printlogo


printlogo


آیت‌الله‌العظمی مکارم شیرازی در پیامی به افتتاح مدرسه تابستانی «دارالعلم» در مشهد
حجم زیاد امکانات و تسهیلات روز وظیفه کنونی حوزه‌های علمیه را سنگین‌تر خواهد کرد
این مرجع تقلید در پیامی به افتتاح مدرسه تابستانی «دارالعلم»، با بیان اینکه مردم از حوزه‌های علمیه انتظار دارند، طرح اداره جامعه را ارائه داده و اجرای آن را مطالبه کنند، اظهار کردند: توسعه و گسترش مدارس علمیه و افزایش تعداد طلاب، دسترسی به منابع و مصادر و بهره‌مندی از فناوری‌های جدید و ارتباط با مراکز علمی داخلی، خارجی و طرح و بررسی موضوعات و نیازهای امروز جامعه و موارد دیگر، از بارزترین این تفاوت‌هاست که این حجم از امکانات و تسهیلات، وظیفه کنونی حوزه‌های علمیه را سنگین‌تر خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد، مدرسه تابستانی «دارالعلم» که با همکاری این حوزه و آستان قدس رضوی برنامه‌ریزی شده، ۶ مردادماه با حضور استادان برجسته حوزه علمیه و مدیر حوزه علمیه خراسان و طلاب شرکت‌کننده در این مدرسه، در محل دانشگاه علوم اسلامی رضوی، با پیام حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی آغاز به کار کرد.
حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی در این پیام، با بیان اینکه نگاهی گذرا به تاریخ حوزه‌های علمیه از گذشته تا به حال، گویای تفاوت‌های فراوان در جنبه‌های مختلف است، افزودند: توسعه و گسترش مدارس علمیه و افزایش تعداد طلاب، دسترسی به منابع و مصادر و بهره‌مندی از فناوری‌های جدید و ارتباط با مراکز علمی داخلی، خارجی و طرح و بررسی موضوعات و نیازهای امروز جامعه و موارد دیگر، از بارزترین این تفاوت‌هاست که این حجم از امکانات و تسهیلات، وظیفه کنونی حوزه‌های علمیه را سنگین‌تر خواهد کرد.
این مرجع  تقلید بیان کردند: مردم کماکان روحانیت را مرجعی مطمئن در دین و دنیای خویش می‌دانند و از آنان انتظار دارند، قرآن کریم را تفسیر نموده، احادیث را توضیح دهند و احکام شرعی را استنباط نمایند و از حوزه‌های علمیه نیز انتظار دارند، طرح اداره جامعه را ارائه داده و اجرای آن را مطالبه کنند و از عقاید و باورهای اسلامی دفاع نموده و در راستای معرفی فضایل اخلاقی و کرامت انسانی تلاش کنند و در یک کلام، آنها را به سعادت دنیوی و اخروی‌شان راهنمایی کنند؛ لذا روحانیت و حوزه‌های علمیه نیز، متقابلاً و با چنین وظیفه سنگینی، دیگر نباید هیچ فرصتی را از دست داده یا اهمال کنند.
معظم‌له ضمن اینکه تعطیلات فراوان در حوزه‌ها را آفتی دانستند که با چنین وضعیتی، آسیب جدی به بنیان علمی حوزه‌ها وارد خواهد شد، افزودند: البته سالیانی است که به این موضوع اهمیت داده شده و موفقیت‌هایی نیز حاصل شده که در این راستا، تشکیل مدارس تابستانی طرح بسیار مهم و سودمندی است.
حضرت آیت‌الله‌ مکارم شیرازی تصریح کردند: استفاده از اماکن زیارتی یا مناطق مناسب دیگر و تکمیل بخش‌های باقی‌مانده از کتب فراگیری دروس جدید در کنار درس‌ها و متون رایج بحث‌های علمی در موضوعات مختلف تحت نظر اساتید خبره و کارهای گوناگون علمی آموزشی و پژوهشی دیگر، موقعیت بسیار مبارکی را جهت بهره‌مندی طلاب و فضلای محترم از ایام تابستان جهت رشد علمی معنوی و تربیتی فراهم می‌کند که باید آن را مغتنم شمرد.
معظم‌له ضمن ابراز امیدواری از گسترش کمی و کیفی مدارس تابستانه، گفتند: برگزاری چنین جلساتی نهضت علمی و فکری جدیدی در حوزه‌های علمیه به راه انداخته و موجب بالندگی و ارتقای بنیان علمی طلاب معزز خواهد شد.

