printlogo


printlogo


اخبار کوتاه جهان - شماره 802
اخبار کوتاه جهان

 آمریکا
□ مجلس نمایندگان آمریکا پیشنویس طرح تحریم دیوان کیفری بینالمللی را تصویب کرد: اقدامِ مجلس نمایندگان آمریکا پس از آن صورت گرفت که احتمال صدور حکم این دیوان برای بازداشت نخست‌وزیر و وزیر جنگ رژیم صهیونیستی به‌علت ارتکاب جنایت‌های جنگی در نوار غزه افزایش یافته است.
درحال بررسی افزایش تعداد کلاهکهای اتمی هستیم: مدیر ارشد کنترل تسلیحات، خلع سلاح و عدم اشاعه در شورای امنیت ملی آمریکا: ممکن است در سال‌های آینده به نقطه‌ای برسیم که در آن، تعداد کلاهک‌های فعلی را افزایش دهیم. اگر جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا این تصمیم را بگیرد، باید کاملاً آماده باشیم تا آن را اجرا کنیم.

  ترکیه
□ صادرات ترکیه به سرزمینهای اشغالی ۹۹ درصد کاهش یافت: نشریه بلومبرگ با استناد به داده‌های اولیه انجمن صادرکنندگان اصلی ترکیه گزارش داد: صادرات این کشور به سرزمین‌های اشغالی فلسطین در ماه مه در واکنش به عملیات ارتش اسرائیل در غزه، به‌حالت تعلیق درآمد. به گزارش این نشریه، صادرات محموله‌ها به اسرائیل در ماه مه ۹۹ درصد نسبت به‌مدت مشابه در سال گذشته کاهش یافت و به ۴.۴ میلیون دلار رسید.

انگلیس 
□ شکایت از بانک انگلیسی در رابطه با همکاری با ایران: فایننشال تایمز: بر اساس پرونده دادگاهی که جمعه گذشته در نیویورک ارائه شد، میلیاردها دلار تراکنش میان بانک «استاندارد چارتر» با نهادهای مرتبط با ایران، از جمله شرکت‌های تحریم‌شده و گروه‌های نیابتی، کشف شده است. بر اساس اسناد جدیدی که به دادگاه نیویورک ارسال شده، ادعا می‌شود که این بانک از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۳ با نقض تحریم‌ها علیه ایران، هزاران تراکنش به ارزش بیش از 100 میلیارد دلار را صورت داده است.

  روسیه
□ اروپاییها فکر میکنند ما هرگز از سلاح هستهای استفاده نمیکنیم: پوتین اروپایی‌ها را تهدید به حمله اتمی کرد و گفت: اگر آنها بخواهند که این سلاح‌ها را به مناطق جنگی تحویل دهند تا به خاک ما حمله شود و برای ما مشکل ایجاد کنند، چرا ما این حق را نداشته باشیم!

 رژیم صهیونیستی 
□ تعداد بمبهای اسرائیل به روی غزه از جنگ جهانی دوم پیشی گرفته است: اسرائیل از هفتم اکتبر گذشته، بیش از ۷۰۰۰۰ تن بمب در نوار غزه بر سر مردم ریخته که بسیار بیشتر از مجموع بمب‌های درسدن، هامبورگ و لندن در طول جنگ جهانی دوم است.
سازمان ملل رسماً رژیم صهیونیستی را در فهرست سیاه قرار داد: سازمان ملل رسماً رژیم صهیونیستی را در فهرست سیاه کشورها و سازمان‌هایی قرار داد که به کودکان آسیب می‌رسانند. نتانیاهو: امروز سازمان ملل خود را در فهرست سیاه تاریخ قرار داد.


  قزاقستان
 
□ قزاقستان طالبان را از فهرست سازمانهای تروریستی خارج کرد: این تصمیم از سوی قاسم جومارت توکایف، رئیس‌جمهور این کشور، به‌دلیل توجه به اهمیت توسعه همکاری‌های تجاری و اقتصادی با افغانستان مدرن اتخاذ شده است.


بحرین
□ بحرین خواستار عادی شدن روابط با ایران است: محمد جمشیدی، معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور: سیدحسن نصرالله اولین کسی بود که از عادی شدن روابط ایران و بحرین حمایت کرد و بعد برادران مقاومت از یمن حمایت کردند. ولیعهد عربستان از طریق رئیس‌جمهور چین درخواست کرده بود که این رابطه را درست کنید. همین‌طور الآن بحرین از طریق روسیه به ایران پیغام داده است تا روابط عادی شود.


  فلسطین 
□ بیش از ۳۰۰ هزار کودک در غزه در خطر مرگ ناشی از سوء تغذیه قرار دارند: دفتر رسانه‌ای غزه فهرستی جامع از ویرانی‌های اسرائیل در غزه منتشر و اعلام کرد: بیش از ۳۰۰ هزار کودک در معرض خطر مرگ ناشی از سوء تغذیه قرار دارند. این آمارها همچنین حاکی است، ۱۱ هزار نفر از کسانی که در جنگ زخمی شده‌اند، برای درمان نیازمند سفر به خارج از نوار غزه هستند. همچنین نزدیک به ۱ میلیون و 500 هزار نفر به‌دلیل آوارگی به بیماری‌های واگیردار مبتلا شده‌اند.


  عراق
 
□ عملیات مشترک و غیرمنتظره، راهبرد جدید محور مقاومت علیه صهیونیستها: مقاومت عراق پنجشنبه گذشته از انجام «۲ عملیات پهپادی مشترک با نیروهای مسلح یمن در بندر اشغالی حیفا» و تداوم درهم‌ کوبیدن مواضع اسرائیل با شدت بیشتر خبر داده بود. سخنگوی نیروهای مسلح یمن هم، با تأیید این عملیات‌های مشترک پهپادی اعلام کرد: در عملیات نخست، «۲ کشتی حامل تجهیزات نظامی» و در عملیات دوم، «یک کشتی ناقض ممنوعیت ورود به بندر حیفا در فلسطین اشغالی» هدف قرار گرفته است.


  فرانسه 
□ مکرون برای اعزام نیرو به اوکراین ائتلاف تشکیل میدهد: رئیس‌جمهور فرانسه در جمع خبرنگاران از قصد خود برای تشکیل ائتلافی از نظامیان غیراوکراینی برای اعزام به اوکراین خبر داد؛ اما نامی از کشورهایی که برای تشکیل این ائتلاف با او موافقت کرده‌اند، نبُرد. مکرون همچنین گفت: اگر اوکراین از ما بخواهد، نظامیانش را در خاکش آموزش دهیم، تشدید تنش است؟ خیر؛ این‌طور نیست. این به‌معنیِ استقرار سربازان اروپایی یا متحدان ما در خط مقدم نیست.


  اتحادیه اروپا
□ ما شریک جرم اسرائیل هستیم: عضو بلژیکی پارلمان اروپا: چگونه اروپا با دیدن پیکرهای سوخته کودکان فلسطینی هنوز به حمایت خود از اسرائیل ادامه می‌دهد؟ ما شریک جرم اسرائیل هستیم.