاتمی در بیان مسئولیت مبلغان در ایام اربعین، عنوان کرد: تبلیغ افتخاری است که در متن قرآن وجود دارد. سوره فصلت آیه ۳۳ خداوند متعال می‌فرماید: «ومن أحسن قولًا مِمن دعا إِلی اللهِ وعمِل صالِحاً وقال إِننِی مِن المسلِمِین»؛ صراحت دارد که اصلاً این لباس روحانیت، لباس دعوت به سوی خداست.
وی با بیان خاطراتی از دفاع مقدس یادآور شد: برخی فرماندهان صریحاً به ما می‌گفتند که شما می‌آیید و سخنرانی می‌کنید و همه درست؛ اما نفس راه رفتن شما در پادگان مایه آرامش است؛ چون دعا إِلی اللهِ وعمِل صالِحاً است و بنابراین افتخار تبلیغ دین، افتخار بزرگی است.
عضو خبرگان رهبری، اربعین را فرصتی طلایی برای تبلیغ دانست و توضیح داد: تبلیغ شما دو بعد دارد؛ یک بعد محتوایی و دیگری بعد شکلی آن که بسیار حائز اهمیت است. حضور در عرصه و خدمت به هر شکل برای زائران اینکه مثل دیگران چایی بریزد و به دست زائران بدهد، بسیار خوب و عالی است؛ اما بایستی کارهایی در خور شأن انجام بدهید.
امام جمعه موقت تهران با توصیه مبلغان به قرائت روزانه زیارت عاشورا و دعای عهد، بر پرهیز از حرف‌های جناحی سیاسی تأکید کرد و گفت: این لباس و عمامه، تحلیل‌های سیاسی در شأن طلبه و روحانیت را می‌طلبد که شما می‌توانید، با محور قرار دادن فرمایشات رهبر معظم انقلاب در مسائل سیاسی و نیز پرهیز از جدال، معنویت را در این مسیر حفظ کنید.

 
  سهم ۸۵ درصدی عراقیها از پذیرایی زائران اربعین حجت‌الاسلام والمسلمین حمید احمدی، رئیس کمیته فرهنگی و آموزش ستاد اربعین نیز در این همایش، گفت: سازمان اوقاف خدمات بسیار ارزشمند و شایسته‌ای هم در پذیرایی و اسکان زائران توسط موکب‌هایی که دایر می‌کند، در دست اقدام دارد و هم به‌خصوص در زمینه تبلیغ و بحث‌های فرهنگی؛ چون اعتقاد داریم، هر موکب بایستی یک قرارگاه فرهنگی باشد و اساس اربعین، همان‌طور که رهبر انقلاب فرمودند، یک حرکت بزرگ فرهنگی است.
وی با بیان اهمیت حضور و نقش علما در صیانت از حرکت بزرگ اربعین، رکن اساسی و اساس خیمه شیعه را وابسته به مرجعیت دانست، و در توضیح اقدامات گروه‌های انحرافی در اربعین سال گذشته، عنوان کرد: آن‌ها با همان هجمه‌های قدیمی؛ اما ادبیات جدید می‌آیند؛ چراکه گروه‌های انحرافی مانع اصلی خود را مرجعیت می‌دانند و سال گذشته بالغ بر پانزده شانزده صفحه جزوه که در حال توزیع بودند، از آن‌ها جمع‌آوری کردیم که گرچه تعداد آن‌ها کم است؛ ولی باید حرکت آن‌ها مورد توجه قرار بگیرد.
رئیس کمیته فرهنگی و آموزش ستاد اربعین افزود: یکی از سیاست‌هایی اربعین بر اساس رهنمودهای رهبر معظم انقلاب، تقویت مرجعیت دینی عراق و به دنبال آن، احترام به حاکمیت دولت عراق است و همه باید تابع قوانین این کشور باشیم. دولت عراق با استقرار ۱۱۰ تا ۱۲۰ هزار نیروی نظامی و امنیتی، یک ماه سه لایه امنیتی درست می‌کند و در بیابان‌ها زیر تابش آفتاب می‌ایستند، تا امنیت اربعین را تأمین کنند.
حجت‌الاسلام والمسلمین احمدی با اشاره به خدمات دولت عراق در راستای برگزاری اربعین حسینی، توضیح داد: سال گذشته نخست‌وزیر عراق دستور داد، همه وزارتخانه‌ها وسایل نقلیه خود را در اختیار قرار دهند و آن‌ها حدود ۱۲ روز کل نهادها و دولت را برای خدمت‌رسانی تعطیل می‌کنند. همچنین تأمین آب، یخ و... بدون کمک دولت اساساً امکان‌پذیر نیست؛ البته ماهیت مردمی باید حفظ شود؛ ولی بدون دولت‌ها این کار بزرگ امکان‌پذیر نیست.
وی افزود: رهبر معظم انقلاب تأکید فرموده‌اند: در اربعین از تمام ظرفیت نظام با حفظ مردمی بودن استفاده شود. خواهشی که داریم، اینکه اقتضائات فرهنگی مردم عراق را رعایت کنیم که توصیه مؤکد رهبر معظم انقلاب است.
رئیس کمیته فرهنگی و آموزش ستاد اربعین با تأکید بر اهمیت توجه مبلغان به موکب‌های اطراف محل استقرار، اظهار کرد: اگر در یک موکب مستقر هستید، به موکب‌های اطراف نیز سری بزنید و خداقوتی به موکب‌داران و گروه‌های مردمی که هر روز می‌آیند و حتی برای تهیه مواد غذایی مشکل دارند؛ ولی با جان و دل آن را برای زائران تهیه می‌کنند، بگویید؛ البته نیازی به کمک شما برای آشپزی ندارند؛ اما اگر هم یک موقع بایستید و پذیرایی کنید، خوب است.
حجت الاسلام والمسلمین احمدی با بیان اینکه سهم گسترده از پذیرایی‌ها برای مردم عراق است، عنوان کرد: هرسال میزبان و صاحب‌خانه، حضرت سیدالشهدا‌(ع) است و حتی در پذیرایی از زائران، سهم ما کمتر از ۱۵ درصد است و میلیون‌ها وعده غذایی توسط عراقی‌ها تهیه و داده می‌شود.
وی افزود: ایرانی‌ها مصالح مردم عراق را در حوزه فرهنگی رعایت کنند و همه فعالیت‌ها باید به‌نام سیدالشهدا(ع) باشد و این عنوان حفظ شود.

  حضور و خدمترسانی ۷ هزار خادم به زائران اربعین
​​​​​​​
به گزارش خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام عادل، معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه نیز در این همایش، با اشاره به حضور گروه‌ها و تفکرات مختلف در راهپیمایی اربعین، بر لزوم تعمیق معارف برای پاسخ به شبهات مختلف و تلاش مبلغان برای استمرار ارتباط با مخاطبان تأکید کرد.
وی با اشاره به خدمت‌رسانی سازمان اوقاف و امور خیریه به زائران امام حسین(ع) در ایام اربعین، ابراز کرد: بنده این توفیق را دارم که در این ستاد، خدمت بیش از 7 هزار خادم مواکب هستم که همگی افتخاری و با جان و دل آمده‌اند و از پزشک و مهندس در آن حضور داشته و برای رفاه زائران تلاش می‌کنند.