  مدرسه دارالعلم بستری مؤثر برای تحقق تمدنسازی اسلامی و شبکهسازی علمی است
حجت‌الاسلام والمسلمین علی خیاط، مدیر حوزه علمیه خراسان هم در مراسم افتتاحیه مدرسه تابستانی دارالعلم، گفت: دارالعلم در واقع احیای سنت دیرینه‌ای است که در این حوزه مبارکه حداقل از ۱۲۰۰ سال قبل بنیان‌گذاری شده و به‌حسب آنچه در گزارش‌های تاریخی آمده، حداقل ۵ مجلس از مرحوم صدوق(رض) در جوار حرم مطهر آقا علی‌بن موسی‌الرضا(ع) املا شده است.
مدیر حوزه علمیه خراسان، با بیان اینکه همواره این حوزه دیرینه شاهد این موضوع بوده و به‌ویژه در تابستان‌ها اینجا برنامه‌های گوناگونی اجرا می‌شده و بسیاری از بزرگان خاطرات فراوانی از دوره‌های تابستانی در حرم مطهر و در مشهد مقدس دارند، تصریح کرد: سال‌های قبل در محضر علامه عسکری(رض) بودیم و ایشان از خاطرات نقل می‌نمودند که یک ماه مشهد می‌آمدند و شب‌ها یک محفل علمی سه‌نفره‌ای را با علامه طباطبایی و آیت‌الله‌العظمی میلانی(قد) داشتند که ثمره این جلسات، کتاب بدایةالحکمه مرحوم علامه طباطبایی شده است.

بهره
مندی از شعاع معنوی حرم مطهر رضوی
حجت‌الاسلام والمسلمین خیاط، با اشاره به مزیت هم‌جواری حوزه علمیه خراسان با مضجع نورانی علی‌بن موسی‌الرضا(ع)، عنوان کرد: این وضعیت باعث شده است که در طول سالیان طولانی، عده زیادی برای بهره‌مندی از نورانیت این مرکز مطهر علمی، هم حضور پیدا بکنند که از شعاع معنوی این حرم مطهر بهره‌مند باشند و هم، از اساتید این خطه بهره ببرند.
وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری در احکام انتصاب تولیت آستان قدس نیز، بر این موضوع تأکید نمودند که این مزیت مزیت مهمی است و لازم است که این ظرفیت در خدمت حوزه‌های علمیه قرار بگیرد که از این وضعیت بهره‌مند باشند، خاطرنشان کرد: خوشبختانه در مدتی که خدمت تولیت آستان قدس بوده‌ایم، ملاحظه می‌کنیم که ایشان نیز بر این امر تکیه و تأکید دارند و با جدیت و دغدغه‌مندی موضوع را دنبال می‌کنند.

تعامل ارزشمند حوزه علمیه خراسان و آستان قدس رضوی

مدیر حوزه علمیه خراسان، با اشاره به تعامل ارزشمند و سازنده میان حوزه علمیه خراسان و آستان قدس رضوی، ابراز کرد: با این تعامل سازنده و ارزشمند، سال گذشته اولین دوره دارالعلم برگزار شد و امسال با مطالعه سال گذشته و بررسی نقاط ضعف و قوت، دومین دوره دارالعلم برنامه‌ریزی و برگزار شده است.

فرصت تجلی و طرح نظریات علمی

وی با بیان اینکه مدرسه تابستانه دارالعلم راه‌اندازی شد تا بتواند، برای حضور و گفت‌وگوی جمع قابل اعتنایی از حوزویان با گرایش‌های مختلف از نحله‌های مختلف فکری و آن هم از سراسر کشور زمینه‌سازی کند، گفت: این برنامه فرصت بسیار خوبی است تا طلاب از سراسر کشور از این برنامه استفاده بهینه‌ای ببرند و دیدگاه‌های خود را در بخش‌های مختلف و نوآوری‌هایی که داشته‌اند، بتوانند عرضه کنند و شعاع این مدرسه گسترش پیدا کند و لذا مدرسه تابستانه، در واقع در جهت این تلاش می‌کند که یک هم‌افزایی را بین حوزه‌های علمیه به وجود بیاورد و شبکه‌سازی را انجام بدهد تا هر ظرفیتی در هر جا هست، بتواند در یک فرصت کوتاهی از این ظرفیت جمع شده، برنامه خوبی اجرا شود.

اساتید ملی؛ دانش
پژوهان بینالمللی
مدیر حوزه علمیه خراسان، با اشاره به تغییرات مدرسه تابستانی دارالعلم امسال نسبت به سنوات قبل، خاطرنشان کرد: امسال این برنامه نسبت به سال قبل، توسعه پیدا نمود و اساتیدی از حوزه‌های علمیه قم، مشهد و تهران در برنامه حضور دارند که امیدواریم، در سال‌های آینده بتوانیم، اساتید را بین‌المللی کنیم و از اساتید نجف و لبنان نیز استفاده ببریم؛ لذا این تعامل بین حوزه‌های علمیه، یکی از اهدافی بود که در این برنامه و مدرسه تابستانه محقق شد.

تنوع در عرصه
های دانشی دومین دوره
وی ادامه داد: امسال تلاش شد تا تنوع‌بخشی بیشتری در عرصه‌های دانشی داشته باشیم. آن‌طور که سال گذشته 3 مدرسه و امسال 5 مدرسه طراحی شد و لذا در حوزه دانشی، این مدرسه گسترش بیشتری پیدا کرد.
مدیر حوزه علمیه خراسان، با اشاره به تحول در شیوه ارائه برنامه‌های علمی، ابراز کرد: نکته دیگری که امسال با سال گذشته تفاوت دارد، در شیوه ارائه برنامه‌ها و محتواها می‌باشد؛ سال گذشته حجم بیشتر ارائه برنامه‌ها، به‌صورت استاد‌محور بود که استاد درسی را ارائه می‌کرد و دانش‌پژوهان از آن استفاده می‌نمودند؛ اما امسال این‌ها بیشتر به‌صورت بسته‌های آموزشی و کارگاهی خواهد بود و بیشتر گفت‌وگوها طرفینی است و موضوعات هم بسیار متنوع‌تر شده است.

