printlogo


printlogo


آیت‌الله‌العظمی مظاهری در پیامی به سومین کنگره بین‌المللی «نهج‌البلاغه؛ راه نجات» عنوان کردند
تبیین اصول «حیات طیبه» و احصای ویژگی‌های زیست پاک و زیبا در نهج‌البلاغه
آیین افتتاحیه سومین کنگره بین‌المللی «نهج‌البلاغه؛ راه نجات» با موضوع «نهج‌البلاغه و زیست شرافت‌مندانه» با پیام حضرت آیت‌الله مظاهری و با ارائه آیت‌الله اراکی عضو شورای‌عالی حوزه‌های علمیه  استاد رمضانی دبیرکل مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) و دکتر طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی  ۱۱تیر در سالن همایش‌های بین‌المللی اصفهان (اجلاس سران) برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر حضرت آیت‌الله مظاهری ، متن پیام این مرجع تقلید به این شرح است:
بسم‌الله الرحمن الرحيم
خداوند بزرگ را سپاس می‌گوییم که این همایش محترم به‌همت شما اندیشه‌ورزان گرامی، به‌منظور استفاضه از دریای پرگوهر نهج‌البلاغه برگزار می‌گردد. از اهتمام مؤسسه نهج‌البلاغه و همکاران آن مؤ‌سسه در این امر نیز، باید قدردانی و تشکر نمود که در سومین گام خود در برپایی همایش علمی، موضوع «زیست شرافت‌مندانه از نگاه نهج‌البلاغه» را مطمح نظر قرار داده است و این موضوع بسیار مهم و اساسی را در میان شما میهمانان فرهیخته به بحث‌ گذارده است.
سؤال از چگونگی دست‌یابی به زندگی سعادت‌مندانه، پرسش دیرین و همیشگی انسان در طول تاریخ بشریت بوده است و به‌همین سبب، یکی از اهداف اساسی بعثت پیامبران(ع) نیز، معنا بخشیدن به زندگی انسان و هدایت او از ظلمت‌های گوناگون به سوی نور سعادت و زندگی در طریق حق است: «كتاب أنزلناه إليك لتخرج الناس من الظلمات إلى النور بإذن ربهم إلى‌ صراط العزيز الحميد» و از همین رهگذر است که خداوند سبحان «حیات طیبه» را پاداش کسانی قرار داده است که در راه مستقیم ایمان قرار گرفته‌اند و به‌شایستگی و درستی، عمل می‌کنند. «من عمل صالحًا من ذكر أو أنثى وهو مؤمن فلنحيينه حياه طيبه ولنجزينهم أجرهم بأحسن ما كانوا يعملون» این حیات طیبه، همان زیست شرافت‌مندانه و همان زندگی سعادت‌مندانه است.
نهج‌البلاغه که همان ترجمان قرآن کریم است، در جای‌جای خود و در ابعاد مختلف، ویژگی‌های این زیست پاک و جمیل را برمی‌شمارد و اصول این حیات روشن را تبیین می‌نماید.
اگر این همایش به امید خداوند، بخش‌هایی از این معارف تابناک علوی و تعالیم انسان‌ساز نهج‌البلاغه را به‌شکل ملموس و کاربردی تبیین نماید، یقیناً به هدف خود دست ‌یافته است.
امید است همت والای شما گرامیان با عنایت خاص امیرمؤمنان«علیه وعلی آله افضل صلوات‌المصلین» به نتایج شیرینی منتهی شود و جان تشنه مشتاقان کلام بلند آن‌حضرت را از آب گوارای معارف نورانی نهج‌البلاغه سیراب نماید. ان‌شاءالله.
از خداوند تعالی، تأیید و توفیق همگان را در دست‌یابی به حیات طیبه و زندگی سعادت‌مندانه دنیوی و اخروی مسألت می‌کنم و از پیشگاه او می‌خواهیم که همه ما را با تعالیم قرآن و عترت بیش از پیش آشنا و مأنوس فرماید و قدرت فهم این معارف نورانی و توفیق و سعادت عمل به آن‌ها را به همه ما مرحمت فرماید. والسلام‌ علیکم ورحمه‌الله وبرکاته.
