printlogo


printlogo


اخبار کوتاه جهان - شماره 808
اخبار کوتاه جهان


  ترکیه
گزارش شبکه الجزیره از حضور سربازان ترکیهای در ارتش رژیم صهیونیستی: شبکه الجزیره به‌نقل از رسانه‌های کشور ترکیه اعلام کرد: بیش از ده‌ها هزار نفر از سربازان ترکیه‌ای، در جنگ علیه نوار غزه در کنار ارتش رژیم صهیونیستی حضور دارند.

​​​​​​​  روسیه
ادعای روزنامه آمریکایی: روسیه به دنبال تسلیح یمنیهاست: روزنامه وال استریت ژورنال به نقل از سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا مدعی شد که روسیه ممکن است، به تلافی حمایت دولت بایدن از اوکراین در استفاده از تسلیحات آمریکایی در حملات به خاک این کشور، یمن را به موشک‌های پیشرفته ضد کشتی مسلح کند. کاخ سفید از طریق یک کشور ثالث، تلاش محرمانه‌ای را آغاز کرده تا مسکو را از تحویل موشک باز دارد.

  پاکستان
پاکستان و جمهوری آذربایجان ۱۵ سند همکاری امضا کردند: جمهوری آذربایجان و پاکستان، همزمان با سفر الهام علی‌اف به اسلام‌آباد ۱۵ سند همکاری در زمینه‌های مختلف از جمله تجارت ترانزیت، توسعه مناسبات فرهنگی و گردشگری امضا کردند که شامل اجرای تجارت ترانزیت و ترجیحی، توسعه همکاری‌ها در حوزه کشاورزی، مبادلات فرهنگی و گسترش گردشگری می‌باشد.
پاکستان، نتانیاهو را تروریست خواند: دولت پاکستان، «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی را یک تروریست خواند و خواستار محاکمه او به‌دلیل جنایت‌های جنگی او علیه فلسطینیان شد.

  رژیم صهیونیستی
بندر ایلات در حال ورشکستگی است: مدیر بندر ایلات: بندر ایلات در مرز ورشکستگی است و در ماه‌های اخیر، تنها یک کشتی به اینجا آمده است. یمنی‌ها تمام دروازه‌های ورود به این بندر را مسدود کرده‌اند. در شرایط بحرانی قرار داریم و نیمی از کارگران را پس از توقف فعالیت بندر به‌دلیل حملات در دریای سرخ، اخراج خواهیم کرد.
دادگاه لاهه خواستار پرداخت غرامت از سوی رژیم صهیونیستی بابت اشغالگری شد: دیوان بین‌المللی دادگستری در نظر مشورتی خود اعلام کرد: اسرائیل بایستی بابت اشغالگری در اراضی فلسطینی، غرامت پرداخت کند. این دادگاه جمع‌بندی کرده که اسرائیل، بایستی اشغالگری غیرقانونی خود را به پایان رسانده و تمامی شهرک‌نشین‌ها را تخلیه کند.

  فلسطین
40 میلیون تن آوار در غزه انباشته شده و برداشتن آن 15 سال زمان میبرد: روزنامه گاردین انگلیس در گزارشی تأکید کرد: حدود 40 میلیون تن آوار در نوار غزه انباشته شده است. آواربرداری در غزه 600 میلیون دلار هزینه در پی خواهد داشت و برداشتن این مقدار آوار در صورت جابه‌جایی روزانه 100 کامیون آوار، بیش از 15 سال زمان خواهد برد. گاردین همچنین تأکید کرد: بیش از 173297 ساختمان در غزه آسیب دیده که این، برابر با بیش از نیمی از ساختمان‌های این منطقه است

  ژاپن
آمریکا و ژاپن سند دفاع هستهای امضا میکنند: روزنامه ژاپنی یومیوری از تصمیم آمریکا و ژاپن برای تهیه سندی مبنی بر تعهد ایالات متحده برای دفاع هسته‌ای از ژاپن خبر داد. اقداماتی که ایالات متحده می‌تواند در زمان صلح و شرایط اضطراری انجام دهد و همچنین مشخص‌کردن شرایطی که تحت آن، ایالات متحده می‌تواند اقدامات تلافی‌جویانه علیه کشورهای ثالث انجام دهد؛ از جمله نکات مورد بحث در این سند خواهد بود.

  آمریکا
۸.۵ میلیون رایانه متاثر از  اختلال جهانی: مایکروسافت اعلام کرد: اختلال سایبری که روز جمعه به وجود آمد، بیش از ۸ میلیلون رایانه را درگیر کرد. این اختلال بر حمل و نقل هوایی، عمومی، بیمارستان‌ها و بازارهای مالی ۲۰ کشور از جمله آمریکا، انگلیس و استرالیا تأثیر گذاشت. 

  بحرین
گفت‌‌وگو با ایران مستقیم و بدون میانجی است: ناصر بن‌حمد آل‌خلیفه، مشاور امنیت ملی بحرین که در نشست امنیتی آسپن آمریکا سخنرانی می‌کرد، تأکید کرد: گفت‌وگو با ایران برای امنیت منطقه همواره مهم است و ما گام‌های کوچکی با ایران برای گفت‌وگو برداشتیم؛ ولی هنوز با آن‌ها دیدار نکردیم. ما به‌صورت مستقیم و بدون میانجی گفت‌وگو خواهیم کرد و مسائل مورد اهتمام خود را مطرح و بررسی خواهیم کرد.

  سوریه
از حاکمیت سوریه حمایت میکنیم: روسیه به حمایت از دولت سوریه در تلاش‌هایش برای دفاع از حاکمیت، وحدت و تمامیت ارضی کشور، تضمین امنیت ملی و ثبات سیاسی ادامه خواهد داد. این بخشی از پیام پوتین به اسد به‌مناسبت هشتادمین سالگرد برقراریِ روابط دیپلماتیک بین روسیه و سوریه است. پوتین در این پیام خطاب به اسد نوشته: توسعه بیشتر طیف وسیعی از روابط روسیه و سوریه، به‌نفع ملت‌های ماست و به تحکیم صلح و ثبات در منطقه و کل جهان کمک خواهد کرد.

  آلمان
آلمان از واهمه بازگشت ترامپ گروه بحران تشکیل داد: روزنامه فایننشال تایمز می‌نویسد، دیپلمات‌های وزارت خارجه آلمان به‌دلیل آنکه از بازگشت احتمالی «دونالد ترامپ» به کاخ سفید واهمه دارند، گروه بحرانی را تشکیل داده و ضمن رایزنی‌های مربوطه، خود را برای ریاست مجدد رئیس‌جمهور سابق آمریکا آماده می‌کنند.

  عمان
حمله مسلحانه خونین به موکب عزاداران حسینی: تابناک به‌نقل از ایسنا: موکب عزاداران حسینی در  منطقه «وادی الکبیر» در شهرستان «مطرح» واقع در حومه مسقط هدف حمله مسلحانه قرار گرفته و شماری شهید و مجروح شده‌اند. بنا بر این گزارش، پلیس عمان با انتشار بیانیه‌ای ضمن تأیید این حمله مسلحانه اعلام کرد: طبق آمار اولیه در جریان تیراندازی به عزاداران حسینی، ۴ نفر شهید و شماری نیز زخمی شدند.