printlogo


printlogo


رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه
حضور نسل جدید در نماز جمعه یکی از شاخص‌های ستادهای برتر است

رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه گفت: اعضای ستاد برگزاری نماز جمعه، در کنار دیگر وظایف خود، اهتمام ویژه‌ای در جذب مخاطب جدید در آیین معنوی نماز جمعه داشته باشند.
گردهمایی معرفتی خادمین و اعضای ستادهای برگزاری نماز جمعه به‌مناسبت پنجم مرداد، روز نماز جمعه با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین حاج‌علی‌اکبری رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه ۵ مردادماه در سالن همایش‌های آستان قدس رضوی در مشهد برگزار شد.
حجت‌الاسلام والمسلمین حاج‌علی‌اکبری در این گردهمایی سراسری در بخشی از سخنان خود، خطاب به خادمین و اعضای ستادهای برگزاری نماز جمعه، شناخت نماز جمعه، تقویت روح خدمت بی‌منت عاشقانه در کنار سعه صدر و حسن خلق را از نیازهای اصلی خادمان نماز جمعه عنوان کرد و گفت: لازم است اعضای ستاد نماز جمعه، با شخصیت گرم و چهره گشاده از مؤمنین استقبال کنند که گویا نمازگزاران فرشته‌ها را دیده‌اند. حسن خلق امام جمعه‌ها و خادمان نماز امام جمعه، جبران‌کننده کم و کسری‌های احتمالی در برگزاری نماز جمعه است.
رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه، بر داشتن ابتکار و حرف تازه در ادبیات، گفتار، رفتار و نظم و انضباط در نماز جمعه تأکید کرد و گفت: ستادهای نماز جمعه باید به‌عنوان منادیان نماز جمعه این هنر را داشته باشند که معرفی‌کننده زیبایی‌ها، فضیلت‌ها و ارزش‌های نماز جمعه به جامعه باشند. ما باید خلق مخاطب داشته باشیم. هنر ستاد نماز جمعه این است که در گردش بین نسل‌ها، تازه‌ها را به نماز جمعه بیاورد. مهم این است که نماز جمعه دائماً چهره‌های جدید داشته باشد؛ ستادهای نماز جمعه باید به این نکته توجه داشته باشند که مخاطب اصلی آن‌ها در نماز جمعه، نسل جدید است. هرچه که توان داریم، باید مقدمات را برای حضور کودکان و نوجوانان در نماز جمعه فراهم کنیم.
وی با تمجید از رونق طرح «مهد آدینه» که محیطی کودکانه همراه با برنامه‌های فرهنگـی و مذهبی را برای کودکان در نماز جمعه فراهم کرده، اظهار کرد: شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه، یک شاخص مهم بین خود و ائمه جمعه و ستادهای نماز جمعه تعریف کرده که عبارتست از این‌که نسبت جمعیت شرکت‌کننده در نماز با جمعیت آن شهر چقدر است. باید همواره تلاش و همت کنیم تا جمعیت حاضر در نماز افزایش پیدا کند. همچنین باید به این مسأله توجه کنیم که از نسل جدید، چقدر در نماز جمعه شرکت می‌کنند.
رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه در ادامه، به اهتمام ویژه به امور بانوان شرکت‌کننده در نماز جمعه تأکید و تصریح کرد: معمولاً بخش مربوط به بانوان در مساجد و محیط‌های برگزاری نماز، از جهت مبلمان، آراستگی و زیبایی و... مورد کم‌مهری قرار می‌گیرد. وضعیت در مصلی از این جهت بهتر است؛ اما در مساجد خیلی کار داریم. امیدوارم وضعیت این بخش در مساجد و نماز جمعه، بیشتر از گذشته مورد توجه قرار بگیرد.
امام جمعه موقت تهران همکاری گرم و صمیمی ستاد نماز جمعه با نهادهای محلی را مورد توجه قرار داد و گفت: ستاد نماز جمعه، باید بتواند هوشمندانه این ارتباط و همکاری را در جهت گره‌گشایی از کار مردم برقرار کند. جریان میز خدمت، اتفاق خیلی خوبی است که در کشور رخ داد و باید قوی‌تر و مؤثرتر شود و به سمت نمایشی شدن نرود تا کار مردم توسط مسئولین ادارات و دوایر محلی راه بیفتد.
رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه ابراز کرد: لازم است که در ستادهای نماز جمعه در هر شهری، انسجام درونی داشته باشیم. انسجام درونی با محوریت امام جمعه و کسانی که مسئولیت ستادها را دارند، اتفاق می‌افتد. کارهای خوبی در این زمینه انجام شده و اقداماتی هم پیش‌رو است.
امام جمعه موقت تهران، با بیان اینکه چرخش منطقی نیروها در ستادهای نماز جمعه اهمیت دارد، ادامه داد: باید قدر عزیزانی که خدمت می‌کنند را، بدانیم؛ اما لازم است این فرصت برای دیگران هم فراهم شود. این چرخش باید باشد تا جوان‌ترها وارد میدان شوند. البته سرمایه‌ها را هم باید حفظ کنیم؛ اما جوان‌سازی، امتداد نسلی و جانشین‌پروری مسأله اصلی است.
وی در بخش پایانی سخنان خود گفت: برنامه‌ریزی دقیق و تمیز، پیش‌بینی‌های منظم سالانه و چندسالانه با ابتکارات جدید و نقشه راه و حرکت با برنامه در برگزاری نماز جمعه، از مسائل اصلی است که امیدواریم، بتوانیم شرف میزبانی از زائران خداوند را در پایگاه مقدس نماز جمعه داشته باشیم.
گزارش: رحیم کریمی