حسین المظاهری
23 / ذی‌الحجه‌الحرام / ۱۴۴۵- 10 / تیر / ۱۴۰3

  خطرناکترین آسیب برای هر جامعه تضعیف قانون حاکم بر آن است
به گزارش خبرگزاری مهر، آیت‌الله محسن اراکی در این کنگره، اظهار کرد: مهمترین کار ما کمک به امیرالمؤمنین(ع) و نظام امامت و ولایت جامعه و رعایت تقوای الهی است تا نظم الهی حاکم بر جامعه رعایت شود.
وی با بیان اینکه نماد روح جمعی حاکم بر ساختار اسلامی، امام جامعه است، تأکید کرد: هر رفتاری که برخلاف قوانین حاکم بر جامعه باشد، روح جمعی جامعه و امام آن نیز تضعیف می‌شود.
عضو خبرگان رهبری افزود: خطرناک‌ترین آسیب برای هر جامعه، تضعیف قانون حاکم بر آن است و جامعه‌ای مقتدر است که قانون در آن رعایت شود.
عضو شورای‌عالی حوزه‌های علمیه تأکید کرد: روحی که بر افکار اجتماعی حاکم می‌شود، در واقع به‌مثابه روابط اجتماعی پذیرفته‌شده توسط جامعه است.
آیت‌الله اراکی در پایان یادآور شد: زمانی که انسان‌ها در جامعه به‌هم پیوند می‌خورند، روح اجتماعی نیز در آن متبلور می‌شود.

  زیست شرافتمندانه در گروی حق و تکلیف متقابل است
به گزارش خبرگزاری ایکنا، استاد رمضانی، دبیرکل مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) نیز در این کنگره، با ابراز خرسندی از برگزاری این کنگره اظهار کرد: باید از دست‌اندرکاران این برنامه قدردانی کرد که تلاش کردند، نهج‌البلاغه از غربت خارج شود و لازمه این اتفاق این است که نهج‌البلاغه در متن زندگی ما حضور پیدا کند.
وی افزود: امروز، روز مباهله است؛ روزی که پیامبر(ص)، امیرالمؤمنین(ع) را نفس خود خطاب کرد و ما درباره کلام شخصیتی صحبت می‌کنیم که معجزه تربیتی پیامبر اکرم(ص) است. خواجه نصیرالدین طوسی(ره) دو معجزه فعلی و قولی برای پیامبر(ص) نقل کرده؛ اما معجزه‌ای تربیتی هم برای ایشان وجود دارد؛ اینکه در جاهلیت عرب، انسانی چنین کامل و جامع با چنین ابعاد وجودی تربیت شود، خود معجزه است.
دبیرکل مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) ادامه داد: درباره شخصیتی سخن می‌گوییم که پدر امت، باب‌الحکمه، باب‌العلم و باب‌الجنه است. حضرت فاطمه(ع) فرمود: «هر کس به ولایت علی‌بن ابی‌طالب(ع) معتقد باشد، حقا خوشبخت خواهد بود» و خداوند نیز درباره آن‌حضرت می‌فرماید: «اگر همه بشر بر محبت علی(ع) جمع می‌شدند، من جهنم را خلق نمی‌کردم» و نهج‌البلاغه جلوه‌ای از جلوه‌های کلامی چنین شخصیتی است. امام موسی صدر نیز، تعبیر دقیقی دارد و می‌گوید: «اگر امروز بخواهیم علی(ع) را به دنیا معرفی کنیم، غیر از متون تاریخی و آیات قرآن، باید با عمل به اصول و ارزش‌های علوی ایشان را معرفی کنیم.»
وی با بیان اینکه با نهج‌البلاغه باید مرجعیت علمی، سیاسی و اجتماعی را به دنیا معرفی کنیم، گفت: نهج‌البلاغه باید در دنیا معرفی و از آن درسنامه‌های گوناگون استخراج شود. پژوهشگری مسیحی نقل می‌کند که اگر ما نهج‌البلاغه را داشتیم، فاتح میدان‌های فکری، عقیدتی و سیاسی بودیم و ما باید به این مرجعیت برسیم.
