printlogo


printlogo


آیت‌الله اعرافی در مراسم عمامه‌گذاری طلاب تهران
دنیا به انتخابات ما چشم دوخته است
مدیر حوزه‌های علمیه با بیان اینکه غالباً گمراهی‌ها و ضلالت‌ها با شعار فریبنده مطرح می‌شود، افزود: باطل ابتدا با یک روکش حق مطرح می‌شود، پیش می‌رود و بعد باطن خود را نشان می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، آیت‌الله اعرافی، ششم تیرماه در مراسم عمامه‌گذاری جمعی از طلاب حوزه علمیه ولایت تهران که در مسجد ابی‌عبدالله(ع) تهران برگزار شد، با تبریک ایام دهه ولایت و عید بزرگ غدیر خم گفت: موضوع «منع حدیث»، یکی از موانع مهم در برابر غدیر خم و ولایت امام علی(ع) بود که توسط خلفا و به‌ویژه خلیفه دوم و دست‌نشاندگان بنی‌امیه طراحی و دامن زده شد.
مدیر حوزه‌های علمیه افزود: ممنوعیت حدیث ظاهر فریبنده‌ای داشت. آن‌ها مدعی بودند که اگر احادیث رسول‌خدا(ص) را مجاز بدانیم و اجازه دهیم در جامعه رواج پیدا کند، قرآن تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد. این یک شعار ظاهرپسند و عوام پسندی بود که عده‌ای هم آن را باور کردند.
عضو خبرگان رهبری، با بیان اینکه غالباً گمراهی‌ها و ضلالت‌ها با شعار فریبنده مطرح می‌شود، افزود: باطل ابتدا با یک روکش حق مطرح می‌شود، پیش می‌رود و بعد باطن خود را نشان می‌دهد.
آیت‌الله اعرافی، با اشاره به جریان مشروطه در تهران گفت: در مشروطه ظواهری آوردند و جامعه را فریب دادند و آرام آرام از دل آن ظواهر فریبنده، یک باطل رخ نمود و نهایتاً مشروطه در تهران به یک پرچمی مبدل شد که زیر سایه آن، شیخ فضل‌الله نوری را اعدام کردند و مشروطه سر از سفارت انگلیس درآورد و به روی کار آمدن رضاخان منجر شد.
وی اظهار کرد: در موضوع منع حدیث، شعاری که ظاهر فریبنده‌ای داشت، این بود که قرآن اگر بخواهد مصون بماند، باید احادیث را به گوشه‌ای راند و از صحنه خارج کرد. شکل ظاهر منع حدیث و شعار اولیه آن، حفظ قرآن بود که جذاب بود و عده‌ای می‌پسندیدند؛ اما باطن منع حدیث به این منجر شد که بخش بزرگی از امت اسلام، از مسیر ولایت و امامت و امتداد راستین رسالت دور افتاد.
عضو خبرگان رهبری اضافه کرد: احادیث درست رسول‌خدا‌(ص)، راهنمای رسیدن به خاندان پیامبر‌(ص) بود. چراغ‌های روشن و پرچم‌های برافراشته‌ای بود که خلافت امیرمؤمنان(ع) و آینده امت را ترسیم می‌کرد. اگر آن احادیث می‌ماند، دست امت اسلام را می‌گرفت و به درِ خانه علی(ع) و خاندان پیامبر‌(ص) هدایت می‌کرد.
آیت‌الله اعرافی، افزود: شکل ظاهری منع حدیث این بود که ما آن‌ها را ممنوع کردیم تا قرآن رواج پیدا کند؛ اما باطن، آن دفن بستن درِ خاندان پیامبر‌(ص) بود. این مصیبت بزرگی بود که با یک شعار خوب؛ اما با غرض شیطانی و اهریمنی بسیار گمراه‌کننده مطرح شد و جریان اصلی عالم اسلام شد.
وی گفت: اگر منع حدیث نشده بود، پرچم ولایت امیرالمومنین(ع) برافراشته بود. اگر منع احادیث واقعی پیامبر خدا نشده بود، عاشورا پدید نمی‌آمد. جامعه‌ای که حق را می‌شنید، امکان نداشت، دنبال معاویه و یزید حرکت کند و درب خانه حسن و حسین(ع) بسته شود و جلوی چشم امت اسلام، عزیزترین دردانه رسول‌خدا(ص) در روز عاشورا با آن وضع فجیع به شهادت برسد.
مدیر حوزه‌های علمیه کشور اظهار کرد: غدیرخم و داستان ولایت امام علی(ع) از این معرکه‌های سخت و مهلکه‌ها و موانع بسیار عبور کرده است. این معجزه الهی است که بعد از ۱۳۰۰ سال پرچم مولا امیرالمومنین(ع) برافراشته است.
