printlogo


printlogo


رئیس بنیاد بین‌المللی امامت
نگارش اولین دائرة المعارف امامت آغاز شده است
رئیس بنیاد بین‌المللی امامت، با اشاره به اهمیت تولید دانش‌نامه‌ها و فرهنگ‌نامه‌ها در حوزه امامت، گفت: در حوزه امامت فاقد دائرة‌المعارف و دانش‌نامه هستیم و نگارش اولین دایرةالمعارف امامت، با عنوان دانش‌نامه کاربردی امامت آغاز شده است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدتقی سبحانی در نشست خبری سالانه امامت که به‌مناسبت دهه ولایت در بنیاد بین‌المللی امامت برگزار شد، عنوان کرد: در طول سال‌های گذشته ارتباط و هماهنگی‌های علمی بین مؤسسات و نخبگان در حوزه امامت افزایش پیدا کرده است.
رئیس بنیاد بین‌المللی امامت، در بیان گزارشی از عملکرد بنیاد بین‌المللی امامت، گفت: پس از حدود ۱۲سال فعالیت متمرکز امامتی، امروز همه مراتب نظام آموزشی امامت در حوزه علمیه تصویب و اجرا شده است.
وی اظهار کرد: در سطح ملی به‌عنوان یک نهاد آموزشی با مؤسسات مختلف در حال همکاری هستیم و ۲۰ دوره آموزشی تخصصی در سطح دو، سطح سه و سطح چهار در حال اجراست.
حجت‌الاسلام والمسلمین سبحانی اضافه کرد: برای اولین‌بار در نظام آموزشی متن‌های آموزشی آکادمیک و حرفه‌ای امامت در سطح سه نگاشته می‌شود. همچنین ۲۲ درسنامه علمی برای سطح دو در حال تدوین است.
وی ادامه داد: حمایت از پایان‌نامه‌های علمی در زمینه امامت را در دستور کار داریم و از هر پایان‌نامه‌ای که در حوزه علمیه و دانشگاه‌ها در زمینه امامت صورت بگیرد و به‌تأیید هیئت علمی بنیاد امامت برسد، حمایت مادی و معنوی صورت می‌گیرد.
رئیس بنیاد بین‌المللی امامت، با اشاره به اهمیت تولید دانش‌نامه‌ها و فرهنگ‌نامه‌ها در حوزه امامت، گفت: علی‌رغم اینکه امامت اصل اساسی اندیشه اسلامی و تشیع است، در حوزه امامت فاقد دائرةالمعارف و دانش‌نامه هستیم. گروه دانش‌نامه‌ها و فرهنگ‌نامه‌ها در بنیاد بین‌المللی امامت راه‌اندازی شده است و نگارش اولین دائرةالمعارف امامت، با عنوان دانش‌نامه کاربردی امامت آغاز شده است.
وی با اشاره به  مدرسه کلامی فکری لکهنو و با بیان اینکه در طول تاریخ در راستای احیای آثار آن اقدامات متعددی صورت گرفته است؛ اما کامل نشده‌اند، تصریح کرد: با همکاری مؤسسات علمی و فرهنگی، آغاز احیا و چاپ این آثار صورت گرفته است.
رئیس بنیاد بین‌المللی امامت، بیان کرد: در حوزه تمدنی شیعی شمال هند، آثار متنوعی در علوم مختلف تولید شده که شورای علمی این مجموعه پس از بررسی‌های بسیار متعدد میدانی و کتابخانه‌ای، حدود ۱۰۰ اثر را به‌عنوان آثار برتر این حوزه انتخاب کرده و کار پژوهشی آن توسط حدود ۵۰ نفر از محققان در سطوح مختلف آغاز شد.
حجت‌الاسلام والمسلمین سبحانی افزود: بنیاد بین‌المللی امامت، بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی و مؤسسه کتاب‌شناسی شیعه، بخشی از مسئولیت این کار را به عهده گرفتند و امروز شاهد چاپ اولین مجلدات این آثار هستیم.
همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین رضا مختاری مدیر مؤسسه کتاب‌شناسی شیعه هم در این نشست، با بیان اینکه خاندان اجتهاد و میرحامد حسین دو خاندان علمی معروف در لکهنو هند بودند که آثار فراوانی را پدید آوردند، به اقدامات انجام شده در راستای احیای آثار مدرسه کلامی لکنهو اشاره و بیان کرد: مؤسسه کتاب‌شناسی شیعه در راستای وظیفه خود یعنی معرفی شخصیت‌های شیعه و معرفی میراث مکتوب شیعه، از ده‌سال قبل، تحقیق و پژوهش در زمینه تصحیح و نشر این آثار را شروع کرد و در این زمینه کتاب‌های آیینه حق‌نما در دو جلد و... را نگارش کرده است.
مدیر مؤسسه کتاب‌شناسی شیعه اضافه کرد: دو ویژه‌نامه مجله کتاب شیعه به‌مناسبت برگزاری کنگره بین‌المللی علامه میرحامد حسین(ره) منتشر می‌شود که در آن، علاوه بر مقاله‌های پژوهشی و تحقیقی، در رابطه با عبقات و علامه سید‌حسین چند اثر تراثی نیز منتشر می‌شود که دو وصیت‌نامه از ناصرحسین و یک وصیت‌نامه از میرحامد حسین، اجازات سیدناصر حسین و سفرنامه حج میرحامد حسین از جمله آن‌هاست.