printlogo


printlogo


آیت‌الله اراکی عنوان کرد
حوزه و دانشگاه نقش مؤثری در پایه‌های تمدن اسلامی دارند
عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه گفت: دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه به‌عنوان دو بال علمی، با نظریه‌پردازی‌های خود نقش موثری در پی‌ریزی پایه‌های تمدن اسلامی دارند.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد مقدس، آیت‌الله اراکی، ۱۵ مرداد در دوره دانش‌افزایی و توانمندسازی مسئولین و اعضای شورای بسیج اساتید کشور، با موضوع (چالش‌ها و فرصت‌ها، رویکردها و راهبردها) در سالن همایش‌های مجتمع فرهنگی آموزشی امامت، اظهار کرد: امروز در شرایطی گرد یکدیگر جمع شده‌ایم که دشمن صهیونیستی پرده از چهره خشن و حیوانی خودش برداشته و رویارویی تمدن اسلامی و تمدن وحشیانه غربی، امروز بیش از پیش چهره گشاده است.
عضو خبرگان رهبری تمدن اسلامی را تمدنی ریشه‌دار دانست و گفت: دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه به‌عنوان دو بال علمی، با نظریه‌پردازی‌های خود نقش مؤثری در پی‌ریزی پایه‌های تمدن اسلامی دارند و با تکیه بر آن‌ها، می‌توانیم به یک طرح جامع ساختاری در عرصه تمدن اسلامی دست یابیم.
آیت‌الله اراکی، نقش دانشگاه‌ها در تمدن اسلامی و قوانین حاکم بر جوامع را بسیار پررنگ عنوان کرد و یادآور شد: در مبانی انسانی، مباحث عمیقی برای هویت جامعه، قوانین حاکم بر جامعه و قوانین حاکم بر تحولات اجتماعی داریم که حائز اهمیت است.
عضو هیأت‌رئیسه مجلس خبرگان رهبری تأکید کرد: جوامع، شخصیتی فراتر از فرد دارند و شخصیت جوامع، بر مبنای نفوذ اراده حاکمیت در جامعه، یک انسانِ واحدِ کلان تشکیل می‌دهد.
آیت‌الله اراکی خاطرنشان کرد: حتی ملاک سنجش افراد در روز قیامت هم، براساس روایات، همین شخصیت اجتماعی افراد است و از آن‌ها می‌پرسند «امام تو که بود» و هویت اجتماعی او را جویا می‌شوند و نه هویت شخصی.
وی از نقش پررنگ «امام جامعه» در شخصیت جوامع یاد کرد و گفت: امام جامعه است که جوامع را گرد یکدیگر می‌آورد و ملاک شکل‌گیری جامعه است و عشق و نفرت و رفتارهای جمعی و جبهه‌گیری‌ها را مشخص می‌کند. باید توجه داشت که این شخصیت اجتماعی که از آن صحبت می‌شود، یک شخصیت حقیقی است.
آیت‌الله اراکی با بیان اینکه دو نوع شخصیت اجتماعی از نگاه اسلامی داریم، اظهار کرد: یکی از این شخصیت‌ها، بر مبنای رفتار اجتماعی، تقوا، قانون خدا و ولایت است که جامعه را به یکدیگر پیوند می‌دهد.
وی تصریح کرد: جامعه دیگر، جامعه هواخواه و پیرو هوای نفس است. در چنین جامعه‌ای پیونددهنده مردم و حاکمیت، هوا و هوس است؛ حال این هوای نفس هرکه می‌خواهد باشد.
