printlogo


printlogo


رئیس مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه‌های علمیه
وادادگی ارزی ام‌الفساد اقتصاد ایران است
رئیس مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه‌های علمیه، با اشاره به «وادادگی ارزی، خلق پول و افزایش نقدینگی و انحصار گسترده سرمایه» به‌عنوان چرخه سه‌گانه باطل اقتصاد ایران که مانع مردمی‌سازی اقتصاد شده است، گفت: رئیس جمهور آینده کشور، باید در حوزه ریل‌گذاری‌ و ساختارها یک انقلاب اقتصادی انجام بدهد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، همایش «معیشت جمهور»، با سخنرانی جمعی از کارشناسان اقتصادی و آیین رونمایی از طرح «کاهش نرخ ارز و افزایش ارزش پول ملی» به‌همت قرارگاه ملی احیای دولت اسلامی ستاد امر به معروف و نهی از منکر در سالن کوثر دفتر تبلیغات اسلامی در قم برگزار شد.
حجت‌الاسلام والمسلمین احمدعلی یوسفی، رئیس مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه‌های علمیه و عضو هیئت نظارت جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی در این همایش، به تبیین عوامل عدم تحقق مشارکت مردم در امر بازسازی اقتصاد کشور پرداخت.
وی با تأکید بر اینکه اگر نامزدهای انتخاباتی مشکل اصلی اقتصاد کشور را درک نکنند، نمی‌توانند برای آن راه‌حل ارائه کنند، گفت: به‌همین خاطر تمامی نهادهای حکومتی، واسطه‌ای و مردمی، باید تمامی داشته‌های خود را پای کار بیاورند.
حجت‌الاسلام والمسلمین یوسفی، با بیان اینکه در هر جا که مردم پای کار آمده‌اند، کشور مشکلی نداشته است، عرصه‌ اقتصاد را یکی از عرصه‌هایی دانست که حکومت نتوانسته، حضور مردم را در آن به‌خوبی محقق کند و به‌همین خاطر دارای مشکلات فراوان است.

  چرخه سهگانه باطل اقتصاد ایران
رئیس مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه‌های علمیه، به «وادادگی ارزی، خلق پول و انحصار گسترده سرمایه» به‌عنوان چرخه سه‌گانه باطل اقتصاد ایران اشاره کرد که مانع مشارکت مردم در شکوفایی اقتصاد کشور شده است.

 وادادگی ارزی در برابر مدیریت متمرکز ارزی
حجت‌الاسلام والمسلمین یوسفی، «وادادگی ارزی در برابر مدیریت متمرکز ارزی» را اولین چرخه سه‌گانه باطل اقتصاد برشمرد و در توضیح آن، گفت: به‌استناد سخنان رئیس قوه قضائیه در حال حاضر، از میان ۱۶۰۰ صرافی موجود در کشور، تنها ۴۰۰ صرافی مجوز فعالیت دارند و حدود ۱۲۰۰ صرافی، بدون مجوز در حال فعالیت‌اند که به وادادگی ارزی دامن می‌زنند.
وی با اشاره به اینکه در چهار سال اول دولت نهم، دلار در حدود هزار تومان بود و مردم ۴۵ دلار یارانه می‌گرفتند، گفت: بعد از آنکه تیم موفق اقتصادی دولت نهم با محوریت مرحوم دکتر داوودی تغییر کرد، ارز سه برابر شد و در ادامه در دولت یازدهم و دوازدهم ارز حدوداً ۳ هزار تومانی، با رشد ۹ برابری، به ارز ۲۷ هزار تومانی رسیدیم و در دولت سیزدهم نیز هرچند کم‌تر؛ ولی حدود دو برابر رشد قیمت ارز به ثبت رسید.
حجت‌الاسلام والمسلمین یوسفی، با اشاره به اینکه طرف تقاضای ارز در کشور رها شده است، افزود: دولت می‌گوید: ۹۰ درصد در اختیار دولت و ۱۰ درصد در اختیار خیابان فردوسی و چهارراه استانبول و... است. از طرفی چهار نوع ارز ترجیحی، نیمایی، اشخاص یا تلگرامی و ارز توافقی وجود دارد که دولت عملاً از ارز تلگرامی و اشخاص حمایت می‌کند.
وی افزود: با مبنا قرار گرفتن ارز تلگرامی، به‌تدریج فاصله‌ این ارز با ارز نیمایی زیاد می‌شود و لذا قیمت نیمایی هم بالا می‌رود و به دنبال آن، ارز ترجیحی هم افزایش پیدا می‌کند و این‌گونه قیمت کلی ارز زیاد می‌شود.

  دلار، مهمترین ابزار جنگی دشمن علیه اقتصاد ایران
رئیس مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه‌های علمیه، «دلار» را مهم‌ترین ابزار جنگی دشمنان علیه اقتصاد ایران دانست و با اشاره به اینکه متأسفانه روز به روز در حال تقویت قیمت دلار هستیم، گفت: این در حالی است که رهبر انقلاب تأکید کرده‌اند، باید آقایی دلار شکسته شود. آیه قرآنی [وَلَنْ یَجْعَلَ اللَّهُ لِلْکَافِرِینَ عَلَی الْمُؤْمِنِینَ سَبِیلًا] نیز، بر نفی سلطه کافران بر مؤمنین دلالت می‌کند.

