printlogo


printlogo


در نشست مشترک مسئولین و تجار ایرانی حاضر در روسیه با آیت‌الله اعرافی عنوان شد
سند پیش‌نویس همکاری‌های راهبردی ایران و روسیه تهیه شده است

سفیر جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه از تهیه سند پیش‌نویس همکاری‌های راهبردی ایران و روسیه خبر داد.
کاظم جلالی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه، در نشست مشترک مسئولان و تجار ایرانی حاضر در روسیه با آیت‌الله اعرافی، گزارشی از روند توسعه مناسبات دوجانبه و همکاری‌های دو کشور در عرصه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی ارائه کرد.
وی به روند تهیه پیش‌نویس موافقت‌نامه جامع همکاری‌های راهبردی جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه اشاره کرد و گفت: این موافقت‌نامه پس از اصلاحات مورد نظر دو کشور، نهایی و پاراف شده است و پس از امضای وزیران امور خارجه دو کشور، در مجالس دو کشور بررسی خواهد شد و روال قانونی آن ادامه خواهد یافت.
سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه، همچنین به ارائه گزارشی از روند همکاری‌ها در کریدور شمال - جنوب پرداخت و بر اهمیت شتاب‌بخشی به رفع موانع فراروی بهره‌گیری از این ظرفیت ترانزیتی، در راستای منافع کشور تأکید کرد.
جلالی خاطرنشان کرد: بخش شرقی کریدور شمال - جنوب در سال ۲۰۲۳ میلادی برای نخستین‌بار راه‌اندازی شده است و ۶۵۰ هزار تن کالا از مسیر روسیه - قزاقستان - ترکمنستان - ایران و بالعکس در این سال حمل شد و هدف‌گذاری دو کشور در سال ۲۰۲۴ دستیابی به رقم دو میلیون تن کالا در مبادلات کالا در این مسیر است.
وی ادامه داد: این کریدور در مسیر زمینی _ دریایی که از دریای خزر عبور می‌کند نیز، در سال ۲۰۲۳ با حداکثر ظرفیت فعال بود و حدود ۱۰ میلیون تن کالا در این مسیر حمل شد و در بخش غربی کریدور که از روسیه، ‌جمهوری آذربایجان و ایران می‌گذرد نیز، سه میلیون تن طی سال گذشته میلادی حمل شد.
سفیر ایران در مسکو در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به تحولات بین‌المللی گفت: گفتمان انقلاب اسلامی که در بُعد داخلی مبتنی بر نفی استبداد و طاغوت بود، در بُعد مناسبات خارجی، بر استقلال کشور بنیان گذاشته شد و از این‌رو، شعار «نه شرقی و نه غربی» را در دستور کار داشت؛ پس از فروپاشی قدرت شرق نیز رویکرد انقلاب اسلامی، مخالفت با جهان تک‌قطبی بود و امروز روسیه و شمار دیگری از کشورهای دیگر، در واکنش به اقدامات غرب، به گفتمان ایران پیوسته‌اند و این‌گونه گفتمان ضدساختار قدرت در دنیا شکل گرفت.