تنوع
بخشی در محتوا و شیوه ارائه برنامههای علمی
حجت‌الاسلام والمسلمین خیاط ادامه داد: از جمله ویژگی‌های دیگر دومین دوره، آن است که محتواهای ارائه‌شده، محتواهایی هستند که در طول سال، طلاب کمتر با آن برخورد دارند و در عین حال، بحث‌های بسیار ضروری و ارزشمندی هست که برای فهم طلاب در حوزه مسائل معارف اسلامی بسیار مهم است.

حضور 800 شرکت
کننده در عرصه ملی و بینالملل
مدیر حوزه علمیه خراسان، با اشاره به رشد کمی و کیفی شرکت‌کنندگان دوره، عنوان کرد: عدد شرکت‌کنندگان امسال نسبت به سال گذشته، ارتقا دارد؛ آن‌طور که امسال به‌جای 500 شرکت‌کننده، 800 شرکت‌کننده در برنامه حضور دارند و مخاطبین نیز، در سطوح نخبگانی فعال هستند و توانسته‌ایم، طلابی را از حوزه‌های خارج از کشور از حوزه‌های علمیه نجف، لبنان و سوریه هم در برنامه‌ها شرکت دهیم و امیدواریم، سال‌های آینده بتوانیم، از نظر اساتید هم، این توسعه را قائل شویم و استادان حوزه‌های نجف و لبنان نیز در برنامه ارائه بحث کنند.
مدرسه دارالعلم بستری مؤثر در تحقق تمدنسازی اسلامی و شبکهسازیهای علمی
حجت‌الاسلام والمسلمین خیاط، ضمن قدردانی از دست‌اندرکاران برگزاری این برنامه، خاطرنشان کرد: امیدواریم برگزاری این برنامه‌ها موجب شود تا حوزه‌های علمیه و طلاب بهتر بتوانند، نقش خود را ایفا کنند و قدم‌هایی را در جهت تمدن‌سازی اسلامی بردارند و این مدرسه، سبب و زمینه‌ساز آن باشد که شبکه‌سازی‌های علمی اتفاق بیفتد و دانش‌پژوهان بتوانند، هسته‌های علمی اساسی را شکل دهند و گام‌های مؤثری را در جهت تحول‌آفرینی در حوزه‌های علمیه بردارند.

  توجه به رویکردهای پژوهشی برای ارتقا مدرسه دارالعلم
​​​​​​​
حجت‌الاسلام و‌المسلمین کاظمی مدیر مدرسه دارالعلم نیز در این مراسم، تصریح کرد: این مدرسه در قالب 5 مدرسه علمی با موضوعات: قرآن و حدیث، فقه و اصول، علوم عقلی، منطق و روش‌شناسی و ادبیات و زبان فارسی تدارک دیده شده و خوشبختانه در این دوره شاهد استقبال بسیار مطلوبی بودیم.
مدیر مدرسه دارالعلم خاطرنشان کرد: تعداد 1810نفر در این دوره ثبت‌نام کردند که 548 نفر متقاضی خواهر و 1042 برادر بودند؛ همچنین تعداد 20 نفر از سه کشور عراق، سوریه و لبنان نیز متقاضی حضور در این دوره‌ها بودند که در مجموع تعداد 800 نفر پذیرش نهایی شدند.
وی با اشاره به اینکه رویکردهای پژوهشی مطلوبی برای ارتقای مدرسه دارالعلم در خلال برنامه‌ها لحاظ شده است، ادامه داد: با برخی از مجلات علمی و پژوهشی هم تفاهم‌نامه همکاری منعقد کردیم تا کسانی که توانایی ارائه مقالات علمی و پژوهشی را دارند، از مزیت درج مقاله خود در این مجلات بهره‌مند شوند. همچنین برخورداری از امتیاز انتشار مجلات علمی و پژوهشی بدون پرداخت هزینه، بهره‌مندی از مشاوره اساتید برای تدوین مقاله، برگزاری کارگاه مقاله‌نویسی در راستای تسریع در انتشار مقاله و... از دیگر ویژگی‌های این دوره است.
حجت الاسلام والمسلمین کاظمی در پایان با بیان اینکه در کنار برگزاری کلاس‌های آموزشی برنامه‌های فرهنگی، ورزشی و اردو نیز برای شرکت‌کنندگان تدارک دیده شده است، مدیر مدرسه دارالعلم خاطرنشان کرد: به شرکت‌کنندگانی که 80 درصد در کلاس‌ها حضور داشته باشند و در آزمون رتبه خوبی کسب کنند، گواهینامه پایان‌دوره اعطا می‌شود.
​​​​​​​