printlogo


printlogo


 رئیس شورای اقامه نماز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
تجهیز ۱۴ هزار کتابخانه مساجد، به کتاب‌هایی با موضوع نماز

حجت‌الاسلام و‌المسلمین حمیدرضا ارباب سلیمانی گفت: بالغ بر ۲۶ هزار کانون فرهنگی و هنری مساجد، با عضویت ۲ میلیون جوان و نوجوان در کشور فعالیت می‌کنند و ۱۴ هزار کتابخانه مساجد فعال دارند که این کتابخانه‌ها به کتاب‌های نماز مجهز شده است.
حجت‌الاسلام والمسلمین حمیدرضا ارباب سلیمانی، مشاور وزیر و رئیس شورای اقامه نماز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در گفت‌وگو با خبرگزاری حوزه، با یادآوری اینکه یکی از اولویت‌های ستاد در ترویج نماز، استفاده از ظرفیت نهادها و دستگاه‌هاست، گفت: سال گذشته در همین راستا، تفاهم‌نامه‌ای بین ستاد اقامه نماز و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منعقد شد و در این تفاهم‌نامه، بر وظایف عمومی و اختصاصی تأکید شده است.
وی افزود: یکی از وظایف عمومی مورد تأکید در این تفاهم‌نامه، تجهیز نمازخانه ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی است که بعد از تصویب این تفاهم‌نامه، کلیات به حوزه‌های ستادی ابلاغ و دستورالعمل اجرایی تدوین شد.
رئیس شورای اقامه نماز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نظارت بر نحوه اجرای دستورالعمل‌های این تفاهم‌نامه را گام بعدی خواند و گفت: در حوزه عمومی، ابعاد کار روشن است؛ ولی در حوزه تخصصی با توجه به اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، با مجموعه‌های بسیاری در ارتباط است، توانسته از ظرفیت آنان برای ترویج فرهنگ نماز استفاده کند.
وی یکی از اقدامات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را استفاده از ظرفیت رسانه‌ها و مطبوعات در ترویج فرهنگ نماز عنوان کرد و گفت: بالغ بر 4 هزار کتابخانه در سطح کشور فعالیت می‌کنند که با ارسال کتاب‌هایی با موضوع نماز برای رده‌های سنی مختلف، در این راستا گام برداشته شده است.
به‌گفته وی از ظرفیت سینماهای کشور نیز، در این راستا استفاده شده و جشنواره‌ای را با عنوان «نماز از نگاه دوربین» با همکاری انجمن سینماهای جوان با محوریت استان قم برگزار کردیم که آثار خوبی نیز، به جشنواره ارسال شد.
مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، با بیان اینکه حوزه تئاتر یکی دیگر از ظرفیت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است، تصریح کرد: از ظرفیت هنرهای تجسمی نیز، در راستای ترویج نماز استفاده شده است.
به‌گفته حجت الاسلام والمسلمین ارباب حسینی بالغ بر ۲۶ هزار کانون فرهنگی و هنری مساجد، با عضویت ۲ میلیون جوان و نوجوان در کشور فعالیت می‌کنند و ۱۴ هزار کتابخانه مساجد فعال دارند که این کتابخانه‌ها، به کتاب‌های نماز مجهز شده است.
وی با تأکید بر اینکه استفاده از شبکه ملی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد، فرصت مناسبی برای ترویج فرهنگ نماز است، گفت: همچنین از ظرفیت مؤسسات قرآنی نیز، در راستای ترویج فرهنگ نماز استفاده می‌شود.
این مسئول با یادآوری اینکه سازمان حج و زیارت و سازمان اوقاف و امور خیریه نیز، کمک‌حال این وزارتخانه در ترویج فرهنگ نماز هستند، یادآور شد: در مناسک حج چندین هزار نفر در قالب حج تمتع و تعداد قابل توجهی در حج‌ عمره به عربستان اعزام می‌شوند که یکی از مأموریت‌های سازمان حج، توجه به نماز حجاج است که ضمن تصحیح قرائت نماز، زائران با احکام نماز هم آشنا می‌شوند و در این راستا، روحانیون کاروان‌ها این مأموریت را با جدیت دنبال می‌کنند.
رئیس شورای اقامه نماز وزارت ارشاد، به طرح فرهنگی تربیتی چهره به چهره که در ۳۰ استان کشور اجرا شد اشاره و تصریح کرد: در این طرح ۲۰۰۰ مربی، دوره‌های آموزشی نماز را برای ۲۰ هزار دانش‌آموز اجرا کردند.
وی به پیگیری سند راهبردی نماز در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اشاره کرد و گفت: برگزاری مسابقات متنوع نماز با همکاری ستاد اقامه نماز از دیگر اقدامات وزارتخانه است و به‌همین منظور در سی‌امین اجلاس سراسری نماز با همکاری ستاد اقامه نماز، مسابقه «پیام معنویت» که شامل ۳۰ پیام مقام معظم رهبری به اجلاس نماز است، اجرا شد.
عضو هیأت امنای ستاد اقامه نماز، به تلاش برای تصویب اصلاح آیین‌نامه سند راهبردی اشاره کرد و افزود: این آیین‌نامه در حوزه‌های تخصصی که رنگ و بوی فرهنگی دارد، به کمیسیون فرهنگی ارسال و پس از بازنگری به‌روزرسانی شد و مورد تصویب قرار گرفت.