استاد رمضانی با اشاره به آموزه‌های مهم غدیر، تأکید کرد: یکی از موارد مورد تأکید در جریان غدیر، مشارکت و حضور مردم در تعیین سرنوشت خودشان است. در زیست شرافت‌مندانه در همه ابعاد باید حقوق یکدیگر را بشناسیم و به تکالیف هم آگاه باشیم. امروزه در نظام‌های سکولار که بعضی از کشورهای مسلمان هم در این سال‌ها به سمت آن رفته‌اند، از تکلیف و وظیفه خبری نیست؛ اما در نظام اسلامی و با نگاه حداکثری به دین، شناخت حقوق و تکالیف، می‌تواند به زیست شرافت‌مندانه و حیات طیبه منجر شود و این نسخه‌ای جهانی و نجات‌بخش برای کل بشر است. در این زیست ما باید به سمت سبک زندگی اسلامی برویم که نسخه نرم‌افزاری تمدن اسلامی است.
وی بیان کرد: در دنیای مدرن، حق با تکلیف تعارض دارد و برخی از روشن‌فکران معتقدند، دنیای مدرن حق‌گرا و تکلیف‌گریز و بالعکس، دنیای سنتی، تکلیف‌گرا و حق‌گریز است؛ اما اسلام به هر دو اصل تکلیف و حقوق و ارتباط آنها با یکدیگر توجه دارد.
دبیرکل مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) ادامه داد: امام علی(ع) در خطبه ۲۱۶ نهج‌البلاغه که می‌تواند، موضوعی برای درسنامه‌های حقوقی و حقوق متقابل افراد نسبت به یکدیگر باشد، حق و تکلیف را دو روی یک سکه معرفی می‌کند که جدایی از هم نداشته و همواره تلازم دارند؛ هر جا حقی هست، تکلیفی و هر جا تکلیفی هست، حقی وجود دارد؛ مثل حقوق متقابل زن و شوهر و حق والی و رعیت که در جای‌جای نهج‌البلاغه، امام به‌مثابه بزرگترین حقی که خداوند واجب کرده، به آن پرداخته است‌. حضرت می‌فرماید: حق سنگین و تلخ است؛ ولی اگر جامعه بخواهد به آبادانی و حیات طیبه برسد، باید سنگینی و تلخی‌های حق را بپذیرد و افراد در اجرای آن از خود بگذرند.
وی اضافه کرد: امیرالمؤمنین(ع) به ابن‌عباس فرمود: «به خدا قسم! حکومت کردن بر شما ارزش ندارد؛ مگر آنکه حقی را به صاحب حقی بازگردانم»؛ بنابراین در نظام ولایی، اخلاقی و حکمرانی علی(ع)، به‌گفته خود ایشان، کسانی که به قدرت و ثروت فخر می‌کردند، ضعیف بودند تا حق از آنها ستانده شود و افراد ضعیف، قوی بودند تا حق به آنها بازگردانده شود. در نظام فکری و ولایی امیرالمؤمنین(ع)، ‌تحول و غربال در جامعه اتفاق می‌افتد و همه چیز را تغییر می‌دهد.
استاد رمضانی تصریح کرد: در خطبه ۲۱۶ نهج‌البلاغه حضرت می‌فرماید: نمی‌شود کسی حقی بدون تکلیف یا تکلیفی بدون حق داشته باشد. اگر والی بر مردم حقی دارد، مردم نسبت به او تکلیف دارند و هر یک باید به تکلیف خود عمل کنند که اگر به‌درستی و با دقت عمل شود، جامعه آباد خواهد شد و در همین‌جا بهشت، زیست شرافت‌مندانه و حیات طیبه خواهیم داشت و ثروت‌ها عادلانه توزیع می‌شود. چرا امروز باید ۹۰ درصد ثروت دنیا در اختیار ۱۰ درصد انسان‌ها قرار گیرد و قدرت نباید وسیله‌ای برای تحقق عدالت باشد که آرزوی دیرینه همه انبیا و صالحان بوده است؟ برای تحقق این آرزوها باید هزینه‌ای پرداخت کرد و علی‌بن ابی‌طالب(ع) کسی بود که هزینه تحقق عدالت را پرداخت؛ چنان‌که گفته می‌شود، «علی(ع) از شدت عدالت کشته شد». در جامعه هم عدالت محقق نمی‌شود؛ مگر آنکه تنهایی و جمعی برای اقامه و اجرای حق قیام و اقدام کنیم و هزینه اجرای حق را بپردازیم.