وی با بیان اینکه ما در عصر خود هم، این تحریف‌ها را دیده‌ایم و شاهد بودیم که چگونه امام(قد) بزرگوار را تحریف می‌کنند، ادامه داد: برخی اندیشه‌های بلند انقلابی و تمدنی امام(قد) را به امور نازل و در حد افکار لیبرالیستی تنزل داده‌اند.
آیت‌الله اعرافی در بخش دیگری از سخنان خود، با تأکید بر اینکه وظیفه روحانیت و حوزه‌های علمیه، پاسداری از حقیقت دین و ارزش‌های متعالی دین است، افزود: آن کسی که پا به حوزه می‌گذارد، باید با نیت شهادت، ایثار و فداکاری در راه اسلام و خدا و خدمت به مردم باشد.
مدیر حوزه‌های علمیه، با بیان اینکه طلاب و روحانیون باید مسیر بیش از چهار هزار روحانی عصر انقلاب اسلامی را تداوم ببخشند، افزود: مرحوم شهید صدر در آخرین سخنرانی خود که منتهی به شهادت ایشان شد، فرمود: آن کسانی که در حوزه و در نظام روحانیت راستین آمدند، اگر برای دنیا آمده‌اند، بی‌جهت آمده‌اند و باید بروند. کسی که اینجا می‌آید، با خدا و با آرمان‌های اسلام معامله می‌کند و باید تا پای جان بایستد.
وی گفت: حوزه علمیه جای علم و دانش است که در بیش از هزار سال، بالاترین نظریات و تئوری‌های علمی در حوزه‌های علمیه تولید شده است. علمای ما در طول تاریخ پرچم‌دار علم و دانش و عمق و تحقیق و از سوی دیگر پرچم‌دار اخلاق و معنویت و خداخواهی و از سوی دیگر نماد خدمت به مردم و نماد جان‌فشانی برای آرمان‌های بزرگ و هدایت مردم بوده‌اند.
آیت‌الله اعرافی تأکید کرد: ما در حوزه‌هایی پرورش یافته‌ایم که بزرگانی برای خدمت و هدایت مردم به زندان‌ها افتاده و تبعید شده و تا پای دار رفته‌اند و جان‌شان را تقدیم کرده‌اند. این سنت حوزه است. هویت حوزه‌های علمیه و روحانیت راستین ما، با جان‌فشانی، فداکاری، زهد، تقوا و خدمت مردم و هدایت مردم ساخته و پرداخته شده است. امروز هم روحانیت باید پای این عهد بایستد.
مدیر حوزه‌های علمیه کشور خطاب به طلاب جوانی که امروز مفتخر به لباس روحانیت می‌شوند، گفت: دوستان عزیزی که افتخار پیدا می‌کنید که عمامه دین و نماد فداکاری را به سر بگذارید، این عمامه نماد متعالی دین و انقلاب اسلامی برآمده از این تاریخ است.
وی افزود: روحانیت راستین و حوزه‌های علمیه در مقاطع گوناگون استقلال، پیشرفت و عظمت ملت را تضمین کرده‌اند. این روحانیت آشنا با درد، رنج و سختی‌هاست و امروز هم پای این پرچم ایستاده است.
عضو خبرگان رهبری، با بیان اینکه روحانیت هر چه دارد، از فداکاری این ملت بزرگ و مردم عزیز و شریف است، خاطرنشان کرد: این ملت بزرگ ایران بودند که از اسلام، تشیع و روحانیت راستین، مراجع بزرگ و امام بزرگوار استقبال کردند؛ اما روحانیت هم، قدر این ملت را دانست و برای خدمت به آن‌ها پای سختی‌ها ایستاده است.
آیت‌الله اعرافی با بیان اینکه عمامه روحانیت پرچم دین‌خواهی و نماد خدمت به ملت و استواری در راه خداست، ادامه داد: روزگاری که سختی‌های بیشتری نمایان شود، پایبندی به عمامه و پرچم سربازی حضرت ولی‌عصر(عج) ارزش بیشتری دارد. امروز، روز این فداکاری و استواری است. ما پیرو بزرگانی هستیم که آن همه عظمت در تاریخ کشور و امت اسلام و تاریخ روحانیت و حوزه‌های علمیه خلق کرده‌اند. این تاریخ بسیار درخشان و افتخارآمیزی است.
عضو خبرگان رهبری گفت: طبق روایات، عمامه یک سنت مستحب است؛ ولی امروز عمامه یک عنوان ثانوی هم دارد که نماد دین و ارزش‌های الهی است و این عنوان ثانوی، امروز برای ما بسیار مهم و باارزش است.
وی ابراز امیدوای کرد: عمامه روحانیت، عمامه پیمان با رسول‌خدا(ص) و امام عصر(عج) و شهدا و امام شهدا و رهبری و مراجع بزرگ برای استوار ماندن در مسیر خدمت به اسلام و ملت بزرگ ایران باشد.
 
 
​​​​​​​