printlogo


printlogo


اخبار کوتاه جهان - شماره 803
اخبار کوتاه جهان

  کانادا
دادگاه کانادا شرکت هوایی اوکراینی را مقصر شناخت:
دادگاه کانادا شرکت هوایی بین‌المللی اوکراین را عامل سقوط پرواز 752 در ایران در سال 98 معرفی کرد و خطوط هوایی اوکراین ملزم به پرداخت غرامت بازماندگان سانحه پرواز «پی اس ۷۵۲ » در ایران شدند. در حکم این دادگاه تأکید شده که با توجه به حملات موشکی ایران به پایگاه‌های آمریکا در عراق، شرکت هوایی اوکراین اقدامات و تدابیر لازم بر مبنای استانداردهای بین‌المللی را انجام نداده و در این زمینه اهمال کرده است!

  آمریکا
خروج نیروهای آمریکا از نیجر آغاز شد:
شبکه آفریکامدیا به‌نقل از رئیس ستاد نیروی زمینی ارتش نیجر نوشت: آمریکا رسماً خروج نیروهایش از نیجر را آغاز کرده و ۲۶۹ نظامی و ۹۴۶ تُن تجهیزات نظامی تا این لحظه از کشور خارج شده‌ است.
خودکشی ۹ برابرِ آتشِ دشمن جان نظامیان آمریکا را میگیرد:
گزارشی که توسط آژانس بهداشت پنتاگون منتشر شده، نشان می‌دهد، خودکشی علت اصلیِ مرگ‌ومیر بین نظامیان مشغول به خدمت از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۹ در ارتش آمریکا بوده است. در این مدت ۸۸۳ مورد خودکشی رخ داده در حالی است که در این مدت، فقط ۹۶ نیروی ارتش آمریکا در جنگ کشته شده‌اند.

  فرانسه
انحلال پارلمان فرانسه:
در پی شکست حزب وابسته به رئیس‌جمهور فرانسه در انتخابات مجلس اروپا، امانوئل مکرون با انحلال مجلس ملی این کشور، برگزاری انتخابات زودهنگام را خواستار شد. در این انتخابات، حزب راست افراطی «اجتماع ملی» به ریاست «جوردن باردلا» حدود ۳۲ درصد آراء را کسب کرد. حزب رنسانس وابسته به مکرون، ۱۵ درصد و سوسیالیست‌ها نیز  ۱۴ درصد آراء را کسب کرده‌اند. مارین لوپن رهبر راست‌های افراطی فرانسه، از درخواست مکرون برای برگزاری انتخابات زودهنگام مجلس ملی استقبال کرد.
کشف سلاح و بازداشت چند نفر از منافقین توسط پلیس فرانسه:
پایگاه فرانسوی TFI اعلام کرد: پلیس این کشور به مقر گروهک تروریستی منافقین حمله و آن را تفتیش کرده است. در جریان این حمله، ۳ نفر از اعضای این گروهک بازداشت شدند. همچنین استودیوی تلویزیون منافقین نیز با اختلال مواجه شده و آنها مجبور شدند چند ساعت آنتن شبکه را با برنامه‌های آرشیوی پر کنند. بنا بر اطلاع منابع محلی، در تفتیش پلیس فرانسه از این مقر، مقادیری سلاح نیز به دست آمده که بیان‌گر ادامه فعالیت‌های تروریستی و جنایت‌کارانه این گروهک است.

  هند مودی برای سومین دوره متوالی نخستوزیر هند شد:
«نارندرا مودی» نخست‌وزیر هند، برای یک دوره‌ ۵ ساله دیگر در قدرت ماند. مودی ۷۳ ساله دومین نخست‌وزیر هند پس از «جواهر لعل نهرو» است که برای سومین دوره در قدرت باقی می‌ماند.

  کلمبیاکلمبیا صادرات زغالسنگ به اسرائیل را متوقف میکند:
طبق اعلام رئیس‌جمهور کلمبیا، با توجه به ادامه جنگ و نسل‌کشی ارتش رژیم صهیونیستی در نوار غزه، این کشور صادرات زغال سنگ به اسرائیل را متوقف خواهد کرد.

  کنگو
مرگ ۵۰ نفر در کنگو در پی حمله عناصر داعش:
خبرگزاری فرانسه از کشته شدن بیش از ۵۰ نفر در حمله عناصر وابسته به داعش به منطقه بینی واقع در شرق جمهوری دموکراتیک کنگو خبر داد. گروهک داعش نیز طی بیانیه‌ای، این حمله را برعهده گرفت و آن را انتقام از مسیحیان کافر دانست. داعش مدعی شده، در این حمله ۶۰ نفر کشته شده‌اند.
معاون رئیسجمهور مالاوی در سقوط هواپیما جان باخت:
دولت مالاوی اعلام کرد: لاشه هواپیمای حامل معاون رئیس‌جمهور مالاوی که به‌علت شرایط بد آب‌وهوایی از صفحه رادار محو شده بود، پیدا شده و تمام سرنشینان آن جان باخته‌اند.

  یمن
‏انصارالله یمن از موشک سوخت جامد «فلسطین» رونمایی کرد:
انصارالله یمن از موشک جدیدی با سوخت جامد در زرادخانه خود رونمایی کرد که شبیه به جنبه‌هایی از موشکی است که قبلاً توسط ایران به نمایش گذاشته شده بود و تهران آن را به‌عنوان پرواز با سرعت مافوق صوت توصیف کرد. ‏تصاویر منتشرشده توسط انصارالله نشان می‌دهد که فلسطین بر روی یک پرتابگر متحرک بالا می‌رود و با دود سفیدی که مخصوص موشک‌های سوخت جامد است، به‌سرعت به هوا برمی‌خیزد.
نخستین حمله یمن با قایقهای بدون سرنشین به کشتیهای عازم اسرائیل:
سخنگوی نیروهای مسلح یمن: عملیات نظامی ویژه‌ای در دریای سرخ با استفاده از قایق‌های بدون سرنشین علیه کشتی  Tutor انجام دادیم. این کشتی تصمیم ممنوعیت ورود به بنادر فلسطین اشغالی را نقض کرده بود و الآن درحال غرق‌شدن است.

  افغانستان
نیروهای طالبان را برای مبارزه با تروریسم آموزش میدهیم:
ضمیر کابلوف، نماینده ویژه رئیس‌جمهور روسیه در افغانستان می‌گوید: مبارزه با داعش وظیفه مشترک طالبان و کشورهای منطقه است و روسیه به طالبان در آموزش نیروهای ضد تروریسم کمک می‌کند.

 فلسطین
انتظار بیش از 2 هزار کامیون عازم غزه در مصر:
بیش از 2 هزار کامیون حامل کمک‌های بشردوستانه و محصولات تجاری که قصد عزیمت به نوار غزه را دارند، به‌دلیل حملات مداوم ارتش اسرائیل و بسته شدن گذرگاه مرزی رفح، مجبور شدند در سمت مصر منتظر بمانند.
3 هزار کودک در غزه در معرض مرگ بر اثر گرسنگی:
​​​​​​​
صندوق کودکان ملل متحد (یونیسف) در جدیدترین گزارش خود درباره وضعیت کودکان فلسطینی اعلام کرد: حدود 3 هزار کودک فلسطینی در غزه به سوء تغذیه شدید دچارند و به‌دلیل محرومیت‌شان از دسترسی به خدمات درمانی لازم در سایه حمله اسرائیل به نوار غزه، در معرض خطر مرگ هستند.