  برای مواجهـــه با نظـــام علمی غــرب به نهجالبلاغه نیاز داریم
به گزارش خبرگزاری ایسنا، دکتر محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی نیز، در این کنگره گفت: ما به کتاب نهج‌البلاغه فقط به‌عنوان یک کتاب اخلاقی نیاز نداریم. رهبری می‌فرماید که ۲۰۰ سال است که غرب با پیشتازی در علم و فناوری سبک زندگی خو را بر ما حاکم کرده و اختیار جوامع را در دست گرفته است. سندی که در ایران اسلامی به گوش رسید و در دولت مصوب شد، سند ۲۰۳۰ است که نظام سلطه در ۲۰۱۵ یک نقشه راه جهانی برای کل مردم کره خاکی ترسیم کرد و ۱۷ راهبرد اساسی را در آن در نطر گرفت که برآمده از دانش عقل خودبنیان غرب است و بسیار جدی و همه‌جانبه در حال پیاده‌سازی آن هستند.
وی افزود: بند ۵ این سند، برابری جنسیتی است. برابری جنسیتی مبحثی است که شتابان در حال پیاده‌سازی است. بسیاری وقایع تابع پیاده‌سازی پدیده برابری جنسیتی است که غرب قرار است، در سند ۲۰۳۰ آن را پیاده کند و محور آن را نیز جوانان و آموزش و پرورش قرار داده است. ما فقط یک پاسخ در برابر این برابری جنسیتی داریم که به چه گناهی می‌خواهید، زنان ما را بکشید و از زن بودن عبورشان دهید. امروز برابری جنسیتی و تبعیض جنسیتی به‌عنوان یک شعار در صحنه اجتماعی مطرح بوده و چالش علمی که غرب با آن تعامل می‌کند، نسبی‌انگاری امر جنسیت و نادیده‌انگاری زوجیت است. نگاهی که به امر جنسیت دارند اینکه جنسیت انتخاب است و این نگاهی، برخلاف جریان خلفت است. در این جریان، زوجیت بنای استوار بودن این کره خاکی است و در امر انسانی نیز، بحث زوجیت جدی است.
طهرانچی یادآور شد: غرب می‌گوید: برابری جنسیتی در فیزیولوژیک است که می‌توانم، آن را با مداخله تغییر دهم. دانشگاه‌های غرب نیز حامی و مبدع این تفکر هستند. ما باید به مبانی برگردیم و مفهوم تولید کنیم. اولین کلام علی(ع) در نامه ۳۱ نهج‌البلاغه این است که زن را ریحانه می‌داند نه کارگزار. به این معنا که از لحاظ جسمانی و فیزیولوژیک متفاوت می‌داند. در برابر نگاه برابری جنسیتی یک نگاه عمیق داشته و می‌گوید: از لحاظ روانی و عاطفی کاملاً با مرد متفاوت است. اساساً زن و مرد نمی‌توانند، برابری پیدا کنند. امروز غرب دارد با شعار برابری، زن را دوباره زنده‌به‌گور می‌کند.
