printlogo


printlogo


با صدور بیانیه پایانی
پنجمین اجلاسیه علمای کشورهای عضو بریکس به کار خود پایان داد

پنجمین اجلاسیه علمای کشورهای عضو بریکس با حضور آیت‌الله اعرافی و رهبران و شخصیت‌های مسلمان کشورهای عضو بریکس در جمهوری تاتارستان شهر قازان، با امضا و صدور بیانیه‌ای، به کار خود پایان داد.
بر اساس این گزارش، در بیانیه پایانی این اجلاس بر محورهای نقش معنویت اسلامی در تبادل فرهنگ و ادیان و مذاهب اسلامی، رعایت اصول اخلاقی و سبک زندگی بشردوستانه و حفظ سنت‌های اصیل خانوادگی میان کشورهای عضو بریکس، تعامل فرهنگی و دینی میان کشورها، مبارزه با افراط‌گرایی و پرهیز از یک‌جانبه‌گرایی در جهان، تقویت و تلاش برای همزیستی و هم‌گرایی و پرهیز از هرگونه اختلاف میان ادیان و مذاهب، تحکیم و تأکید بر روابط دینی و فرهنگی میان کشورهای عضو بریکس، تأکید گردید.
اجلاسیه علمای کشورهای عضو بریکس، به‌مدت دو روز در جمهوری تاتارستان و شهر قازان برگزار گردید و مدیر حوزه‌های علمیه، با دعوت رسمی رئیس اداره مسلمانان و مفتی اعظم روسیه در این اجلاسیه شرکت کرد و با موضوع نقش معنویت اسلامی در تبادلات و تعاملات زندگی بشریت سخنرانی کرد.
در اجلاس یادشده، نمایندگان دینی از کشورهای: جمهوری اسلامی ایران، برزیل، روسیه، هند، چین، آفریقای جنوبی، امارات متحده عربی و مصر حضور داشتند و نمایندگانی نیز، از سایر کشورها که خواستار پیوستن به این پیمان مهم بین‌المللی هستند، به‌عنوان میهمان حضور داشتند.
پیمان بریکس با بهره‌مندی از حدود ۲۷ درصد از مساحت زمین و جمعیتی بیش از سه میلیارد و چهار صد میلیون نفر و ۴۲ درصد جمعیت جهان و نیز سهم بیش از ۳۰درصد اقتصاد جهانی، از مهمترین پیمان‌های اقتصادی، فرهنگی و اقتصادی بین‌المللی به‌شمار می‌رود.