استفاده از ظرفیت مساجد در ساماندهی مسائل فرهنگی و اجتماعی
محمدرضا مردانی رئیس سازمان بسیج اساتید کشور هم، در این همایش، با بیان اینکه، استاد بسیجی دانشگاه برای تربیت نسل‌های آینده، به‌عنوان فردی نقش‌آفرین در جهت تحکیم پایه‌های انقلاب اسلامی تلاش می‌کند، به چالش‌ها، فرصت‌ها و رویکردهای این عرصه اشاره کرد و یادآور شد: بسیج اساتید به‌عنوان یکی از ارکان تأثیرگذار در حوزه‌های تخصصی آماده است که تمامی توان و مسائل خویش را به کار گیرد تا بتواند هر کمکی در سطح ملی، در سطح استان‌ها و در سطح زیست‌بوم برای موفقیت دولت طرح داشته باشد.
وی با بیان اینکه برای رفع چالش‌ها باید فرصت‌های پیش رو در سطح زیست‌بوم خودمان در سطح استانی، منطقه‌ای و کشوری را شناسایی کنیم، ابراز کرد: اندیشکده‌ها از سوی گروه‌های مسئله‌محور، در راستای تحقق راهبردهای نظام جمهوری اسلامی با رویکرد کمک به کارآمدی نظام حکمرانی کشور شکل گرفته‌اند.
وی با اشاره اینکه از استاد بسیجی انتظار می‌رود، در صحنه باشد و از دستاوردهای انقلاب اسلامی در قالب جهاد، روشنگری، امیدآفرینی و کمک به محرومیت‌زدایی دفاع کند، اضافه کرد: استاد بسیجی می‌تواند، خدمات با کیفیت بهتر و برتری را در سطح جامعه انجام دهد.
رئیس سازمان بسیج اساتید کشور به نقش‌آفرینی تخصصی استاد بسیجی اشاره کرد و گفت: هرکس در رشته تخصصی خودش که دارای مهارتی است، باید در راستای تحقق فرمایشات مقام معظم رهبری و ارتقای کارآمدی نظام حکمرانی وارد میدان شود.
وی با اشاره به تشکیل اندیشکده‌های تخصصی کمیته‌های تخصصی، ابراز کرد: هدف این مراکز کمک به ارتقای کارآمدی نظام حکمرانی کشور که ۲۲ کمیته برای آن پیش‌بینی شده، می‌باشد؛ از جمله این کمیته‌ها، می‌توان به اقتصاد مقاومتی، عمران و شهرسازی، کشاورزی و امنیت غذایی اشاره کرد.
وی تصریح کرد: چنین کمیته‌هایی را با توجه به فراخور نیازهای شهرستانی، استانی و منطقه‌ای باید تشکیل داد؛ باید با دستگاه‌های ذی‌ربط ارتباط برقرار کرد و کمکی را که نیاز هست، در اختیار دولت جمهوری اسلامی ایران قرار دهیم؛ البته ثمره این تلاش‌ها، باید در راستای منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی که در واقع موفقیت جمهوری اسلامی، تحقق دولت اسلامی و نهایتاً تحقق تمدن نوین اسلامی در گام دوم انقلاب است، باشد.
مردانی با تأکید بر نقش آموزش عالی کشور در عرصه‌های مختلف، ابراز کرد: این یک واقعیتی است که اگر امروز ما پیشرفت‌های علمی را در رشته‌ها و سطوح گوناگون می‌بینیم و به آن افتخار می‌کنیم، این محصول دانشگاه و آموزش کشور است.
وی اظهار کرد: هر استادی که در محله خود در مسجد حضور پیدا می‌کند، به هدایت جوانان با کمک امام جماعت مسجد بپردازد؛ به‌عبارت دیگر اساتید بسیجی، در ساماندهی بحث‌های مهم فرهنگی و اجتماعی در محله نقش‌آفرین باشند.
وی با بیان اینکه اساتید می‌توانند به ارتقای جایگاه مسجد در جامعه کمک کنند، گفت: باید مسجد جایگاه خودش را پیدا کند. مسجد برای تربیت اسلامی و حل مشکلات مردم، نقش عمده‌ای دارد و لازم است، مساجد را محور فعالیت‌های خود قرار دهیم.