  حفظ ارزش پول ملی واجب است
وی حفظ ارزش پول ملی را بر حاکمیت واجب برشمرد و «افزایش قیمت ارز، کاهش ارزش پول ملی، گرانی همه کالاها و تورم، افزایش هزینه‌های تولید، تعطیلی بنگاه‌های اقتصادی، فراهم شدن زمینه رانت و فساد و همچنین ظلم و بی‌عدالتی از ناحیه دولت به‌خاطر عدم جبران میزان کاهش قدرت خرید مردم» را از جمله آثار مهم جریان وادادگی ارزی بر اقتصاد کشور دانست.
رئیس مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه‌های علمیه خاطرنشان کرد: تورم، ثروت و دارایی را از بین نمی‌برد؛ بلکه آن را از قشر متوسط رو به پایین، به قشر متوسط رو به بالا منتقل می‌کند و این افزایش شکاف طبقاتی، یک ظلم آشکار است.

خلق پول بهخاطر جبران کسری بودجه
حجت‌الاسلام والمسلمین یوسفی از «خلق پول به خاطر جبران کسری بودجه» به‌عنوان چرخه دوم از چرخه سه‌گانه باطل اقتصاد کشور نام برد و گفت: افزایش نقدینگی، ایجاد تورم، بنگاه‌داری بانک‌ها از پول مردم، مال‌سازی و ثروت‌اندوزی بانک‌ها به‌صورت مجهول‌المالک و معلوم‌الغصب و تداول ثروت و دارایی‌ میان خواص مرفه و بی‌درد، از آثار مهم خلق پول برای جبران کسری بودجه از سوی دولت است.

انحصار گسترده سرمایه در تولید و توزیع
وی انحصارات گسترده‌ سرمایه در تولید و توزیع را چرخه سوم از چرخه‌ سه‌گانه باطل اقتصاد معرفی کرد و در توضیح آثار مخرب این مسئله، افزود: خارج کردن فعالان اقتصادی مردمی از چرخه تولید و توزیع، قیمت‌گذاری انحصارگر و افزایش قیمت‌ها، ایجاد و تشدید فاصله طبقاتی و نهادینه شدن آن و افزایش فقر و پایداری آن، عواقبی است که در پی انحصارات گسترده سرمایه به‌وجود می‌آید.

  لزوم مدیریت متمرکز ارز
رئیس مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه‌های علمیه، با تأکید بر اینکه مدیریت متمرکز ارز، راهکار مهم شکسته شدن آقایی دلار و افزایش ارزش پول ملی است، گفت: اولاً باید وجود ۴ نرخ ارز که بزرگترین زمینه فساد را فراهم می‌کند، تبدیل به یک نرخ شود.
حجت‌الاسلام والمسلمین یوسفی در ادامه افزود: بعد از تک‌نرخی شدن ارز از سوی دولت و اختصاص حساب ارزی برای افرادی که تمایل به نگهداری ارز دارند، نباید هیچ‌کس اجازه‌ داشتن ارز خارج از سیستم متمرکز ارزی کشور را داشته باشد.
وی با تأکید بر لزوم ارائه‌ مشوق‌ها از سوی حکومت در این مسئله، گفت: کسانی که در حساب خود ارز داشته باشند، می‌توانند طبق نرخ اعلامی دولت اقدام به مبادله کنند. دولت همچنین می‌تواند برای تشویق مردم به پرداخت سود، در چارچوب موازین شرعی اقدام کند.
رئیس مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه‌های علمیه، با اشاره به اینکه اگر جدیت از سوی دولت احساس شود، قطعاً قیمت ارز به سمت نرخ اعلامی خواهد رفت، افزود: همچنین باید پتروشیمی‌ها و تمامی جاهایی که به‌دلیل صادرات، ارز دریافت می‌کنند، حداکثر ظرف یک هفته ارز وارداتی خود را به سیستم متمرکز ارزی ارائه کنند.
حجت‌الاسلام والمسلمین یوسفی، تعطیلی صرافی‌های غیرمجاز و حتی بانک‌های غیردولتی را که ضرورتی برای فعالیت‌شان نباشد، از جمله اقدامات دیگر برای مقابله با جریان وادادگی ارزی دانست.
وی در توضیح اقدام دیگر در این راستا، گفت: پس از اینکه ریال در داخل کشور به اقتدار برسد، می‌توان مبادلات تجاری با کشورهای همسو با جمهوری اسلامی ایران را با ریال انجام داد.
رئیس مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه‌های علمیه، مردمی‌سازی اقتصاد را راهکار انحصارگرایی اقتصاد دانست و با تأکید بر اینکه جریان وادادگی ارزی، ام‌الفساد اقتصاد ایران است، گفت: در دولت شهید رئیسی در چند عرصه‌ اقتصادی از جمله سدسازی‌ها و کمک‌رسانی به محرومین و حوزه نانو و... شبه انقلاب رخ داد؛ اما انقلاب اقتصادی در ریل‌گذاری و ساختارها شکل نگرفت.

  رئیسجمهور آینده و انقلاب در ریلگذاری اقتصادی
​​​​​​​
حجت‌الاسلام والمسلمین یوسفی در پایان، با اشاره به اینکه مشکلات در ریل‌گذاری و ساختارها اجازه نمی‌دهد که مردم اثرات اقدامات دولت سیزدهم را کاملاً حس کنند، گفت: رئیس جمهور آینده نیز، اگر می‌خواهد مشکل معیشت و سفره مردم را حل کند و امتداددهنده اقدامات شبه انقلابی شهید رئیسی باشد، باید در ریل‌گذاری‌ها انقلاب اقتصادی انجام بدهد.