printlogo


printlogo


تقدیر مراجع عظام و علما از خدمات آیت‌الله طه‌محمدی(ره)

عالم پارسا، آیت‌الله غیاث‌الدین طه‌محمدی نماینده سابق ولی‌فقیه در استان و امام جمعه همدان و نماینده سابق مردم همدان در مجلس خبرگان رهبری و از مبارزان فعال دوران حکومت ستم‌شاهی، پس از چند دهه خدمت در عرصه‌های تبلیغی و فرهنگی و نیز امور خیریه و عام‌المنفعه، پس از گذراندن دوره بیماری، ۱۹خرداد در یکی از بیمارستان‌های شهر قم، دار فانی را وداع گفت.
آیت‌الله‌العظمی نوری همدانی، آیات؛ حسینی بوشهری رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، آملی لاریجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه کشور، دکتر محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی و حجت‌الاسلام والمسلمین مجتبی فاضل مدیر حوزه‌های علمیه خواهران در پیام‌های جداگانه‌ای، ارتحال این عالم مجاهد را تسلیت گفتند.

  آیت‌الله‌العظمی نوری همدانی
بِسْمِ‌اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ/ إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ
ارتحال آیت‌الله آقای حاج شیخ غیاث‌الدین طه محمدی(ره) موجب تأسف و تأثر گردید.
این روحانی پرتلاش بعد از سپری کردن دوران تحصیل، پا به عرصه خدمت نهاد و سالیان طولانی به خدمت‌گزاری در مناصب مختلف علمی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی با روحیه انقلابی مشغول بود که مهمترین آن، امامت جمعه فامنین و سپس نمایندگی ولی‌فقیه و مجلس خبرگان در دارالمؤمنین همدان بود و توانست، در ترویج فرهنگ اهل‌بیت عصمت و طهارت(ع) گام بردارد.
اینجانب درگذشت این شخصیت محترم را به کلیه هم‌استانی‌های خود، به‌ویژه حوزه علمیه و وابستگان آن‌‎مرحوم تسلیت عرض نموده و علوّ مقام برای آن فقید سعید مسئلت می‌نمایم.

  آیت‌الله حسینی بوشهری رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم
بسم‌الله الرحمن الرحیم/ انا لله وانا الیه راجعون
رحلت عالم بزرگوار آیت‌الله «غیاث‌الدین طه محمدی» نماینده سابق ولی‌فقیه در استان همدان موجب تألم و تأثر گردید. آن روحانی گران‌قدر در مبارزات انقلاب اسلامی حضوری فعال داشت و پس از انقلاب نیز در دفاع مقدس، امامت جمعه و نمایندگی ولی فقیه منشأ خیر و برکات بود.
خدمات فراوان فرهنگی، حوزوی، اقتصادی و اجتماعی ایشان در دوران نمایندگی ولی‌فقیه، تأسیس مدارس علمیه حضرت امیرالمؤمنین(ع) و الزهرا(ع)، تربیت صدها طلبه فاضل و گران‌مایه و همچنین منابر وعظ و جمعه آن‌مرحوم از باقیات الصالحات آن عالم پرهیزگار بود.
ارتحال آن روحانی جلیل‌القدر را به مقام معظم رهبری (مدظله العالی)، حوزه‌های علمیه و مردم شریف استان همدان تسلیت می‌گویم و از خداوند کریم برای آن مرحوم رحمت و مغفرت و برای بازماندگان، وابستگان و علاقه‌مندان آن‌مرحوم صبر و اجر مسئلت دارم.

  آیت‌الله آملی لاریجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام
این شخصیت ارزشمند سالیان متمادی از محضر علمای بزرگ حوزه علمیه قم از جمله مرحوم والد آیت‌الله‌العظمی میرزاهاشم آملی(ره بهره‌مند شده و از همراهان نهضت امام خمینی(قد) بودند و در چهار دهه گذشته، در سمت‌های مختلف، به‌ویژه نمایندگی ولی‌فقیه در استان همدان و امامت جمعه این شهر، خدمات فراوانی داشته‌اند.