وی اضافه کرد: هر وقت شعارها فرببنده شد، بدانید که می‌خواهند سر زن را کلاه بگذارند. مقاومت اول، فکری و تربیتی است. تبعیض، جنسیتی نیست، تفاوت جنسیتی است و این تفاوت اگر نباشد، خلقت شکل نمی‌گیرد. خدا می‌گوید که زن و مرد در کمالات و حقوق، برابری دارند؛ ولی در جنسیت برابری ندارند. ما برای مواجهه با نظام علمی غرب به نهج‌البلاغه نیاز داریم. خداوند هرجا از فضیلت می‌گوید، برابری این فضیلت‌ها بین زن و مرد نیز وجود دارد. برابری جنسیتی ممکن نیست و اگر ما بتوانیم، این را برای نظام دانشگاهی مصدر کار قرار دهیم، بلاشک هویت دانشگاه در تحول منابع و نگاه است و به قول رهبر معظم انقلاب تحول باید بر اساس نگاه بنیادین و حکمت صورت بگیرد و باید به حکمت مراجعه کرده و همه این حکمت‌ها در نهج‌البلاغه است و نهج‌البلاغه کتاب حکمت است.

  نهجالبلاغه کتاب مرجع برای جوامع علمی است
​​​​​​​
به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، حجت‌الاسلام والمسلمین احمد سالک، رئیس سومین کنگره بین‌المللی نهج‌البلاغه هم در این مراسم، با اشاره به فرازهایی از نامه رهبر معظم انقلاب به جوانان دانشگاه‌های آمریکا، تصریح کرد: بر همین اساس، کنگره سوم، زیست شرافت‌مندانه را مدنظر قرار داده و نقش بزرگی در این جهت دارد و هدف از این کنگره آن است که با مسائل مختلف آموزشی، تربیت مربی و مطالب فراوان نهج‌البلاغه، این کتاب حیات‌بخش را به داخل خانه‌های مردم در داخل کشور و خارج ببریم و این هدف بزرگی است که زحمت فوق‌العاده دارد.
حجت‌الاسلام والمسلمین سالک در بعد مسائل علمی، نهج‌البلاغه را کتاب مرجع علمی برای جوامع علمی بشری دانست و گفت: این کتاب، کتاب حکومت برای جهان بشریت و کتاب حقوق، جهاد و مقاومت است.
وی کنگره بین‌المللی نهج‌البلاغه را معرف انسان‌های عمارگونه در تبعیت از امیرالمؤمنین علی(ع) عنوان کرد و گفت: نباید ما برنامه‌های پرمحتوای علمی، اداره کشور و مسائل مربوطه را داشته باشیم؛ اما نامه ۵۳ نهج‌البلاغه را دولت ژاپن پیاده کند.
وی هم‌چنین با اشاره به مبارزه با استکبار جهانی و دفاع از طوفان‌الاقصی علیه اسرائیل و پیروزی اسلام بر کفر و جابه‌جایی قدرت با گرایش به اسلام، کسب سهم حاکمیت اسلام در جدول جهانی را مهم دانست و خاطرنشان کرد: این اقتدار را می‌توانیم با تکیه بر قرآن و نهج‌البلاغه به دست آوریم و بعد در این جهت تلاش گسترده‌ای در اداره بشریت و بسترسازی برای ظهور حضرت مهدی(عج) را فراهم کنیم.
رئیس سومین کنگره نهج‌البلاغه، در پایان تصریح کرد: دبیرخانه کنگره تاکنون بیش از ۴۰۰ مقاله از سراسر جهان دریافت کرده است.
گفتنی است، ۳۱۶ مقاله از استان اصفهان، ۲۲ مقاله از استان تهران و ۱۶ مقاله از خارج از کشور، به سومین کنگره بین‌المللی «نهج‌البلاغه، راه نجات و زیست شرافت‌مندانه» رسیده است. ۳۴ عضو هیأت علمی از داخل و خارج کشور با تخصص‌های علمی متفاوت در سومین کنگره بین‌المللی «نهج‌البلاغه، راه نجات و زیست شرافتمندانه» مشغول فعالیت هستند. محورهای این کنگره شامل زیست‌بوم «اقتصادی و سیاسی»، «مدنی و حقوقی»، «تربیت و روان‌شناسی» و «فرهنگی و اجتماعی» و جهاد و مقاومت در نهج‌البلاغه بود.