  آیت‌الله اعرافی مدیر حوزه‌های علمیهدرگذشت عالم مجاهد و روحانی متقی حضرت آیت‌الله آقای حاج شیخ غیاث‌الدین طه محمدی(ره) موجب تأسف و تأثر گردید.
حضور پررنگ و اثربخش در مبارزه با نظام طاغوت از جمله در حادثه مدرسه فیضیه، پنج‌دهه تعلیم شاگردان مکتب جعفری، تقویت و تعمیق باورهای دینی، خدمت در سنگر امامت جمعه و نمایندگی ولی‌فقیه و ارائه خدمات اجتماعی و عام‌المنفعه به ضمیمه اخلاق‌مداری و مردم‌داری، از جمله صفحات تابناک حیات مؤمنانه آن بزرگ‌مرد نیکوخصال است که سرمایه‌ای ماندگار برای سرای جاویدان خواهد شد.
اینجانب فقدان ایشان را به بیت مکرم، شاگردان و ارادتمندان به‌ویژه حوزه علمیه و مردم شریف استان همدان تسلیت عرض نموده و از خداوند متعال برای آن فقید سعید رفعت مقام و وصول به جنت رضوان و برای بازماندگان، بهروزی، عزت و پاداش نیک الهی خواستارم.

  دکتر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی
این روحانی پارسا و مهذب، از مبارزان فعال و پرتلاش دوران روشنگری مردم و قیام اسلامی علیه حکومت ستم‌شاهی بودند که در واقعه مدرسه فیضیه مورد ضرب و شتم قرار گرفتند و با پیروزی انقلاب، در دوران دفاع‌مقدس با حضور در جبهه‌ها و پس از آن نیز، در عرصه‌های تبلیغی و فرهنگی، ترویج شعائر مذهبی و معارف دینی و تربیت طلاب و نیز امور خیریه و عام‌المنفعه، خدمات شایان و کارنامه ارزشمندی از مجاهدت خویش برجای گذاشتند.

  حجت‌الاسلام والمسلمین مجتبی فاضل مدیر حوزه‌های علمیه خواهران
ارتحال عالم وارسته و مجاهد، آیت‌الله غیاث‌الدین طه‌محمدی، مؤسس مدارس علمیه خواهران فدک همدان و الزهراء(س) فامنین، نماینده سابق ولی‌فقیه در استان‌ و امام جمعه همدان و نماینده سابق مردم استان همدان در مجلس خبرگان رهبری موجب تأسف و تألم شد. خدمات ارزشمند این روحانی پارسا و فقید سعید که از مبارزان فعال و پرتلاش دوران روشنگری مردم‌ و قیام اسلامی علیه حکومت ستم‌شاهی بود، در عرصه‌های مختلف، به‌ویژه ترویج معارف دینی و اخلاقی، تقویت نظام مقدس جمهوری اسلامی و خدمت به مردم به‌ویژه مردم استان همدان، هرگز فراموش نخواهد شد.

  شمه‌ای از زندگی‌نامه
مرحوم آیت‌الله طه‌محمدی، سال ۱۳۲۶ در یکی از روستاهای فامنین همدان، در یک خانواده مذهبی و متدین متولد شد و در سن ۱۲سالگی، جهت تحصیل در حوزه علمیه قم، رهسپار آن دیار مقدس شد.
وی در عرصه‌های مختلف انقلاب اسلامی، حضور فعال و پرثمر داشت و پیش از ۱۵ خرداد سال ۱۳۴۲ شمسی، به فعالیت‌های سیاسی علیه رژیم پهلوی پرداخت و بارها بازداشت شد و در واقعه مدرسه فیضیه نیز، مورد ضرب و شتم فراوان قرار گرفت؛ همچنین در بیشتر راهپیمایی‌های طلاب حوزه علمیه قم حضور داشته و در سفرهای تبلیغی و سخنرانی‌هایش، چند مرتبه از سوی ساواک دستگیر و زندانی شد.
پس از پیروزی انقلاب اسلامی، مدتی در دفتر حضرت امام(قد) در قم به فعالیت پرداخته و در دوران دفاع مقدس نیز، با حضور در جبهه‌های دفاع مقدس فعالیت داشته و مشغول جمع‌آوری کمک‌های مردمی جهت رزمندگان اسلام در استان بود.
مرحوم آیت‌الله طه‌محمدی در سال ۱۳۶۱، از سوی دفتر حضرت امام(قد) به امامت جمعه فامنین منصوب شد و در طول ۲۳سال امامت جمعه، به انجام خدمات فراوانی در زمینه‌های فرهنگی، حوزوی، عمرانی، اقتصادی و اجتماعی پرداخت و پس از کناره‌گیری آیت‌الله موسوی همدانی از امامت جمعه همدان، از طرف رهبر معظم انقلاب، به‌عنوان نماینده ولی‌فقیه در استان همدان و امامت جمعه این شهر منصوب شد. وی ۱۴سال مسئولیت نمایندگی ولی‌فقیه و امام جمعه همدان را بر عهده داشت.
 
 
 
​​​​​​​